News server
Fra : Ole Hansen

Dato : 17-08-01 13:31

Dav,

Vi bruger i øjeblikket vores udbyders news server, men jeg har tænkt
på, om det ikke ville være lidt mere snu at have vores egen server
hvor vi så også kan have interne grupper.

Så kommer de store spørgsmål - jeg ved, der ikke er nogen overordnet
struktur i usenet og at de forskellige servere "bare" synkroniserer
mod hinanden, men kan "alle og enhver" vælge at synkronisere mod, i
vores tilfælde, TDC's newsserver?

Hvilken newsserver skal man vælge? INN kan vel "alt", men hvordan er
den at konfigurere? Hvad findes der af andre, gode, alternativer?
(Meget gerne gratis :) )

Henvisninger til relevant dokumentation modtages med kyshånd :)

(Note; jeg ved godt spørgsmålet falder en smule uden for gruppens
område, men det er jo her alle de kloge gemmer sig.. Og så skal den jo
køre på en Unix :) )

--
Ole Hansen

Fra : Peter Makholm

Dato : 17-08-01 13:39

Ole Hansen <moped@get2net.dk> writes:

> Vi bruger i øjeblikket vores udbyders news server, men jeg har tænkt
> på, om det ikke ville være lidt mere snu at have vores egen server
> hvor vi så også kan have interne grupper.

Mon ikke det er nok med en nntp-cache?

Se http://www.nntpcache.org/

--
http://peter.makholm.net/

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 17-08-01 14:21

Peter Makholm wrote:

> Mon ikke det er nok med en nntp-cache?
>
> Se http://www.nntpcache.org/

nntpcache kan vel ikke have lokale grupper? Jeg kører en INN2.1 (svjh)
med lokale grupper på een alpha-kværn, og nntpcache på en anden
alpha-kværn (begge med Tru64 vers 5.1). nntpcachen samler så henholdsvis
de lokale grupper og de eksterne grupper den henter fra det store net.
Både nntpcache on inn er _forholdsvis_ nemme at installere og konfigurere,
formentlig nemmere på en del andre platforme end under Tru64.

--
Ole Michaelsen
Copenhagen, Denmark

Fra : Ole Hansen

Dato : 17-08-01 14:40

omic+usenet3@fys.ku.dk (Ole Michaelsen) writes:

> [...]
> Både nntpcache on inn er _forholdsvis_ nemme at installere og konfigurere,
> formentlig nemmere på en del andre platforme end under Tru64.

Uhmm.. Den kombination lyder faktisk ganske fornuftig. Jeg tror jeg
kigger lidt på det. I første omgang bliver det nok "kun" en nntpcache,
så kan jeg senere se på INN for at oprettet interne grupper (hvis
tilslutningen er stor nok)

Jeg siger tak for de snappe svar til jer begge :)

--
Ole Hansen

Fra : Ole Hansen

Dato : 17-08-01 16:08

> [...]

> kigger lidt på det. I første omgang bliver det nok "kun" en nntpcache,
> så kan jeg senere se på INN for at oprettet interne grupper (hvis

Vupti! Det tog en times tid, så er der en nntpcache installeret,
konfigureret og startet. Nu skal den bare finpudses og så skal der
vist pilles i vores interne dns-server i næste uge, så den kommer
seriøst i drift! (Når jeg har finpudset konfigurationen, selvfølgelig)

--
Ole Hansen

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 17-08-01 14:43

> [...]

> Både nntpcache on inn er _forholdsvis_ nemme at installere og konfigurere,
> formentlig nemmere på en del andre platforme end under Tru64.

Jeg mener faktisk, at nntpcache kan have lokale grupper - ellers var
det en af de andre caches, der kunne.

Men den store forskel er, at caches "henter" de artikler der bliver
læst, mens newsservere pusher artikler rundt, så du skal aftale med en
anden newsserver, hvilke grupper du vil have sendt til dig - og det er
rimelig statisk setup.

Så generelt er det en bedre (mere fleksibel og mere
båndbreddebesparrende) ide med caches for mindre grupper af brugere.

MvH
Karsten
/newsmaster for et par INN installationer...

Fra : Steen Suder

Dato : 18-08-01 12:21

Ole Michaelsen wrote:

> [...]
> Både nntpcache on inn er _forholdsvis_ nemme at installere og konfigurere,
> formentlig nemmere på en del andre platforme end under Tru64.

Man behøver ikke have inn og nntpcache på hver sin maskine; det fungerer
fint hvis de kører på samme maskine. Husk at ændre inn's port til f.eks.
120.

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."