3 ½ år, og kan ikke komme af med afførring~
Fra : Chriben

Dato : 17-08-01 13:13

Hej NG.

Jeg har en datter - hun er 3 ½ år - og har problemer med at komme af med sin
afførring.
I øjeblikket er det så slemt, at vi må give hende microlax/klyks omkring 5 -
6 dagen ved manglende afføring.

Hun går stadigvæk med ble (dog ikke nødvendigvis hele dagen, da hun godt
selv kan styre sin tissen), det er det eneste sted hun vil lave afføring.
Hun vil gerne tisse på wc-et.

Vi snakker ikke meget om at lave "pu-ha" med hende, kun når hun selv bringer
det på bane. Hun ser på vores afføring og hendes tvillingbror´s - som i
øvrigt er renlig - når hun beder om det (vi gør meget ud af ikke at fremhæve
ham overfor hende). Hun snakker ofte om, at hun har ondt i maven og numsen -
det er selvfølgelig normalt efter så mange dage med manglende afføring, i
den forbindelse opfordrer vi hende til at lave noget enden i bleen eller på
wc-et. Når hun endelig laver noget i bleen, roser vi hende (ikke overdrevet)
men laver ellers ikke nogen scene ud af det. Ovenstående har stået på ca.
det sidste ½ år, men er taget meget til den sidste måned. Til daglig giver
vi hende lactulose, som jeg dog ikke rigtig føler hjælper noget.

Er der andre i NG som har nogle gode råd ? Jeg har hørt om et
forskningsprojekt som går ud på, at mange af de børn - som omkring
renlighedsfasen har problemer med at slippe deres afførring - egentlig er
syge med "slap tarm" og ikke - som man vel tror nu - er psykisk betinget. Er
der nogen der kender til dette projekt ?

Venlig hilsen
Jeannie/Chriben

Fra : Henriette

Dato : 17-08-01 16:37

Chriben <chriben@private.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b7d0af8$0$3247$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...

> Hun går stadigvæk med ble (dog ikke nødvendigvis hele dagen, da hun godt
> selv kan styre sin tissen), det er det eneste sted hun vil lave afføring.
> Hun vil gerne tisse på wc-et.

Så lad det være ved det....
Min egen datter brugte ble ved afføring et par måneder efter hun egentlig
var holdt op med at gå med ble. Det der med at bruge toilettet kom helt af
sig selv.

> [...]
> den forbindelse opfordrer vi hende til at lave noget enden i bleen eller

Det kunne tænkes at hun har fået nogle små rifter i endetarmen, som følge af
den hårde afføring. Det vil naturligvis gøre ondt specielt ved afføring. Den
onde cirkel bliver dermed kun værre...

>Til daglig giver
> vi hende lactulose, som jeg dog ikke rigtig føler hjælper noget.

Jeg ville foreslå at i kontaktede lægen og evt. fik en henvisning til en
børnelæge. Jeg kender en dreng hvis historie er fuldstændig den samme som
jeres datters. Han var forstoppet, fik lactulose og alligevel blev det bare
værre.
Forældrene fik efter lang tid en henvisning til en børnelæge, der omgående
ordinerede nogle stikpiller, til behandling af eventuelle rifter, store
mængder laxuboral dråber samtidig med laktulose.
Drengen skulle have gang i afføringen samtidig med at rifterne skulle hele.
På den måde oplevede han efterhånden at han kunne komme af med afføringen
helt uden smerter - og han er en helt forandret dreng idag.

Det er dog vigtigt at I aftaler mængden af laxoboralen og evt. andre
afføringsmidler med lægen, da der skal foregå en langsom op og aftrapning.

> [...]
Er
> der nogen der kender til dette projekt ?

Jeg har ikke hørt om projektet, men hælder selv mest til den teori, at der
ikke skal ret meget forstoppelse til før det hurtigt bliver et problem -
psykisk og fysisk.

> Venlig hilsen
> Jeannie/Chriben

---
Henriette

Fra : Susan Bjerregaard Ni~

Dato : 19-08-01 21:19

Hej Henriette.

Jeg er af den opfattelse, at børn i den alder som regel har et regelmæssigt
afføringsmønster. Har din datter haft det tidligere?

Hvis hun kun vil lave i bleen, har du så prøvet at give hende bleen på ved
samme tidspunkt hver dag, så hun også selv oplever en hvis regelmæssighed?
Det kan selvfølgelig være svært at styre, hvis hun er i instutition om
dagen. Det er også bedst at vælge et tidpunkt, hvor der er ro omkring hende
(hjemme), for når man er aktiv og der foregår meget omkring én, overhører
man lettere signalerne om, at der er noget, der trænger sig på.

Ellers er jeg enig i rådet om at søge lægehjælp til at få bugt med
eventuelle rifter samt mængde og type af afføringsmiddel, indtil din datter
selv har fundet rytmen.

Held og lykke med det.

Susan

--
Susan Bjerregaard Nielsen
Susan@logical.dk

Fra : Henriette

Dato : 22-08-01 10:19

Susan Bjerregaard Nielsen <susan@logical.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9lu86c$omj$1@sunsite.dk...
> Hej Henriette.
>
> Jeg er af den opfattelse, at børn i den alder som regel har et
regelmæssigt
> afføringsmønster. Har din datter haft det tidligere?

Hej Susan.

Tak for svaret, men vores datter har nu ingen problemer med at komme af med
hverken afføring eller tisse på toilettet.
Jeg fortalte blot, at der gik et par måneder mellem at hun var renlig med
det ene og det andet.

Derudover fortalte jeg om en dreng i min omgangskreds der har haft store
problemer med afføringen.

Men måske dit svar i virkeligheden er henvendt til Jeannie?

---
Henriette