death by "respawning too fast"
Fra : Sune

Dato : 17-08-01 12:17

jeg sidder med en rh71 maskine der går død i boot-processen med "INIT: Id
"x" respawning too fast: disabled for 5 minuts" "INIT: Id "1" respawning too
fast:disabled for 5 minuts" ... op til Id 6. og slutter med "INIT: no more
processe in this runlevel" efter 5 minutters pause forsøger den igen med
samme resultat.

jeg har forsøgt at update rh - siger unclean mount (det var det også) og at
jeg skal starte mit system og rette fejlen. og her hopper kæden af...

årsagen: forsøg på opgradering til kde 2.2 vha. rpm-pakker. et eller andet
sted i processen har jeg skruet et eller andet godt og grundigt op!

nogen ideer til redninger, eller har jeg rodet mig ud i en gen-installering?

--
Mvh.

sune - som i dag er henvist til kærestens windåse

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 17-08-01 16:43

Sune wrote:

> [...]
> fast:disabled for 5 minuts" ... op til Id 6. og slutter med "INIT: no
> more processe in this runlevel" efter 5 minutters pause forsøger den igen

Det åndssvage problem, havde jeg også en gang - men jeg kan ikke huske, hvad
jeg gjorde ved det

Men google er fed som altid: http://www.google.com/search?q=respawning+too+fast

Du skulle vel aldrig have været så dum, at du også har forsøgt at installere
Ximian for nylig ?

-Claus

Fra : Sune Fibæk

Dato : 18-08-01 12:05

Claus Rasmussen wrote:

> Det åndssvage problem, havde jeg også en gang - men jeg kan ikke huske,
> hvad jeg gjorde ved det

rart at høre at jeg ikke er alene

> Men google er fed som altid:
> http://www.google.com/search?q=respawning+too+fast

ja, det var da et sted at starte. kigger på det. pt. er jeg dog tilbage med
en ny installation på en gammel harddisk. det kører og jeg har ikke mistet
data, men alle installationer osv. har jeg måttet vinke til...æv.

de forslag jeg umidelbart ser er kun effektive når jeg har adgang til selve
maskinen - det har jeg ikke. den går kold inden jeg overhovedet får en
komando-prompt.

> Du skulle vel aldrig have været så dum, at du også har forsøgt at
> installere Ximian for nylig ?

nope. det har jeg ikke. jeg er overhovedt ikke dum. eller jo jeg fik jo
smadret min computer, men ellers ikke ;)

--
Mvh.

Sune

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 18-08-01 19:37

Sune Fibæk wrote:

> nope. det har jeg ikke. jeg er overhovedt ikke dum. eller jo jeg fik jo
> smadret min computer, men ellers ikke ;)

Det var nu også mest fordi, det var det, jeg troede, der fuckede min
maskine op i sin tid.

-Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 17-08-01 23:51

Den Fri, 17 Aug 2001 13:17:12 +0200 skrev Sune:
> [...]
>sted i processen har jeg skruet et eller andet godt og grundigt op!
>
>nogen ideer til redninger, eller har jeg rodet mig ud i en gen-installering?

1. boot up i single user

2. Sørg for at få fsck'et dine partitioner

3. mount / read-write, og mount /usr

4. Check /etc/inittab hvilken getty der står ud for ID 1-6

5. rpm -q -f /path/til/getty

6. rpm --replacepkgs /cdrom/.../xxx.rpm (det navn du får i pkt. 5).

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Doom and
Quake run side by side

Fra : Steen Suder

Dato : 18-08-01 12:23

Kent Friis wrote:

> Den Fri, 17 Aug 2001 13:17:12 +0200 skrev Sune:

<KLIP en masse gode råd fra Hr. Friis>

Husk også at kontrollere om der er ledig plads på diskene.

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Sune Fibæk

Dato : 19-08-01 09:58

Steen Suder wrote:

> <KLIP en masse gode råd fra Hr. Friis>
>
> Husk også at kontrollere om der er ledig plads på diskene.

plads er ikke noget problem. df -h siger 31% forbrug af disken. det burde
da være rigeligt :)

--
Mvh.

Sune

Fra : Sune Fibæk

Dato : 19-08-01 10:16

Kent Friis wrote:

> 1. boot up i single user

problemet er at jeg ikke kommer så langt at jeg kan vælger brugermode.
maskinen går kold allerede inden den kommer igang ved init id0. så vidt jeg
kan se af min inittab er 1 singleuser mode. er der andre måder at boot
singleuser mode? ville boot fra en floppy løse det?

> 2. Sørg for at få fsck'et dine partitioner

det burde jo så være ordnet med en frisk installation på gammel hard disk.

> 3. mount / read-write, og mount /usr
>
> 4. Check /etc/inittab hvilken getty der står ud for ID 1-6

# Run gettys in standard runlevels
1:2345:respawn:/sbin/mingetty tty1
2:2345:respawn:/sbin/mingetty tty2
3:2345:respawn:/sbin/mingetty tty3
4:2345:respawn:/sbin/mingetty tty4
5:2345:respawn:/sbin/mingetty tty5
6:2345:respawn:/sbin/mingetty tty6

> 5. rpm -q -f /path/til/getty
>
> 6. rpm --replacepkgs /cdrom/.../xxx.rpm (det navn du får i pkt. 5).

og det vil så være mingetty korrekt?

jeg kan ikke lige overskue konsekvenserne af at hive stikket til den nye
hard disk. den gamle er mountet under /home indtil videre. umidelbart ville
jeg regne med at den starter fint op, men mbr'en kigger vel bare efter en
disk der kan bootes fra, gør den ikke?

--
Mvh.

Sune

Fra : Kent Friis

Dato : 19-08-01 09:18

Den Sun, 19 Aug 2001 08:16:29 -0100 skrev Sune Fibæk:

> [...]
>kan se af min inittab er 1 singleuser mode. er der andre måder at boot
>singleuser mode? ville boot fra en floppy løse det?

Begrebet boot omhandler normal processen fra maskinen er færdig med POST
(power on self test) og frem til OS'et kører (man kan diskutere om det
er ved "starting init" eller "login:").

Når der står "boot i singleuser", mener man normalt:

Ved "LILO Boot:" skriver du "linux single" og trykker <enter>. Hvis den
ikke vil acceptere det, kan du trykke <tab> for at se hvad du skal
skrive i stedet for "linux".

Hvis du kun ser "LILO Loading linux...", så skal du holde <control>
nede, for at få "Boot:" frem.

>det burde jo så være ordnet med en frisk installation på gammel hard disk.

> [...]

rpm -q -f /sbin/mingetty

På min maskine giver det "sysvinit-2.78-88"

>og det vil så være mingetty korrekt?

På min maskine vil det jfr. pkt 5 være:

rpm --replace /cdrom/suse/*/sysvinit.rpm

> [...]
>jeg regne med at den starter fint op, men mbr'en kigger vel bare efter en

En standard-MBR booter bare videre på den disk BIOS'en har valgt.

En LILO-MBR forsøger at boote fra den disk man bad om da man instal-
lerede LILO, men fejler hvis BIOS'en har byttet rundt på rækkefølgen.

Mvh
Kent
--
Which one is faster - Lotus Notes or Lotus Esprit?

Fra : Sune Fibæk

Dato : 20-08-01 02:06

Kent Friis wrote:

> [...]

[en masse kloge ord]

jeg vil prøve nogle af de foreslag der er kommet. og evt. vende tilbage
hvis jeg fortsat har problemer. mange tak for hjælpen til alle der hjalp.

--
Mvh.

Sune

Fra : Kent Friis

Dato : 19-08-01 09:20

>og det vil så være mingetty korrekt?

Forøvrigt kan det også være /dev kataloget der har haft et uheld, så
check hellere det også:

rpm -q -f /dev
rpm --replacepkgs /cdrom/.../yyy.rpm

(Eller "rpm -q -f /dev/console").

Mvh
Kent
--
"Intelligence is the ability to avoid doing work, yet get the work done"
- Linus Torvalds