shell i shellen
Fra : news.sunsite.dk

Dato : 18-01-01 19:38

Mange gange hopper jeg over i en anden brugers shell fra en telnet
prompt.... altså su'er over til en anden eller :sh'er ud fra vi...

Men så hvis man arbejder lidt i den anden shell kan man jo komme i tvivl om
man egentlig sidder i en "førstegangs"-shell eller i nogen under den...

Og den eneste vej jeg kender en en ctrl-d - og her er det så lidt kedeligt
hvis telnet'en afbryder helt.

Er der en måde man kan finde ud af hvormange grader af shell i shells man
befinder sig nede i?

/Danni

Fra : Kim Stenbryggen Rasm~

Dato : 18-01-01 20:03

Har lige kigget på det og har fundet ud af:

tty giver en tty som du bruger. Ved ikke helt hvad det står for.
Når du har fundet ud af tty'en, kan du skrive ps og se hvile shells du er i.

Håber at dette hjælper, men jeg har ikke helt styr på hvad tty er.

/Kim

Fra : Joakim Recht

Dato : 18-01-01 20:04

"news.sunsite.dk" <danni@finne.dk> writes:

> [...]
> hvis telnet'en afbryder helt.
>
> Er der en måde man kan finde ud af hvormange grader af shell i shells man

Jeg tvivler på at man kan se hvor mange shells man har startet, men hvad
man kan gøre er at sætte prompten til noget lidt smartere...

Fx sætter følgende titlen i xtermer til bruger@maskine:sti og selve
prompten til bruger@masine:sti >

case $MC_CONTROL_FILE in
/tmp*)
TITLEBAR=''
;;
*)
case $TERM in
xterm*)
TITLEBAR='\[\033]0;\u@\h:\w\007\]'
;;
*)
TITLEBAR=''
;;
esac
;;
esac

if [ "$GET_PS1" = "" ] ; then
COLOUR=44
ESC=
PS1='`whoami`:\w\$ '
export PS1="${TITLEBAR}\[\033[40;37;1m\]$USER@$HOST: \[\033[37;40;0m\]\w > "
export PS2="> "
fi

Joakim Recht
Tlf. 20 85 54 77
Email god@cs.auc.dk
WWW http://www.braindump.dk / http://www.compuclub.dk

Fra : N/A

Dato : 18-01-01 22:01

Fra : Danni Finne

Dato : 18-01-01 22:01

> echo $SHLVL

Se det var jo lige sådan et guldkorn jeg håbede på der ville dukke op...

Mange takker!

Fra : Flemming Kjaer Jense~

Dato : 18-01-01 23:34

Danni> Se det var jo lige sådan et guldkorn jeg håbede på der ville
Danni> dukke op...

Du kan ogsaa vaelge at bruge screen, som er et godt vaerktoej til at
have flere shells i samme terminal vindue, du kan endda hoppe frem og
tilbage mellem dem (ala linux virtual consoles hvis du er vant til
dem). Hvis du bruger screen fx paa din centrale server kan du ved
16-tiden detache dine fx 7 koerende shells og saa senere paa aftene,
naeste dag eller hvad nu re-attache din screen sessions paa den
centrale server. Paa den maade logger du egentlig aldrig ud, god maade
at kompilere fx emacs paa en gammel sejtraekker Unix fx en Sun
Sparcstation1 baseret Unix med hele 24 MB RAM.

Danni> Mange takker!

jo tak :)

mvh Flemming

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-01-01 09:30

Flemming Kjaer Jensen <fkj@kom.auc.dk> writes:

> Du kan ogsaa vaelge at bruge screen, som er et godt vaerktoej til at
> have flere shells i samme terminal vindue,

Screen er fedt. Men at have forskellige "vinduer" i 3 retninger
(screen, vt, x-vinduer) skal jeg lige vende mig lidt til.

Fra : Danni Finne

Dato : 20-01-01 11:21

> Du kan ogsaa vaelge at bruge screen, som er et godt vaerktoej til at

Jojo, jeg kender godt screen.

> at kompilere fx emacs paa en gammel sejtraekker Unix fx en Sun
> Sparcstation1 baseret Unix med hele 24 MB RAM.

Jeg bruger det til at lave fil overførsler i baggrunden, så kan jeg lige
logge ind engang imellem for at se om alt går vel.

Og ja... Screen er suverænt ;)

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-01-01 23:37

alex.holst@eircom.net (Alex Holst) wrote:

>echo $SHLVL

Hvis jeg telnetter til min Linux-maskine som almindelig bruger, giver
din kommando outputtet "1".

Hvis jeg derfra laver en "su -", giver din kommando outputtet "1".

Hvis jeg derfra laver en "su - en_anden_almindelig_bruger", giver din
kommando outputtet "1".

Misforstår jeg noget?

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Kent Friis

Dato : 21-01-01 20:02

Den Thu, 18 Jan 2001 23:36:34 +0100 skrev Allan Olesen:

> [...]
>
>Hvis jeg derfra laver en "su -", giver din kommando outputtet "1".
>
>Hvis jeg derfra laver en "su - en_anden_almindelig_bruger", giver din

SHLVL bliver sandsynligvis nulstillet ved su.

Mvh
Kent
--
Motion: andet ord for "ondt i fødderne".

Fra : Martin Hansen

Dato : 27-01-01 08:33

On Thu, 18 Jan 2001 18:37:48 GMT, "news.sunsite.dk" <danni@finne.dk> wrote:

>Men så hvis man arbejder lidt i den anden shell kan man jo komme i tvivl om
>man egentlig sidder i en "førstegangs"-shell eller i nogen under den...
Måske kan du bruge:
whoami

--
ALsSund Linux User Group http://www.alslug.dk
Linux brugergruppen for sønderjylland

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-01 13:39

"news.sunsite.dk" wrote:

> [...]
> hvis telnet'en afbryder helt.
>
> Er der en måde man kan finde ud af hvormange grader af shell i shells man

shlvl i tcsh? (set og kig)

Jeg bruger selv en prompt der fortæller mig brugernavn, maskinnavn,
directory samt klokken. Det hjælper en hel del på at skelne.

Sidder man under X, har jeg haft gavn af at lave en batch fil der logger
ind som en given bruger og sætter for/baggrundsfarver til noget unikt.
Man reagerer lidt anderledes når man sidder i en xterm med postkasserød
baggrund når man VED man er root på den store server.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear