Mon den sveder?
Fra : Klinten

Dato : 17-08-01 07:14

Hej!
I går var det jo pænt varmt - 31 grader i skyggen. Ikke desto mindre lå
katten og slangede sig i en solstribe på gulvet, og så ud til at nyde det.
Sidst på dagen skulle vi til dyrlæge, da den skulle vaccineres for første
gang. En halv times køretur i en 40 grader varm bil påvirkede heller ikke
kræet synligt. Så nu spørger jeg: Hvordan sveder - undskyld, transpirerer -
en kat??? For det må den da vel gøre, selvom vi ikke kunne se noget tegn på
den slags? Det havde selvfølgelig været oplagt at spørge dyrlægen, men det
glemte vi desværre, midt i alt hyggesnakken om orm, clamydia, lopper,
flåter.......

Klinten (katte-newbie)

Fra : Blue & White

Dato : 17-08-01 07:20

Hej!
Det eneste sted, katte kan svede (sådan helt bogstaveligt) er på trædepuderne. Hjemme hos os kan man se mange våde poteaftryk en dag som i går ...
Ellers kan de - lige som hunde - skaffe sig af med en del overskudsvarme ved at "gispe" med åben mund. Derved fordamper der en del væske fra tungen.
Ellers foregår deres temperaturregulering bl.a. ved at spare på væsken. Som forhenværende ørkendyr er de udstyret med en del "vandbesparende foranstaltninger" og kan blandt andet trække vandet i urinen tilbage fra blæren.
Og så sørger de kloge dyr jo for ikke at springe for meget rundt midt på dagen.....
Venlig hilsen, Niels Peter

--
Venlig hilsen, Niels Peter
Blue & White Russian Blues

Fra : Ann K.

Dato : 18-08-01 13:02

Hejsa.
Har bemærket at Saga, når hun har været ude at køre i bil, foruden at gispe
også får meget våde poter.... Angstens sved, ja, ja
Mvh Ann

Fra : Klinten

Dato : 21-08-01 06:40

Tak for svarene. Vi har endnu ikke observeret hverken gispen eller våde
poter, så det ikke sikkert, det når at blive i denne sommer....

Klinten