ormebitt
Fra : Tonje Solheim

Dato : 17-08-01 06:54

Hvordan reagerer hester ved møte med ormer, slik som hoggorm.
Hvordan reagerer de på bittet, og hva gjør jeg i såfall om det skjer.
Bor midt i skogen, og på tur kan jo alt skje.

Tonje

Fra : Cowgirl Chris

Dato : 17-08-01 08:49

"Normal" reaksjon er som følger:

HIKK!!! PROMP! POOOOF!(Borte)
Full pænikk.
Du kan forvente at hestens hode farer opp, rumpa siger ned, at hesten gjør
en full rollback med eksplosiv start i motsatt retning... Du får bare henge
på i vendingen, og så ta den inn igjen på bittet når den går fram.
Selvfølgelig finnes det mange variasjoner på styrken i reaksjonen, avhengig
av hvor "spooky" hesten er fra før. En nervesterk hest vil kanskje bare
snøfte og rygge unna, eller skjene til siden når den går forbi. Mye av
reaksjonen til hesten vil nok avhenge av hvor redd DU blir, tror jeg. Hvis
den kjenner at du tar hardt i tøylene og spenner deg, tenker den: "Uh-oh!
Her er fare på ferde!" Er du avslappet men forberedt, tenker den kanskje
bare "Oops! Hva var det der?"

En hest med "kaldt" hode reagerer ikke så sterkt som en med "hett" hode. Du
kjenner hesten din, og vet hvordan den reagerer vanligvis.
Ingen fare å dra på tur i skogen, bare du bruker øynene godt og sitter godt
i salen. Når vi skvetter, drar vi ofte i tøylene. Hesten får et rykk som den
reagerer veldig på. Derfor må vi prøve å være rolige med hendene selv om vi
får den automatiske trangen til å trekke i tøylene for å føle kontroll. Men
er hesten den som skvetter, så må vi jo ta inn på tøylene, selvfølgelig, før
vi opplever det såkalte "Arab Teleport Trick" og sitter forvirra igjen på
bakken mens hesten er hjemme ved stallen igjen forlengst...

Noen hester "tar bittet" og stikker. Det vet vi vanligvis om fra før, siden
den tendensen viser seg raskt. Da må vi velge en annen fremgangsmåte for å
ta dem inn igjen. Hva slags hest har du, og hva slags bitt bruker du? Jeg
kan bedre gi deg råd om jeg vet hva slags mentalitet den har.

Line.

Tonje Solheim <neitilvirus@blabla.com> skrev i
meldingsnyheter:pk2f7.4$565.85@nreader1.kpnqwest.net...

Fra : Tonje Solheim

Dato : 18-08-01 19:22

Hei

Høres foressten greit ut, har noenlunde kontroll over skvetting til hesten
min nå (ikke i førsten da han testet meg endel). har truffet på elg og klart
det også.

Jeg bruker ikke bitt. Brukte passoa (?) bitt, men med sidepull er han en
helt annen hest og jeg har like god kontroll.... så han kanke ta bittet og
stikke
liksom. Jeg har foressten en nordlandshest vallak på 9 år.

Han er forholdsvis rolig på tur, og endelig har jeg også fått ordentlig
kontroll
over han på bakken. Han har hele tiden vært livredd for haveslangen og hater
å bli våt, for en 4-5 dager siden fikk jeg lov å vaske han .. brukte først
sånn
vaskebørste koblet til slangen, og brukte vannslangen til slutt.. Innmari
fint
at han stoler på meg nå.. Og av samme grunn stoler han også på meg på tur.

Bortsett fra at han ikke er mer enn ca. 50% trafikk sikker... bare mot
biler.

Tonje