farvning af sadel?
Fra : Marianne Nyborg

Dato : 16-08-01 23:33

Hej
Er der nogle der har prøvet at farve deres sadel?
Jeg overvejer ar farve min westernsadel sort - (den er maghoni brun nu)
Og jeg har fået det råd, at rense den i acetone først, - og derefter farve
den
med navsværte.(bla. af en sadelmager)
Men jeg vil gerne høre om andres erfaringer.....

\|||/
( oo )
--ooO-(_)-Ooo--

Venlig Hilsen
Marianne Nyborg.

Dogs have owners, Cats have staff...!

Fra : Lina Kugge

Dato : 17-08-01 06:05

Rådet og rækkefølgen er godt nok, men jeg har prøvet det på dressursadler
(før jeg selv blev westernrytter). Uanset hvad du gør, vil der være
overskudsfarve tilbage, så du bli'r sort i r.... når du bagefter rider. Så
jeg vil anbefale at du ikke farver selve sædet. Hvorfor vil du farve den, de
brune sadler bliver da så flotte med tiden?

Lina

--

COWBOYS DO IT ALL
Sooner or later...

Fra : Anet

Dato : 17-08-01 08:53

Hej

Det giver meget lang tid efter affarvninger og med tiden mister det igen
noget af sin farve. Det projekt ville jeg ikke give mig af med. Vi har
prøvet det engang på en sadel. Farven med navsværten er også lige som for
"kunstig" og for blank at se på. Jeg ville helt klart fraråde det.

hilsen

Anet

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 17-08-01 20:25

"Marianne Nyborg" <m.nyborg@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> den
> med navsværte.(bla. af en sadelmager)
> Men jeg vil gerne høre om andres erfaringer.....

Hej Marianne.
Den måden du er blevet anbefalet, er den mest korrekte, og er den som folk
som arbejder med læder bruger - i hvert fald dem jeg kender. Du skal bare
lige huske på at narvsværte SMIDTER af - i store mængder. Så det er nok en
god ide at bruge meget mørke ridebukser i lang tid efter
indfarvningsprosessen.
Når du farver, må du sørge for at der ikke er et område som får farve og så
får lo´v til at tørre, inden du farver noget af de andre delene på saddelen.
Der vi lnemlig opstå skjolder. Dettekan undgåes lidt ved at hele tiden holde
området fugtig med lidt vand (meget lidt vand - helst bare en fugtig klud)
Når du er færdig med at farve, så brug store mængder med læderfedt, så
kommer du til at få en dejlig flot saddel (narvsværte kan udtørre læderet en
lille smule)
God arbejdslyst
Hilsen Ditte