hjemmebygget downrigger
Fra : Lars Clement

Dato : 16-08-01 21:37

Jeg går og pusler med en ide om at bygge en downrigger selv.
Er der nogen der har kendskab til tegninger eller lignende ?
- eller har erfaring med fremstilling af en sådanne ?
På forhånd tak
--
Venligst

Lars Clement
clement@post9.tele.dk

Fra : Lars Ø

Dato : 17-08-01 07:22

Jeg mener at jeg i Niels Vestergaards bog: Småbådsfiskeri har set tegning
til hjemmelavet downrigger. Kan lånes på biblioteket.
vh
Lars

Lars Clement <clement@post9.tele.dk> skrev i artiklen
<3b7c2e95$0$97150$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Christian Skands

Dato : 17-08-01 12:51

"Lars Ø" <si1lo@vibamt.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mener at jeg i Niels Vestergaards bog: Småbådsfiskeri har set tegning
> til hjemmelavet downrigger. Kan lånes på biblioteket.
> vh
> Lars

I så fald er det 1. udgaven, for der er ingen tegning af hjemmlavede
downriggere i den ny reviderede udgave.

--
Med lystfiskerhilsen

Christian
skands@mail.dk

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 17-08-01 17:20

Gik også og puslede men droppede ideen og købte istedet. Efter jeg er
begyndt at fiske med dem og har fået et praktisk forhold til dem er jeg ikke
i tvivl om at det var det rigtige, de skal altså fungere 100 %. Selve kranen
er simpel nok at konstruere, den skal bare være stærk som fanden, tænk på
den belastning der ligger på hjulet der hvor wiren slipper. Dertil kommer
specielt konstruerede trisser hvor wiren ikke kan hoppe af og kile fast, og
endelig det der stoppede mig: du skal altså have et bremsesystem som kan
give wire hvis loddet hænger i bunden, ellers flår du alt i smadder.
Selvfølgelig kan en snild mand konstruere det hele, jeg vil også helst selv,
men ved nærmere overvejelse så er downriggere så komplicerede at det dårligt
betaler sig. Jeg har et par elektriske Skotty, det er ( efter min mening )
noget bras, samt et par Walker unitroll som er suveræne og aldrig driller.
De er forresten i praksis meget nemmere at køre med end de elektriske fordi
de er kvalitet. Forresten drejebaser, dem ville jeg nødigt undvære, de er
heller ikke nemme at konstruere så det virker.
Ellers pøj pøj med projectet.
M.V.H. Niels
Forresten : husk at der er noget med galvanisk tæring og trollingwirer. For
guds skyld ikke metalhjul, så ryger wiren omgående.

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 17-08-01 17:35

Jeg glemte lige: jeg har da en god opskrift på at fremstille lodderne hvis
det har interesse?
Niels

Fra : Brian Jensen

Dato : 18-08-01 16:44

hej

Det kunne da være rart med en god "opskrift" på hjemmelavede
downriggerlodder.

mvh
Brian

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 17-08-01 18:33

Hej igen, og undskyld.
Ovenstående er naturligvis noget sludder, opdagede det da meddelelsen var
sendt men kan tilsyneladende ikke tilbagekalde den for at rette. Altså: jeg
har 2 stk. elektriske Walker som jeg ikke er begejstret for samt 2 stk.
Canon Unitroll som er ok.
Beklager.
Niels

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 20-08-01 12:50

Puslede engang selv med ideen, men glemte den igen, da jeg
ikke kunne finde en passende elmotor. Forestilller mig, at
f.eks. elmotoren til en lastbilvinduesvisker ville være
perfekt.

vh/Torben, der indtil videre er gået over til at spidde de
små skiderikker.

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 20-08-01 21:31

Virker umiddelbart logisk nok, men set fra en teknikers synspunkt tror jeg
du starter fra den forkerte ende. Sagen er, at verden er fuld af små 12V
gearmotorer, mens spolen er et større problem. Hvis du udelukker metal pga.
galvanisk tæring, så skal du lede efter en passende spole i kulfiber ( hov,
det er forresten også elektrisk ledende ) eller en hård thermoplast. Jeg har
ikke kunnet finde den indlysende løsning. Når du først har spolen kan du
begynde at regne på gearing, moment og motortype. En viskermotor kører ret
hurtigt, uden yderligere gearing vil den kræve en meget lille spolediameter,
hvilket igen giver problemer med oplægning af wire, forskellig hastighed
afhængig af wiremængde på spolen samt ikke mindst dimensionering af bremsen.
Desuden skal du tænke på dens startstrøm, så den ikke slår sikringen
hvergang den starter, eller sender flux ud på dit elnet, hvilket kan
ødelægge lod og GPS og ikke mindst på, hvordan du får den 100% vandtæt.
Selvfølgelig kan det alt sammen lade sig gøre, men jeg imødeså adskillige
fisketure gå med at indstille, rode, reparere og tilpasse - og droppede
det.
Forresten hvaffor skiderikker?

MVH Niels

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 22-08-01 13:16

I stedet for at snøre de flade er jeg gået over til at
snorkle efter dem udstyret med et stykke tilspidset
armeringsjern til at stange dem med. Bevæbningen skyldes, at
jeg for et par uger siden var ved at gøre mit livs flade
rekord - jeg troede, det var en monsterskrubbe, men det var
en pighvarre - som jeg ikke kunne holde fast med de bare
hænder.

Skiderikkerne er følgelig alle de flade minus hvarren, som
jeg er sikker på at gense meget snart.

[OO]
<>' vh/Torben

<3b81731c$0$704$d40e179e@nntp01.dk.telia.net>...

Fra : -- kent --

Dato : 22-08-01 15:48

On Wed, 22 Aug 2001 14:16:16 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Torben
Abildgaard wrote:

> [...]
>hænder.
>
>Skiderikkerne er følgelig alle de flade minus hvarren, som

"Spearfishing" är totalförbjudet i Sverige. Vilka regler gäller i Danmark?

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 22-08-01 20:44

Vi taler naturligvis om selvforsvar!

Har aldrig hørt om spearfishing; det må svare til jagt med
harpun?

[OO]
<>' vh/Torben

<9m0gmp02gq1@enews1.newsguy.com>...

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 22-08-01 21:14

Skal en sværdfisk egentlig have blankvåben-tilladelse?
MVH Niels

Fra : -- kent --

Dato : 23-08-01 07:03

On Wed, 22 Aug 2001 21:43:59 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Torben
Abildgaard wrote:

>Vi taler naturligvis om selvforsvar!
>
>Har aldrig hørt om spearfishing; det må svare til jagt med
>harpun?

Harpun, ljuster, spjut/spyd, tillspetsat armeringsjärn. Allt liknande.

Fra : sliversen

Dato : 16-07-03 12:22

Spearfishing er fuldt tilladt i danmark. bortset fra i øresund. men er
plejer jeg også at have min harpun med hvis jeg nu skulle blive angrebet
er en stor ålekvabbe

iversen

http://www.kandu.dk/

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 18-07-03 18:50

Det er nemlig rigtigt. Det handler oom selvforsvar.

Har de seneste fjorten dage måtte forsvare mig mod aggressive spætter,
skrubber, ål og multer. I dag havde jeg dog vanskeligheder med en kingsize
laksefarvet goble, der insisterede på at tilbringe en tid som sommerhat på
netop mit hovede - og det efter et nederlag til en søslange, der truer
badesikkerheden i mit pastorat.

--
vh ¸.·´¯)
)><((((º> ´Torben Abildgaard