IDE RAID
Fra : Jens W. Skov

Dato : 18-01-01 09:36

Er der nopen der har erfaringer med RH7 og nogen af de tilgængelige IDE
RAID systemer?

--
Jens W. Skov, JS Consult.
For high quality web and mail hosting at fair prices visit

Fra : Joakim Recht

Dato : 18-01-01 11:01

"Jens W. Skov" <jens@jsconsult.dk> writes:

> [...]
>
> --
> Jens W. Skov, JS Consult.
> For high quality web and mail hosting at fair prices visit

Hej

Så vidt jeg ved så er der ikke nogen af de billige IDE hardware
raid løsninger, der er understøttede i Linux, men det er nu
også ligemeget, for software RAID kører også uden problemer.
(i hvert fald godt nok til at trække 620 GB IDE til The Party...)

Mere info om RAID under Linux kan findes her:
http://linas.org/linux/raid.html

Joakim Recht
Tlf. 20 85 54 77
Email god@cs.auc.dk
WWW http://www.braindump.dk / http://www.compuclub.dk

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 18-01-01 12:10

Joakim Recht wrote:

> [...]
> også ligemeget, for software RAID kører også uden problemer.
> (i hvert fald godt nok til at trække 620 GB IDE til The Party...)

Jeg troede, at "billige IDE RAID" systemer var en stak IDE diske,
en controller, og et SCSI interface udadtil?

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 18-01-01 16:21

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Jeg troede, at "billige IDE RAID" systemer var en stak IDE diske,
> en controller, og et SCSI interface udadtil?

Denslag (som typisk er eksterne RAID kasser) har jo den fordel, at de
fra host-maskinen ligner en alm. (omend stor) SCSI disk. Ikke noget
behov for drivere eller andet pjat. Kan klart anbefales hvis man har
brug for masser af plads og moderat hastighed[1].

En (typisk til indbyggede diske) IDE-IDE RAID controller kan være
meget godt, hvis man gerne vil lave noget spejling af boot diske eller
denslags. Men bøvlet med at få drivere til denne type controllere er
sikkert lige så stort som bøvlet med at få boot fra sw spejling eller
sw raid til at virke, og jeg tvilver stærkt på, at de giver bedre
performance.

/Lars

[1] Ja, en ekstern RAID kasse med IDE diske i er langsommere end en
IBM Shark. Den er osse en del billigere.
--
No one can escape the transforming fire of machines. -- Kevin Kelly

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 18-01-01 14:42

"Joakim Recht" <god@cs.auc.dk> wrote in message
> [...]
> også ligemeget, for software RAID kører også uden problemer.
> (i hvert fald godt nok til at trække 620 GB IDE til The Party...)

Gælder det også for RAID'ene der ligger direkte på bundkortene, fx ABIT's
løsninger?

mvh Steffen

Fra : Joakim Recht

Dato : 18-01-01 14:50

"Steffen Poulsen" <steffenpoulsen@[RemoveThis]usa.net> writes:

> "Joakim Recht" <god@cs.auc.dk> wrote in message
>
> Gælder det også for RAID'ene der ligger direkte på bundkortene, fx ABIT's
> løsninger?
>
> mvh Steffen

Mig bekendt er det ikke Linuxdrivere til nogen af de tilgængelige IDE
RAID ting, ligemeget om de er onboard eller ej. Dog virker controllerne
normalt fint hvis de bare bruges som almindelige IDE controllere, altså
uden af udnytte RAID.

Fra : P og T

Dato : 18-01-01 18:06

> [...]
> RAID ting, ligemeget om de er onboard eller ej. Dog virker controllerne
> normalt fint hvis de bare bruges som almindelige IDE controllere, altså

Her fåes drivere til RedHat for promise fasttrack 66/100: www.promise.com

MVH

Per

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 18-01-01 23:07

"P og T" <nix@ikke.her> wrote in message

> Her fåes drivere til RedHat for promise fasttrack 66/100: www.promise.com

....og de virker tilmed (har prøvet), men har droppet denne løsning til
fordel for :

http://www.3ware.com/

De har diverse løsninger, alle med Linux support (og ikke kun RedHat). Jeg
bruger selv Escalade 6400 som tillader 4 diske.
Den koster mere end Promise løsningen, men det er også en væsentlig mere
seriøs & hurtig løsning.
Drivere og software er desuden langt bedre end det fra Promise.

l8r/Jspr

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 19-01-01 08:58

> [...]
> RAID ting, ligemeget om de er onboard eller ej. Dog virker controllerne
> normalt fint hvis de bare bruges som almindelige IDE controllere, altså

Men med fx High Point HPT370 chipsættet der sidder på mange bundkort, er det
vel bare at sætte tingene op i BIOS - for linux ser det jo stadig bare ud
som et enkelt IDE-drev, selvom det på controlleren er sat op til at være et
raid? Det er det indtryk jeg får, når jeg læser anmeldelserne - nogen der
kan bekræfte?

mvh Steffen

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 19-01-01 18:28

"Steffen Poulsen" <steffenpoulsen@[RemoveThis]usa.net> wrote in message
> [...]
et
> raid? Det er det indtryk jeg får, når jeg læser anmeldelserne - nogen der

Ja.
Problemet er at de fleste af disse billige IDE RAID controllere (f.eks.
Promise, og en helt række andre som reelt er Promise OEM) ikke er rigtige
RAID controllere men blot IDE controllere med et par ekstra features.
Så længe operativsystemet bruger BIOS kald a la MS-DOS til at accesse
controlleren, så vil man se sine definerede RAID devices, men f.eks. Linux
springer let og elegant henover BIOS og accesser controlleren direkte,
hvilket resulterer i at Linux ser en IDE controller og nogle diske, men
intet RAID.

....så det er nødvendigt med drivere før det virker i Linux.

l8r/Jspr

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 19-01-01 19:58

"Jesper Frank Nemholt" <jfn@dassic.com> wrote in message

> [...]
> intet RAID.
>
> ...så det er nødvendigt med drivere før det virker i Linux.

Skod

Tak for forklaringen.

mvh Steffen, der nu vil afvente drivere.

Fra : Jens W. Skov

Dato : 20-01-01 16:29

Promise er lige kommet med RH-drivere til deres største modeller