Boot On Lan??
Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 16-08-01 18:09

Hey..

Hvordan bruger man "boot on lan"??? Jeg har hørt noget om man skal bruge en
sprcial protokol.. Hvor finden man den??

Mvh Ulrik

Fra : Jess V. Gade

Dato : 16-08-01 18:44

On Thu, 16 Aug 2001 19:09:09 +0200, "Ulrik Nielsen" <un@get2net.dk>
wrote:

>Hvordan bruger man "boot on lan"??? Jeg har hørt noget om man skal bruge en
>sprcial protokol.. Hvor finden man den??

Wake-On-Lan kræver at dit motherboard understøtter denne facilitet,
samt at du har et netkort som kan aktivere PC'en, når den modtager det
der hedder en "magic packet" . På undertegnedes PC, sker det ved at
forbinde netkortet vha. en ledning til et bestemt stik på motherbordet
(3 bens).
Magic packets kan du læse mere om på flg adresse:
http://www.amd.com/products/npd/overview/20212.html

På nedenstående side findes et stykke programmel, som kan bruges til
"vække" din PC fra en vha. en sådan packet:
http://members.home.net/ultraj/UltraWOL/UltraWOL.html

Mvh
Jess Gade

--
Det tar' s..... lang tid at overhale en politibil.
Email:

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 16-08-01 18:58

Nej ikke wake on lan.. BOOT-ON-LAN... sådan man kan boote en maskine over
netværket...

Fra : Rasmus Klitgaard-Nie~

Dato : 16-08-01 19:04

Jess V. Gade wrote:

> Wake-On-Lan kræver at dit motherboard understøtter denne facilitet,

Det var nu ikke lige det der blev spurgt om (desuden er WOL noget juks)

Men...
Du skal have en speciel BIOS på dit netkort, den starter så op, og
spørger på netværket om der er en boot-server, der vil uploade et
boot-image til maskinen.
Jeg er ikke helt sikker men det er vistnok kun UN*X det bruges med, men
kan måske med WinNT (Sun Solaris kan ihvertfald)

Som sagt kræver det en BIOS, som du nok skal snakke med
producenten/forhandleren om at få fat i (enkelte kort har den indbygget
- de giver meddelelser om "Booting from LAN" under opstart)

--
>o ********* PINKY! aka. Rasmus Klitgaard-Nielsen *********
<()> **** Mad Programmer - Commodore Freak - ABP regular ****
^^ "Can't sing. Can't dance. Can handle a sword a little."
-- Victor's resume (Terry Pratchett, Moving Pictures)

Fra : Jacob Vandborg

Dato : 16-08-01 20:01

[Snip]
Jeg er ikke helt sikker men det er vistnok kun UN*X det bruges med, men
kan måske med WinNT (Sun Solaris kan ihvertfald)
[Snip]

Et gammelt og forøvrigt udemærket system som OS/2 kan også det trick.

-Jacob

Fra : Jesper FA

Dato : 17-08-01 00:41

Rasmus Klitgaard-Nielsen wrote:

> [...]
> Jeg er ikke helt sikker men det er vistnok kun UN*X det bruges med, men
> kan måske med WinNT (Sun Solaris kan ihvertfald)

Jeg har se nogen der lavede et system der bootede op på lan og præcenterede
en lille menu hvor man kan vælge mellem dos/win/linux o.l. Derefter
partitioners disken efter valget og der overføres det der er nødvendigt for
det valgte OS, som efterfølgende bootes. Ellers kan unixer bare mounte det
hele fra en server, om windows kan noget lignende ved jeg ikke, man jeg
tvivler da.

> Som sagt kræver det en BIOS, som du nok skal snakke med
> producenten/forhandleren om at få fat i (enkelte kort har den indbygget
> - de giver meddelelser om "Booting from LAN" under opstart)

Hvis det er Linux man leger med kan man fx. lave en selv ud fra:

http://sourceforge.net/projects/etherboot/

--
Jesper

Fra : Peter T.

Dato : 17-08-01 00:15

"Ulrik Nielsen" <un@get2net.dk> wrote in

> Hey..
>
> Hvordan bruger man "boot on lan"??? Jeg har hørt noget om man skal
> bruge en sprcial protokol.. Hvor finden man den??

Jeg tror det er nok med atx, et bundkort og et netkort, der understøtter
wake-on-lan med et dertil indrettet kabel. Jeg gætter på det er det du
tænker på.

--
Mvh. Peter T.

Vil du lære at quote korrekt? Kig på...