Eject af SCSI brænder
Fra : Martin

Dato : 17-01-01 16:23

Kan man vha. en kommando i linux ejecte en Yamaha cdr102 2xspeed scsi
brænder?

Mvh
Martin
mcmartin@ofir.dk

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 17-01-01 16:31

On Wed, 17 Jan 2001, Martin wrote:

> Kan man vha. en kommando i linux ejecte en Yamaha cdr102 2xspeed scsi
> brænder?

Mener du at få skubbet selve drevet ud af kabinettet med en kommando? Så
skal du have installeret en lille robotarm med f. eks. et USB interface
og måske lave en kernedriver, så du kan skrive 'cat eject >
/dev/cdejector'

Næ, spøg til side. Du skulle kunne bruge eject. Har du flere
CD-drev/brændere, er du måske mødt til at bruge 'eject /dev/scd0', hvor
scd0 naturligvis ersattes af dit drevs navn.

Rasmus Bøg Hansen

Fra : Martin

Dato : 17-01-01 16:51

> [...]
> skal du have installeret en lille robotarm med f. eks. et USB interface
> og måske lave en kernedriver, så du kan skrive 'cat eject >
hehe ;)

> Næ, spøg til side. Du skulle kunne bruge eject. Har du flere
> CD-drev/brændere, er du måske mødt til at bruge 'eject /dev/scd0', hvor
> scd0 naturligvis ersattes af dit drevs navn.

Jeg prøver at skrive
eject /dev/scd0
så kommer følgende fejlbesked:
sr0: CDROM (ioctl) reports ILLEGAL REQUEST
eject: unable to eject, last error: Invalid argument

Nogen der kan gennemskue hvad der er galt?

Mvh
Martin
mcmartin@ofir.dk

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 17-01-01 17:17

> [...]

> sr0: CDROM (ioctl) reports ILLEGAL REQUEST
> eject: unable to eject, last error: Invalid argument
>
> Nogen der kan gennemskue hvad der er galt?

Ikke umiddelbart - men gætte...

Er der en cd i (jaja, jeg ved at det burde kunne åbnes med eject
alligevel)?
Er drevet mountet?
Er du i gang med at brænde, når du forsøger?
Er det en tussegammel brænder, der ikke understøtter den kommando (har
nu aldrig selv hørt om det)?

Rasmus Bøg Hansen

Fra : Martin

Dato : 17-01-01 17:50

> Er der en cd i (jaja, jeg ved at det burde kunne åbnes med eject
> alligevel)?
jepper der er en cd i

> Er drevet mountet?
Bruger den kun som brænder ikke som cd-rom drev og den er derfor ikke
mountet

> Er du i gang med at brænde, når du forsøger?
Det jeg skal bruge det til er at få CD´en ud når jeg en gang i mellem får
denne fejlbesked når jeg går i gang med at brænde:
<fejlbesked fra cdrecord>
status: 0x2 (CHECK CONDITION)
Sense Bytes: 70 00 05 00 00 00 00 0A 00 00 00 00 2C 00 00 00
Sense Key: 0x5 Illegal Request, Segment 0
Sense Code: 0x2C Qual 0x00 (command sequence error) Fru 0x0
Sense flags: Blk 0 (not valid)
cmd finished after 0.001s timeout 40s
cdrecord: Input/output error. start/stop unit: scsi sendcmd: retryable error
CDB: 1B 00 00 00 01 00
[...]
Current Secsize: -1
cdrecord: Input/output error. mode select g0: scsi sendcmd: retryable error
CDB: 15 10 00 00 08 00
[...]
cdrecord: Cannot set speed/dummy.
cdrecord: Input/output error. prevent/allow medium removal: scsi sendcmd:
retrya
ble error
CDB: 1E 00 00 00 00 00
[...]
cdrecord: Input/output error. philips medium load/unload: scsi sendcmd:
retryabl
e error
CDB: E7 00 00 00 00 00 00 00 01 00
[...]
cdrecord: fifo had 12 puts and 0 gets.
cdrecord: fifo was 0 times empty and 0 times full, min fill was 0%.
</fejlbesked fra cdrecord>

Denne fejlbesked kommer en gang i mellem (sjældent) når jeg starter en
brænding, den begynder slet ikke at brænde på CDen
Jeg kan kun ejecte drevet hvis jeg genstarter maskinen og trykker på eject
(ret irriterende).
først troede jeg at det var en fejl i selve scsi kortet (Adaptec 2940) men
da jeg sagtens kan bruge min 2GB scsi HD der sidder på samme controller så
tvivler jeg lidt på at det er controlleren det er galt med.

> Er det en tussegammel brænder, der ikke understøtter den kommando (har
> nu aldrig selv hørt om det)?
Det er en Yamaha CDR102 2XSpeed SCSI brænder

MVH.
Martin
mcmartin@ofir.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-01-01 18:12

Martin wrote:

> [...]
> da jeg sagtens kan bruge min 2GB scsi HD der sidder på samme controller så
> tvivler jeg lidt på at det er controlleren det er galt med.

Det kan faktisk meget nemt være controlleren som er
problemet.

Sker det når du bruger harddisken samtidig? Hvilke
controllere anbefaler Yamaha at du bruger?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound
of...Tubular Bells!"

Fra : Martin

Dato : 17-01-01 19:09

> Sker det når du bruger harddisken samtidig?
Hmm det kan man godt sige, der ligger en ISO fil på harddisken som jeg
brænder fra, ellers bliver SCSI harddisken ikke brugt til andet

>Hvilke controllere anbefaler Yamaha at du bruger?
Det eneste jeg kan finde på deres hjemmeside er dette:
http://www.yamaha.com/ycaservice/group001/fgrop001.htm
det er tekniske specs osv. ikke noget om hvilken controller de anbefaler

Jeg kom lige i tanko om noget, kan det være et termineringsproblem der er
skyld fejlen?

Mvh.
Martin
mcmartin@ofir.dk

Fra : Martin

Dato : 17-01-01 19:11

> Det eneste jeg kan finde på deres hjemmeside er dette:
> http://www.yamaha.com/ycaservice/group001/fgrop001.htm
> det er tekniske specs osv. ikke noget om hvilken controller de anbefaler
Der var jeg lidt for hurtig... fandt lige fælgende anbefalede SCSI kort

<snip>
There are several brands of SCSI adapter cards that have been tested and are
known to function properly in certain configurations with Yamaha CDR/CRW
drives. They are:

Adaptec, Q-Logic, NCR, Siig, and DTC.

</snip>

Mvh.
Martin
mcmartin@ofir.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-01-01 20:08

Martin wrote:

> Hmm det kan man godt sige, der ligger en ISO fil på harddisken som jeg
> brænder fra, ellers bliver SCSI harddisken ikke brugt til andet

Et muligt problem er at controlleren benytter en mere
avanceret form af SCSI komamndoer end brædneren forstår.
Det problem havde jeg engang. Løsningen var at nedgradere
til en dummre controller.

> [...]
>
> Jeg kom lige i tanko om noget, kan det være et termineringsproblem der er

Aner det ikke men jeg tror det ikke. Andre med gode ideer?

Fra : P. Larsen

Dato : 17-01-01 19:21

"Martin" <mcmartin@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> Sense flags: Blk 0 (not valid)
> cmd finished after 0.001s timeout 40s
> cdrecord: Input/output error. start/stop unit: scsi sendcmd: retryable

WUPS - den var genkendelig.
Jeg havde samme problem med RH62 - 2.2.14 kernen har et problem med aic7xxx.
Jeg opgradede til 2.2.17, og WUPS så var det problem løst (min brænder var
faktisk ubruglig under 2.2.14).

> [...]
> da jeg sagtens kan bruge min 2GB scsi HD der sidder på samme controller så
> tvivler jeg lidt på at det er controlleren det er galt med.

Det er kun under brænding der er problemer. Jeg havde dog også andre
underlige ting der fejlede. F.eks. fryste systemet efter ca. en uges drift.
kill og fork blev ignoreret. Eksisterende processer fungerede fint. Efter
opgraderingen har jeg heller ikke det problem længere.

> Det er en Yamaha CDR102 2XSpeed SCSI brænder

SCSI kan per princip udføre en eject. Det eneste der kunne forhindre dette
er hvis nogen har sendt LOCK kommandoen til drevet (som f.eks. mount gør).
Hereudover vil eject udføre en umount såfremt drevet er mountet.

--
P. Larsen

Fra : Martin

Dato : 17-01-01 19:28

> [...]
aic7xxx.
> Jeg opgradede til 2.2.17, og WUPS så var det problem løst (min brænder var

Takker
Det lyder godt, så vil jeg lige prøve at kompilere en ny kerne, hvilken
version skal jeg vælge?
Den nyeste final version 2.2.x?

MVH.
Martin Clemmensen
mcmartin@ofir.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 17-01-01 20:19

Den Wed, 17 Jan 2001 19:28:10 +0100 skrev Martin:
>aic7xxx.
>
>Takker
>Det lyder godt, så vil jeg lige prøve at kompilere en ny kerne, hvilken
>version skal jeg vælge?
>Den nyeste final version 2.2.x?

2.2.13 og 2.2.17 er dem jeg har bedst erfaring med - de er begge ret
stabile.

Mvh
Kent
--
Motion: andet ord for "ondt i fødderne".

Fra : Martin

Dato : 18-01-01 15:41

> 2.2.13 og 2.2.17 er dem jeg har bedst erfaring med - de er begge ret
> stabile.

Tror ikke det er kernen der er problemet, får stadig samme fejl en gang i
mellem, jeg upgradere til kernel 2.2.17 her i nat og det har som sagt ikke
hjulpet.

Jeg vil prøve at se om jeg kan låne en anden SCSI brænder og se om den laver
samme fejl.

Mvh
Martin
mcmartin@ofir.dk

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 17-01-01 20:24

In <944f2i$1524$1@news.cybercity.dk> "Martin" <mcmartin@ofir.dk> writes:

>hehe ;)

>Jeg prøver at skrive
>eject /dev/scd0

Hvis det er en braender, hedder den "/dev/sr0".
/Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-01-01 16:54

Martin wrote:

> Kan man vha. en kommando i linux ejecte en Yamaha cdr102 2xspeed scsi
> brænder?

Hvis "eject" ikke findes, så kan "cdrecord
-dev=nogetduselvskaleksperimenteredigfremtil -eject" klare
mosten.