Wake On Lan på IBM?
Fra : jpholm

Dato : 16-08-01 14:46

Haloha!

Jeg har et lille hjemmenetværk med 4 maskiner kørende. De deler en OnCable
forbindelse (via AllAboard) på en 2 år gammel IBM Aptiva model 2172 61G.
Vores hus er ret stort og jeg har derfor fra starten gerne ville kunne tænde
Aptivaen fra en af de andre maskiner (så lillesøster ikke behøver at rende
ned fra 3'de sal når hun skal sende sende sms'er...), hvorfor jeg udstyrede
den med et WOL-netkort.
Jeg har mistet min instruktion til Aptivaen, så jeg er lidt i tvivl om den
understøtter wake on lan.....men har det dog på fornemmelsen, i og med at 1)
Motherboardet har den der 3pin-strøm connector [som jeg HAR tilsluttet
netkortet - og det virker i og med der er lys i hubbens "link" når
computeren er slukket] 2) I computerens BIOS kan man vælge "Wake Up on Modem
Call". [computeren var standardinstalleret med modem]

Problemet er nu, at Aptivaen ikke vågner når jeg sender magic-packets til
den!
MEN det kommer nu ikke bag på mig, eftersom jeg hverken har mulighed for at
slå "wake on lan" til i BIOS eller i Windows Strømstyring.

Aptivaen kører Win98 og kan iøvrigt gå i power-standby.

Nogen Idéer til om det kan lade sig gøre? og hvad der skal gøres?
Det skal tilføjes at jeg har forsøgt at update min BIOS via IBMs hjemmeside
med en flash-ROM (tror jeg det hed), men der figurerer stadig intet "wake up
on lan" i BIOS-opsætningen.

bedste hilsener, jonas.

Fra : Steen Suder

Dato : 16-08-01 15:57

jpholm wrote:

<KLIP>

> [...]
> slå "wake on lan" til i BIOS eller i Windows Strømstyring.
>
> Aptivaen kører Win98 og kan iøvrigt gå i power-standby.

Der er noget om at netkortet skal "efterlades" i en særlig modus så det
modtageligt for magic packets. Undersøg om driveren gør det,
understøtter det eller i det hele taget kan gøre det.

<KLIP>

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : jpholm

Dato : 16-08-01 16:40

> Der er noget om at netkortet skal "efterlades" i en særlig modus så det
> modtageligt for magic packets. Undersøg om driveren gør det,
> understøtter det eller i det hele taget kan gøre det.
Jeg har både APM mode wakeup og WakeUp frame aktiveret.

jonas.

Fra : Christoffer Dahl Pet~

Dato : 17-08-01 10:56

Hej!!

Jeg har lige siddet og hurtigt læst manualen til din Aptiva
(ftp://ftp.pc.ibm.com/pub/pccbbs/aptiva/700redk.pdf) og bundkortet
understøtter wakeonlan....
Jeg er næsten også 100% sikker på at du har fået aktiveret funktionen i din
bios, ellers ville der ikke være lys i dioden på din hub når Aptivaen er
slukket.
For at hjælpe yderligere er jeg nød til at vide flg:
Hvilket netkort har du og hvilket program bruger du til at sende
"magic.packet" med?

Mvh

Christoffer

Fra : jpholm

Dato : 17-08-01 17:08

Hej Christoffer!

Tak for dit hurtige svar! herrligt!

> Jeg er næsten også 100% sikker på at du har fået aktiveret funktionen i
din
> bios, ellers ville der ikke være lys i dioden på din hub når Aptivaen er
> slukket.
Jeg tror altså altid at der er power i den 3 pin wake-on-lan-connector på
motherboardet. Jeg har kigget hele BIOS-menuen igennem 100 gange nu....og
der er ikke skyggen af wake up on lan! I power setup'en findes dog som sagt
"wake up on modem call", hvilket jeg har prøvet såvel til som fra.

> For at hjælpe yderligere er jeg nød til at vide flg:
> Hvilket netkort har du og hvilket program bruger du til at sende
> "magic.packet" med?
Mit netkort er et noname kort; PCI BUS 10/100Mbps plug n' play med ACPI/Wake
on Lan.
Standarder: 802.3 10BaseT og 802.3u 100BaseTX PCI Bus 2.1/2.2
I "Netværk" figurerer det som Realtek RTL8139(A/B/C/8130) PCI Fast Ethernet
NIC og har iøvrigt netværkskortadressen 00-50-FC-2F-44-4B.

Jeg har forsøgt mig med flere programmer, sidst det her i gruppen nævnte
LanStart2, men også MagicPacket 1.0 (MagPac). Intet resultat!

Jeg har måske lavet fejl i Braodcast adressen? Aptivaen jeg vil tænde har IP
192.168.244.129 og subnet 255.255.255.128 - i MagicPacket skulle jeg angive
en slags kombination af disse to!

Hvordan kan man iøvrigt sende packets mod en IP-adresse på en pc der er
slukket? Den har jo ikke en før den tændes?
Og spiller det en rolle om pc'en er helt slukket eller bare i
standby(=powerknap lyser orange...)?

mvh, jonas.

Fra : Paw P Larsen

Dato : 18-08-01 11:34

jpholm wrote:

> Jeg har måske lavet fejl i Braodcast adressen? Aptivaen jeg vil tænde har IP
> 192.168.244.129 og subnet 255.255.255.128 - i MagicPacket skulle jeg angive
> en slags kombination af disse to!

Prøv at sende pakken ud på 255.255.255.255 eller
192.168.244.255.

> Hvordan kan man iøvrigt sende packets mod en IP-adresse på en pc der er
> slukket? Den har jo ikke en før den tændes?

Du sender ikke ud til IP-adressen, men på
broadcast-adressen til MAC-adressen på netkortet.

> Og spiller det en rolle om pc'en er helt slukket eller bare i
> standby(=powerknap lyser orange...)?

Min er slukket, når jeg sender pakken.

--
Paw P Larsen | pl @ wer.dk | <http://plawer.dk/>

Fra : Martin Liversage

Dato : 18-08-01 21:18

> Hvordan kan man iøvrigt sende packets mod en IP-adresse på en pc der er
> slukket? Den har jo ikke en før den tændes?

Som andre har fortalt så sendes pakken ikke til en IP-adresse, men den skal
i stedet fysisk passere den ledning som dit netkort er tilsluttes. Det kan
fx gøres ved at broadcaste pakken på dit lokalnet.

> Og spiller det en rolle om pc'en er helt slukket eller bare i
> standby(=powerknap lyser orange...)?

Din computer skal være slukket, men i realiteten er netkortet faktisk tændt.
Vore dages computere med strømstyring, ACPI og hvad det nu hedder har altid
spænding på strømforsyningen og på udvalgte kredsløb inklusiv et WOL
netkort. Hvis netkoret har en lysdiode bagpå vil du typisk se lys i den
ligesom du vil se lys ud for netkortets tilslutning i den hub/switch du
tilslutter netkortet (hvis du altså anvender en hub/switch). Hvis du hiver
220V ledningen ud af din pc eller slukker en eventuel hovedafbryder som
nogle gange sidder bagpå så vil det ikke virke (men det vidste du nok
godt...)

Om det også vil virke når din computer er suspended (lyser orange?) ved jeg
ikke, men mon ikke?

--
Martin Liversage