Distancearbejde
Fra : Henrik

Dato : 17-01-01 08:52

Hej alle sammen.

I windows-verdenen har vi Terminal Server og Citrix Meta-/Winframe
løsningerne.

Har vi noget lignende i unix-verdenen?

Links eller anden info modtages med kyshånd.

Herlige hilsner,
Henrik.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-01-01 09:07

Henrik skrev:

> I windows-verdenen har vi Terminal Server og Citrix Meta-/Winframe
> løsningerne.
>
> Har vi noget lignende i unix-verdenen?

Er det mon noget à la VNC, du leder efter?

<URL:http://www.uk.research.att.com/vnc/>

// Klaus

Fra : Henrik

Dato : 17-01-01 16:16

Hej Klaus Alexander Seistrup,

> Er det mon noget à la VNC, du leder efter?
>
> <URL:http://www.uk.research.att.com/vnc/>

Ja - det kunne godt være lige sagen. Det vil jeg kigge nærmere på.

Herlige hilsner,
Henrik.

Fra : omic+usenet1@fys.ku.~

Dato : 17-01-01 10:39

Henrik <I.dont@like.spam> writes:

> I windows-verdenen har vi Terminal Server og Citrix Meta-/Winframe
> løsningerne.
>
> Har vi noget lignende i unix-verdenen?

SUN har deres SunRay, ellers er der ogsaa alm XDM remote display -
eller secureshell (telnet-like).

/Ole M

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-01-01 11:05

Henrik wrote:

> Hej alle sammen.
>
> I windows-verdenen har vi Terminal Server og Citrix Meta-/Winframe
> løsningerne.
>
> Har vi noget lignende i unix-verdenen?

X?

Du skal have en X-server kørende på den maskine du sidder ved.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Flemming Kjaer Jense~

Dato : 17-01-01 11:14

Henrik> Hej alle sammen. I windows-verdenen har vi Terminal Server og
Henrik> Citrix Meta-/Winframe løsningerne.

Henrik> Har vi noget lignende i unix-verdenen?

Ja

Henrik> Links eller anden info modtages med kyshånd.

Det kommer helt an på hvad du mener :) Jeg opfatter MetaFrame som
noget Unix altid har kunnet og ligger transparent i systemerne, det er
ikke noget man lige tænker over og man bruger bare funktionaliteten.

Er der nogle specielle arbejdsopgaver du tænker på? Afvikling af
simuleringer grafisk på en Sun Server fra en Linux box. Der er mange
teknologier involveret, hvilker problemestillinger skal du have løst

Læs mere om X Windows, SSH, display export, etc. eller spørg lidt mere
konkret :)

mvh Flemming

Fra : Henrik

Dato : 17-01-01 16:13

Hej Flemming Kjaer Jensen (og I andre der skrev),

> [...]
> teknologier involveret, hvilker problemestillinger skal du have løst
>
> Læs mere om X Windows, SSH, display export, etc. eller spørg lidt mere

OK - jeg var måske lidt løs i formuleringen.

Jeg tror at jeg har fået svaret 'ja' gennem Jeres svar - selvom det er en
løsning der skal strikkes sammen af flere teknologier. Men jeg skal gerne
lige ridse op hvad jeg mener:

Jeg forestiller mig en central server med brugernes konti på, deres
allokerede home-dir's og de programmer de må bruge.

Meningen er så at de skal koble på (fra i princippet hvilken som helst
computer) og få netop deres grafiske desktop (med deres indstillinger etc.)
med adgang til de fælles ressourcer der nu måtte være tildelt dem
(applikationer, netværksdata etc.).

Det skulle gerne være sådan at de applikationer (f.eks. StarOffice) brugerne
starter fysisk eksekveres på serveren - ikke på den enkelte klients maskine.
I princippet kunne klientmaskinerne være bootet fra en CD-ROM (og uden
harddisk) og resten kører så via serveropkoblingen.

Herlige hilsner,
Henrik.

Fra : Regnar Bang Lyngso

Dato : 17-01-01 16:27

In article <B68B751B.5295%I.dont@like.spam>, Henrik <I.dont@like.spam> writes:

> [...]
H> deres indstillinger etc.) med adgang til de fælles ressourcer
H> der nu måtte være tildelt dem (applikationer, netværksdata

Hvis alle dine klienter har en X server kørende ville jeg kikke på SSH
og X/Windows. Hvis du ikke ved om klienterne har en X server kørende
(fx standard Windowsinstallationer) kan du kikke på en
VNC/SSH-installation. Fordelen ved X-løsningen er at du ikke behøver
at have en X server kørende på serveren. Med VNC skal du have en
X-server kørende på serveren for hver aktiv klient.

Knus
   Regnar

<URL:http://www.uk.research.att.com/vnc/>
<URL:http://www.uk.research.att.com/vnc/faq.html>
<URL:http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/vnc/>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-01-01 16:53

Henrik wrote:

> [...]
> I princippet kunne klientmaskinerne være bootet fra en CD-ROM (og uden
> harddisk) og resten kører så via serveropkoblingen.

Sæt XDM op på serveren.

Klienterne skal kalde "X -query monsterserver".

Fra : Allan Olesen

Dato : 17-01-01 21:05

Henrik <I.dont@like.spam> wrote:

>Jeg tror at jeg har fået svaret 'ja' gennem Jeres svar - selvom det er en
>løsning der skal strikkes sammen af flere teknologier.

Næ. Du skal ændre et par linier i et par konfigurationsfiler på
serveren, så er du kørende.

>Men jeg skal gerne lige ridse op hvad jeg mener:

Det, du beskriver, er en helt basal funktionalitet under X. Det kræver
ikke ekstra programmer.

Hvis du har to Linux-maskiner med X, kan du prøve at følge
vejledningen på http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/linux-x.html

Hvis klienten kører Windows, bliver du nødt til at installere en
X-server på den. (Lad dig ikke narre af navnet. Det _hedder_ en
X-server, selv om den kører på klienten.)

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-01-01 12:06

Henrik wrote:

> [...]
> I princippet kunne klientmaskinerne være bootet fra en CD-ROM (og uden
> harddisk) og resten kører så via serveropkoblingen.

Det er sådan man har kørt X-windows i 20 år.

Winframe er en kopi af noget X-windows stads.

Du kan også købe X-terminaler. Altså read-to-run X-windows klienter
(men det hedder servere i X verdenen, så de servicerer programmerne
ved at tegne grafik.)

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 17-01-01 13:15

On Wed, 17 Jan 2001 08:52:03 +0100, Henrik wrote:

>Har vi noget lignende i unix-verdenen?

Jeg klarer mig fint med Secure Shell (SSH)

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

Fra : Henrik

Dato : 17-01-01 16:16

Hej Michael Lyngbøl,

> Jeg klarer mig fint med Secure Shell (SSH)

Jo - men jeg skal bruge en grafisk brugerflade også.

Herlige hilsner,
Henrik.

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 17-01-01 16:58

> Jo - men jeg skal bruge en grafisk brugerflade også.

Ehm, det klarer ssh da også fint?

--
Jens Kristian Søgaard,
jk@soegaard.net -- http://www.jksoegaard.dk/

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 17-01-01 22:26

Jens Kristian Søgaard <jk@soegaard.net> writes:

> Ehm, det klarer ssh da også fint?

Nej, den sender kun X gennem en krypteret tunnel, du skal stadig have
en X Server på den lokale maskine.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Jesper FA

Dato : 18-01-01 02:17

"Thomas Bjørn Andersen" <bjorn@daimi.au.dk> wrote in message
> Nej, den sender kun X gennem en krypteret tunnel, du skal stadig have
> en X Server på den lokale maskine.

Findes der nogen X server til windows der ikke koster $200+?

--
Jesper

Fra : Regnar Bang Lyngso

Dato : 18-01-01 02:40

In article <%tr96.37368$W81.386772@twister.sunsite.dk>, "Jesper FA" <news@skydiver.dk> writes:

JF> Findes der nogen X server til windows der ikke koster $200+?

<URL:http://www.cygwin.com/xfree/>

Sidst jeg legede med den var den dog ikke sælig overbevisende.

Knus
   Regnar

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-01-01 12:48

Jesper FA wrote:

> "Thomas Bjørn Andersen" <bjorn@daimi.au.dk> wrote in message
>
> Findes der nogen X server til windows der ikke koster $200+?

Se om du kan få "weirdx" til at fungere.

www.jcraft.com/weirdx/

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 18-01-01 18:52

bjorn@daimi.au.dk (Thomas Bjørn Andersen) writes:

> Nej, den sender kun X gennem en krypteret tunnel, du skal stadig have
> en X Server på den lokale maskine.

Ja, selvfølgelig - men hvem har ikke det?

Til den originale spørger:

Jeg har afprøvet en tre-fire stykker af de X servere som findes til
Windows. X-Win32 fungerer faktisk (men koster lidt).

Mit råd: Brug pengene på en af gode (dyre) X-servere, eller køb
simpelthen en ekstra PC til være X-server (køb en gammel Pentium fra
reconnectit.dk - og kobl en god skærm på)

Fra : Henrik

Dato : 19-01-01 10:42

Tak til alle Jer som har bidraget med info og råd.

Jeg har fået hvad jeg havde brug for og vil nu gå i gang med lidt praktiske
tests.

Endnu en gang: Mange tak for hjælpen.

Herlige hilsner,
Henrik.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-01-01 12:48

Henrik wrote:

> [...]
> løsningerne.
>
> Har vi noget lignende i unix-verdenen?
>
> Links eller anden info modtages med kyshånd.

Så lige at du vil anvende det til distancearbejde.

Hvis du kører ren X (evt over en ssh-forbindelse) kan der opnås en hel
del besparet transmission ved at køre "lbxproxy" på serveren.