pio4-brænder vil køre dma?
Fra : Sune Mølgaard

Dato : 17-01-01 02:02

Hej Alle.

Efter at jeg har haft flyttet lidt rundt på min diske, begyndte min
brænder at "klikke" temmeligt ofte, hvilket ikke lyder sundt.
dmesg siger nu følgende:
[snip]
PIIX4: not 100% native mode: will probe irqs later
ide0: BM-DMA at 0xf000-0xf007, BIOS settings: hda:pio, hdb:pio
ide1: BM-DMA at 0xf008-0xf00f, BIOS settings: hdc:DMA, hdd:DMA
[snip]

Det er, for så vidt også fint nok, bortset fra, at brænderen (hdc), max
kan køre pio4, hvilket jeg mistænker for "mislydene". Indtil igår blev
den fint detekteret til pio4, og spørgsmålet er så: hvad kan jeg gøre?
En sidenote er måske, at jeg kører scsi host adapter emulation på
drevet, som beskrevet i how-to'en om brænding. Det har ikke før givet
anledning til problemer.
Jeg har i min bios forsøgt at tvinge drevet til pio4 uden held. Bios'en
detekterede pio4 af sig selv, så det var blot et vildt skud.
Kernen er 2.2.17.

På forhånd tak

Sune Mølgaard

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 17-01-01 09:06

Sune Mølgaard wrote:

> [...]
> Jeg har i min bios forsøgt at tvinge drevet til pio4 uden held. Bios'en
> detekterede pio4 af sig selv, så det var blot et vildt skud.

Kan du ikke bare slå det fra med hdparm? Måske er der en hdparm, der
sætter DMA på dine diske, som skal justeres efter du har flyttet rundt

enhederne?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : frank damgaard

Dato : 17-01-01 09:45

Sune Mølgaard <sune@molgaard.person.dk> wrote:

> [...]

> kan køre pio4, hvilket jeg mistænker for "mislydene". Indtil igår blev
> den fint detekteret til pio4, og spørgsmålet er så: hvad kan jeg gøre?

Brug evt. hdparm til at slå DMA fra på hdc.
(du er sikker på at det er hdc ?, og at du har sat
slave/master jumpere korrekt, for det virker
som om hda er kun PIO mode)
--
Frank Damgaard

Fra : Sune Mølgaard

Dato : 17-01-01 21:58

> [...]
> Brug evt. hdparm til at slå DMA fra på hdc.
> (du er sikker på at det er hdc ?, og at du har sat
> slave/master jumpere korrekt, for det virker

Skal jeg smide det ind i en opstartsfil eller noget? Jeg har prøvet
hdparm -d0 /dev/hdc og hdparm -p4 /dev/hdc, men drevet klikker stadig, og
ved næste opstart er problemet der igen.

Jeg er sikker på opsætningen. Min harddisk er på hde (udma66 controller).

Mere hjælp er velkommen, men tak for den allerede givne.

Med venlig hilsen

Sune

Fra : frank damgaard

Dato : 18-01-01 19:07

> Skal jeg smide det ind i en opstartsfil eller noget? Jeg har prøvet

Ja. Det huskes jo ikke til næste gang.

> hdparm -d0 /dev/hdc og hdparm -p4 /dev/hdc, men drevet klikker stadig, og
> ved næste opstart er problemet der igen.

Hvis hdparm /dev/hdc viser at der ikke anvendes DMA, så er det slået fra.
At det klikker har måske en anden årsag?
Måske noget andet hardware der deler IO adresse eller IRQ ?

--
Frank Damgaard

Fra : Sune Mølgaard

Dato : 18-01-01 22:15

frank damgaard wrote:

> [...]
> At det klikker har måske en anden årsag?
> Måske noget andet hardware der deler IO adresse eller IRQ ?

Det er da muligt, men problemet er først lige opstået, og er der stadig,
efter at jeg har sat den over på hda, og mit dvd-drev på hdc istedet for
begge på samme bus. Hvordan checker/afhjælper jeg?

/Sune

--
"What good is money, if you can't inspire terror in your fellow man?"
- Montgomery Burns, "The Simpsons"

Fra : Sune Mølgaard

Dato : 19-01-01 01:19

Sune Mølgaard wrote:

[snip]

Jeg tror, problemet er løst. Jeg havde glemt, at jeg tog strømstikket ud
af mit bånddrev for at komme til. Hvorfor dette skulle være et problem,
ved jeg ikke, men drevet klikker ikke længere. Det dukker stadig op som
dma, men det var åbenbart ikke det, der var problemet.

Tak for forslagene.

Med venlig hilsen

Sune Mølgaard

Fra : Sune Mølgaard

Dato : 19-01-01 20:02

Sune Mølgaard wrote:

[snip]

Lille update: problemet vendte tilbage, men så fandt jeg endelig
guldkornet på nettet: fejl i strømtilførslen. Jeg skiftede til et andet
strømstik, og _nu_ virker det. Det er sikkert også derfor, jeg aldrig
fik mit bånddrev til at virke?

Case closed. Tak for hjælpen.

Sune Mølgaard