"Svine-hest"
Fra : Cowgirl Chris

Dato : 16-08-01 10:29

Hei.

Nå tenkte jeg at jeg fikk høre om det er noen andre som har en sådan hest
som meg der ute...

Min søte og delvis svært renslige vallak later vannet på høyet sitt. Han
krafser det sammen til en haug under seg og slipper løs en liten stormflod
av urin på det. Så velger han (selvfølgelig) å spise det som han har "bommet
på". Hvorfor gjør han dette? Er det et utslag av overrenslighet? MÅ han ha
en "haug" å tisse i?
Han legger møkka si i det ene hjørnet av boksen, og når han er ute på tur
med meg, så vrir han bakenden utenfor veien/stien hvis han skal legge fra
seg en haug... Men hva er dette med å tisse på maten? Han gjør det ute i
luftegården også. Høy, nyslått gress...samme hva han får å spise ute så gjør
han det samme...

Den eneste løsningen jeg har funnet så langt er å rake sammen flis/strø i
boksen til en haug før jeg gir ham fóret... Det hjelper. Merkelige greier...

Line.

Fra : Laura Nygaard Kjær

Dato : 16-08-01 08:10

Jeg tror som du selv er inde på at din hest simpelthen er "overrenlig", han
kan ikke lide at det sprøjter op ad benene når han tisser. De fleste
vallakker jeg kender vil hellere tisse inde i boksen end ude, og helst når
der er nystøet. Din er måske bare lidt ekstrem.
Laura

Fra : Tine

Dato : 16-08-01 10:54

"Cowgirl Chris" <cowgirlchris@enitel.no> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den eneste løsningen jeg har funnet så langt er å rake sammen flis/strø i
> boksen til en haug før jeg gir ham fóret... Det hjelper. Merkelige

Hej Line!
Jeg tror, det er et udtryk for renlighed. Hvis han tisser på noget blødt
(hø, halm, langt græs) sprøjter det ikke op på benene. Om vinteren kan min
vallak kan holde sig i timevis; når han så kommer ind i sin boks letter han
straks trykket ud over al den nystrøede halm. Om sommeren vælger han altid
et sted med langt græs.
Hilsen
Tine

Fra : Anet

Dato : 16-08-01 11:44

Hej

Vi har en hoppe og en vallak og jeg skal love jer for at de begge holder sig
for at komme direkte ind i boksene for at tisse. Det er næsten det
allerførste de gør når de kommer ind fra folden af. Især om vinteren står
der to tissetrængende heste uden for stalddøren og venter på mig ved
aftentid.

hilsen

Anet

Fra : Jens Harvest

Dato : 16-08-01 22:23

Hejsa..

Jeg har selv sådan eén "personlighed" ...
Men efter at jeg har sat høhæk op, samt at de går ude om natten i denne
varme !!! Så har det hjulpet drastisk på hans adfærd. Før så jeg ham
aldrig tisse i folden, det går han nu. Og time mæssigt går han ikke mere
på fold nu, end som før.
Om du kan bruge det til noget.......

Med Venlig Hilsen

Jens