celeron 633
Fra : Nikolas

Dato : 16-08-01 00:37

Hej jeg har skiftet min 433 celeron ud med en 633.
Men der kommer ingen ting fram på skærmen, den er helt død.
Skal en celeron 633 have en anden strømstyrke en 433 ?, eller er den død ?

-Nikolas

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-08-01 01:42

"Nikolas" <basta@image.dk> wrote in

> Hej jeg har skiftet min 433 celeron ud med en 633.
> Men der kommer ingen ting fram på skærmen, den er helt død.
> Skal en celeron 633 have en anden strømstyrke en 433 ?, eller er den
> død ?

En 633'er er en helt anden CPU. Den benytter en anden sokkel(FC-PGA istedet
for PPGA), har en anden CPU kerne og benytter også mindre strøm.

Sikker på dit motherboard understøtter en FC-PGA Celeron? Måske skal der en
bios opdatering af motherboardet til. Det kræver at du kan starte maskinen,
altså må du have fat i en CPU din bios understøtter.

Jeg tror ikke du behøver at frygte at CPU'en er død. En FC-PGA Celeron kan
sagtens klare strømstyrken til en PPGA Celeron i korte perioder.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : raven

Dato : 16-08-01 08:14

On Thu, 16 Aug 2001 01:37:04 +0200, "Nikolas" <basta@image.dk> wrote:

>Hej jeg har skiftet min 433 celeron ud med en 633.
>Men der kommer ingen ting fram på skærmen, den er helt død.
>Skal en celeron 633 have en anden strømstyrke en 433 ?, eller er den død ?

En celeron 433 er ppga, medens en 633 er fcpga. Der er ikke
fuldstændig ben-kompatibilitet. Desuden skal en 433 have 2.0 volt,
medens en 633 maksimalt må få 1.9 volt (standard er 1.7 volt). Ja, det
er altså spænding man taler om (måles i volt).

Er dit bundkort til slot eller socket ? Det er vist socket 370, da der
ikke findes slot1 Celerons på markedet mere.

Hvilket bundkort ?

Check fabrikantens hjemmeside om det supporter fcpga.

Du kan købe en cpu adapter plade til socket, som gør muligt uden
videre en fcpga cpu, forudsat at bundkortet kan levere en korrekt
spænding på 1.7 volt.

Adapteren:

http://www.danbit.dk/kat2001/0900.phtml

under CPU tilpasning, CNV-COP-CEL til 267,-

http://www.danbit.dk/kat2001/0908.phtml

Det skulle hjælpe.

John

Fra : Nikolas

Dato : 16-08-01 09:28

Jeg har et Asus motherbord b3b-f, med den nyeste bios.(slot 1)
Jeg har en Asus adapter (slot370), der er sat til at køre CPU def. (det skal
man i følge maneualen) så finder den selv hvormange volt den skal have.
på 633 cpuen står der 1,65 volt

-Nikolas

Fra : raven

Dato : 16-08-01 11:19

On Thu, 16 Aug 2001 10:27:49 +0200, "Nikolas" <basta@image.dk> wrote:

> [...]
>man i følge maneualen) så finder den selv hvormange volt den skal have.

Ok, styr på det !

Slockets fra asus er normalt til fcpga, og hvis din er ny skulle den
vel kunne.
Er der noget cpu monitoring eller lignende i bios for dit bundkort, så
slå det fra (disable). Det skal vel ske med den gamle cpu for at et
skærmbillede. Hvis du kan stille multiplier i bios, så indstil den til
9.5x
Hvis du kan indstille 9.5x i bios, kan du evt. slå cpu monitoring til
igen (hvis du har det).
Check også om der er hardware monitoring i bios og disabl på relevante
steder.
Gem bios og sluk og skift cpu.

Det burde kunne boote.

Du skal vel senere køre 9.5x100. Hæv cpu spænding til 1.85 volt. Sådan
har jeg en celeron 633 kørende på abit zm6 (med fcpga modifikation,
dvs. lus blandt andet).

John

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 16-08-01 11:23

> Slockets fra asus er normalt til fcpga, og hvis din er ny skulle den
> vel kunne.

Men han skrev jo at han tidligere havde haft en 433'er siddende i den, og en
433 er jo PPGA.
Kan Asus' convertere køre _både_ PPGA og FC-PGA....?
Ikke svjv

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : raven

Dato : 16-08-01 12:30

On Thu, 16 Aug 2001 12:22:36 +0200, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer-streton.dk> wrote:

> [...]
>433 er jo PPGA.
>Kan Asus' convertere køre _både_ PPGA og FC-PGA....?

Forskellen imellem fcpga og ppga er ikke ret stor. For en ppga sokkel
skal 2 ben forbindes med en ledning, og et ben skal afbrydes. Dette
kan godt ligge i den slockets print.

Jeg har selv lige modificeret et abit bundkort til fcpga. Jeg brugte
en artikel om det. denne artikel havde fundet inspiration i en artikel
fra Tomshardware om en slocket ppga til fcpa modifikation.

http://www6.tomshardware.com/cpu/00q1/000229/

John

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 16-08-01 12:57

> Forskellen imellem fcpga og ppga er ikke ret stor. For en ppga sokkel
> skal 2 ben forbindes med en ledning, og et ben skal afbrydes. Dette
> kan godt ligge i den slockets print.

Men det er ikke sikker at en slot 1 -> PPGA converter vil tage en FC_PGA
CPU.
Svjv er det de færreste convertere der kan tage begge typer ?

Fra : Nikolas

Dato : 16-08-01 16:12

Jeg vil lige prøve det med biosen.

Nikolas

Fra : Nikolas

Dato : 16-08-01 16:27

Det var ike meget at hente.
Men min conveter er samme alder som bundkortet.
Så måske skulle jeg få en fcpga conveter ?
Vil dette hjælpe ?
-Nikolas

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 16-08-01 22:38

> Det var ike meget at hente.
> Men min conveter er samme alder som bundkortet.
> Så måske skulle jeg få en fcpga conveter ?

IMO ja - jeg gætter på at din converter er en Slot1 -> PPGA

Fra : Peter Pan

Dato : 16-08-01 16:35

> Men det er ikke sikker at en slot 1 -> PPGA converter vil tage en FC_PGA
> CPU.
> Svjv er det de færreste convertere der kan tage begge typer ?

Faktisk alle convertere der kan tage FC-PGA kan også tage PPGA. Men er
adapteren fra Celeron433'erens tid kan den nærmest med sikkerhed ikke tage
FC-PGA.

Men mest af alt lyder det som et bios problem. (biosen ikke genkender
processoren) For det med multiplieren som der blev nævnt tidligere er helt
ligegyldigt, da processoren er multiplierlåst.

Kort sagt skal der 2 ting til for at få det til at virke:
1. En Socket370-Slot1 converter der supportere FC-PGA
2. Bios support for processoren. Dette kan den nyeste bios til P3B-F fint
klare.

Mvh
Anders

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 16-08-01 22:39

"Peter Pan" <.@anders.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> processoren) For det med multiplieren som der blev nævnt tidligere er helt
> ligegyldigt, da processoren er multiplierlåst.

IMO lyder det soleklart som et converter problem...
Jeg ville finde en slot1->FC-PGA converter og se hvad maskinen så siger...

Fra : Nikolas

Dato : 16-08-01 22:49

Hvor kan jeg finde sådan en ?
Der er ingen af de forretninger jeg har snakket med der har !

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-08-01 00:28

> Hvor kan jeg finde sådan en ?
> Der er ingen af de forretninger jeg har snakket med der har !

Prøv f.eks. Jumbo i Helsingør
http://www.jumbo.dk
Dér købte jeg min.