Linux-server sover...
Fra : "Søren Lauge Gellert~

Dato : 14-01-01 17:25

Hej,

Jeg har installeret Slackware på en 486 m. et 3com etherlink III netkort i.

Jeg bruger den som printerserver m. Samba på vores windows-netværk. Alt
spiller tilsyneladende udmærket. Men en gang i mellem er det lige som om den
falder i staver: Det tager nogle gange op mod et par minutter før den svarer,
hvadenten jeg logger ind via telnet, http eller smb.

Nogle ideer?

Og forresten: Printeren spytter en blank side ud efter hvert smb-printjob. Jeg
_har_ rodet med sh og sf i printcat, problemet er det samme. Jeg bruger lpd og
apsfilter's raw-kø. Printeren er en HP Laserjet 2100.

Hjælp vil virkelig blive værdsat

mvh

/Søren Gellert

Søren Lauge Gellert, Cand. Mag.

Mail: Telefon: E-mail:
Thunøgade 56 86193158 soeren.gellert@forum.dk
8000 Århus C

--
Posted from IDENT:postfix@postfix1.forum.dk [195.249.237.205]

Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 15-01-01 20:37

Hej,

> [...]
svarer,
> hvadenten jeg logger ind via telnet, http eller smb.

Hvis pausen er der i det du forbinder dig kan det være fordi den via dns
forsøger at finde navnet på den maskine du forbinder dig fra. Og når det så
timer får du så lov at logge ind.

> Og forresten: Printeren spytter en blank side ud efter hvert smb-printjob.

Det begyndte min printer også pludselig på på et tidspunkt

Venlig Hilsen

Christian Worm

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-01-01 20:43

On Mon, 15 Jan 2001, Christian Worm Mortensen wrote:

> [...]
> forsøger at finde navnet på den maskine du forbinder dig fra. Og når det så

Der skete det samme for mig for nylig, da jeg forsøgte at opgradere til
kerne 2.4.0. _Alt_ tog flere minutter at starte. Det løstes ved at
opgradere glibc. Men DNS timeout lyder som det mest rimelige; prøv at
sætte den anden maskine ind i /etc/hosts.

> Det begyndte min printer også pludselig på på et tidspunkt

I RedHat kan man slå 'Send EOF after each job to eject page' til i
printtool. Måske det skal slås fra?

Rasmus Bøg Hansen

Fra : Søren Lauge Gellert

Dato : 16-01-01 16:39

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev i en meddelelse
k...

> [...]
> opgradere glibc. Men DNS timeout lyder som det mest rimelige; prøv at
> sætte den anden maskine ind i /etc/hosts.

Tak for rådet, jeg tror tampen brænder dér. Desværre sidder der en
isdn-router på netværket, som fungerer som dhcp-server. Så vidt jeg kan
overskue, så nytter det ikke noget at putte noget i hosts-filen, da hver
computer (eller "windows-navn") kan få ny IP-adresse fra gang til gang.
Iøvrigt er det ikke FQDN, og der sidder ingen DNS-server på lokalnettet.
Hvad hulen gør jeg?

> I RedHat kan man slå 'Send EOF after each job to eject page' til i
> printtool. Måske det skal slås fra?
>
> Rasmus Bøg Hansen

Ja, desværre følger printtool ikke med Slackware, så hvis noget skal ske,
skal det redigeres i hånden. Nogen idé om hvor?

Mange venlige hilsner, og på forhånd tak for hjælpen,

/Søren Gellert

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-01-01 23:17

"Søren Lauge Gellert" <soeren.gellert@ofir.dk> wrote:

>Så vidt jeg kan
>overskue, så nytter det ikke noget at putte noget i hosts-filen, da hver
>computer (eller "windows-navn") kan få ny IP-adresse fra gang til gang.

Hvis du bare vil undgå ventetid pga. dns-opslag, kan du roligt putte
hele adresserummet i /etc/hosts med en stak fiktive navne, f.eks.
navne baseret på ip-adresser.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Søren Lauge Gellert

Dato : 17-01-01 00:37

Tak til for hjælpen til alle i nyhedsgruppen. Rent faktisk tror jeg at jeg
har løst problemet. Windows-brugeren skulle oprettes som Unix-bruger på
serveren. Det nøjagtigt samme problem er jeg rent faktisk stødt ind i før.
Men deeeeet havde jeg da lige glemt alt om...

mvh

/Søren Gellert

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-01-01 18:45

Søren L G skrev:

> Ja, desværre følger printtool ikke med Slackware, så hvis noget
> skal ske, skal det redigeres i hånden. Nogen idé om hvor?

Et godt bud er /etc/printcap.

// Klaus