Sound Blaster 16PCI i DOS
Fra : Thomas Finnerup

Dato : 15-08-01 09:20

Hej men'sker.

Jeg har problemer med at få et Sound Blaster 16PCI til at virke i DOS.
Det fungerer fint i Windows 98 og i DOS-spil, så længe de bliver kørt
under Windows. Desværre kræver en del ældre spil at blive kørt i ren
DOS (eller fungerer i hvert fald bedst sådan), og der virker kortet
ikke. De medfølgende DOS-drivere kan simpelthen ikke finde kortet.

Jeg har læst at Plug'n Play kort kræver en PnP Configuration Manager
for at fungere i DOS (og Windows 3.11), så jeg prøvede at installere
Intel PnP Configuration Manager og Creative PnP Configuration Manager
(både sammen og hver for sig). Jeg kan dog ikke helt finde ud af, om
de selv skal finde kortet, eller om man skal angive indstillingerne
manuelt (altså tilføje et "legacy" kort). Jeg har prøvet at tilføje
det selv, men det hjalp ikke.

Jeg har også prøvet at pille ved PnP-indstillingerne i BIOS'en, men
det hjalp heller ikke.

Idéer?

- Thomas

Fra : John Nielsen

Dato : 15-08-01 09:33

Hej NG

Jeg har lige købt en Lite-on brænder, kan dog ikke
huske modellen men det er vist 12x 10x 32x.
har sat den i maskinen hvor der også sidder en gammel
Mitzumi brænder.
Mitzumi som pri og Lite-on som sek på samme kabel.
Når jeg starter Adaptec brænderprogrammet op viser
finder det Mitzumi drevet rigtigt men ikke Lite-on. Det
vises kun som et alm cd rom drev.
Adaptec ver 4.05 mener jeg.
Har ledet efter driver til Lite-on men kan ikke rigtig finde
noget jeg kan bruge.
Har jeg glemt at installer noget eller hvad?

Alle ideer modtages med kyshånd.
På forhånd tak

John Nielsen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 15-08-01 12:02

Thomas Finnerup skrev
> [...]
> det selv, men det hjalp ikke.
>
> Jeg har også prøvet at pille ved PnP-indstillingerne i BIOS'en, men

Når du installerer dos-driverne, skulle du jo gerne få
en sti i autoexec.bat / config.sys (husker ikke præcis hvilken..),
som peger på din dos-driver.
I enhedshåndtering kan du aflæse hvorledes irq og dma skal
indstilles i selve spillet. Du husker nok at de fleste gamle
dos-spil skal ha' lyden konfigureret manuelt?
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 15-08-01 12:26

On Wed, 15 Aug 2001 13:02:27 +0200, Peter Schrøder <spam@spam.dk>
wrote:

>Når du installerer dos-driverne, skulle du jo gerne få
>en sti i autoexec.bat / config.sys (husker ikke præcis hvilken..),
>som peger på din dos-driver.

Der bliver lagt en driver i C:\Windows\Dosstart.bat. Den giver en fejl
i stil med "unable to initialize sound card."

>I enhedshåndtering kan du aflæse hvorledes irq og dma skal
>indstilles i selve spillet. Du husker nok at de fleste gamle
>dos-spil skal ha' lyden konfigureret manuelt?

Ja, men jeg er ikke engang nået så langt som at installere spil endnu.
;) Problemet er, at den ikke kan finde lydkortet på de standard
base-addresses, den søger på (220, 240, 260 og 280).

Jeg har lige læst et sted på Creative's hjemmeside, at man skal prøve
at slå "Allow LPT Interrupt Sharing" fra i Windows, hvis ens lydkort
forsøger at bruge IRQ 7 i DOS, hvilket det gør. Derefter skal man køre
sbinit.com. Jeg skriver tilbage om det hjælper.

- Thomas

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 21-08-01 08:23

On Wed, 15 Aug 2001 13:26:23 +0200, Thomas Finnerup <tofi@int.tele.dk>
wrote:

> [...]
>forsøger at bruge IRQ 7 i DOS, hvilket det gør. Derefter skal man køre
>sbinit.com. Jeg skriver tilbage om det hjælper.

Hm, nu er den godt nok sat til IRQ 5 i både DOS og Windows, men det
virker stadig ikke i DOS. SBinit.com finder ikke kortet.

Ifølge Creative skal ens bundkort understøtte NMI (Non-Maskable
Interrupt), men jeg aner ikke om mit bundkort (Soltek 56H5) gør det,
og i så fald hvordan man slår det til.

Jeg har prøvet at låne et Sound Blaster AWE32 af en kollega. Det kunne
maskinen godt finde, men Diagnose.exe mener at selve AWE32-chippen er
defekt eller ikke-eksisterende. Det virker dog fint i hans maskine.
Underligt, hm?

- Thomas