Hjælp, printere, Samba, NT4, HPprintserver~
Fra : Gunner Poulsen

Dato : 14-01-01 14:51

Hej venner

Jeg skal have flyttet styringen af skolens printere over på min RedHat
6.2 server, og det har jeg brug for jeres hjælp til

Beskrivelse:
Jeg har 2 Linuxserverer og 22 klientmaskiner med både NT4 og RedHat
linux installeret.
Jeg har 2 printere jeg skal have sat op. 1 HP Laserjet 5 som skal sidde
på serverens paralelport, 1 Cannon LBP4 Lite der skal sidde på en HP
Jetdirect Printerserver.
I Linux kan jeg få begge printere til at skrive pænt ud, når de sidder
lokalt på paralelporten via HP Laserjetdriveren og Cannon LBP 8
driveren.
Så langt så godt.
Nu vil jeg så gerne have NT4 klienterne til at kunne skrive ud via
sambaserveren. (Senere også Linuxarbejdstationerne.)

Så kommer mine spørgsmål:
Hvordan får jeg udskrivningsprogrammet på Linuxserveren til at bruge
printerserveren i stedet for paralelporten?
Hvordan sætter jeg sambaserveren til at dele printerne ud til de andre
maskiner?
- Skal der ikke laves 2 printerdefinitionsfiler/biblioteker og hvordan?
(Det var beskrevet til Win95 i PRINTER_DRIVER.txt, men ikke NT4)
Hvordan sætter man Linuxclienterne til at bruge Linuxserverens printere?

Hvis der er nogen der har prøver noget af ovenstående er jeg meget
interesseret i at høre noget om jeres erfaringer, og at få gode råd!

Venlig hilsen Gunner Poulsen.
Skolelærer
Aktiv i projektet http://www.gnuskole.dk

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 14-01-01 17:31

"Gunner Poulsen" <gp@lyngbjerggaardskolen.dk> wrote in message
> [...]
> Hvordan får jeg udskrivningsprogrammet på Linuxserveren til at bruge
> printerserveren i stedet for paralelporten?

Printeren skal defineres som en remote printer (remote lpd)
Jeg har ikke lige et Linux eksempel, men her er noget fra /etc/printcap på
en NetBSD 1.4.1 maskine :

lp|Lexmark7200:\
:rp=Lexmark7200:\
:rm=magritte:\
:sh:\
:sd=/var/spool/lpd:\
:lf=/var/log/lpd-errs:

rp angiver det fremmede printernavn, rm angiver DNS navnet (alternativt IP)
på den fremmede maskine.
Så eksemplet angiver at NetBSD maskinen udskriver til køen Lexmark7200 på
maskinen magritte (hvilket er en Win2000 maskine).
Så hvis du sætter rm til IP eller navn på din JetDirect og udkommenteret den
linie der ligner :

:lp=/dev/lp0:\

....i din eksisterende konfiguration, så skulle det virke. lp linien er den
der angiver parallelporten (/dev/lp0).
rp skal så vidt jeg husker sættes til raw eller text på en HP JetDirect, men
hæng mig ikke op på det.

> Hvordan sætter jeg sambaserveren til at dele printerne ud til de andre
> maskiner?

I /etc/smb.conf er der 2 linier der givetvis er udkommenteret per default :

load printers = yes
printing = bsd

Disse skal indkommenteres. Du kan muligvis udelade den sidste.
Du skal muligvis genstarte Samba eller bede Samba om at reloade
konfigurationen (gøres vist per default i RedHat).
Herefter skulle der gerne være et share for hver defineret printer i
/etc/printcap.
Disse shares kan SMB klienter (Windows) skrive til. Hvis klienterne kører
unix/linux er det ikke nødvendigt at lave SBM shares på printerne, da remote
printing er indbygget i unix print system som beskrevet før.

> - Skal der ikke laves 2 printerdefinitionsfiler/biblioteker og hvordan?

Der skal være spool biblioteker, og der skal stå det rette i /etc/printcap.
Hvis du bruger RedHat's konfigurationsværktøj (X programmet control-panel)
laver den det hele for dig med lidt held.

> (Det var beskrevet til Win95 i PRINTER_DRIVER.txt, men ikke NT4)
> Hvordan sætter man Linuxclienterne til at bruge Linuxserverens printere?

Præcis som man sætter linux serveren til at bruge JetDirect boxen. Man
definerer rm & rp. I denne forbindelse er det vigtigt at rp er sat til det
navn printeren har på serveren. Ellers ved den ikke hvilken kø den skal
sende jobbet til.

l8r/Jspr

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 15-01-01 15:39

Nu går det fremad!

Hvordam man sætter printerserveren op i Linux er beskrevet godt her:
http://www.hp.com/cposupport/networking/support_doc/bpj06515.html

Jeg arbejder videre med resten.

Gunner

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 15-01-01 16:52

Jesper Frank Nemholt wrote:

> [...]
> konfigurationen (gøres vist per default i RedHat).
> Herefter skulle der gerne være et share for hver defineret printer i

Det virker ikke

> Der skal være spool biblioteker, og der skal stå det rette i /etc/printcap.
> Hvis du bruger RedHat's konfigurationsværktøj (X programmet control-panel)
> laver den det hele for dig med lidt held.

Nej den laver ikke printerdriverfiler til NT4 (Så printeren ikke manuelt
skal installeres på hver enkelt maskine.)
Er det nogen der ved hvordan dette gøres?

Jeg har manuelt fået 1 printer op at køre.
I Linux er der ingen problemer med udskriften, i Windows skriver den
først en side hvor der kun står 2G ud. Er der nogen der kan forklare
det?

Gunner.

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 15-01-01 22:45

> Det virker ikke

Kan du ikke se printer shares fra klienterne, eller kan du bare ikke skrive
ud til dem ?

> Nej den laver ikke printerdriverfiler til NT4 (Så printeren ikke manuelt
> skal installeres på hver enkelt maskine.)
> Er det nogen der ved hvordan dette gøres?

Ahh, du tænker på det trick med at printserveren fortæller og udbyder de
drivere der skal bruges til et givent OS ?

Dette er ikke relateret til hverken /etc/printcap eller RedHat's tool. Det
er en ren SMB ting.

Jeg kender ikke til nyere beskrivelser end denne, så det kan jeg ikke hjælpe
med.

> Jeg har manuelt fået 1 printer op at køre.
> I Linux er der ingen problemer med udskriften, i Windows skriver den
> først en side hvor der kun står 2G ud. Er der nogen der kan forklare
> det?

Uhm, muligvis noget header halløjsa. Prøv om du kan få den til at stoppe
hvis du indsætter nogle af supress flagene i printcap (man printcap). Der er
vist også et par options vedr. dette i RedHat's tool.

Hvordan har du lavet printeren ? (Valgt den som specifik type i RedHat's
tool, eller blot lavet en default i printcap ?)
Afhængig af printertype skal der ofte sættes nogle options i printcap før
det virker korrekt. Disse options sørger RH's tool som regel for, hvis ens
printertype findes i listen.

l8r/Jspr

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 01-02-01 19:35

> [...]
> det virker korrekt. Disse options sørger RH's tool som regel for, hvis ens

Problemet opstod både i Linux og Windows
Men jeg fandt løsningen
Jeg ændrede udskrifttypen fra text til raw, så udelader den 2G og kører
perfekt!

Tak for hjælpen.