Valg af distribution til web- og mailserve~
Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 13-01-01 22:50

Hej..

Jeg har fået anskaffet mig domænet vesterheden.dk og skal nu have sat en
web- og mailserver op. Jeg har en 486SX2-50Mhz med 16 MB ram, og omkring 300
mb. harddisk, til formålet. Jeg vil gerne køre Apache, mySQL, PHP4, en
firewall og en mail server (ikke til afsendelse, kun til modtagelse). Nu er
spørgsmålet så hvilken distribution jeg skal vælge. Jeg har overvejet Peanut
Linux eller FreeBSD. Min erfaring med Linux er rimelig begrænset (jeg har
installeret Mandrake 7 og leget lidt med den, læst nogle nybegynder bøger og
selvfølgelig fulgt med i gruppen her), så det må gerne være en rimelig let
installation og konfiguration. Jeg ville også være glad for hvis det var en
distribution der kunne installeres over netværk, da jeg ikke har noget
CD-ROM drev i computeren (det kan der selvfølgelig godt komme hvis det er
nødvendigt ;).

Jeg overvejer lidt at købe et 16 eller 32 mb. ram modul, er det overhovedet
nødvendigt for at køre det jeg har nævnt (og hvor meget bedre bliver det
hvis jeg gør det)?

På forhånd tak for hjælpen...

Mvh. Jonas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-01-01 23:09

Jonas> Hej.. Jeg har fået anskaffet mig domænet vesterheden.dk og
Jonas> skal nu have sat en web- og mailserver op. Jeg har en
Jonas> 486SX2-50Mhz med 16 MB ram, og omkring 300 mb. harddisk, til
Jonas> formålet. Jeg vil gerne køre Apache, mySQL, PHP4, en firewall
Jonas> og en mail server (ikke til afsendelse, kun til
Jonas> modtagelse). Nu er spørgsmålet så hvilken distribution jeg
Jonas> skal vælge. Jeg har overvejet Peanut Linux eller FreeBSD. Min
Jonas> erfaring med Linux er rimelig begrænset (jeg har installeret
Jonas> Mandrake 7 og leget lidt med den, læst nogle nybegynder bøger
Jonas> og selvfølgelig fulgt med i gruppen her), så det må gerne være
Jonas> en rimelig let installation og konfiguration. Jeg ville også
Jonas> være glad for hvis det var en distribution der kunne
Jonas> installeres over netværk, da jeg ikke har noget CD-ROM drev i
Jonas> computeren (det kan der selvfølgelig godt komme hvis det er
Jonas> nødvendigt ;).

Hvis du vil køre Linux, så vil jeg umiddelbart anbefale Debian, den er
relativ lille, stabil og kan installeres over netværk (SunSITE har et
mirror) det kræves enten en boot cd eller 5 floppy'er for at
installere over netværk.

Hvis du har mod på at gå endnu længere ud i special distributionerne,
så har jeg ikke lige noget råd. Problemet med de mere specielle
distributioner er, at man der sandsynligvis skal kompilere alt selv,
hvorimod med debian kan du installere de fleste ting som pakker...

Jeg har ikke selv kigget på Slackware, men folk påstår at den også
skulle køre godt på små maskiner. Mandrake, SuSE og til dels RedHat
kan du godt glemme alt om på den lille maskine.

Jonas> Jeg overvejer lidt at købe et 16 eller 32 mb. ram modul, er
Jonas> det overhovedet nødvendigt for at køre det jeg har nævnt (og
Jonas> hvor meget bedre bliver det hvis jeg gør det)?

RAM kan man næsten aldrig få nok af, men du kan da nok godt få smidt
en fungerende linux ind på maskinen, men 16MB RAM er ikke ret
meget... så jeg ville nok investere i et 32MB modul ekstra. RAM
betyder meget hvis at man har mange ting som sluger ram der
køre... Swap tager lang tid! Jeg har selv lige smidt 128MB RAM mere i
min egen maskine (Debian 2.2) så jeg har totalt 256, og det kan mærkes
når man laver en del på den... den swapper praktisk talt ikke mere,
selvom at X, emacs, netscape og mozilla køre på den samtidig med lidt
software kompilering.

Håber at det gav lidt inspiration.

/Thomas
--
"To alcohol! The cause of - and solution to - all of life's problems!"
-- Homer Simpson

Fra : Jonas Pedersen

Dato : 14-01-01 03:00

In article <28pg0int89p.fsf@kom.auc.dk>, "Thomas Rasmussen"
<simpsons@kom.auc.dk> wrote:

> Jeg har ikke selv kigget på Slackware, men folk påstår at den også
> skulle køre godt på små maskiner. Mandrake, SuSE og til dels RedHat kan
> du godt glemme alt om på den lille maskine.

Passer ikke. Jeg har en SuSE 7.0 installation der kun fylder godt 100mb og
den kører på en 486/25 med 8mb RAM i. Den kører dog ikke web/php/mySQL da
8mb RAM er lige i underkanten til det :)

--
Jonas Pedersen
Jonasped@person.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-01-01 10:46

Thomas Rasmussen <simpsons@kom.auc.dk> writes:

> mirror) det kræves enten en boot cd eller 5 floppy'er for at
> installere over netværk.

Hæ, jeg har klaret det med 2 disketter. Men så skal man sidde og
skrive til den ene på en maskine mens man læser fra den anden på
maskinen der skal installeres på. (I teorien kunne man nok godt nå det
med en enkel, jeg tror ikke at der er nogle timere, som ville time ud)

Men man skal lige læse installeringsvejledningen. Der er nogen, der
har brokket sig over at de prøvede med to disketter og så lige
pludselig skulle bruge en diskette, som de ikke havde. De havde bare
ikke læst vejledningen ordentligt.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 14-01-01 13:04

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> når man laver en del på den... den swapper praktisk talt ikke mere,
> selvom at X, emacs, netscape og mozilla køre på den samtidig med lidt

Man behøver normalt ikke bekymre sig om RAM-mængden, når man ikke skal
køre X.

16 MB vil normalt være rigeligt til en privat server.

--
Lars Kongshøj

Fra : Frederik Dannemare

Dato : 13-01-01 23:43

"Jonas Due Vesterheden" <totalnirvana@mailme.dk> wrote in message
[cut...]

> [...]
overhovedet
> nødvendigt for at køre det jeg har nævnt (og hvor meget bedre

denne <http://www.linux-world.dk/tutorials/486.php> kan måske
inspirere. Det drejer sig om installation af Debian på en 486'er.

Efter installation af basissystemet laver du blot en "apt-get
install apache postfix", så har du både web- og mail server.

Jeg bruger selv en 486 m/16 MB RAM som web server, gateway og
firewall - fungerer aldeles upåklageligt.

--
Frederik Dannemare, Linux-World Danmark, www.linux-world.dk
System Engineer, TDC Internet, New Business Development

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 14-01-01 17:17

"Frederik Dannemare" <frederik@dannemare.dk> skrev i en meddelelse
> "Jonas Due Vesterheden" <totalnirvana@mailme.dk> wrote in message
> [cut...]
[snip]
> denne <http://www.linux-world.dk/tutorials/486.php> kan måske
> inspirere. Det drejer sig om installation af Debian på en 486'er.

Jeg har prøvet at følge din vejledning, men når jeg booter fra rescue disken
får jeg bare "Boot failed" og ikke mere. Hvis jeg booter med rescue
disketten på en anden computer virker det fint, og når jeg booter med en
Wintendo 98 eller en Mandrake 7.2 bootdiskette på 486'eren virker det også
fint. Jeg har prøvet at lave disketten ud fra .bin filen både i Linux og i
Windows... Jeg har også prøvet at hente rescue disketten fra en anden Debian
distribution, og det virker heller ikke.

Nogen der ved hvad der kan være galt?

Mvh. Jonas

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 14-01-01 20:09

"Jonas Due Vesterheden" <totalnirvana@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Debian
> distribution, og det virker heller ikke.

Jeg kom til at tænke på om det kan være fordi jeg kun har en FAT16 partition
på 486'eren, og jeg på den anden computer har både EXT2, swap og FAT32? Hvis
det er derfor, hvor får jeg så fat i et program der kan lave EXT2 og swap
partitioner (fdisk kan ikke, vel?) fra en bootdiskette?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-01-01 20:27

On Sun, 14 Jan 2001, Jonas Due Vesterheden wrote:

> [...]
> det er derfor, hvor får jeg så fat i et program der kan lave EXT2 og swap
> partitioner (fdisk kan ikke, vel?) fra en bootdiskette?

mke2fs. Den ligger formentlig på rescue-disken.

Rasmus Bøg Hansen

Fra : Frederik Dannemare

Dato : 16-01-01 23:25

> [...]
EXT2 og swap
> partitioner (fdisk kan ikke, vel?) fra en bootdiskette?

boot disketten bør virke uanset hvilke partitioner, du end måtte
have på din harddisk. hvad årsagen er til din "boot failed" tør
jeg ikke umiddelbart byde på.

fdisk, som følger med Linux, kan lave ext2. Partition Magic kan
vist også.