kat det ikke fælder
Fra : Lucky

Dato : 14-08-01 19:13

hej NG

jeg stå i den situation at min lille Emma-mis nok ikke kommer hjem til mig
igen. hun rendte væk ved påsketid og bor nu i skoven nede bag ved.
heldigvis er hun bange for den store vej for hun går aldrig over den.

Men... nu vil jeg jo gerne have en ny kat. en indekat. derfor vil jeg lige
stille nogle spørgsmål:

1. kan en killing der har gået ude på en gård vænne sig til at være inde
kat???

2. hvilken race fælder mindst???

3. ud over at skrifte kattekassen hverdag hvad kan man ellers gøre for at
forhindre lugt???

4. jeg har ikke råd til at købe foder hos dyrlægen som I alle ellers siger
man skal, men det var igrunden heller ikke noget problem med Emma, hun fik
kun luft i maven når hun spiste mus, men tarzan derimod havde ofte meget
ildelugtende afføring. hvad kan jeg gøre for at forhindre det sidste med min
nye killing???

5. Emma havde en træls ting med at tisse i min seng på mig nogle gange.
nogen der kan svare mig på hvorfor mig og ikke min kæreste???????

Med venlig hilsen

Bente

Fra : Praxis©

Dato : 14-08-01 20:00

Ang. spørgsmål 1.
Jeg fik en killing på 15 uger fra en gård, for 10 dage siden. Han havde
aldrig været indendørs før. var ikke blevet fordret ordentligt, og knapt
kælet for.
Da han ankom, lukkede jeg ham og min egen han killing og min voksne kastrat
ud på badeværelset, som det første.
Jeg har kattetoiletter og mad- og vandskåle stående derude. Jeg viste
hurtigt Mikkel (Den nye) hvor toilet og mad befandt sig og så lod jeg
kattene om at hilse på hinanden i fred.
Efter 2 timer åbnede jeg døren og der har ingen problemer været. Mikkel har
været 100% renlig hidtil.
Han er noget af det mest kælne og tamme, og spinder højt, bare han ser mig.
Og det bedste af det hele, er at Mikkel, LilleMyr og Signe kommer så godt
ud af det med hinanden. Især drengene leger meget og længe.

Så jeg er kanon glad for at jeg fik jævnaldrende legekammerater til
LilleMyr, nu da han var enekilling.

--
Venlig Hilsen
Pernille Lauridsen

Fra : Henrik Vejhe

Dato : 14-08-01 20:38

"Lucky" <Tojdyr@mail.tele.dk> wrote in

> 1. kan en killing der har gået ude på en gård vænne sig til at
> være inde kat???

Ja

> 2. hvilken race fælder mindst???

Den med batterier i røven

> 3. ud over at skrifte kattekassen hverdag hvad kan man ellers
> gøre for at forhindre lugt???

Skifte den i weekenden også

> [...]
> men tarzan derimod havde ofte meget ildelugtende afføring. hvad
> kan jeg gøre for at forhindre det sidste med min nye killing???

Du skal jo ikke se på prisen for en større mængde mad, du skal se
på, hvilken pris du betaler dagligt for at holde katten på kost, der
er jo himmelvid forskel på om katten spiser for 1.9kr. af dyrelægens
eller 2.6kr. af brugsens på dagligt basis, for her ikke at tænke på
besparelsen i f.eks en eventuel dyrelægeregning fordi hankatten fik
urinvejsproblemer..

> 5. Emma havde en træls ting med at tisse i min seng på mig nogle
> gange. nogen der kan svare mig på hvorfor mig og ikke min
> kæreste???????

Det kan der være mange grunde til, Emma kunne f.eks forsøge at gøre
dig opmærksom på et problem hun havde, urinvejsinfektion f.eks. Det
kan også skyldes ændrede livsvaner, og mange andre ting.

MvH
Henrik

Fra : Camilla Christiansen

Dato : 14-08-01 21:59

"Lucky" <Tojdyr@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> 1. kan en killing der har gået ude på en gård vænne sig til at være inde
> kat???

Ja det kan den godt, jeg ved selvfølgelig ikke om det vil fungere i alle
tilfælde, men Lille Mis, min 1 årige kat boede på en gård og var vild da je
fik den, den havde aldrig været i kontakt med mennesker.
De første 14 dage var den utrolig sky men derefter begyndte den at vænne sig
til mig, men det er først nu at den er rigtig tryg ved andre mennesker.
Dette tror jeg dog ikke skyldes at den kom fra en går men at den kun var ca.
7-8 uger da jeg fik den.
Den var renlig fra det øjeblik den kom ind i lejligheden og har aldrig lavet
noget andre steder end i kattebakken. Da jeg fik den var der dog en anden
kat i lejligheden og den kan selvfølgelig have lært den dette - tror jeg
nok.

> 2. hvilken race fælder mindst???

Aner jeg ikke

> 3. ud over at skrifte kattekassen hverdag hvad kan man ellers gøre for at
> forhindre lugt???

Prøv at skifte den 2 gange om dagen i stedet for 1 gang. En overdækket
kattebakke hjælper også eneormt meget man kan faktisk ikke lugte at jeg har
kat efter at jeg har fået en.
Hvis det er en hankat hjælper det også at få den sterilliseret. Mens vi
stadig boede med den anden kat var lugtgenerne ret slemme. Det var 2
hankatte hvoraf det kun var Lille Mis der var sterilliseret (den anden kat
var ikke min og sselvom jeg pressede på fik min sambo det aldrig gjort) og
derudover havde vi på det tidspunkt en åben kattebakke.

> [...]
> kun luft i maven når hun spiste mus, men tarzan derimod havde ofte meget
> ildelugtende afføring. hvad kan jeg gøre for at forhindre det sidste med

Jeg synes heller ikke jeg havde råd til at fodre med mad fra dyrlægen men da
jeg utallige gange havde læst herinde at det var meget bedre for katten at
få det gode foder og at det også var billigere prøvede jeg. Jeg synes stadig
det virker dyrt når jeg er nede og købe det da det er mange penge at komme
af med på en gange, men på mit budget kan jeg se at det rent faktisk er en
del billigere at fordre med da der pludselig er flere penge.

5. Emma havde en træls ting med at tisse i min seng på mig nogle gange.
> nogen der kan svare mig på hvorfor mig og ikke min kæreste???????

Jeg ved det ikke jeg går ud fra at Emma er en hunkat og jeg har læst et sted
at katte knytter sig mest til personer af det modsatte køn af dem selv, så
det kan være at den var jaloux på dig - det er bare et vildt gæt

Mvh

Camilla og Lille Mis

Fra : Nina El Falaki

Dato : 14-08-01 22:50

Hej Lucky

Jeg synes da I skal prøve at fange Emma og få hende med hjem.

Resten af mit svar kommer inde i dit indlæg.

> Men... nu vil jeg jo gerne have en ny kat. en indekat.

Meget fornuftigt

>derfor vil jeg lige
> stille nogle spørgsmål:
>
> 1. kan en killing der har gået ude på en gård vænne sig til at være inde
> kat???

Enkelte katte kan ikke, ellers kommer det meget an på hvor meget du
beskæftiger dig med den eller om den har en kattekammerat at lege med.

> 2. hvilken race fælder mindst???

Jeg tror det er rex og sphynx

> 3. ud over at skrifte kattekassen hverdag hvad kan man ellers gøre for at
> forhindre lugt???

Brug et godt klumpende grus, fjern klumperne 1-2 gange om dagen. Du behøver
bare at skifte alt gruset ca. en gang om måneden

> [...]
> kun luft i maven når hun spiste mus, men tarzan derimod havde ofte meget
> ildelugtende afføring. hvad kan jeg gøre for at forhindre det sidste med

Det kan du kun med det gode foder. Du skriver at du ikke har råd til det
dyre foder, men faktisk er det billigere i brug. Har du regnet ud hvor meget
din kat spiser for om dagen?? Mine spiser for mellem 1,5 og 2.5 kr pr. døgn

> 5. Emma havde en træls ting med at tisse i min seng på mig nogle gange.
> nogen der kan svare mig på hvorfor mig og ikke min kæreste???????

Fordi du var HENDES, altså en kærlighedserklæring. Nogle hunkatte er også
urenlige i løbetiden.

Til sidst få fat i bogen: Katte i lejlighed.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Eva Schmidt

Dato : 15-08-01 08:16

Hej

Jeg må bare spørge, hvad har du gjort, for at få Emma hjem igen?? Du ved
hvor hun holder til, så det skulle da være muligt, at få hende indfanget!!

mvh Eva

Fra : Trine

Dato : 15-08-01 10:12

Dette kommer måske til at virke som et surt opstød, men sådan skal det ikke
tolkes

Du skriver: jeg har ikke råd til at købe foder hos dyrlægen som I alle
ellers siger man skal....

Så er det at jeg kommer til at tænke på om du har gjort dig nogle
overvejelser mht til dyrlægeregninger?? Hvis du ikke har råd til at fodre
mislingen med et ordentlig foder, hvordan vil du så klare evt
dyrlægeregninger??

For mit vedkommende køber jeg et kanont foder gennem www.olivers.dk ....det
koster 259,- for 8 kg....det synes jeg absolut ikke er dyrt....og det er et
foder med den helt rigtige ingrediensliste....

Ydermere er de ved at udvikle et nyt foder som skulle være endnu bedre...det
kommer bare desværre ikke på gaden før december.

Bare en tanke..

/Trine

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 15-08-01 12:22

Personligt kan jeg da sige at jeg sparer ca 50 kr pr måned ved at købe hills
senior til Melissa, en pose med 2 kg varer ca 7 uger og koster ca 139 kr og
det er både billigere i længden og meget bedre for missen..;))

Hendes pels er meget flottere, der er meget mere gang i hende (undtagen når
det er varmt) og der kommer slet ikke nær så meget i bakken, så også der
sparer jeg..;))

Alt det andet jeg har prøvet fra faktas den billige til pussi osv er hun
blevet træt af i løbet af kort tid, og jeg skal da lige prøve at servere det
nu... Så kommer blikket "det der kan du spise selv" Og giv mig så noget af
mit favoritfoder...

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Lucky

Dato : 15-08-01 20:07

hej allesammen

tak for jeres svar. uha så lærte jeg noget nyt i dag også både om foder og
grus.

jeg har fundet grunden til at Emma ikke er kommet hjem. vi havde en nabo
indtil den første i denne måned.
Han hadede katte og ham og hans venner gjorde alt for at skræmme hende og
gøre hende fortræd.
han er godt nok flyttet men mange af hans venner bor her endnu og de holder
stadig vilde fester. Emma er bange for dem og kommer ikke nær vores blok
mere.

i morges tænkte jeg på om det måske ville være en ide og gå til dyrlægen og
låne en kattefælde og fange enten hende eller den hankat der slås med alle
de andre katte på kollegiet. ingen ejer den så den skal vel bare væk???

ang. foder og dyrlæge kan jeg sige at foder skal de have men det gør ikke
mig noget hvis de kan nøjes med brugsens det billige (varer meget længe når
katten får mus til mellemmad) og dyrlæge det tager jeg mig råd til når det
er nødvendigt.

jeg er vokset op på landet og derfor er jeg nok mindre pulret for mine dyr
end mange af jer herinde, så det er kun hvis mis virkelig viser mig det er
skidt til at den kommer afsted.
synes også det er synd at sende den derned i tide og utide.

uha det blev vist en lang smøre.

håber i kan forstå og hjælpe mig endnu.

Bente

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 15-08-01 20:42

Hej Bente

>Han hadede katte og ham og hans venner gjorde alt for at skræmme hende og
>gøre hende fortræd.

Ret tragisk med de naboer der..
Men nogen kan bare slet ikke styre "at være på fri fod", hvilket så igen går
ud over de kollegianere ? som faktisk prøver at lære noget og hellere vil
bruge tiden på det..

>en ide og gå til dyrlægen
Jeg er ikke lige sikker på at løsningen er at fange hende, hvis du alligevel
ikke kan holde hende inde på sigt, det med hankatten.. tja, jeg er egentlig
heller ikke så sikker på at det hjælper at fange ham, fordi der så vil blive
plads til en ny hankat og så kører den igen...

(Gruppe: vi skal ikke igen have den gamle ude/inde diskussion)

>ang. foder og dyrlæge
Ok, men tænk over at også det fra dyrlægen vil vare længe, hvis hun fanger
mus ved siden af, problemet er bare lidt, at siden landbruget har
overdoseret ormemidler i besætningerne, skal vi alle nu betale en dyrlæge
for at teste for orm inden missen kan få en ormekur og mange mus har altså
orm. Jeg boede før på landet og misserne (der var flere før) kom ofte hjem
med en mus og jeg er positivt sikker på at de har holdt bestanden godt nede
i omegnen, selv efter at vi flyttede er Melissa klar over hvornår
musesæsonen starter (omkring nu ved høsttid), og hun er da ret fornærmet når
jeg ikke vil stå med hende i snor og vente til der kommer en mus forbi...
Men det betyder så at du skal/bør finde en dyrlæge som er klar til at give
dig en recept på en ormekur efter behov (ja, jeg får smæk her...)

Til slut : ja vi er nok "lidt" frelste her i gruppen. Men mange af os har
også et ganske andet forhold til misser end man sædvanligvis møder rundt
omkring...

Men du skal være velkommen til at skrive igen, du må bare være forberedt på
at vi prøver at mase dig lidt i vores retning.. Selv kan jeg sige at jeg er
blevet meget klogere på katte siden starten af gruppen for snart længe
siden... øhh vist ca 1½ år ??

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Eva Schmidt

Dato : 15-08-01 21:31

Hej Lucky

Måske er jeg for streng , men alligevel:

Har du overvejet en tøjkat?

1. Den fælder ikke
2. Den skal ikke fodres med noget som helst
3. Den skal ikke til dyrlægen (i tide og utide!)
4. Den render ikke hjemmefra

Der skal nok være flere fordele, men det var, hvad dine bekymringer sådan
lige gik på!!

Jeg har overvejet om du virkelig er seriøs, for jeg synes, der er flere ting
i dine indlæg, som er underlige. Hvis det var en af mine katte, der levede
ned i skoven eller hvor det nu er, så havde jeg ikke "måske overvejet at
låne en kattefælde", jeg havde forlængst gjort det!!! Hvad skal der blive
af Emma, når det bliver vinter og hun ikke kan fange sin mad???

Eva

Fra : Nina El Falaki

Dato : 15-08-01 23:09

Nu er jeg endnu mere streng.

Er Emma kastreret?? ellers bør du som minimum fange hende og får det gjort,
ellers vil hun føde et utal af forvildede killinger, hvor 99 % dør af sult
og/eller sygdomme. Og hun vil selv dø, når hun er max. 3 år gammel.

Helt ærligt, jeg forstår heller ikke hvorfor du ikke har fanget hende for
lang tid siden, prøv om hun kan vænne sig til at være indekat, og ellers
omplacer hende.

Jeg mener ikke der er tale om, hvorvidt man er født på landet eller i byen,
men om at tage ansvar for de levende væsener, man tager til sig.

Har du talt med dine naboer og fortalt dem, at det faktisk er total mangel
på respekt FOR DIG at de skræmmer din kat væk.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Nina

Dato : 16-08-01 06:17

> Har du overvejet en tøjkat?
> 1. Den fælder ikke

Beklager Helle, jeg bliver nød til at rette dig her:
Tøjkatte KAN fælde... hvis man har killinger der gnaver i dem

Tror at indlæget er okay. Mailadressen tilhører en mand der bor i Esbjerg.
På samme adresse bor Bente. Når man søger i øvrige indlæg fra hende/dem, ser
det ikke ud til at der er noget specielt underligt. Men enig, det her indlæg
virker ikke helt ægte.

Hilsen Nina

Fra : Eva Schmidt

Dato : 16-08-01 06:51

Hej Nina

Jeg hedder altså Eva!!!

Og selvfølgelig, hvis killingerne får deres små skarpe tænder i tøjmissen,
så "fælder" den!!! Men nu var det jo også mit forslag, at der KUN skulle
være en tøjkat i huset!! Måske lidt frækt, men indsenderens indstilling til
at have kat, kunne jeg ikke acceptere! Men jeg er jo også bymenneske og
dermed "pylret" med mine katte.

mvh Eva

PS. Vi ses vel på fredag?

Fra : Nina

Dato : 16-08-01 10:13

> Jeg hedder altså Eva!!!
UPS!! undskyld jeg var lidt hurtig

> [...]
> så "fælder" den!!! Men nu var det jo også mit forslag, at der KUN skulle
> være en tøjkat i huset!! Måske lidt frækt, men indsenderens indstilling
Jamen jeg er da enig med dig.... og ja, det var frækt, men ærligt

Men jeg er jo også bymenneske og
> dermed "pylret" med mine katte.
Jeg har tit tænkt på hvad der sker hvis man flytter på landet? Ryger
kælemisserne så ud på vejen for at få killinger i et væld?

> PS. Vi ses vel på fredag?
Møde? Lolland? eller hva? Opfrisk mig lige?

Fra : Eva Schmidt

Dato : 16-08-01 16:43

Hej Nina

Denne gang var det mig, der ikke så mig for!!!

Jeg forvekslede dig med Nina El Falaki, som jeg tror skal med til vores
kattetræf i morgen!

mvh Eva

Fra : Nina

Dato : 16-08-01 16:56

> Denne gang var det mig, der ikke så mig for!!!
Okay, så står den 1-1

> Jeg forvekslede dig med Nina El Falaki, som jeg tror skal med til vores
> kattetræf i morgen!
Jeg er også inviteret til noget katte-tam-tam, men havde egentlig sagt nej,
så det kunne jo være at det var det du henviste til
(fnis)

Fra : Heidi Høegh

Dato : 16-08-01 06:53

> [...]
holder
> stadig vilde fester. Emma er bange for dem og kommer ikke nær vores blok

Okay, folk uden nogen form for inteligens. Jeg kunne da ønske at det var dem
der skulle leve i skoven.

> [...]
> de andre katte på kollegiet. ingen ejer den så den skal vel bare væk???

Jeg syntes helt bestemt du skal fange hende. Prøv lige og tænk på hvordan
hun må have det, flygtet fra sit hjem på grund af nogle idioter, skal klare
sig selv med hensyn til mad og omsorg, det er ikke et liv for en kat. Hvis
du ikke selv kan/vil beholde hende vil en aflivning eller aflevering på et
katte internat da være bedre end det liv hun har nu.

> [...]
når
> katten får mus til mellemmad) og dyrlæge det tager jeg mig råd til når det

To af vores tre katte er om dagen udekatte, og fanger derfor også mus, og
får sig en mus til mellemmad, som du kalder det, men derfor får de altså
stadig Hills når de i løbet af dagen kommer hjem, eller om aftenen når de
kommer ind. Du kan ikke indregne mus som nærende måltider i deres foderplan
og derfra så konkludere at de har brug for mindre godt foder på grund af
det.

I øvrigt er der en ting jeg ikke forstår, for i et andet indlæg skriver du
at den nye kat som du ønsker skal være indekat, og hvis den skal være
indekat får den jo ikke mulighed for at fange mus vel ? og derfor ingen
mellemmåltider. De to ting hænger ikke sammen.

> [...]
> skidt til at den kommer afsted.
> synes også det er synd at sende den derned i tide og utide.

Om det er synd at sende en kat til dyrlæge i tide og utide kan vist
diskuteres, jeg tror ikke der er nogen der sender sin kat til dyrlæge for
sjov skyld, og det er mere synd at lade være hvis den har behov for det.
Jeg indgår helt klart i den pyldrede gruppe der bekymrer sig ved den mindste
mistanke om sygdom hos mine dyr, og jeg er da godt klar over at alle ikke
har det på samme måde. Men uanset "pyldrethed", opvoksning enten på landet
eller i byen, skal man lige huske på en ting uanset hvilken kategori man
tilhører, det er dig der tager ansvaret for katten, og det er derfor også
dit ansvar at bringe katten til dyrlæge hvis den har behov for det.

Sidst men ikke mindst, jeg syntes virkelig du bør overveje om du skal have
en ny kat. Du skriver den skal være indekat, hvilket jeg syntes er en god
ide, da du bor et sted hvor folk åbenbart ikke er særligt venligt stillet
over for katte. Men hvad nu hvis den fælder meget, kattebakken lugter mere
end forventet, tisser i din seng, hvad så ? Er du så parat til at løse de
problemer ? For jeg vil da på kattens vegne ikke håbe at det skal gå den som
Emma.

Det kan opfattes meget strengt med alle disse "løftede pegefingre" men det
virker altså bare totalt absurd at du vil anskaffe dig en ny kat når du har
en kat løbende rundt nede i en skov, hvor er ansvaret for den henne ?

Heidi Høegh

Fra : Lucky

Dato : 16-08-01 20:02

> [...]
> problemer ? For jeg vil da på kattens vegne ikke håbe at det skal gå den

Alt dette her jeg jo prøvet før. det vil ikke gøre noget på min beslutning
om at have en missetat og at den skal være inde.

> [...]
har
> en kat løbende rundt nede i en skov, hvor er ansvaret for den henne ?

jeg ved det godt, men lige nu sidder jeg faktisk og er i tvivl om jeg kunne
få min mis igen. i går aftes så jeg en lille mørk mis ligge kørt over ude på
vejen. ved ikke om det er hende eller om det "bare" er en fremmed kat.

Bente

Fra : Eva Schmidt

Dato : 16-08-01 20:11

Forstår jeg dig rigtigt????

Du ser en overkørt kat og ulejliger dig ikke med at finde ud af, om det er
din Emma?
Hvad slags katteejer er du dog., du kan ikke have de store følelser for
katten.

Lad være med at anskaffe dig en ny kat, det vil være endog meget synd for
den.

Men i øvrigt er jeg snart ved at tro, at du ikke er seriøs og at man derfor
ikke skal tage dine indlæg alvorligt.

Eva

Fra : Nina

Dato : 16-08-01 20:11

[...]

Hva' med at gå hen og kigge?

Undskyld mig, jeg plejer at være temmelig åben overfor andre meninger, men
jeg synes altså at dine indlæg virker noget "tom-hjernet".
Du har anskaffet dig en kat, det er et stort ansvar, så vær venlig at prøve
at leve op til det. Du har nu fået SÅ MANGE gode råd i den her tråd. Brug
dem dog!
Hilsen Nina (og ja, jeg var måske lidt streng, men den her tråd viser ikke
særlig meget ansvarsfølelse)

Fra : Henrik Vejhe

Dato : 16-08-01 11:41

> [...]
> dyrlægen og låne en kattefælde og fange enten hende eller den
> hankat der slås med alle de andre katte på kollegiet. ingen ejer

Jeg vil som alle andre kommentere dit indlæg....
Min kommentar kommer her : _DYREVÆRNSLOVEN_ ja undskyld jeg råber,
men du skriver direkte at du ikke overholder denne.........

Og så lige, ang. ham der, hankatten, som ingen ejer, med det du selv
har skrevet om dit forhold til katte, hvordan kan du så være sikker
på at ingen ejer ham?
Du _MÅ_ ikke bar uden vidrer indfange ham, og lade ham aflive, der
skal du indhente en tilladelse først.... Beklager...

> [...]
> virkelig viser mig det er skidt til at den kommer afsted.
> synes også det er synd at sende den derned i tide og utide.

Jeg kommer sgu også fra landet, mine børn er begge i lære som
landmænd, de er begge som jeg, overbevist om at du skulle tage og
læse dyreværnsloven igennem, og så ellers tage dit forhold til dyr
op til revision.....

En kat med batterier i røven er stadig mit bedste forslag til dit
kommende husdyr, hvis ikke du begynder at tænke lidt på dyrets
velfærd.

--
MvH
Henrik

Fra : Lucky

Dato : 16-08-01 20:08

JEG ER IKKE FAKE!!!

jeg takker for svar, skæld ud og direkte nedsættende bemærkninge om mig og
mine dyr.

håber I kan leve med at jeg ikke er som jer.
Jeg elsker mine dyr mindst lige så højt som I andre gør det med jeres, men
de kommer altså ikke i første række her i huset. lev med det eller lad være
jeg vil bare ikke høre mere om at jeg er uansvarlig fordi min kat løb
hjemmefra i skræk over naboen og nu ikke kan finde den rigtige lejlighed
igen.

det er lige godt utroligt man ikke kan lægge et indlæg herind uden at man er
nødt til hele tiden at dukke sig for ikke at få en gang lort i fjæset.

Bente

Fra : Eva Schmidt

Dato : 16-08-01 21:19

Du er ikke fake! Det havde jeg faktisk håbet, for så havde der ikke siddet
en kat et sted, som er løbet hjemmefra og som har en ejer, der ikke gider
ulejlige sig med at finde den og få den hjem!
Siger ordet ansvar dig overhovedet noget?
Hvordan havde du forventet, at vi her skulle reagere på dine indlæg? Skulle
vi synes, at det er da helt i orden, at du skaffer en ny kat, når nu den
anden ikke kan finde hjem? Og det er åbenbart for meget forlangt, at du får
den indfanget. Og så skriver du minsandten, at der ligger en overkørt kat og
det kunne da godt være, at det er din, men går du ud og ser efter?
Det kan godt være, at du synes, at du får en gang møg kastet i hovedet, men
helt ærligt Bente, du fortjener ikke andet!!
Jeg siger ikke, at dyrene skal komme i første række i dit hjem, men at de
tilsyneladende slet ikke tæller, det er sgu for groft!
Ja, jeg er streng, men det harmer mig, at en lille kat skal undgælde for, at
du ikke lever op til dit ansvar og det gør du ikke! Så kan du sige nok så
meget, at du elsker dine dyr, for du beviser det i hvertfald langtfra!

Eva

Fra : Nina

Dato : 16-08-01 21:31

Hej Eva
Ja, "fake" var nok mere ønske-tænkning end realitet!
Tak fordi du gad!

Hilsen Nina

Fra : Ern Yoka

Dato : 16-08-01 21:40

> [...]
er
> nødt til hele tiden at dukke sig for ikke at få en gang lort i fjæset.

Nej nu må du altså meget undskylde mig. "En gang lort i fjæset". Hvis nogen
har lukket lort ud, så er det ski'sme dig, men det totalt imbicile måde du
tror man kan holde kat på. En kat er da ikke bare "noget" der kan passe sig
selv. Og at du ikke engang har gidet at finde ud af om det rent faktisk ER
din kat der er kørt over bestyrker mig i min mening, som jeg tror jeg deler
med de fleste andre her: HOLD KATTE LANGT FRA DIG!!!!

"Jeg er ikke fake" skriver du. Det håber jeg du er. Jeg HÅBER HÅBER HÅBER at
dine indlæg var et misforstået forsøg på at være "morsom" og sætte lidt rav
i gaden. Det er yderst malplaceret!

Hilsen

Lisbeth
PS: Nej hvis det er SÅDAN du er, så kan jeg IKKE leve med det. Og det håber
jeg heller ikke du får en kat der bliver nødt til.

Fra : Kresten Hjelm Peders~

Dato : 17-08-01 14:40

Kære NG!
Jeg har nu pløjet mig gennem indlæggene omkring Bentes spørgsmål til
gruppen.

Jeg må sige, at jeg fornemmer, at der holder en hel del hysteriske
"katteelskere" til herinde, for Bente spurgte rent faktisk pænt og høfligt,
om nogen ville hjælpe hende omkring nogle spørgsmål.

I stedet farer "strikkeklubben" op, og den ene stiller sig straks mere
bedrevidende end den anden.
Faktisk helt useriøst efter min mening!

Hvis I alle er SÅ glade for katte, hvorfor laver I så ikke jeres eget lille
internat på privaten, for I ved jo alle, hvor perfekt en katteejer skal
være.

Og kan I ikke enten svare seriøst eller ignorere indlæg, som ikke lige
passer jer, bør I rent faktisk nøjes med at mødes til alle jeres kattetræf,
så vi andre har et seriøst sted at få gode oplysninger om katte.

Ellers vil jeg råde jer til at få et liv, hvor jeres hovedformål ikke er at
få sure opstød over andre mennesker, som ikke lige er som jer. Heldigvis er
vi alle forskellige!!!

Og til Bente: Fortsæt du endelig med at holde kæledyr og glem alt om dine
sindsforvirrede artsfæller.

(Sure opstød modtages gerne, da jeg rent faktisk kun kan ryste opgivende på
hovedet af jer!)

De bedste hilsener,
Kresten.

Fra : Henrik Vejhe

Dato : 17-08-01 15:40

"Kresten Hjelm Pedersen" <khp@post.tdcadsl.dk> wrote in

> (Sure opstød modtages gerne, da jeg rent faktisk kun kan ryste
> opgivende på hovedet af jer!)

Men det ændre sgu ikke på at man har et ansvar over for det dyr, man
nu en gang har taget til sig..... Det er der rent faktisk faldet dom
for, flere steder i landet.....

--
MvH
Henrik

Fra : Kresten Hjelm Peders~

Dato : 17-08-01 16:25

Vi er på ingen måde uenige i, at man har et ansvar over for de dyr, som man
har taget til sig.

Bente har været så uheldig at miste et dyr, som blev jaget væk af andre
mennesker.

Husk nu lige på, hvordan historien startede, selvom I jo helt klart har en
tendens til at fordreje tingene helt og aldeles!
Mvh.
Kresten

Fra : Eva Schmidt

Dato : 17-08-01 17:14

Hej Kresten

Jeg ville egentlig ikke svare dig, da jeg er en af de hysteriske
strikketanter, som du ryster på hovedet af!!

Men jeg kan ikke lade være at reagere alligevel. Du skriver, at Bente har
været så uheldig og miste en kat o.s.v. og ja, så burde man have ondt af
hende. Men hvis du læser hendes indlæg igen, så vil du læse, at hun ved,
hvor katten holder til og at hun "måske skulle låne en kattefælde og få den
indfanget".
Senere skriver hun, at der ligger en overkørt kat og "at det måske er
hendes, så den kommer nok ikke hjem mere". Hvis det var din kat, der var
løbet hjemmefra, ville du så ikke gøre en stor indsats, for at få den hjem?
Og ville du ikke undersøge, om det var din dræbte kat, der lå udenfor???
Jeg skal ærligt vedgå, at jeg har reageret meget kraftigt, for i mine øjne
har Bente ikke vist ansvar over for sin kat.
Hun har iøvrigt fået mange gode råd, det vil du også kunne se, hvis du læser
alle svarene!
Du må gerne ryste på hovedet og synes jeg er en overhysterisk kælling, det
kan jeg leve med. Hvad jeg ikke kan leve med, er tanken om den skæbne, der
venter omtalte kat, hvis den ikke bliver indfanget inden vinter. (Hvis det
altså ikke er den, der er kørt over)
Har du ikke selv nogle gode råd til Bente, om hvordan hun skal få fat i
katten?
Jeg mener bare, at skriver man og kritiserer andre, så må man jo kunne gøre
det bedre selv!

Eva

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 17-08-01 17:50

"Kresten Hjelm Pedersen" <khp@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Bente har været så uheldig at miste et dyr, som blev jaget væk af
andre
> mennesker.

<> ja og så er det Bentes opgave som ejer at sætte himmel og jord i
bevægelse for at få fat på katten og ikke bare lade syv og 5 være lige
og se sig om efter en anden kat .. MVH Ami

Fra : Nina

Dato : 17-08-01 17:21

Hej Kresten
Måske du skulle kigge en ekstra gang på de her sætninger. Det hænger efter
min mening slet ikke sammen. Flere af sætningerne kommer helt ud af det blå,
eks alderssammenligningen, tidsintervallet og økonomien. Jeg synes der var
god grund til en reaktion herfra, det virker mildest talt temmelig
ansvarsfuldt!

ingen ejer den så den skal vel bare væk???

fuck jer
muligvis død gør ikke at i allesammen behøver at være
en flok bitches.

jeg lever af en SU, så
skal jeg absolut forbydes at have dyr.

og ja jeg er gal i skralden lige nu, det kan ikke passe at bare fordi i alle
er ældre end mig

hvis man passer en kat som I siger den skal bliver den jo alligevel gammel
og dør.

jeg spørger jer lige hvorfor er det så at alle mine dyr er døde eller
forsvundet

og er i tvivl om jeg kunne
få min mis igen. i går aftes så jeg en lille mørk mis ligge kørt over ude på
vejen.

hvorfor skal jeg søge efter en kat der efter al sandsynlighed er død i
forige uge da jeg ikke var hjemme???

Fra : Kresten Hjelm Peders~

Dato : 17-08-01 18:16

Hej igen.
Nu er jeg her gudskelov ikke for at dømme mine medmennesker ud fra nogle få
udsagn.

Når I er så vilde med at snakke om ansvar, har alle opdrætterene så ikke et
STORT ansvar for hvad der efterfølgende sker med killingerne?

Er I 100% sikre på, at alle jeres solgte katte har det godt?

Som jeg ser det, tænker alle opdrættere heller ikke udelukkende på kattenes
ve og vel men også meget på kroner og øre.
Man kan jo bare se, hvor mange indlæg der slutter med "killinger sælges",
reklamer for div. opdræt m.fl.

Jeres hovedformål med katteopdræt er vel i bund og grund, at I kan tjene en
mindre formue på at avle løs på de "velegnede" avlskatte. Er det et godt
katteliv???

I burde efter min mening starte med at feje grundigt foran jeres egen dør,
inden i overfalder andre mennesker, fordi I tilfældigvis har fundet sammen i
en ynkelig "katteklub".
Mennesker uden for jeres "klub" er vel blevet trætte af at beskæftige sig
med jer, siden I er så rørende enige herinde. Har I ingen selvstændig tanke
i hovedet, eller foregår alt efter samråd med klubbens vedtægter?

For ikke at blive kaldt kattefjendsk, kan jeg oplyse, at jeg selv har to
dejlige katte, en "internatkat" samt en maine coon, som vi er utrolig glade
for.
Mht. vores maine coon kostede den 2500 kr., såfremt den IKKE skulle bruges
til avl, ellers var prisen den dobbelte. Det siger vel også lidt om
opdrætternes syn på sagen, eller?

Endelig kan jeg oplyse, at de to katte trives perfekt, og vi har ikke haft
brug for at inddrage hverken adfærdseksperter eller dyrepsykolog i
opvæksten.
Vi har såmænd bare brugt alm. fornuftig omtanke, hvilket altså ikke er gået
helt galt!

Men trænger I til at afreagere, så kom endelig igen i stedet for at
overfalde "svage" læsere af nyhedsgruppen!

Mvh.
Kresten.

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 17-08-01 20:31

> [...]
tanke
> i hovedet, eller foregår alt efter samråd med klubbens vedtægter?

Hey Kresten hvad laver du selv i denne "katteklub"?

Og sig mig så lige en gang, er varmen steget alle til hovedet?
Æv hvor er det trist at der skændes sådan lige nu
Håber vi snart får den gode gamle hygge herinde

Hilsen
Joan
Neo & Dixie (som feder den for vildt)

Fra : Nina

Dato : 17-08-01 20:36

Jeg har kun en ting at sige, hvis du dækker mine udgifter, så får du 100% af
indtjeningen. Lad os se hvem der først bliver rig
Resten af det du skriver kan jeg ikke genkende, men kan selvfølgelig heller
ikke stå inde for hvad andre opdrættere gør (går udfra at det heller ikke er
det du forventer)

Kæreste ven og katteelsker, DU dømmer ! ... og det en plat sammenligning du
laver, jeg kan ikke finde de relationer der burde være for at tage
opdrætters økonomi/samvittighed/avl kontra en kattejer, der ikke er i
besidelse af den ansvarsfølelser, som JEG mener det kræver at tage et
levende dyr til sig. Jeg kan simpelthen ikke finde den røde tråd.
Lav et nyt indlæg, med de punkter som du gerne vil vide noget om i
forbindelse med moral/økonomi hos opdrættere. Så skal jeg gerne informere om
det ... og er bestemt indstillet på en debat.

Hilsen Nina

Fra : Henrik Vejhe

Dato : 17-08-01 22:08

"Kresten Hjelm Pedersen" <khp@post.tdcadsl.dk> wrote in

> Er I 100% sikre på, at alle jeres solgte katte har det godt?

Nu er jeg ikke, og har aldrig været opdrætter, så vi er altså ikke
alle i samme båd.

> Som jeg ser det, tænker alle opdrættere heller ikke udelukkende
> på kattenes ve og vel men også meget på kroner og øre.

Nu er et katteri ikke en guldgruppe, og bliver det sgu nook heller
aldrig.

> I burde efter min mening starte med at feje grundigt foran jeres
> egen dør, inden i overfalder andre mennesker, fordi I
> tilfældigvis har fundet sammen i en ynkelig "katteklub".

Nu kan du ikke generalisere her.....

> [...]
> beskæftige sig med jer, siden I er så rørende enige herinde. Har
> I ingen selvstændig tanke i hovedet, eller foregår alt efter

Og hvis du endelig gad følge med i gruppen, og i trådene, så ville
du opdage, at vi faktisk alle sammen er langt fra enige, vi kan enes
om kattevelfærd, og dyreværnslovgivning, men derfor til at påstå
at vi holder sammen i tykt og tyndt, viser bare, at du _IKKE_ følger
med, og dermed påstulere om noget du ikke har forudsætninger om at
have indsigt i.

> For ikke at blive kaldt kattefjendsk, kan jeg oplyse, at jeg
> selv har to dejlige katte, en "internatkat" samt en maine coon,
> som vi er utrolig glade for.

Og, du er altså jordens kattereder, fordi du "KUN" har en internats
kat, jeg har 6 - stik den.

> Mht. vores maine coon kostede den 2500 kr., såfremt den IKKE
> skulle bruges til avl, ellers var prisen den dobbelte. Det siger
> vel også lidt om opdrætternes syn på sagen, eller?

Det var sgu da dyrt, du er blevet taget i røven af den opdrætter
(sorry, jeg ku' ik' la' vær')

> Vi har såmænd bare brugt alm. fornuftig omtanke, hvilket altså
> ikke er gået helt galt!

Det behøver det heller ikke.. Men med omtanke ligger vel også
omsorg.

> Men trænger I til at afreagere, så kom endelig igen i stedet for
> at overfalde "svage" læsere af nyhedsgruppen!

Det har sgu ikke noget med hverken styrke, elelr uerfarenhed at
gøre, men din egen omtalte OMTANKE og den sunde fornuft.

--
MvH
Henrik

Fra : Kresten Hjelm Peders~

Dato : 17-08-01 23:52

Hej endnu engang!

Nu er jeg jo slet ikke ude på at slå rekord i antal katte på min bopæl. Dem
jeg har skal jeg nok tage vare på helt uden at lave det til en stor
videnskab!

Henrik Vejhe er åbenbart bange for at ryge ud i kulden her i klubben, så han
holder selvfølgelig med de sindsforvirrede; helt ok med mig.
Han har jo alligevel refereret til øst, når der blev spurgt i vest...Er han
selv en kastrat???
Stakkels ham!....
(Piger, husk nu at stryge ham godt med hårene...)

Jeg håber bestemt ikke, at I alle mener, at det at give 2500 kr. for en
maine coon er "at blive taget i røven", for så bør I da vist ændre jeres
prislister i medierne...
Endelig er jeg også ligeglad med prisen, når bare katten er ok.
Men lad være med at spille martyrer!

I opdrætter selvfølgelig med et stort tab gang efter gang, nej hvor synd for
jer. Jeg græder næsten.....
Derfor nærmer I jer måske også indavl? (Måske ikke jer, men kattene...)

Jeg tror, at I der føler sig trådt på over mine indlæg, bare skal lukke
arret og fortsætte jeres evige jagt efter indbyrdes retfærdighed. Føj for
pokker!
Vask I bare jeres hænder, for I har selvfølgelig alle vist et stort ansvar
indenfor katteverden.....
$$ kr. kr. $$ ££ $$ ££ kr. kr. $$ ££ kr. kr. $$ ££

Mvh.
Kresten

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-08-01 00:50

Hold da helt kæft, Kresten, du taler som du har forstand til.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Nina

Dato : 18-08-01 08:20

Jeg håber bestemt ikke, at I alle mener, at det at give 2500 kr. for en
maine coon er "at blive taget i røven", for så bør I da vist ændre jeres
prislister i medierne...

Nej prisen er helt normal.

Vask I bare jeres hænder, for I har selvfølgelig alle vist et stort ansvar
> indenfor katteverden.....
> $$ kr. kr. $$ ££ $$ ££ kr. kr. $$ ££ kr. kr. $$ ££

Kresten., med sådan en sætning har du to muligheder. 1) Tag udfordringen jeg
gav dig op, og start en tråd om at opdrætte racekatte ELLER 2) hop i havnen!

Hilsen Nina

Fra : Kresten Hjelm Peders~

Dato : 18-08-01 09:29

Hej igen Nina!

Ud af de to muligheder vil jeg så vælge at springe i havnen, men vil du så
ikke lige give mig et svømmekursus først, for jeg kan desværre ikke svømme.
(Lidt ligesom katte, der helst løber på vandet...)

Endelig vil jeg gerne vide, om jeg skal bruge en bestemt havn???

Disse spørgsmål stiller jeg fordi, at jeg selvfølgelig ikke vil udstødes af
jeres helt igennem seriøse NG......
Så er det jo bedre at rådføre sig med jer først.....

Det her er snart sjovere end Mr. Bean!

Mvh.
Kresten

Fra : Nina

Dato : 19-08-01 17:00

Ud af de to muligheder vil jeg så vælge at springe i havnen,
Jamen så valgte du jo den nemme løsning. Men det regnede jeg nu også med....

men vil du så ikke lige give mig et svømmekursus først, for jeg kan desværre
ikke svømme.
og????

> Endelig vil jeg gerne vide, om jeg skal bruge en bestemt havn???
Nej, tag bare den nærmeste.

Det her er snart sjovere end Mr. Bean!
Ja, sådan er vi jo så forskellige!

Fra : Birgitte

Dato : 18-08-01 10:19

Hej Kresten
Helt ærlig.....

[...]

Tab og tab... vi opdrætter har valgt denne HOBBY med et glad sind, helt
frivilligt, ingen har tvunget os til det.
At det ikke er nogen "guldgruppe" at avle, skal der ikke være nogen tvivl
om.
Men indavl og indavl... den kan du altså ikke kaste rundt med.
Jeg har importeret mange af mine katte, så indavl kan undgåes, så jeg vil
gerne have en undskyldning.
Det er f.... ikke for sjov, at man giver mange tusinde kroner for en avlkat
i udlandet.....mange gange både 7-15ooo, det er netop for at kunne avle
sunde, raske katte med lav indavlsprocent.
Det kommer ligeledes killingekøber til gode, da vi på denne måde prøver at
undgå de grimme avlige skavanker, som oftest dobbles op ved for tætte
parringer.
Så kald mig lige Indavlsopdrætter en' gang til.
Mit/vores mål er netop, at fremavle sunde, raske og kærlige katte, så
killingekøber bliver forskånet mindst mulig med sygdomme af høj karakter.
Mange opdrætter tester deres katte for diverse avligeskavanker som HD, PKD,
HCM, FIV og FELV samt mange andre sygdomme, for at undgå, at det kommer
vidre i avl, og tro endelig ikke at disse test er gratis.

Se nogle samler på frimærker, kapsler, kuglepenne, biler, eller andet det er
vel i alles øjne en HOBBY,- det at avle/opdrætte katte er ligeledes en HOBBY
og ikke et erhverv.

Jeg går ud fra, at den opdrætter du har købt dine Maine Coon fra, har oplyst
dig forskellen mellem en avlkat og en kælekat med avlsforbud, det er enhver
opdrætters pligt mig bekendt.
Isåfald du har fået disse oplysninger forstår jeg ikke helt din
misforståelse omkring prisen.
Nu tror du sikkert, at opdrætter mest sælger avlskatte..... jeg kan
garantere dig for, at sådan hænger regnstykket ikke sammen.
Der findes trods alt flest mennesker der ønsker sig en kælekat, det være en
almindelig huskat som en bestemt racekat.

Jeg prøver nu ikke, at vaske mine hænder, jeg har sandelig også lavet mine
fejl, men er i årenes løb blevet klogere.

Mange miauuer fra Birgitte
DK. True Trust
www.truetrust.dk

---

Fra : Helle Andersen

Dato : 17-08-01 23:56

Puuuuhaaa, vask din mund i sæbe *GGG*

--
Hilsen Helle
http://home19.inet.tele.dk/kat/

Fra : Kresten Hjelm Peders~

Dato : 18-08-01 09:32

Hej Helle.
Det vil jeg ikke gøre, for det smager ikke ret godt!

Nå, jeg vil ikke forstyrre dig mere, for jeg kan jo se, at du har travlt med
at sælge killinger til uansvarlige købere......

Du burde have kattens fredspris, for du gør da det helt rigtige.......

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 18-08-01 09:49

PLOINK!

Fra : Ern Yoka

Dato : 18-08-01 11:04

Jeg havde ellers bestemt mig for at holde mig fra denne omgang usorterede
bavl der kommer fra vores ikke-læsende-eller-skrivende medlem men jeg må
lige af med lidt fakta:

Pkt. 1: Jeg er ikke og har aldrig været opdrætter.
Pkt 2: Jeg er ikke, mig bekendt, medlem af nogen klub
Pkt 3: Indlæg som de seneste af dine udgydelser hører hjemme i
dk.snak.mudderkastning, du bedes FUT'te dertil nu
Pkt 4: Læs venligst indlæg inden du svarer, det forebygger misforståelser.
Pkt 5: Hurra for Kill-filtre. Du behøver altså ikke at svare, Kresten.

Hilsen
Lisbeth