BB-ADSL vs. NE (ARGH!!!)
Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 14-08-01 13:51

Jeg har nu forsøgt at tygge mig igennem hhv. BB og NE fra TDC. (Kun TDC
dækker i mit område, eller havde jeg valgt CC men det er en anden historie)

Hvornår skal man vælge hvad??? Hvorfor kan man ikke finde en komplet
sammenligning???
Jeg har lige nu bestilt 512/128 BB, men vil måske rette det til NE?

Jeg har følgende behov:

* 2 pc'ere on-line. (Dejlig blanding af 98, ME, 2K og XP)
Jeg har en alm. pc og en labtop der bare er docket en gang imellem.
Derfor er det ikke noget problem at have 2 netkort i den stationærer og lave
deling via den. Det at den stationærer skal være tændt før den bærbare er på
er ikke noget problem.

* Skal kunne overfører filer peer-2-peer med andre. Dvs. skal kunne
overfører til/fra begge maskiner (evt. bare den stationærer) via ICQ,
Messenger osv..

* Jeg vil kunne nå min stationærer via VNC. Hvis muligt kombineret med
Wake-on-lan. Kan man det via ADSL??

* Kunne spille ALLE multiplayer spil. Altså til windows

* Vil selv sætte en software firewall op. Zonealarm, evt. kun på den ene.

Hvad skal jeg vælger, og hvorfor? (Please ASAP, da jeg måske skal have
rettet min bestilling)

Pt. taler for NE:
Router, fri fastnet operatør, uendelig antal maskiner(?), andet?

For BB taler:
Har bestilt, Billigere installation, andet??

På forhånd tak
Peter

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-08-01 14:05

"Peter D. Jørgensen" <pdj1974@hotDELTHISmail.com> skrev i en meddelelse
> * Jeg vil kunne nå min stationærer via VNC. Hvis muligt kombineret med
> Wake-on-lan. Kan man det via ADSL??
> * Kunne spille ALLE multiplayer spil. Altså til windows

Hold dig til BB. Ovenstående er nemmest med public ip på maskinen som du får
2 af med BB

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 14-08-01 15:26

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> wrote in message
> Hold dig til BB. Ovenstående er nemmest med public ip på maskinen som du
får
> 2 af med BB

Betyder det at BB er den "idiot-sikre" løsning og NE er for "freaks"?

Peter

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-08-01 15:45

> Betyder det at BB er den "idiot-sikre" løsning og NE er for "freaks"?

Nej, men det er to forskellige teknologier hvor BB er den mest
hensigtsmæssig mht public IP/Nat-problematik

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 14-08-01 17:45

Tue, 14 Aug 2001 16:44:33 +0200, skrev Martin Højriis Kristensen, på
14 linier, i <3b793948$0$369$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, :

Men stadigt besværligt og fejlmelde

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : Nova

Dato : 15-08-01 11:33

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse:

> Men stadigt besværligt og fejlmelde

Det er kun i få tilfælde, der er forskelle mellem at fejlmelde en NE- og
BB-forbindelse.

Venlig hilsen
Jacob Isaksen

_____________

Fra : Karsten Andersen

Dato : 15-08-01 16:54

Wed, 15 Aug 2001 12:33:08 +0200, skrev Nova, på 14 linier, i
<3b7a5071$0$4663$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>, :

>Det er kun i få tilfælde, der er forskelle mellem at fejlmelde en NE- og
>BB-forbindelse.
Jeg syntes bare og have hørt nogle gange med BB hvor man får den
fejlmeldt og efter 3 uger virker det stadigt ikke, hvorefter man får
fat i en teknikker som ikke kan se noget skulle være fejlmeldt.

Hvorefter han ringer til 2 numre og kort efter virker skidtet.
Ovenikøbet siger han det er den mest normale fejl der kommer med BB
man selv sætter op.

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : Nova

Dato : 15-08-01 17:29

> [...]

> Hvorefter han ringer til 2 numre og kort efter virker skidtet.
> Ovenikøbet siger han det er den mest normale fejl der kommer med BB

Man hører jo så meget. Du ringer bare til 80808017 og får en tid hos en
supporter. Der er typisk 1-4 dages ventetid. Han vil så ringe dig op og
problemet bliver løst i fællesskab 95% af gangene (slag på tasken).

Venlig hilsen
Jacob Isaksen

_____________

Fra : Karsten Andersen

Dato : 15-08-01 18:18

Wed, 15 Aug 2001 18:29:29 +0200, skrev Nova, på 22 linier, i
<3b7aa33c$0$76893$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, :

> [...]
>supporter. Der er typisk 1-4 dages ventetid. Han vil så ringe dig op og
>problemet bliver løst i fællesskab 95% af gangene (slag på tasken).

Hvorfor er der så bare så mange der venter flere uger.
Jeg kender nu et par personligt
Ved den ene kom der kun en tekniker fordi Telefonen var fejlmeldt.
(Som viste sig og være pga arbejde på centralen)
Den tekniker havde ikke fået info om BB også var fejlmeldt.
Og den eneste grund han kom var telefonen.
At han så ordnede begge dele med en opringning er da ikke til fordel
for 80808017.

Den supporter der så ringer nægter jo og tro på fejlen kan være på
centralen.
Og kan ikke forstå han ikke kan komme i forbindelse med kundens PC der
har IP 192.168.254.254
For hvis alle 3 dioder lyser kan det jo ikke fejle noget.

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : Nova

Dato : 20-08-01 14:37

> [...]
> Og den eneste grund han kom var telefonen.
> At han så ordnede begge dele med en opringning er da ikke til fordel

Hvad vil det egentlig sige her, at ADSL'en er fejlmeldt? Det vil da være
omsonst at fejlmelde en ADSL-linje alene, hvis også telefonforbindelsen er
nede. Det er jo umuligt at fejlfinde ADSL-en med en telefonlinje, der ikke
virker.

> Den supporter der så ringer nægter jo og tro på fejlen kan være på
> centralen.

Det kan jo være, de ofte er ude for at sende en tekniker ud, hvor teknikeren
så retter et kabel, hvorefter det virker Eller at det virkelig kan
hjælpe at rode en ekstra gang med ledningerne. Du vil blive overrasket hvor
tit, man kan overse en lille forbindelsesfejl. En geninstallation af
netværksprotokollerne virker også meget tit. Jeg synes da, det er
forståeligt, at man prøver at udtømme alle andre muligheder, før man sender
en mand ud til centralen eller ud til husstanden.

> Og kan ikke forstå han ikke kan komme i forbindelse med kundens PC der
> har IP 192.168.254.254

Det kan jeg godt se, er uheldigt.

> For hvis alle 3 dioder lyser kan det jo ikke fejle noget.

Jo, det kan der sagtens på nogle centraler. Og ja, det kan klares på ti min.
med et opkald. Det er dog kun på et fåtal af centralerne, dette forekommer.

--
Venlig hilsen
Jacob Isaksen

_____________

Fra : Karsten Andersen

Dato : 20-08-01 19:57

Mon, 20 Aug 2001 15:36:42 +0200, skrev Nova, på 44 linier, i
<3b8112a4$0$723$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>, :

> [...]
>nede. Det er jo umuligt at fejlfinde ADSL-en med en telefonlinje, der ikke
Nu virkede telefon linien men kunne komme med udfald der gjorde folk
ikke kom igennem til telefonen.
Men det sjove var den tekniker sagde han ikke kunne se ADSL linien var
fejlmeldt.
Om ikke andet så virker det hele idag.

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : Karsten Andersen

Dato : 20-08-01 20:01

> [...]

>med et opkald. Det er dog kun på et fåtal af centralerne, dette forekommer.
Måske men igen sagde teknikeren det var en normal fejl på "gør det
selv" pakkerne.
(Måske fordi de andre løses med det samme)
Så er det sgu træls og vente næsten 4 uger for noget der tager 10 min.

Og jeg syntes nu man har set det samme problem flere steder i danmark.
Karsten
http://www.jyde.cc/
Hvis ADSL kørte fra dag 3.

Fra : Martin Mollerup

Dato : 23-09-01 19:09

Da jeg fejlmeldte min BB ringet den en efter 8 dage og sage den virker ikke
så fejlmeldte men den, det tog 1 dage mere. grødhovder hvorfor kunne de ikke
bare fejlmelde den første gang

Fra : Steen Henri Jensen

Dato : 16-08-01 20:40

Hej Martin Højriis

Det er da rart at du er ved at ændre din holding til BB/NE forholdet..

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-08-01 20:45

"Steen Henri Jensen" <stonehenge@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Det er da rart at du er ved at ændre din holding til BB/NE forholdet..

Øhh, min holdning har været mere eller mindre den samme altid. BB har nogle
klare fordele og ulemper. Nogen gange er det at foretrække, andre gange er
NE at foretrække.
BB har, som det eneste masseprodukt i dk, mulighed for mere end en offentlig
IP, og hvis man har brug for det, så må man leve med de problemer det kan
give

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Arild Ehrenskjöld

Dato : 17-08-01 07:45

On Thu, 16 Aug 2001 21:45:21 +0200, "Martin Højriis Kristensen"

Hvilke problemer er det?
--
Best regards,
Arild Ehrenskjöld

Fra : Jørgen

Dato : 17-08-01 22:07

Arild Ehrenskj?d <lth@solin.dk> wrote in message news:<q8fpntchin3jvm6ja0tbo9q5f0mvktnaps@4ax.com>...

> Hvilke problemer er det?

Ja...det spø'r jeg oxo om!
2 IP adresser er perfekt for manden her, for han skal ha'
2 PCer på.

Med BB +HUB kører det perf.
Med NE skal hostPC være tændt før PC2 kan komme på.

BB rules!

Fra : Henrik Høy

Dato : 18-08-01 12:21

In article <fb41c0a4.0108171306.48506abd@posting.google.com>,
jkr@privat.dk says...
[cut]

> [...]
> 2 PCer på.
>
> Med BB +HUB kører det perf.
> Med NE skal hostPC være tændt før PC2 kan komme på.

Med mindre du snakker om den gamle NE1, så er det noget vrøvl da der
følger en router med den NE som er på markedet i dag.

Venlig hilsen

Henrik

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-08-01 15:57

"Arild Ehrenskjöld" <lth@solin.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilke problemer er det?

At man kan få tildelt ip'er i to forskellige subnets hvorfor intern trafik
skal over adsl-linjen

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Arild Ehrenskjöld

Dato : 19-08-01 18:51

On Sun, 19 Aug 2001 16:56:35 +0200, "Martin Højriis Kristensen"

>offentlig
>
>At man kan få tildelt ip'er i to forskellige subnets hvorfor intern trafik
>skal over adsl-linjen

Ah. Men hvis jeg ikke tager meget fejl, kan man løse det problem ret
nemt med sekundære IP adresser eller f.eks. netbeui?
--
Best regards,
Arild Ehrenskjöld

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-08-01 20:45

> Ah. Men hvis jeg ikke tager meget fejl, kan man løse det problem ret
> nemt med sekundære IP adresser eller f.eks. netbeui?

Sekundære IP'er er ikke helt nemt at få til at fungere 100% og det er ikke
en særlig "pæn" løsning.
NetBEUI er en løsning til filoverførsel og ikke meget andet....

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Arild Ehrenskjöld

Dato : 19-08-01 22:13

On Sun, 19 Aug 2001 21:44:30 +0200, "Martin Højriis Kristensen"

>Sekundære IP'er er ikke helt nemt at få til at fungere 100% og det er ikke
>en særlig "pæn" løsning.

Hvad er det du mener ikke er "pænt" ved det? Mener du at der er
utilsigtede bivirkninger, eller blot at det er uæstetisk?

>NetBEUI er en løsning til filoverførsel og ikke meget andet....

Det er vel også filoverførsler der genererer mest trafik - og dermed
er mest interessant at holde på kundesiden.
--
Best regards,
Arild Ehrenskjöld

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-08-01 07:06

> Hvad er det du mener ikke er "pænt" ved det? Mener du at der er
> utilsigtede bivirkninger, eller blot at det er uæstetisk?

Det er ikke noget du kan få til at køre automatisk via DHCP, og jeg bryder
mig ikke om manuel opsætning.
Derudover finder jeg det problematisk ikke at kunne konfigurere min DHCP
Men som sagt har BB fordele der nogen gange opvejer disse ulemper

> Det er vel også filoverførsler der genererer mest trafik - og dermed
> er mest interessant at holde på kundesiden.

Nogle spil bruger vist IP
Remote admin bruger ofte IP

--
Martin Højriis Kristensen