scsi detection
Fra : Jon Loldrup

Dato : 11-01-01 19:33

Jeg har en scsi-disk i min computer. Linux er installeret på en
IDE-disk (RH 6.2), og jeg skal så have mountet scsi-partitionerne.

Jeg har prøvet med:

mount -t ext2 /dev/sdax /mnt/scsi
og
mount -t ext2 /dev/sdbx /mnt/scsi
og
mount -t ext2 /dev/sdcx /mnt/scsi

Med alle tal fra 1-6 (der er højst et par partitioner, så jeg tvivler
på at der ligefrem er 2 logiske partitioner på disken. Desuden burde
den også finde de primære partitioner med tallene 1-4.

Det tyder jo på at der må være noget andet galt. Jeg har så set
følgende i opstarts-loggen:

scsi : 0 hosts
scsi : detected total.

hvilket jo ikke umiddelbart tyder så godt. Er det så fordi min
linux-installation ikke har drivere til scsi-controlleren?

På scsi-disken ligger der også en linux-installation (RH 7.0), hvor
jeg desværre ikke har root rettigheder. Denne installation kan godt
bootes, så der findes altså linux-drivere til
scsi-controlleren/disken. Kan det så være fordi at min RH 6.2
installation ikke understøtter controlleren? I det tilfælde, må jeg jo
hellere se om jeg kan finde ud af hvilken controller der er tale om og
se om jeg kan installere en driver.

Problemet er at jeg skal have fat i nogen data på scsi disken. Men
uden at kunne mounte den, og uden at have root-rettigheder til den, er
det lidt svært. Jeg har godt nok en konto på den, så jeg kan tilgå
dataene, men jeg kan ikke sætte den på netværket, så de kan overføres,
igen fordi jeg ikke har root-password. Grunden til at jeg ikke har
passwordet er fordi den har stået ovre hos en ven på hans ADSL-linie,
og han har smidt det væk!! (og nej, jeg måtte ikke få det.....)

med venlig hilsen Jon Loldrup

Fra : Kent Friis

Dato : 11-01-01 19:50

Den Thu, 11 Jan 2001 19:32:52 +0100 skrev Jon Loldrup:
> [...]
>
>hvilket jo ikke umiddelbart tyder så godt. Er det så fordi min
>linux-installation ikke har drivere til scsi-controlleren?

"Mangler" er vel så meget sagt - de er bare ikke loadede.

Hvad er det for en SCSI-controller? Fx. kører de fleste Adaptec
controllere med aic7xxx driveren, så skriver man bare:

modbrobe aic7xxx

Derefter vil
fdisk -l /dev/sda
fortælle hvilke partitioner der er på disken.

> [...]
>installation ikke understøtter controlleren? I det tilfælde, må jeg jo
>hellere se om jeg kan finde ud af hvilken controller der er tale om og

lspci plejer at kunne fortælle hvilken controller man har, hvis den
er pci.

Mvh
Kent
--
Motion: andet ord for "ondt i fødderne".

Fra : Jon Loldrup

Dato : 11-01-01 22:07

<snip omvendt>
>lspci plejer at kunne fortælle hvilken controller man har, hvis den
>er pci.

Den siger:

00:13.0 SCSI storage controller: Initio Corporation 360P (rev 02)

<snip>
>"Mangler" er vel så meget sagt - de er bare ikke loadede.

Så hvordan finder jeg ud af om dens modul er loaded? Og hvordan finder
jeg ud af hvilket modul jeg skal lede efter på nettet, hvis den slet
ikke har det? Jeg kan ikke finde firmaets hjemmeside... Men jeg fandt
et review af et scsi-kort baseret på Initio 360P, hvor de skrev at det
virkede med RH 6.1 og ellers var rigtigt godt til linux, så chippen er
altså understøttet for shure.

<snip>
>Derefter vil
>fdisk -l /dev/sda
>fortælle hvilke partitioner der er på disken.

Det passer meget godt, for den siger nemlig intet, når jeg gør det nu.
Heller ingen fejlmeddelelser.

med venlig hilsen Jon Loldrup

Fra : frank damgaard

Dato : 12-01-01 17:13

Jon Loldrup <loldrup@mail.dk> wrote:

> Den siger:

> 00:13.0 SCSI storage controller: Initio Corporation 360P (rev 02)

??

Mit gamle SCSI kort siger (cat /proc/pci ) :
Bus 0, device 12, function 0:
SCSI storage controller: Initio Corp Unknown device (rev 1).
Vendor id=1101. Device id=9400.
Medium devsel. IRQ 11. Master Capable. No bursts.
I/O at 0xb800 [0xb801].
Non-prefetchable 32 bit memory at 0xdd000000 [0xdd000000].

> [...]
> et review af et scsi-kort baseret på Initio 360P, hvor de skrev at det
> virkede med RH 6.1 og ellers var rigtigt godt til linux, så chippen er

Hos mig bruger et initio SCSI controller en driver der hedder "initio.o"
men af filer i kernekildetekst er der diverse ini9100.[ch] og inia100.[ch]
Jeg har dog ikke et 360P, men der medfulgte CDrom med kildetekst
til linux driveren, den er dog nu med i kernen , men ikke i starten (1997).
Men check evt. med kernekildetekst i drivers/scsi, ofte står
der lidt mere i selve kildeteksten.
--
Frank Damgaard

Fra : frank damgaard

Dato : 11-01-01 20:02

> [...]

> på at der ligefrem er 2 logiske partitioner på disken. Desuden burde
> den også finde de primære partitioner med tallene 1-4.

Har du prøvet med "fdisk -l" evt. med angivelse af partition ?
så vil du få at vide hvad der er på disken af partitioner.
Derudover skal /mnt/scsi eksisterer.

> [...]

> hvilket jo ikke umiddelbart tyder så godt. Er det så fordi min
> linux-installation ikke har drivere til scsi-controlleren?

Hvad har du få en SCSI controller ?

> installation ikke understøtter controlleren? I det tilfælde, må jeg jo
> hellere se om jeg kan finde ud af hvilken controller der er tale om og
> se om jeg kan installere en driver.

Ja.
Find SCSI controller navn og derefter kan du nok finde passende driver.
Ofte kan man under boot se SCSI-bios til controlleren dukke op
og med CTRl-A (eller lignende) få SCSI-BIOS indstillinger frem.
Her står der måske så noget der kan indetificere din controller,
og du slipper for at skille maskinen ad.

Er det en PCI SCSI controller, så vil "cat /proc/pci"
måske også kunne fortælle hvad det er for et kort.

--
Frank Damgaard