100Mbit netkort
Fra : Kim Stenbryggen Rasm~

Dato : 11-01-01 19:17

Jeg har problemer med mit 100Mbit netkort !

Når jeg overføre til eller fra min linux box, genstarter den.

Netkortet er et 3Com 3c905b 100BaseTX
Harddisk en IDE 10Gb IBM på IDE1 som master
Cdrom på IDE2 som master
Processor AMD K6-2 300MHz
64Mb Ram

Nogen der her en løsning ?
Er der noget specielt som man skal sætte op når man kører 100Mbit ?

Nogle gange hænger den bare og skriver at der er sket en fejl med irq 13.

Mvh
Kim Stenbryggen

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 11-01-01 19:37

Hejsa.

> Jeg har problemer med mit 100Mbit netkort !

Irriterende.

> Når jeg overføre til eller fra min linux box, genstarter den.

Lyder som en IRQ konflikt ...

> Nogle gange hænger den bare og skriver at der er sket en fejl med irq 13.

.... på IRQ 13.

Desværre ved jeg ikke så meget om hvordan linux tildeler hardware
ressourcer, men det er der måske nogle mere erfarne der kan hjælpe med?

--
Martin Bundgaard
Institute of Mathematical Sciences

Fra : Heino Skjøtt

Dato : 11-01-01 23:21

"Kim Stenbryggen Rasmussen" <kim@stenbryggen.dk> wrote in
<93kt8b$ht8$1@news.inet.tele.dk>:

> [...]
>Er der noget specielt som man skal sætte op når man kører 100Mbit ?
>
>Nogle gange hænger den bare og skriver at der er sket en fejl med irq 13.

Har du prøvet at sætte netkortet over i en anden PCI sokkel? Det hjælper
til tider da nogle PCI porte deler IRQ'er med kortene ved siden af...

Jeg kan da lige tilføje at jeg har et netkort magen til siddende i min
Linux spand ved siden af mig, og det virker perfekt...

--
E-mail: admin@thefest.dk
The Fests homepage: http://www.thefest.dk

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-01-01 08:36

Kim Stenbryggen Rasmussen wrote:

> Nogle gange hænger den bare og skriver at der er sket en fejl med irq 13.

Hvad skriver:

cat /proc/interrupts

så kan man se, hvilke interrupts, der er tildelt hvad.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Kim Stenbryggen Rasm~

Dato : 12-01-01 10:59

cat /proc/interrupts giver :

CPU0
0: 6163793 XT-PIC timer
1: 296 XT-PIC keyboard
2: 0 XT-PIC cascade
8: 1 XT-PIC rtc
11: 10697 XT-PIC eth0
12: 3 XT-PIC PS/2 Mouse
13: 1 XT-PIC fpu
14: 59633 XT-PIC ide0
15: 23 XT-PIC ide1
NMI: 0

/Kim

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-01-01 12:39

Kim Stenbryggen Rasmussen wrote:

> cat /proc/interrupts giver :
>
> CPU0
> 0: 6163793 XT-PIC timer
> 1: 296 XT-PIC keyboard
> 2: 0 XT-PIC cascade
> 8: 1 XT-PIC rtc
> 11: 10697 XT-PIC eth0
> 12: 3 XT-PIC PS/2 Mouse
> 13: 1 XT-PIC fpu
> 14: 59633 XT-PIC ide0
> 15: 23 XT-PIC ide1
> NMI: 0
> 13.

Megamystisk; fpu er matematikprocessoren.

Hvad er fejlmeddelelsen mere præcist? Står der noget i /var/log/messages
?

Fra : frank damgaard

Dato : 12-01-01 17:03

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

> Megamystisk; fpu er matematikprocessoren.

> Hvad er fejlmeddelelsen mere præcist? Står der noget i /var/log/messages

Så man bør nok holde sig fra at bruge IRQ13 da den er beslaglagt af FPU.
Sådan er der så meget mystisk i Intel/PC hardware hvor visse IRQ
er "fastlåst" til en given opgave (se timer(0) + keyboard(1) + floppy(6)...).
Derfor har man mangel på ledige IRQ, specielt da shared IRQ
ikke er så almindelig og ikke alt hardware og software kan klare dette ;-(

så det bedste man kan gøre er at slå PnP-OS fra i BIOS og selv
sætte den IRQ man ønsker netkortet skal anvende.
--
Frank Damgaard

Fra : Kim Stenbryggen Rasm~

Dato : 13-01-01 00:27

Jeg undskylder meget men jeg har lavet en fejl. Det er ikke irq 13 der er
problemer med.

Der i mod sker der en ide_dma fejl. Er ved at installere kernel 2.4 og håber
at der er en forbedring.
Men det er en meget mystisk fejl, da det ikke er ved "store" eller "små"
filer den laver fejl. Det er bare lige pludseligt.

Kan ikke finde ud af hvornår det præcist sker, så det er ret svært at rette
fejlen.
Der var noget med ide_dma da jeg configurerede den nye kernel, så det slog
jeg fra.

Hvis der er nogen der kan hjælpe udfra de nye informationer, ville jeg blive
meget glad, da jeg bruger linux'en som ekstra harddisk.

/Kim

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 13-01-01 08:55

Sker ind imellem, typisk når man kommer over ca. .5mb/s.

Nogle gange er det en uheldig mb/nic kombination, andre gange en konflikt
med fx. en scsi-controller.

Har desværre ikke en generel løsning - men som andre har skrevet, så prøv at
flytte kortene lidt rundt, og sørg for at nulstille PNP'en i BIOS.

mvh Steffen

Fra : Kim Stenbryggen Rasm~

Dato : 15-01-01 20:14

Så ser det ud som om det virker. Har flyttet mit netkort til et anden pci
slot, og slået plug and play fra i biosen.

Takker for hjælpen

/Kim Stenbryggen