mail() med php4
Fra : Jan Becher

Dato : 14-08-01 12:25

Hej Alle

Jeg har studeret Nikolaj Kolbe's artikel fra WebCafe.dk og forsøgt at få det
til at virke, men uden det store held (jeg er nybegynder fsv. angår php).

Jeg har lavet en html fil:

<head>
</head>
<form action="simpelteksempel.php" method="post">
<input type="text" name="teksten" size="30">
<input type="submit" value="Send hilsen">
</form>

og en php-fil simpelteksempel.php:
<?php
mail("xxx@host.dk","En lille hilsen","$teksten");
echo "mail er sendt med indholdet $teksten";
?>

Når man har udfyldt feltet i formularen og klikket på knappen, skiftes til
php-filen, og teksten udskrives som'mail er sendt med indholdet', og altså
ikke indholdet af $teksten.

Jeg modtager fin en mail, med modtaget og subject, men ingen indhold.

Jeg 'tror' jeg har gjort som artiklen siger, men et eller andet må jeg jo
have glemt.

btw: php er ver. 4.0.6 og webserveren en Apache 1.3.20 på Windows 2000

Er der nogen der kan se lyset i dette?

mvh

Jan Becher

Fra : Andreas Haugstrup - ~

Dato : 14-08-01 12:39

Jan Becher skrev i meddelelsen <9lb1og$fg5$1@news.cybercity.dk>...
>og en php-fil simpelteksempel.php:
><?php
>mail("xxx@host.dk","En lille hilsen","$teksten");
>echo "mail er sendt med indholdet $teksten";
>?>

Prøv at fjerne "" omkring $teksten:

mail("xxx@host.dk","En lille hilsen",$teksten);

Og prøv med flg. echo:

echo "mail er sendt med indholdet ".$teksten;

Andreas
----
http://solitude.dk

Fra : Jan Becher

Dato : 14-08-01 13:18

"Andreas Haugstrup - solitude.dk" <usenet@solitude.dk> wrote in message

> [...]
>
> mail("xxx@host.dk","En lille hilsen",$teksten);
>
> Og prøv med flg. echo:
>
> echo "mail er sendt med indholdet ".$teksten;

Resultatet er nedslående, alt hvad der skrives er: 'mail er sendt med
indholdet' og altså stadig ikke $teksten.
Der ser ud til, at værdien/indholdet af variablen $teksten ikke bliver
overført.

mvh

Jan Becher

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-01 12:43

In article <9lb1og$fg5$1@news.cybercity.dk>, "Jan Becher"
<jan.becher@remove-mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> btw: php er ver. 4.0.6 og webserveren en Apache 1.3.20 på Windows 2000
> Er der nogen der kan se lyset i dette? mvh

Prøv at skrive indholdet af $teksten ud inden mail. F.eks.
<?php
if (isset($teksten)){
   echo "Sender følgende besked " . $teksten;
} else {
   echo "Intet at sende";
}
mail("xxx@host.dk","En lille hilsen","$teksten");
echo "mail er sendt med indholdet $teksten";
?>

I det hele taget er det at betragte som god programmeringsskik, at
kontrollere om ens variable indeholder en værdi - læs, de fleste fejl
skyldes faktisk at en variable har en forkert værdi eller ingen
--
Hilsen/Sincerely

Michael Rasmussen

Fra : Jan Becher

Dato : 14-08-01 13:21

"Michael Rasmussen" <mir@datanom.net> wrote in message

> [...]
> kontrollere om ens variable indeholder en værdi - læs, de fleste fejl
> skyldes faktisk at en variable har en forkert værdi eller ingen

Som jeg frygtede, svaret er 'Intet at sende'

Hvorfor overføres variablerne ikke?

mvh

Jan Becher

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-01 13:38

In article <9lb4vr$lof$1@news.cybercity.dk>, "Jan Becher"
> [...]

> "Michael Rasmussen" <mir@datanom.net> wrote in message

> Som jeg frygtede, svaret er 'Intet at sende' Hvorfor overføres

Jeg tror, at din php er sat op til ikke at sætte variable automatisk, men
her er en lille work-around

$post = strtolower($REQUEST_METHOD) == 'get' ?
      $HTTP_GET_VARS : $HTTP_POST_VARS;

Herefter skulle du kunne hente dine variable gennem $post. I dit tilfælde
ville det være:

<?php
$teksten = $post["teksten"];

Fra : Jan Becher

Dato : 14-08-01 14:07

> [...]
> $teksten = $post["teksten"];
> if (isset($teksten)){
> echo "Sender følgende besked " . $teksten; } else {

Korrekt - nu virker det. Tak skal du have, men det er lidt omstændigt. Ved
du evt. også hvad der skal ændres i min php-opsætning for at undgå denne
metode. Jeg har checket min php.ini men jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal
lede.

mvh

Jan Becher

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-01 14:27

In article <9lb7n1$rl4$1@news.cybercity.dk>, "Jan Becher"
> [...]

> Ved du evt. også hvad der skal ændres i min php-opsætning for at undgå
> denne metode. Jeg har checket min php.ini men jeg ved ikke rigtig hvor

Hvilken version af php benytter du? Fra og med version 4.03 er det slået
til pr. default.

Men ellers skal du finde sektionen, der hedder Data Handling i din
php.ini fil. Hvad har du stående her?

--
Hilsen/Sincerely

Michael Rasmussen

Fra : Jan Becher

Dato : 14-08-01 14:41

> [...]
> til pr. default.
>
> Men ellers skal du finde sektionen, der hedder Data Handling i din

Jeg kører php ver. 4.0.6. Min php.ini ser sådan ud:

;;;;;;;;;;;;;;;;;
; Data Handling ;
;;;;;;;;;;;;;;;;;

;arg_separator.output = "&amp;" ; The separator used in PHP generated URLs
to separate arguments.
; Default is "&".

;arg_separator.input = ";&" ; List of separator(s) used by PHP to parse
input URLs into variables.
; Default is "&".
; NOTE: Every character in this directive is considered as
separator!

variables_order = "GPCS" ; This directive describes the order in which PHP
registers
; GET, POST, Cookie, Environment and Built-in variables (G, P,
; C, E & S respectively, often referred to as EGPCS or GPC).
; Registration is done from left to right, newer values override
; older values.
register_globals = Off ; Whether or not to register the EGPCS variables as
global
; variables. You may want to turn this off if you don't want
; to clutter your scripts' global scope with user data. This makes
; most sense when coupled with track_vars - in which case you can
; access all of the GPC variables through the $HTTP_*_VARS[],
; variables.
register_argc_argv = Off ; This directive tells PHP whether to declare the
argv&argc
; variables (that would contain the GET information). If you
; don't use these variables, you should turn it off for
; increased performance (you should try not to use it anyway,
; for less likelihood of security bugs in your code).
post_max_size = 8M ; Maximum size of POST data that PHP will accept.
gpc_order = "GPC" ; This directive is deprecated. Use variables_order
instead.

; Magic quotes
magic_quotes_gpc = Off ; magic quotes for incoming GET/POST/Cookie data
magic_quotes_runtime= Off ; magic quotes for runtime-generated data, e.g.
data from SQL, from exec(), etc.
magic_quotes_sybase = Off ; Use Sybase-style magic quotes (escape ' with ''
instead of \')

; automatically add files before or after any PHP document
auto_prepend_file =
auto_append_file =

; As of 4.0b4, PHP always outputs a character encoding by default in
; the Content-type: header. To disable sending of the charset, simply
; set it to be empty.
; PHP's built-in default is text/html
default_mimetype = "text/html"
;default_charset = "iso-8859-1"

mvh

Jan Becher

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-01 14:58

In article <9lb9mp$vrv$1@news.cybercity.dk>, "Jan Becher"
<jan.becher@remove-mail.tele.dk> wrote:

<snip>

> [...]
> older values.
> register_globals = Off ; Whether or not to register the EGPCS variables
Denne variabel skal sættes til On.
> [...]
> set it to be empty.
> ; PHP's built-in default is text/html default_mimetype = "text/html"

Du skal blot sætte variablen register_globals til on. Der er åbenbart
blevet ændret på, hvad der sættes som default i php4.06, eller måske er
det sket i en tidligere version????

--
Hilsen/Sincerely

Michael Rasmussen

Fra : Jan Becher

Dato : 15-08-01 13:47

> [...]

> Du skal blot sætte variablen register_globals til on. Der er åbenbart
> blevet ændret på, hvad der sættes som default i php4.06, eller måske er

Tak for hjælpen, nu kører det bare i olie.

mvh

Jan Becher

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 16-08-01 20:39

On Tue, 14 Aug 2001 14:38:26 +0200, "Michael Rasmussen"
<mir@datanom.net> wrote:

>$post = strtolower($REQUEST_METHOD) == 'get' ?
>      $HTTP_GET_VARS : $HTTP_POST_VARS;

Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg kan slet ikke klare den måde at
lave if's på :)

Mvh. / Regards Stefan Bruhn
--
<?$email = unserialize("a:15:{i:0;i:115;i:1;i:116;i:2;i:101;i:3;i:102
;i:4;i:97;i:5;i:110;i:6;i:64;i:7;i:98;i:8;i:114;i:9;i:117;i:10;i:104

Fra : Mickey

Dato : 16-08-01 21:21

Stefan Bruhn wrote:

> Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg kan slet ikke klare den måde at
> lave if's på :)

Det er ikke kun dig...

--
Mickey

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-08-01 22:05

Stefan Bruhn <news003@3x7.dk> writes:

> Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg kan slet ikke klare den måde at
> lave if's på :)

Du har kodet for lidt C
Det er da dejlig meget lettere end at skulle skrive fx:

if (noget) { $nogetandet = "noget"; }
else { $nogetandet = "nogetandet"; }

.... men det kræver nok bare til tilvænning, ganske som så mange andre
sprogkonstruktioner i PHP.

--
Jacob - www.bunk.cc
Duct tape is like the force. It has a light side, and a dark side, and