Hej igen.
Fra : Ole Heegaard

Dato : 14-08-01 11:41

Ja så sidder jeg igen her og skriver.

den køber som jeg har , har presset mig 1500,- kr. ned end den oprigtig pris
samt dyrlægeundersøgt, men nu vil han også have den på prøve i 14 dage uden
at betale for det, samt have mig til at bringe og hente hesten og her kommer
så min mistro, HVIS nu der sker hesten noget eller den "dør" så mister jeg
både penge og hest. jeg fortæller så at han skal have det fulde ansvar til
fulde beløb, samt give 4500,- i depositum Hvis den kommer til skade inden
for de 14 dage, jeg har lavet en købs kontrakt, som jeg ikke helt ved om han
vil accepterer , men det er kun for at sikre hest og mig selv hvis der
skulle ske noget
men jeg er kommet til en løsning, hvor både jeg og min datter samt en
rideskole får løst et problem men min mand er ikke så meget for denne ide.
og det er at hesten kommer på en rideskole hvor den bliver brugt som
elevhest max 2 timer hv. dag minus weekenden, hvor de vil betale et beløb
for at låne den, samt betale smed ormebeh. ,dyrlæge, foder, med evt.
rideudstyr, og der er hestepasser til næsten hver en hest samt en staldmand,
den kan komme på fold hver dag
og der vil blive lavet en godkendt kontrakt.

Vi har som sagt ikke selv tid til ham i øjeblikket pga. skole arbejde m.m,
så det er jo ikke meget han bliver redet på, så i stedet for han står og
bliver dum kan han jo bruges af andre indtil min datter får lidt mere tid
til ham, jeg syntes at det er en fabelagtig ide i stedet for at sælge ham.

Hvis i har en mening om denne ide ser jeg gerne den, for som sagt er det jo
ikke færdig diskutererest pga. min mands holdning.

Med venlig hilsen Tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-08-01 12:15

> Hvis i har en mening om denne ide ser jeg gerne den, for som sagt er det jo
> ikke færdig diskutererest pga. min mands holdning.

Hvis i allerede har lavet en aftale med køber kan denne ikke
ændre den uden jeres accept. Men det kan være svært at bevise
uden papir.

Generelt er man ansvarlige for skader på de ting man låner.
Men det kan være svært at skaffe pengene fra en der er
fattig, altså du kan miste værdien af hesten + få en masse
besvær. Overvej dk.videnskab.jura, de kan fortælle dig mere
om de juridiske aspekter.

Har køber andre heste ?? I så fald, hvor og hvordan står de??
Bor de i nærheden ??

Overvej en forsikring på hesten, således at hvis der sker
noget med den i løbet af de dage køber har den prøve, så er
der ivertfald en forsikring på hesten. Hvem der skal betale...
Det ved jeg ikke, men der er egentlig kun køber, for jo mere
køber vil have med, jo højere pris er der på hesten, og hesten
har jo en vis værdi for jer. Salgsprisen skal gerne følge den
værdi.

Overvej om ikke at køber er lige så nervøs som jer. Har i solgt
heste før ?? Har køber evt. andre købere vedkommende kan kontakte
og spørge hvordan i er ?? Evt. hvis det er en mere eller mindre
kendt rytter, så kan i evt. søge oplysninger omkring dem.

Det kan være problematisk at sælge heste. Men mine forældre har
aldrig haft problemer med nogle af de heste de har solgt. Heller
ikke dem de har solgt til udlandet, ca. en 10 stykker. De har
også lånt ud til venner og bekendte og har haft dem opstaldet
hos mere eller mindre fremmede, fordi de ikke lige selv skulle
bruge dem, og de så evt. har kunnet få en fod inden for døren
og sælge en hest til de folk, når de først har fået et forhold
til den. De har vel gjort det omkring 10 gange, og det er gået
"galt" 2 gange. Den ene gang, der vist også var først gang de
overhovedet lånte en hest ud, så gik den løs og fik spist for
meget. Det opdagede de, men ringede til os, der var til stævne
i stedet for til dyrlægen. Da vi mange timer senere fik beskeden
fik vi hurtigt tilkaldt dyrlæge, men da var det forsent, den
døde. (en anden køber skulle hente en lille uge senere). Der
blev lagt sag an, og låner blev dømt til at betale værdien af
hesten. (let nok, da den skulle sælges).
Den anden gang fik hesten astma, men det er ikke låner's
skyld.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Anet

Dato : 14-08-01 18:15

hej

jeg købte jo ny hest i december 2000 og inden at jeg fik hesten hjem var den
forsikret og det fik sælger så en kopi af og så havde jeg en orginal. Som
sælger ville jeg helt sikkert få den forsikret i overgangsperioden så er I
på den sikre side. Jeg vil sige til købers forsvar at jeg pressede min hest
2000 ned i pris og desuden så ville jeg også have den på prøve. Jeg kunne
ikke drømme om at købe en hest der ikke har været på prøve hos mig da jeg
vil se hvordan den reagerer her hos mig i min dejlige lille nylavede stald.
jeg håber at I kan bruge det til noget.
En rideskole kunne også være en ide´ hvis hesten er rar og man ikke stiler
bagefter at skulle ride konkurrence på den da rideskoleheste godt kan blive
lidt præget af at have gået hver dag med mange forskellige ryttere igennem
tiden. Tit er der jo orden på en rideskole for ellers så vil folk jo ikke
betale for ridetimerne og hestene skal være i orden.
Hvad er det for en hest i vil låne ud? Og hvor bor I?

hilsen

Anet

Fra : Cowgirl Chris

Dato : 14-08-01 18:53

Dersom det ikke er skrevet under på noen skriftlig kontrakt med kjøper, så
står dere fritt til å selge den til noen annen som vil gi dere den sum dere
forlanger (samt betale veterinærundersøkelsen). En skriftlig avtale er
bindende for både kjøper og selger, og det høres som om dere ikke har noen
sådan avtale. Jeg ville betenke meg på å sette min hest i rideskole, og vil
aldri selge hest til rideskole selv. Men det er min personlige oppfatning
som antagelig mange er uenig i.

Det viktige er at dere føler evt. kjøper er ærlig og ordentlig, og kommer
til å gi hesten en god framtid. Så må man vurdere prisreduksjon etc. på det
grunnlaget. Jeg lar ikke hvemsomhelst kjøpe hest av meg, og setter den pris
jeg vil ha. Men så haster det da heller aldri med å få hesten vekk.

Lykke til!

MVH
Line.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-08-01 19:47

In article <%zde7.728$y9k.170822144@news.telia.no>, Cowgirl Chris wrote:
> Dersom det ikke er skrevet under på noen skriftlig kontrakt med kjøper, så
> står dere fritt til å selge den til noen annen som vil gi dere den sum dere

Nej, i danmark er der ikke krav om at aftaler skal vaere skriftelige.
Mundtlige aftaler er lige saa bindende, dog svaerrer at bevise.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Jens Harvest

Dato : 14-08-01 21:01

Tja Jon....

Eén ting er regler...Noget andet er den skinbarlige realitet !!! - Hvis
jeg skulle sælge en hest, til personer jeg ikke kendte. Så tror jeg nu nok
jeg ville gå med både livrem osv....

Med Venlig Hilsen

Jens Harvest

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-08-01 21:31

In article <5wfe7.295$zL6.8897@news.get2net.dk>, Jens Harvest wrote:
> [...]
> jeg skulle sælge en hest, til personer jeg ikke kendte. Så tror jeg nu nok

Det kan jeg godt forstaa, det vil jeg ogsaa selv goere naar jeg skal
saelge min hest. (med hensyn til koeb er det ret let, jeg koeber en
af de gamle, lige som den jeg har nu, det giver ingen problemer med
personer der vil snyde hinanden.)

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Ole Heegaard

Dato : 15-08-01 09:06

Tak det prøver jeg også på for jeg holder utrolig meget af ham, vi har jo
haft ham fra 2 år gammel.

Mvh. Tina

Fra : Ole Heegaard

Dato : 15-08-01 09:05

Jeg kan fortælle dig at han tit har lavet mundtlig aftaler og så brudt dem
så jeg er ikke så bekymret for at løbe fra vores mundtlig aftale.

Mvh. Tina

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 15-08-01 16:37

"Ole Heegaard" <ole-hee@post4.tele.dk> wrote in message
> Jeg kan fortælle dig at han tit har lavet mundtlig aftaler og så brudt dem
> så jeg er ikke så bekymret for at løbe fra vores mundtlig aftale.
>
> Mvh. Tina

Hej Tina.
At han løber fra sine mundtlige avtaler, forhindrer ham ikke i at fastholde
den har med jer, og så sidder i, i fedtefadet...... Så prøv hellere at blive
enige om at gå fra avtalen, før i indgår en ny på andet hold.....
Hilsen Ditte

Fra : Ole Heegaard

Dato : 15-08-01 09:03

Jeg ved godt det at sætte ham på en rideskole kan være anstrengende for en
hest, men han bliver jo ikke redet på hos os i øjeblikket pga. manglende
tid, så heller at han bliver brugt end han står og bliver dum.

mvh. Tina

Fra : Ole Heegaard

Dato : 15-08-01 09:01

Når man skriver fast pris , burde man respekterer dette, og især når prisen
ikke er særlig høj for hesten jeg havde sat den billiger pga. jeg håbede på
en ung pige på 15 -20 år som ville have haft råd til ham.

denne rideskole har fortalt at de kun bruger hesten i 2 timer dagligt og
ikke weekenden, hvis ejeren selv vil ride på dem, rideskolen ligger i Nibe "
Nordjylland" er der nogen som har hørt dårligt eller godt om den??

mvh. Tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-08-01 10:02

In article <3b7a2e38$0$249$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Ole Heegaard wrote:
> Når man skriver fast pris , burde man respekterer dette, og især når prisen
> ikke er særlig høj for hesten jeg havde sat den billiger pga. jeg håbede på
> en ung pige på 15 -20 år som ville have haft råd til ham.

Ja, men du kan jo bare så fast og sige nej.

> denne rideskole har fortalt at de kun bruger hesten i 2 timer dagligt og
> ikke weekenden, hvis ejeren selv vil ride på dem, rideskolen ligger i Nibe "
> Nordjylland" er der nogen som har hørt dårligt eller godt om den??

Evt. kan du jo også selv besøge den og se hvordan tingene er.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Ole Heegaard

Dato : 15-08-01 10:53

> Ja, men du kan jo bare så fast og sige nej.

Ja, ja, det er jo let sagt, men usikkert for en som aldrig har prøvet at
sælge noget som er i den prisklasse før nu

Nibe "

> Evt. kan du jo også selv besøge den og se hvordan tingene er.

Jamen det havde jeg da så sandlig også tænkt mig, men hvis nu der var nogen
som havde set/ hørt om den så ville det da være rart at vide før jeg besøgte
den ikk

Mvh. Tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-08-01 11:19

In article <3b7a473f$0$307$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Ole Heegaard wrote:

> Ja, ja, det er jo let sagt, men usikkert for en som aldrig har prøvet at
> sælge noget som er i den prisklasse før nu

Kender det godt, det tager lidt tid at lære den slags.

> Jamen det havde jeg da så sandlig også tænkt mig, men hvis nu der var nogen
> som havde set/ hørt om den så ville det da være rart at vide før jeg besøgte
> den ikk

okay

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Ole Heegaard

Dato : 15-08-01 08:55

> Hvis i allerede har lavet en aftale med køber kan denne ikke
> ændre den uden jeres accept. Men det kan være svært at bevise
> uden papir.

Vi har som sagt ingen kontrakt underskrevet, jeg har kun skrevet den med
mine betingelser, og han har ikke set den endnu, men meget i den er da
aftalt muntlig.

> Har køber andre heste ?? I så fald, hvor og hvordan står de??
> Bor de i nærheden ??
Ja det har de, og en af grundene til at jeg har svært ved at sælge til ham
er pga. han er hestehandler og sikkert vil sælge vores hest vider, og jeg
ønsker helt ærligt ikke at sælge til andre end til en person som vil elske
og holde af ham og beholde ham så længe som det er muligt. og ja de bor ca
15-18 km væk fra os, og vi bor i Thisted.

> Overvej en forsikring på hesten, således at hvis der sker
> noget med den i løbet af de dage køber har den prøve, så er
> der ivertfald en forsikring på hesten.

Vi har jo forsikring på ham, og helt ærlig hvis der står i kontrakten at
køber er ansvarlig for hele beløbet i de 14 dage så må det jo gælde som en
forsikring hvis han underskriver den.

> Overvej om ikke at køber er lige så nervøs som jer.

Det er han ikke dette har han gjort i 40 år med dansk varmeblodige heste,
derforbliver jeg også ærlige når han presser mig ned i pris på ham også
fordi jeg skrev i annoncen at prisen var fastlåst.

Har i solgt
> heste før ??

Nej også derfor min uvidenhed omkring salget, men jeg er da blevet mere klog
på det nu

Har køber evt. andre købere vedkommende kan kontakte

Det ved jeg ikke, men mon ikke han har , han er jo hestehandler.

Tak for dit svar
mvh. Tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-08-01 10:00

> Vi har som sagt ingen kontrakt underskrevet, jeg har kun skrevet den med
> mine betingelser, og han har ikke set den endnu, men meget i den er da
> aftalt muntlig.

Så i havde en aftale, og nu kom køber og ville have flere fordele ??

> [...]
> og holde af ham og beholde ham så længe som det er muligt. og ja de bor ca
> 15-18 km væk fra os, og vi bor i Thisted.

15-18km er ret tæt på. Med hensyn til en heste handler så er
det op til dig selv at bestemme om du vil sælge til dem. Jeg
tror ikke på at de alle har et dårligt ry.

> Vi har jo forsikring på ham, og helt ærlig hvis der står i kontrakten at
> køber er ansvarlig for hele beløbet i de 14 dage så må det jo gælde som en
> forsikring hvis han underskriver den.

Ja, men det kan stadig være svært at få pengene ud af ham. Det
er smartere for jer at lade et forsikrings selvskab slås med
køber, og i så bare får pengene af dem.

> Det er han ikke dette har han gjort i 40 år med dansk varmeblodige heste,
> derforbliver jeg også ærlige når han presser mig ned i pris på ham også
> fordi jeg skrev i annoncen at prisen var fastlåst.

Så lad være med at sælge til andet end den pris du vil have.

> Har køber evt. andre købere vedkommende kan kontakte
>
> Det ved jeg ikke, men mon ikke han har , han er jo hestehandler.

Det var ment som:
"Har i solgt andre heste til folk som køber evt. kan kontakte
for at høre at i er okay." Men siden han er en hestehandler,
så har det ikke helt samme relevans.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Ole Heegaard

Dato : 15-08-01 11:01

> Så i havde en aftale, og nu kom køber og ville have flere fordele ??

Ja.

> 15-18km er ret tæt på. Med hensyn til en heste handler så er
> det op til dig selv at bestemme om du vil sælge til dem. Jeg
> tror ikke på at de alle har et dårligt ry.

Det siger jeg heller ikke men ser helst at det er en privat person som køber
ham, og ja det er op til mig selv om jeg vil sælge til ham eller ej, men
hvis du har prøvet at sælge en hest, som kun er blevet brugt til hygge og
skovtur samt uden papir så ved du også hvor svært det er at sælge en hest.

> Det var ment som:
> "Har i solgt andre heste til folk som køber evt. kan kontakte
> for at høre at i er okay."

Vi solgte godt nok en schætlænder til en lille pige i århus, og jeg ved at
den og hun har fået et godt forhold fra starten af, men ellers har jeg
aldrig solgt heste før.

Mvh. Tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-08-01 11:24

> Ja.

Har du påpeget over for køber at i allerede har en aftale ?
Jeg vil sige nej, og henvise til den allerede existerende
aftale.

> [...]
> skovtur samt uden papir så ved du også hvor svært det er at sælge en hest.

Ikke mindst fordi man også får et specielt forhold til ens hest :)
Jeg vil blive ked af det når jeg skal sælge min, men også glæde
mig over at jeg får en ny spændende hest jeg skal lære at kende.

> Vi solgte godt nok en schætlænder til en lille pige i århus, og jeg ved at
> den og hun har fået et godt forhold fra starten af, men ellers har jeg
> aldrig solgt heste før.

Så led videre efter en anden og privat køber. Lav evt. et opslag
i dk.marked.dyr, men IKKE her inde ;-0

Du kan også lave opslag på diverse rideskoler osv. De har tit
opslagstavler til den slags. Det er også gratis at lave et
indlæg i den blaa avis, selvom jeg ikke vil anbefale dem,
fordi de ikke mener at det er vigtigt at www.dba.dk kan bruges
af alle mulige browsere, men kun 2 :/ (så må man jo bare tage
sine penge andet steds)

En heste handler tager også lidt af fortjenesten, omvendt, så
kan han også udvikle hesten og få en højere pris for den, fordi
den kan mere.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 14-08-01 20:43

> [...]
jo
> ikke færdig diskutererest pga. min mands holdning.

Hej Tina.
Det er bare min mening du får serveret her, men aligevel...... Min erfaring
er at det er til skade for hesten hvis den pludselig skal til at rides af
mange personer, hvis den bare er vandt til at blevet redet af en eller nogen
få. Mange heste bliver stressede af at skulle forholde sig til mange
ryttere, som oven i købet har svært så forskellige ridekundskaber. Du kan jo
heller ikke være til stede og sikre dig at hesten ikke vil blive mishandlet
af en ubetænksom rytter eller staldpasser. Og det er en stor chance at tage,
for hvis man er uheldig, så ender man op med en hest som er skadet for al
framtid......
JEg har set hvor lidt som skal til før hesten bliver en rigtig grinebidder,
og derfor ikke længre er så hyggelig at være i nærheden af. Så er du glad
for den, så foreslår jeg hellere, at I skaffer en hestepasser som måske er
villig til at betale en del af omkostningerne. Lav evt. en avtale om at
vedkommende selv må betale dyrlæge regning, hvis hesten bliver skadet i
deres forvaring, eller pga af noget de gør. På denne måden så undgår I
problemerne med de mange rytterne, og I har mere at skulle have sagt.
Hilsen Ditte

Fra : Cowgirl Chris

Dato : 14-08-01 21:37

Ditte Cecilie Simonsen <ditte@godjenta.com> skrev i
meldingsnyheter:kbfe7.2841$9%5.65394@news.world-online.no...

> JEg har set hvor lidt som skal til før hesten bliver en rigtig
grinebidder,
> og derfor ikke længre er så hyggelig at være i nærheden af.

Det kan jeg skrive under på! Jeg kjøpte en Dansk Sportsponni som hadde gått
i rideskole fra hun var ny-temt. Hun var svært utrivelig, bet og sparket.
Jeg kjøpte henne praktisk talt "av slaktebilen", da hun var blitt gitt opp
av eieren. Det tok meg tre måneder å få "hest" av henne igjen! Men det var
altså min personlige erfaring. Forøvrig har jeg sett mange deprimerte
skolehester som knapt orker å røre seg framover, uansett hvor meget rytteren
driver den. Sløve, uinteresserte øyne fra det øyeblikk du setter grimen på
dem...

Line.

Fra : Ole Heegaard

Dato : 15-08-01 09:18

Hej jeg er godt klar over at der er en risiko, men ser du var der ingen
rideskole da min datter startede som lille så ville hun ikke havde været
sådan en lille vinder til stævner , og jo jeg har da også set heste som
er trætte og ugidelig på rideskolen men det er som regel heste fra 10 år og
op efter, og så skal han jo ikke blive der i evighed , vi har da tænkt på
det som en prøve, men hvis i kender rideskolen i Nibe område, hvor kasserer
hedder Tine efternavnet ved jeg men vil ikke skrive det så ønsker i at vide
det så kontakt mig på e-mail.

Mvh. Tina

> grinebidder,
..

Fra : Anet

Dato : 15-08-01 11:31

<snip> jeg ville nu aldrig byde min hest at skulle gå på en rideskole for
det har jeg den for kær til. Jeg ville helt bestemt finde en god stabil
køber som skal bruge hesten privat. Hvad er det for en hest? alder? køn? og
hvad har den været brugt til? Lån den ud til folk som I stoler på evt. hvor
den kan komme på fold hver dag. Går et par skovture og får den gode omsorg
af et menneske som har tiden og lysten til at passe den.

hilsen

Anet

Fra : Anet

Dato : 15-08-01 11:34

Da jeg købte hest igen efter nogle års pause pga. børnefødsler osv. da ville
jeg gerne låne en hest af nogle som ikke havde tid til deres hest. Jeg havde
boks, fold og arbejdede kun 30 timer om ugen. Desværre havde jeg ikke
internet dengang, og jeg kom ikke på et ridecenter så jeg fulgte med i om
der var nogle der ville låne sin hest ud mod at man betalte mad, smed og
dyrlæge. (undskyld men glemte det i mit forrige indlæg).

hilsen

Anet

Fra : Anet

Dato : 15-08-01 11:56

Hvis nogle har lyst til at se min nye staldindretning så er den på min
hjemmeside.
http://www.anet.subnet.dk

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 15-08-01 16:37

Hej Tina.
Jeg fik hvist ikke formuleret mig særlig godt den dagen jeg skrev den mailen
om grinebiderhestene....., så jeg prøver igen.
Det er slet ikke alle heste som egner sig til at gå som rideskolehest, for
det kræver at den har et litt specielt lune og er meget psykisk stabil. For
hvis den ikke er det, så kan det let ende som en af de jeg brugte som
instruktør på en ridelejer i Osen i Norge. Den var verdens dejligste og
hyggeligste hest de første to årene. Men lidt efter lidt, blev den meget
ubehagelig at have med at gøre - og faktsik kan det gå så galt at den bliver
direkte farlig at være i nærheden af, for den uerfarne rytteren, og hvem vil
vel udsætte sin elskede ven, for noget sådan..... Den hesten jeg snakker om,
havde jeg planer om at købe, fordi hun var så god at have med at gøre, men
jeg forandrede mine planer, da jeg så hvor ødelagt hun blev af at blive
redet af så mange forskellige ryttere. Nu er det jo ikke altid lige enkelt
på forhåd at sige om den eller den hesten egner sig som rideskolehest, for
det er i mange tilfælde først efter et stykke tid at skadene viser sig.....
Men uanset hvad i finder er den bedste løsningen, så håber jeg at det bliver
noget i kan leve med, uden at i skal bekymre jer gule og grønne i mange år
framover. Held og lykke med "prosjekt nyt hjem"
Hilsen Ditte

Fra : Benedicte Beck

Dato : 15-08-01 12:18

Hej Tina
Hvorfor ikke selv kontakte en hestehandler og få handlen afgjort hurtigt.
f.eks Eliasen i Slangerup (han annoncerer bla. i Ridehesten).
Eliasen kommer og ser hesten, betaler og tager den med med det samme.
Han kører over hele landet, og det er jo ganske almindelige ryttere, der
køber hest hos ham. (Jeg har haft min drømmehest i to år nu).
Mvh. Benedicte