mysql på debian??
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 10-01-01 15:26

Hej,

Er det lykkedes nogen at installere mysql på en debian box fra en *.tar.gz
fil???
Når jeg skriver ./configure fortæller debian mig bare, at jeg kan checke om
mysqld kører bl.a bl.a bl.a.
Jeg mener ikke at have installeret mysql før, men hvis jeg har eller den
følger med i en ny installation, hvordan fjerner jeg den så igen?
ps | grep mysql giver følgende:

177 tty1 00:00:00 safe_mysqld
184 tty1 00:00:00 mysqld
186 tty1 00:00:00 mysqld
187 tty1 00:00:00 mysqld

Hvad gør jeg???

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 10-01-01 15:36

Tonni> Hej, Er det lykkedes nogen at installere mysql på en debian
Tonni> box fra en *.tar.gz fil??? Når jeg skriver ./configure
Tonni> fortæller debian mig bare, at jeg kan checke om mysqld kører
Tonni> bl.a bl.a bl.a. Jeg mener ikke at have installeret mysql før,
Tonni> men hvis jeg har eller den følger med i en ny installation,
Tonni> hvordan fjerner jeg den så igen? ps | grep mysql giver
Tonni> følgende:

Tonni> 177 tty1 00:00:00 safe_mysqld 184 tty1 00:00:00 mysqld 186
Tonni> tty1 00:00:00 mysqld 187 tty1 00:00:00 mysqld

Tonni> Hvad gør jeg???

Fjerner den indbyggede med "apt-get remove mysql"

Den er tydligvis installeret og kører...

Næste spørgsmål: hvorfor vil du selv installere den?

Karsten

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 10-01-01 15:41

"Karsten Thygesen" <karthy@SunSITE.dk> skrev i en meddelelse
> Fjerner den indbyggede med "apt-get remove mysql"

apt-get remove mysql siger at mysql ikke er installeret

> Den er tydligvis installeret og kører...

Det ved maskinen åbenbart ikke

> Næste spørgsmål: hvorfor vil du selv installere den?

Det er min mening at installere trioen apache, php4 og mysql. Jeg har
forsøgt med div. apt-get'er men ingen har rigtig virket. Se evt. tråd
"apt-get?" længere nede.
Hvad gør jeg??

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Claus Alboege

Dato : 10-01-01 20:20

Tonni> "Karsten Thygesen" <karthy@SunSITE.dk> skrev i en meddelelse
Tonni> news:87vgrna2zx.fsf@karthy.net...
> [...]

Tonni> apt-get remove mysql siger at mysql ikke er installeret

Det er fordi mysql-server pakken hedder mysql-server :)
(en dejlig zsh med tabcompletion paa apt-get ville have fanget den :)

Tonni> Det ved maskinen åbenbart ikke

Oeh, det var da lige det du selv viste? (ps aux | grep mysql)

Tonni> Det er min mening at installere trioen apache, php4 og
Tonni> mysql. Jeg har forsøgt med div. apt-get'er men ingen har
Tonni> rigtig virket. Se evt. tråd "apt-get?" længere nede. Hvad
Tonni> gør jeg??

apt-get install apache mysql-server php4 php4-mysql ?
(det virker her)

--
Mvh Claus Albøge

--
% rm -f *;o
% command not found: o

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 10-01-01 21:28

"Claus Alboege" <tractrix@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
> (en dejlig zsh med tabcompletion paa apt-get ville have fanget den :)

Huh? Den må du lige forklare (the newbie way)

> apt-get install apache mysql-server php4 php4-mysql ?
> (det virker her)

Jamen, så prøver jeg igen. Måske kan du hjælpe mig, hvis jeg ikke kan få det
til at køre igen-igen

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 10-01-01 21:44

"Tonni Aagesen" <delphin@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Jamen, så prøver jeg igen. Måske kan du hjælpe mig, hvis jeg ikke kan få
det
> til at køre igen-igen

Hmm, jeg fik en fejl. Er der lige en der kan fortælle mig, hvad jeg gør ved
den her:

Syntax error on line 14 of /etc/apache/srm.conf:
DocumentRoot takes one argument, Root directory of the dokument tree

I srm.conf står der bare "DocumentRoot" - er det den jeg skal rette og til
hvad??

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Claus Alboege

Dato : 10-01-01 21:46

Tonni> Hmm, jeg fik en fejl. Er der lige en der kan fortælle mig,
Tonni> hvad jeg gør ved den her:
Tonni> Syntax error on line 14 of /etc/apache/srm.conf: DocumentRoot
Tonni> takes one argument, Root directory of the dokument tree
Tonni> I srm.conf står der bare "DocumentRoot" - er det den jeg skal
Tonni> rette og til hvad??

DocumentRoot /var/www/htdocs
(eller hvor du nu har din "webserver-rod")

--
Mvh Claus Albøge

--
% rm -f *;o
% command not found: o

Fra : Claus Alboege

Dato : 10-01-01 21:57

Tonni> "Claus Alboege" <tractrix@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
Tonni> news:2gibstf5i5y.fsf@dacia.kom.auc.dk...
> [...]

Tonni> Huh? Den må du lige forklare (the newbie way)

zsh (the Z shell) er en ekstrem powerfull shell, der har en masse
fancy features. En af dem er tabcompletion paa apt-get kommandoen i
debian, samme gaelder for rpm, dpkg, make, cvs og configure bare lige
for at naevne nogle faa.

Hvis jeg vil installere en mysqlserver med apt (og ikke lige ved hvad
pakken hedder helt praecist) skriver jeg:

apt-get install mysql<TAB>

hvorefter jeg kan tab'e rundt mellem: mysql-base, mysql-server og
mysql-client.

Vil jeg fjerne mysqlserveren (og ikke lige kan huske hvad pakken hed)
gaelder det samme:

dpkg --purge mysql<TAB>

Laes mere om zsh paa www.zsh.org

--
Mvh Claus Albøge

--
% rm -f *;o
% command not found: o

Fra : Frederik Dannemare

Dato : 10-01-01 15:47

"Tonni Aagesen" <delphin@worldonline.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Er det lykkedes nogen at installere mysql på en debian box fra
en *.tar.gz
> fil???

hvad er der i vejen for at bruge apt-get ?

--
Frederik Dannemare, Linux-World Danmark, www.linux-world.dk
System Engineer, TDC Internet, New Business Development