[Apache] mod layout
Fra : Steffan Søndermark

Dato : 09-01-01 20:01

Hej,

Er der nogen som ved hvordan man installere mod_layout fra
http://www.tangent.org/mod_layout/ fordi installationsvejledningen er _ret_
dårlig.

Jeg har forsøgt at compile Apache med modulet men uden held. Der står også
noget om DSO, men hvad er det og hvordan virker det?

Håber at nogen kan hjælpe..

Med venlig hilsen / Best regards
Steffan Søndermark

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 09-01-01 21:20

"Steffan Søndermark" wrote:

> Er der nogen som ved hvordan man installere mod_layout fra
> http://www.tangent.org/mod_layout/ fordi installationsvejledningen er _ret_
> dårlig.

Læs http://www.tangent.org/mod_layout/install.html, følge den og kom
tilbage med en evt. fejlmeddelelse.

> Jeg har forsøgt at compile Apache med modulet men uden held. Der står også
> noget om DSO, men hvad er det og hvordan virker det?

DSO gøre at du kan loade et modul run-time. apxs bruges til at håndtere
dette:
apxs -i -a -c mod_foo.c

--
Hroi Sigurdsson
Jabber: hroi@jabber.com

Fra : omic+usenet@fys.ku.d~

Dato : 10-01-01 10:18

"Steffan Søndermark" <ssf@servage.com> writes:

> Hej,
>
> Er der nogen som ved hvordan man installere mod_layout fra
> http://www.tangent.org/mod_layout/ fordi installationsvejledningen er _ret_
> dårlig.

Den er ikke daarlig, hvis man har proevet at installere DSO moduler
tidligere...

> Jeg har forsøgt at compile Apache med modulet men uden held. Der står også
> noget om DSO, men hvad er det og hvordan virker det?
>
> Håber at nogen kan hjælpe..

Naturligvis. Du har apache installeret? Find 'httpd' og koer './httpd
-l', som viser hvilke moduler der statisk er indlejret i
programmet. Min viser noget ala foelgende:

[olmic@braun]:/usr/local/apache/bin > ./httpsd -l
Compiled-in modules:
http_core.c
mod_env.c
mod_log_config.c
mod_mime.c
mod_negotiation.c
mod_status.c
mod_include.c
mod_autoindex.c
mod_dir.c
mod_cgi.c
mod_asis.c
mod_imap.c
mod_actions.c
mod_userdir.c
mod_alias.c
mod_access.c
mod_auth.c
mod_so.c
mod_setenvif.c
apache_ssl.c
mod_perl.c
mod_frontpage.c
suexec: disabled; invalid wrapper /usr/local/apache/bin/suexec
[olmic@braun]:/usr/local/apache/bin >

Laeg maerke til at jeg har 'mod_so.c' med. Hvis ikke du har det, kan
det ikke lade sig goere at bruge DSO. Nedenfor fortaeller jeg hvordan
du faar dette modul med.

Men lad os antage at du _har_ 'mod_so.c' med. Goer foelgende:

[olmic@braun] > gtar -zxf mod_layout-2.8.2.tar.gz
[olmic@braun] > cd mod_layout-2.8.2/
[olmic@braun]/mod_layout-2.8.2 > sudo /usr/local/apache/bin/apxs -I/usr/local/ssl/include -c mod_layout.c
Password:
gcc -DSOLARIS2=270 -DTARGET="httpsd" -DMOD_PERL -DUSE_PERL_SSI -I/usr/local/include -DUSE_EXPAT -I../lib/expat-lite -DAPACHE_SSL -fPIC -DSHARED_MODULE -I/usr/local/apache/include -I/usr/local/ssl/include -c mod_layout.c
ld -G -o mod_layout.so mod_layout.o
[olmic@braun]/mod_layout-2.8.2 > sudo /usr/local/apache/bin/apxs -i -a -n layout mod_layout.so
cp mod_layout.so /usr/local/apache/libexec/mod_layout.so
chmod 755 /usr/local/apache/libexec/mod_layout.so
[activating module `layout' in /usr/local/apache/conf/httpsd.conf]
[olmic@braun]/mod_layout-2.8.2 >

Du skal bruge fuld sti til apxs, med mindre den er i din
$PATH. Grunden til at jeg bruger '-I....' er at min httpd er med
SSL. Men ellers er det ligetil.

Hvis din httpd ikke har oversaet med mod_so.c statisk, saa skal du
lave en ny version af httpd. Det goer du som foelgende:

'cd apache-1.3.14; ./configure --prefix=/usr/local/apache
--enable-module=so; make; sudo make install'

(jeg bruger sudo, hvis ikke du har sudo skal du vaere root fra starten).

Jeg kan i oevrigt anbefale 'http://httpd.apache.org/docs/dso.html' for
en god introduktion til DSO.

Venlig hilsen,

Ole Michaelsen

Fra : Steffan Søndermark

Dato : 10-01-01 13:25

Hej,

Tak for din flotte beskrivelse, jeg har dog det problem at jeg forsøger at
starte Apache efter at have installeret DSO, og mod_layout får jeg:

root@host1:/home/fallesen > /usr/local/apache/bin/httpd
Syntax error on line 207 of /usr/local/apache/conf/httpd.conf:
Cannot load /usr/local/apache/libexec/mod_layout.so into server:
/usr/local/apache/libexec/mod_layout.so: undefined symbol: get_fd_out
root@host1:/home/fallesen >

/usr/local/apache/conf/httpd.conf ser således ud:
LoadModule layout_module libexec/mod_layout.so

HTTPD -l giver:
root@host1:/home/fallesen > /usr/local/apache/bin/httpd -l
Compiled-in modules:
http_core.c
mod_env.c
mod_log_config.c
mod_mime.c
mod_negotiation.c
mod_status.c
mod_include.c
mod_autoindex.c
mod_dir.c
mod_cgi.c
mod_asis.c
mod_imap.c
mod_actions.c
mod_userdir.c
mod_alias.c
mod_access.c
mod_auth.c
mod_so.c
mod_setenvif.c
mod_php4.c
suexec: disabled; invalid wrapper /usr/local/apache/bin/suexec

Håber at du kan gennemskue hvad der er i vejen, for jeg kan ikke. På forhånd
tak!

Fra : omic+usenet1@fys.ku.~

Dato : 12-01-01 13:40

> [...]
> Cannot load /usr/local/apache/libexec/mod_layout.so into server:
> /usr/local/apache/libexec/mod_layout.so: undefined symbol: get_fd_out

Jeg testede ikke at httpd kunne starte... men nu hvor jeg goer det,
faar jeg samme resultat som du goer.

> Håber at du kan gennemskue hvad der er i vejen, for jeg kan ikke. På forhånd
> tak!

Desvaerre. Jeg har lige forsoegt at putte modulet ind statisk i
apache-sovsen - det ser heller ikke ud til at virke. Maaske nogen paa
google.com og deja.com kan hjaelpe?

/Ole