Absolut newbie....hjælp !
Fra : Tom Jakobsen

Dato : 09-01-01 15:15

Hej alle.

Jeg har lige installeret mandrake 7,2 og har nu
et par spørgsmål..

Mit modem er et tekcomm v90 (k56) men under
windows kører det som et lucent venus modem.
hvordan får jeg skidtet til at fungere under linux ?

Jeg har installeret linux på en frisk / tom harddisk
og havde som den optimist jeg nu er ikke skrevet
irq'er O.s.v ned.
Mit onbord lydkort (crystal) er heller ikke sat korrekt
op og det gør heller ikke så meget men jeg ville nødigt
ud for at købe nyt modem..
Vil det hjælp at sætte mit modem op manuelt ??

Jeg fik under installationen mulighed for at sætte en internet
forbindelse op, men da jeg ikke var klar over hvad jeg
skulle vælge valgte jeg at sætte det op efter installationen..
Var det en fejl ?
Jeg har prøvet harddrake men der er hvis jeg klikker ind
på modem'et ingen information om dette.

Men bortset fra disse problemer har jeg kun godt at sige.
specielt var jeg positivt overrasket over hvordan linux
i løbet af meget kort tid partionerede harddisken, helt uden
min indblanding. Noget mere effiktivt end fdisk-halløj...

Mit matrox skærmkort bliver vist også udnyttet bedre for
skærmbilledet står blik stille, dejligt !!

Jeg har før fået henvisning er til linux-bogen men kan nu godt
lide den her måde at få hjælp på..
Så medmindre det er en henvisning til et sted i linux-bogen
som omhandler lige præcist mit problem vil jeg helst ikke høre
mere om den bog, da jeg er igang med den.

På forhånd tak for hjælpen
Tom Jakobsen.

Fra : Torben Sørensen

Dato : 09-01-01 17:04

Hej Tom

> [...]
>
> Mit modem er et tekcomm v90 (k56) men under
> windows kører det som et lucent venus modem.
> hvordan får jeg skidtet til at fungere under linux ?
Er det et win-modem eller et "rigtigt" modem???
Hvis der er win-modem (meget billige modems er som regl), virker det IKKE
> [...]

> op og det gør heller ikke så meget men jeg ville nødigt
> ud for at købe nyt modem..
> Vil det hjælp at sætte mit modem op manuelt ??
Øhh... det lyder som om du har en IBM Aptiva (jeg har selv en :)!!
For at få dit Crystal Audio til at virke, kan du downloade OSS (Open Sound
System - www.opensound.org - tror jeg)
OSS understøtter lydkortet!
Mht modem... prøv i KPPP at finde dit modem på de forskellige COM-porte
(KPPP kan lave noget auto-detect).

> Jeg fik under installationen mulighed for at sætte en internet
> forbindelse op, men da jeg ikke var klar over hvad jeg
> skulle vælge valgte jeg at sætte det op efter installationen..
> Var det en fejl ?
Næ... du kan i DrakeConf starte "network settings" igen (og vælg så "modem
configuration")

> [...]
> i løbet af meget kort tid partionerede harddisken, helt uden
> min indblanding. Noget mere effiktivt end fdisk-halløj...
Ja, Mandrake 7.2 er kanon.. langt den bedste og mest brugervenlige jeg har
prøvet endnu

Det var så lidt :)

/regards
Torben Sørensen

Torben Sørensen
Notes/Domino udvikler - Intranet
Bankernes EDB Central
Absalonsvej 2 - 7400 Herning - DENMARK
tos@notes.bec.dk - (+45) 9626-6763

Fra : Enok Hauge

Dato : 09-01-01 22:58

On Tue, 9 Jan 2001 17:03:56 +0100, "Torben Sørensen" <tos@bec.dk>
wrote:
-snip-
>For at få dit Crystal Audio til at virke, kan du downloade OSS (Open Sound
>System - www.opensound.org - tror jeg)

Nej, det er http://www.opensound.org .
Men OSS koster jo penge, så mon ikke det er smartere at se om hans
Crystal Audio chipset er understøttet i OSS/Free der følger med Linux
kernen?
http://www.linux.org.uk/OSS kan man se at OSS/Free understøtter
4232,4236,4280,461x. Men om det er et af disse han har ved jeg ikke.

Fra : Enok Hauge

Dato : 09-01-01 22:54

On Tue, 9 Jan 2001 15:15:15 +0100, "Tom Jakobsen"
<tom_jakobsen88@hotmail.com> wrote:

> [...]

>Mit modem er et tekcomm v90 (k56) men under
>windows kører det som et lucent venus modem.
>hvordan får jeg skidtet til at fungere under linux ?

Hvis det er et eksternt modem er der ingen problemer med at få det til
at virke i Linux. Så skal du bare fortælle Linux hvilken port modemet
er tilsluttet. Com1 under Windows/dos er /dev/ttyS0 under Linux, Com2
er /dev/ttyS1 osv.