RH7: diverse spørgsmål
Fra : Lars Kim Lund

Dato : 08-01-01 23:12

Hej, nu fik jeg endelig taget mig sammen til at afprøve Linux.

Jeg fik fingre i en Rødhætte 7 distribution, bootede på CD'en og
resten af installationen var ret nem. Efter lidt problemer med at få
startx til at starte gnome og lidt route-fnidder (to default routes)
kom den op at køre.

Jeg har dog et par spørgsmål, de er formentlig håbløst trivielle, men
jeg håber nogen gider svare.

1. Default shell er bash, hvad er egentlig bedst. CSH, BASH1/2, SH?

2. Givet at man bruger BASH, hvordan sætter man environment variable
og hvordan eksporterer man dem globalt?

3. Hvordan sætter man refresh for grafikkortdriveren i Gnome,
tilsyneladende sættes det ikke fra Gnome. Sættes det i forbindelse med
at driveren loades og hvorhenne?

4. Hvilken GUI er bedst, jeg er ikke ubetinget begejstret for Gnome,
selvom den da virker nogenlunde udmærket. Er der ikke en måde at få
mappet tasterne til std. windows (microsoft) shortcuts? Hvordan er KDE
i forhold til Gnome og er der andre grafiske shells der er værd at
kigge på?

5. Hvor definerer man hvilke services der starter? Jeg går ud fra det
bliver kaldt fra nogle config-filer, men jeg har ikke helt overblikket
over hvilke og hvorhenne.

6. Hvilke texteditors er gode? VI er noget skrammel og jeg kan ikke
finde ud af at bruge EMACS. Jeg har kigget lidt på PICO, som er det
der indtil videre har været det lettest tilgængelige, hvad findes der
ellers?

7. Recommended reading. Der er tonsvis af Linux information på nettet
og et utal af bøger. Hvor er et godt sted at starte?

PFT,

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Mr. Funny

Dato : 08-01-01 23:50

On Mon, 08 Jan 2001 23:11:36 +0100, Lars Kim Lund <larskim@mail.com> wrote:

> [...]
>finde ud af at bruge EMACS. Jeg har kigget lidt på PICO, som er det
>der indtil videre har været det lettest tilgængelige, hvad findes der

Min fortrukne er joe, som efter min mening er utroligt nem at bruge.

- Chano Andersen

Fra : P. Larsen

Dato : 09-01-01 00:15

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote in message

> Hej, nu fik jeg endelig taget mig sammen til at afprøve Linux.

Tillykke! Du kan glæde dig til, at når de første basale Unix termer falder
på plads, så vender du aldrig tilbage til Windows igen.

> Jeg har dog et par spørgsmål, de er formentlig håbløst trivielle, men
> jeg håber nogen gider svare.

Jeg skal da prøve ...

> 1. Default shell er bash, hvad er egentlig bedst. CSH, BASH1/2, SH?

Det afhænger af formålet. C-shell (eller sh) er defakto unix-standard. Hvis
du vil distribuere noget til forskellige platforme, så er SH svaret. Men CSH
er ikke særlig advanceret. BASH er Linux standard - og har sammentræk fra
mange andre gode shells. Jeg har pt. været udemærket tilfreds med BASH.

> 2. Givet at man bruger BASH, hvordan sætter man environment variable
> og hvordan eksporterer man dem globalt?

hehe - globalt environment er et begreb i Windows NT/2000 verden. Det findes
ikke i Linux/Unix. Environment defineres af den shell du har kørende. Når
shell'en exiter, så slettes alle environment variabler.

Hvis du med globalt mener variabler der bør defineres uanset hvilken bruger
man er, så har du flere muligheder, afhængig af den shell du bruger. BASH
bruger /etc/bashrc - dette script køres uanset hvem der logger ind og bruger
BASH.

> 3. Hvordan sætter man refresh for grafikkortdriveren i Gnome,
> tilsyneladende sættes det ikke fra Gnome. Sættes det i forbindelse med
> at driveren loades og hvorhenne?

Xconfigurator

> [...]
> mappet tasterne til std. windows (microsoft) shortcuts? Hvordan er KDE
> i forhold til Gnome og er der andre grafiske shells der er værd at

"Bedst" er jo smag og behag. Jeg er vidst mest lun på KDE, men bruger
faktisk begge. Men det skal nok siges, at jeg er kommandolinie haj, og
bruger faktisk kun Xwindows fordi det er bedre når man har 10 sessioner
kørende samtidigt. Så GUI supporten er lidt underordnet for mig.

Vedr. dit keyboard, så må du huske på, at X <> Windows. Du har nok opdaget
at vinduer ikke bare for focus når noget sker, og du i det hele taget kan
skrive udfortrødent i det aktive vindue, uanset hvilke popups
baggrundsprogrammer bruger. Brugerfladen er anderledes, og det er
termonologien ligeledes. Brug "3 mussetast" (har du kun 2 taster, tryk både
højre og venstre ned samtidigt), og du får en dejlig nem menu for de fleste
vinduer. Du har flere "egenskabs" vinduer, så een tast til at vise
egenskaber gir ikke rigtig mening. Men der skal nok være nogen der ved,
hvilke scankoder der er på Windows tasterne, og så kan du jo sætte dem op
til at gøre som du har lyst til (modsat dine muligheder i Windows).

> 5. Hvor definerer man hvilke services der starter? Jeg går ud fra det
> bliver kaldt fra nogle config-filer, men jeg har ikke helt overblikket
> over hvilke og hvorhenne.

/etc/rc.d/rc5.d (da du sikkert booter i xdm - grafisk login - bruger du
"initmode 5"). I dette katalog ser du en masse filer der starter med K eller
S og så et nummer. K står for KILL. Dem kan du pt. ignorere. De bruges kun
når man skifter fra en initmode til en anden. S står for ... tada.wav ...
START. Nummeret angiver rækkefølgen de startes i. Efter nummeret er
forkortelsen på den service der startes. Eks. S75httpd er det script der
starter din webserver. Hvis du ikke vil have en webserver, kan du slette
denne fil, eller omdøbe den til K75httpd hvis du vil.

> [...]
> finde ud af at bruge EMACS. Jeg har kigget lidt på PICO, som er det
> der indtil videre har været det lettest tilgængelige, hvad findes der

Editorer er som at spørge hvilken religion er bedst. Unix befolkes af mange
"nørder" der er vokset op med en eller ande

Fra : frank damgaard

Dato : 09-01-01 08:13

P. Larsen <bitdeb@hotmail.com> wrote:

> [...]
> er ikke særlig advanceret. BASH er Linux standard - og har sammentræk fra
> mange andre gode shells. Jeg har pt. været udemærket tilfreds med BASH.

C-shell er csh, de andre er andre typer shell.
BASH er Bourne Again Shell og byggede på de tidlige shell, men hentet
ideer fra bsh, ksh, csh osv.
De fleste med Linux anvender bash (den er også default).

csh er en gammel shell,
men tcsh er en overbygning med bedre kommandolinieinterface.
Laver man scripts så bruger man csh, men tcsh ved prompt.
"csh/tcsh" grenen og de andre shells er ikke særlig kompatible da
kommandoerne er anderledes. På det punkt er bash, sh, ksh osv.
mere indbuyrdes kompatible.

Som navnet antyder er csh C-shell, dvs. ligner lidt C, et lille ekempel :

if ( "$minvar" == "1" ) then
endif
setenv TERM vt52

i BASH:

if [ "$minvar" = "1" ]
then
fi
TERM=vt52
export TERM

Og til den oprindelige spørger:

Men prøv at se på nogle af linuxbøgerne på http://www.sslug.dk/linuxbog
og http://www.sslug.dk/artikler/#Psdocs (der er et bashkursus på svensk),
og http://www.sslug.dk/artikler/begyndertips.html

--
Frank Damgaard

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 09-01-01 08:17

Hej "P. Larsen" <bitdeb@hotmail.com>

>Tillykke! Du kan glæde dig til, at når de første basale Unix termer falder
>på plads,

Jeg har arbejdet lidt med Solaris tidligere så jeg kender da et par
unix kommandoer, endvidere er en del generic på tværs af
operativsystemer.

>så vender du aldrig tilbage til Windows igen.

Jeg lever af bl.a. at administrere Windows servere så det tror jeg nu
nok. Men der er nogle ting som Linux er bedre til (mange vil du nok
påstå) og derfor synes jeg det er klogt at kunne det lidt bedre.

> [...]
>bruger /etc/bashrc - dette script køres uanset hvem der logger ind og bruger

Ja, okay - den fandt jeg også. Den hedder noget med $BASH_ENV, hvad er
syntaksen og hvordan sættes det fra kommandolinien? Hvis man ændrer
det i tekstfilen, hvordan reinitialiserer man env?

>Xconfigurator

ok.

> [...]
>bruger faktisk kun Xwindows fordi det er bedre når man har 10 sessioner
>kørende samtidigt. Så GUI supporten er lidt underordnet for mig.

Jeg er bestemt ikke imponeret af GUI'en, det er også CLI der er
årsagen til at jeg ønsker at bruge unix så ..

Nu hvor jeg snakker CLI, kan man ændre på skærmopløsningen uden at
starte X, fx til at få lidt flere linier på skærmen?

> [...]
>højre og venstre ned samtidigt), og du får en dejlig nem menu for de fleste
>vinduer. Du har flere "egenskabs" vinduer, så een tast til at vise

Jeg er så vant til at shift+f10 giver højrekliks-menuen for det
element der er aktivt, at tab, ctrl+tab skifte mellem elementer, at
alt+tab skifter mellem processer og at alt+f4 lukker vinduer. Det er
lidt en prøvelse når det ikke er sådan, specielt når man ikke kender
de andre genveje. Men det står vel i manualen for gnome et eller andet
sted?

>/etc/rc.d/rc5.d (da du sikkert booter i xdm - grafisk login - bruger du
>"initmode 5").

Næ, den starter pænt i CLI mode.

> [...]
>starter din webserver. Hvis du ikke vil have en webserver, kan du slette
>denne fil, eller omdøbe den til K75httpd hvis du vil.

Det er links (altså genveje, hedder det ikke aliases på unix?).
Hvordan laver man egentlig et nyt alias?

Fra : Kasper Myram

Dato : 09-01-01 11:19

Lars Kim Lund wrote:

> Nu hvor jeg snakker CLI, kan man ændre på skærmopløsningen uden at
> starte X, fx til at få lidt flere linier på skærmen?

Ved - blandt meget andet - at rette lidt i lilo.conf.
Sæt vga=9 så du får herremange linier ved bootup - husk at have "Console
drivers / Video mode selection support" kompileret i kernen.

Det er blot en af mange muligheder... Der er vist osse noget, der hedder
SVGATextmode, og-og-og...

--
Kind regards

Kasper Myram

Fra : Leo Laursen

Dato : 09-01-01 10:58

I artikel <3A5AE584.7861BD6E@obtree.com>, skrev "Kasper Myram"
<kasper.myram@obtree.com>:

> Ved - blandt meget andet - at rette lidt i lilo.conf. Sæt vga=9 så du
> får herremange linier ved bootup - husk at have "Console drivers /
> Video mode selection support" kompileret i kernen.

Øeh... Er det ikke lidt risikabelt. Er vga=9 brugbart med alle
videokort, eller starter den i default hvis opløsningen ikke findes ?
Det ville være træls hvis man skulle rette lilo.conf i blinde.
Leo

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-01-01 13:07

Leo Laursen wrote:

> [...]
> videokort, eller starter den i default hvis opløsningen ikke findes ?
> Det ville være træls hvis man skulle rette lilo.conf i blinde.

Start med "vga=ask".

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Soeren Thing Anderse~

Dato : 09-01-01 12:38

On Tue, 9 Jan 2001, Lars Kim Lund wrote:
> Nu hvor jeg snakker CLI, kan man ændre på skærmopløsningen uden at
> starte X, fx til at få lidt flere linier på skærmen?
Prøv at indsætte linien
vga=ask
i /etc/lilo.conf. Husk at køre /sbin/lilo herefter for at skrive ændringen
til bootrecorden.

Dette giver en menu ved boot, hvor du kan vælge opløsning. Når du har
bestemt dig, kan du indsætte nummeret på denne opløsning i lilo.conf
istedet for "ask".

> Det er links (altså genveje, hedder det ikke aliases på unix?).
> Hvordan laver man egentlig et nyt alias?
ln -s /sti/til/fil navn.på.link

Evt. blot
ln -s /sti/til/fil
der giver dig et link med navnet "fil" i current working directory.

"man ln" giver en udmærket forklaring.

/Thing
--
Søren Thing Andersen Cellular +45 20670151
Vangen 273, 3.th. E-mail soeren@thing.dk

Fra : P. Larsen

Dato : 09-01-01 20:03

> [...]
> nok. Men der er nogle ting som Linux er bedre til (mange vil du nok
> påstå) og derfor synes jeg det er klogt at kunne det lidt bedre.

Tjoo - idag lever du måske af det. Spørgsmålet er vel, om Windows XX vil stå
lige så stærkt i fremtiden. Så det at sprede sine vinger er bestemt ikke en
dum ide.

> Ja, okay - den fandt jeg også. Den hedder noget med $BASH_ENV, hvad er
> syntaksen og hvordan sættes det fra kommandolinien? Hvis man ændrer
> det i tekstfilen, hvordan reinitialiserer man env?

BASH_ENV sættes som alle andre variabler. Men den er nu sat for dig af
/etc/bashrc. Den peger på en fil der indeholder variabler der skal sættes
for hver instans af bash. Det betyder, at den faktisk udføres RET ofte, da
bash jo loades rekursivt, dvs. kalder sig selv, når der skal udføres scripts
(det er derfor du skal bruge "export" hvis du ønsker, at ændringer i et
script skal have indflydelse på den kaldende shell).

Jeg ville nu holde mig fra at ændre indholdet af BASH_ENV men hvis du syntes
at du er nød til det, så brug: export BASH_ENV=/path/to/somewhere/file

Det vil virke.

> Jeg er bestemt ikke imponeret af GUI'en, det er også CLI der er
> årsagen til at jeg ønsker at bruge unix så ..

hehe - det er jeg glad for at høre ;)

> Nu hvor jeg snakker CLI, kan man ændre på skærmopløsningen uden at
> starte X, fx til at få lidt flere linier på skærmen?

Der er flere der at svaret på dette. Det afhænger af de moduler der er
linket med i kernen. Kig på lilo og kernel configuration. Kig også på
/etc/vga/libvga.config.

> [...]
> lidt en prøvelse når det ikke er sådan, specielt når man ikke kender
> de andre genveje. Men det står vel i manualen for gnome et eller andet

Sådan er vi alle lidt vanedyr, og der er bla. derfor at man somregl ikke
skifter editor, for man kan ikke finde funktionerne på de nye taster. Du kan
binde dine taster til hvad du har lyst til, og der er også standard keys til
bla. at lukke vinduer, skifte vinduer med osv. De er alle dokumenteret i
Window Manager'esn man eller HOWTO docs.

> Næ, den starter pænt i CLI mode

Så kører du initmode 3 (kig i /etc/rc.d/rc.sysinit for se hvilken mode du
kører i). Så derfor er dine startup links i /etc/rc.d/rc3.d.

> Det er links (altså genveje, hedder det ikke aliases på unix?).
> Hvordan laver man egentlig et nyt alias?

man ln

> Jeg har faktisk afprøvet VI og kan det til husbehov, qua at det er den
> eneste editor på den solaris jeg har leget med. Men ret morsom synes
> jeg ikke den er.

Jeg hadede VI da jeg først stiftede bekenskab med den for snart 10 år siden.
Men efter et stykke tid finde man

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 09-01-01 22:11

Hej "P. Larsen" <bitdeb@hotmail.com>

>Tjoo - idag lever du måske af det. Spørgsmålet er vel, om Windows XX vil stå
>lige så stærkt i fremtiden.

Det er svært at spå om fremtiden (640kb ought to be enough for
anybody) men jeg tror ikke Windows uddør de første par år. Der er dog
også tegn på at Linux er ved at vinde frem på server-siden med support
fra store software- og hardwareproducenter.

Jeg tror der går lang tid før Linux bliver det foretrukne valg for den
gennemsnitlige Hr Jensen. Tilgivet, det er blevet let at installere,
men GUI'en mangler altså en del endnu.

> Så det at sprede sine vinger er bestemt ikke en dum ide.

Nu er det såmænd også et praktisk hensyn, der er nogle ting som Linux
(eller unix generelt) blot gør meget bedre end Windows *) og jeg har i
efterhånden mange år haft på min to-do liste at få lidt større
kendskab til unix generelt, Linux lader til at være det lettest
tilgængelige.

*) Flade kommentarer om at Linux kan alt som Windows kan bedre kan
sendes til /dev/null

Back on topic ..

>hehe - det er jeg glad for at høre ;)

Konkret mangler jeg en god FTP-server og SMTP-relayer. Jeg mangler
også en del net-tools som ikke er portet (tilfredsstillende) til
Win32.

GUI'en (Gnome som jeg har prøvet) kan de putte op hvor solen ikke
skinner, og Netscape er endnu værre end på Win32. Ralle! :(

>Der er flere der at svaret på dette. Det afhænger af de moduler der er
>linket med i kernen. Kig på lilo og kernel configuration. Kig også på
>/etc/vga/libvga.config.

Tak.

>Sådan er vi alle lidt vanedyr, og der er bla. derfor at man somregl ikke
>skifter editor, for man kan ikke finde funktionerne på de nye taster.

Det tror jeg du har ret i. Det er et hårdt slag at gå fra at kunne
bevæge sig gennem en grafisk brugerflade stort set uden mus til at
sædvanlige tastetryk blot giver udslag i underlige hændelser eller
ingenting.

> [...]
>bla. at lukke vinduer, skifte vinduer med osv. De er alle dokumenteret i
>Window Manager'esn man eller HOWTO docs.

Ok, vil kigge.

>Så kører du initmode 3 (kig i /etc/rc.d/rc.sysinit for se hvilken mode du
>kører i). Så derfor er dine startup links i /etc/rc.d/rc3.d.

Hvad står de forskellige init-levels for?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Henrik Olesen

Dato : 09-01-01 22:29

<Snip en masse religion>

> Konkret mangler jeg en god FTP-server

Her vil jeg så anbefale ProFTPD www.proftpd.net , som har en meget
forståelig syntax og er fremragende dokumenteret.

> og SMTP-relayer.

Jeg foretrækker Qmail, som er utrolig nem, når man lige har sat sig ind i
opbygningen. Andre vil sikkert sværge til sendmail eller Postfix m.v. Når
alt kommer til alt er det nok en smagssag, selvom jeg vil hævde at Sendmail
ikke er alt for sikker.

> Jeg mangler
> også en del net-tools som ikke er portet (tilfredsstillende) til
> Win32.

Hvilke?

> Hvad står de forskellige init-levels for?

Der er seks forskellige run-levels:
Run-level 1 (single user mode): Ingen deamons startes, intet netværk, no
nothing. Praktisk til rescue og f.eks. kopiering af hele harddisken (ingen
locked files eller filer, som ændres under læsning).
Run-level 2: Mener at denne er som runlevel 3, men uden netværk (men hæng
mig ikke op på det - har aldirg brugt den).
Run-level 3: Ganske normal multi-user konsol mode.
Run-level 4: Reserveret.
Run-level 5: Grafisk (tragisk ville nogen mene) brugerflade.
Run-level 6: Genstart.

Med venlig hilsen
Henrik Olesen
Blue Sky
------------------------
E-mail: henrik@blue-sky.dk
www: www.blue-sky.dk

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 09-01-01 22:46

Hej "Henrik Olesen" <henrik@blue-sky.dk>

>Her vil jeg så anbefale ProFTPD www.proftpd.net , som har en meget
>forståelig syntax og er fremragende dokumenteret.

In progress ..

> [...]
>alt kommer til alt er det nok en smagssag, selvom jeg vil hævde at Sendmail

Er sendmail ikke en af de mest udbredte mailers? Jeg har egentlig blot
brug for relay-funktionen, hvilken af ovenst. er mest fleksibel i den
henseende?

>Hvilke?

Snmpget og whois for nu at tage to eksempler. Andre ting som Perl,
nmap, tcpdump er portet til Win32, ligeledes findes der ports af de
mest gængse POSIX kommandoer, men på sin vis kunne det være sjovt at
lege med på unix.

Og så findes der et utal af open source (gratis) ting til fx.
overvågning som ikke er portet til Win32, der alene er grund nok.

> [...]
>Run-level 4: Reserveret.
>Run-level 5: Grafisk (tragisk ville nogen mene) brugerflade.

Tak, den liste havde jeg faktisk set. Det er også de init-levels man
kalder shutdown med (init 6 = restart, init 1 = gå til rescue-mode)?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten Boysen

Dato : 10-01-01 12:31

> Tak, den liste havde jeg faktisk set. Det er også de init-levels man
> kalder shutdown med (init 6 = restart, init 1 = gå til rescue-mode)?

init 0 stopper maskinen (shutdown).
init 6 genstarter den (reboot).

--
Morten Boysen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-01-01 10:37

Lars Kim Lund wrote:

> Det er svært at spå om fremtiden (640kb ought to be enough for
> anybody)

Dette er en vandrehistorie.

> [...]
> efterhånden mange år haft på min to-do liste at få lidt større
> kendskab til unix generelt, Linux lader til at være det lettest

Tjoh. Måske. Lige netop du, kunne have stor fornøjelse af at skrue på
Samba.

> Konkret mangler jeg en god FTP-server og SMTP-relayer. Jeg mangler
> også en del net-tools som ikke er portet (tilfredsstillende) til
> Win32.

SMTP-relayer? Postfix er din ven. FTP-server - pick your choice.

SVGATextMode så vidt jeg husker. Kan alt gejlet uden genstart. Pas på
- man kan komme galt afsted hvis man er for kry.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-01-01 10:52

Thorbjørn R A skrev:

> SVGATextMode så vidt jeg husker.

En anden mulighed er at compile en kerne med framebuffer-support.
Jeg har fx "video=matrox:vesa:263" i min lilo.conf og det giver
mig konsoller på 160×64 tegn.

// Klaus

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-01-01 11:50

Hej Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com>

>Dette er en vandrehistorie.

Nåske nok, den er dog morsom alligevel og tankegangen er ikke atypisk
for hvordan man tænkte for forholdsvis kort tid tilbage.

>Tjoh. Måske. Lige netop du, kunne have stor fornøjelse af at skrue på
>Samba.

Er der ikke noget med at Samba har problemer med de nye directory
services (445/tcp) der er blevet introduceret i LANMAN5 og WIndows
2000 networking? Det mener jeg at jeg så et eller andet sted på
nettet.

>SMTP-relayer? Postfix er din ven.

Tak, vil kigge på den

> FTP-server - pick your choice.

Jeg har fået proftpd så langt op så den accepterer og validere logons.
Så nu skal jeg bare lige have tygget referencen igennem og
konfigureret den.

Er der nogle security ting man skal være opmærksom på? Jeg så en del i
FAQ'en men hvor meget er paranoia?

tak.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-01-01 12:24

Lars Kim Lund wrote:

> Nåske nok, den er dog morsom alligevel og tankegangen er ikke atypisk
> for hvordan man tænkte for forholdsvis kort tid tilbage.

Ikke helt. Lige præcis denne begrænsning i designet af den oprindelige
PC (og grunden til at designet var sådan), er nok det som har givet
flest anledninger til tænderskæren hos leverandører og programmører.
Det havde iøvrigt ikke været et nævneværdigt problem, hvis ikke at DOS's
hukommelsesstyring er så hjernelam.

Ovenstående udtalelse (uanset om den er rigtig eller ej) er blot et
forsøg på at gøre en dyd af en nødvendighed.

> [...]
> services (445/tcp) der er blevet introduceret i LANMAN5 og WIndows
> 2000 networking? Det mener jeg at jeg så et eller andet sted på

You tell me -- det er et af de steder hvor at din specialviden kan komme
os andre til gode.

Jeg har endnu ikke brugt Windows 2000.

> Er der nogle security ting man skal være opmærksom på? Jeg så en del i
> FAQ'en men hvor meget er paranoia?

Situationen er bedre nu end for nogen år siden, fordi mange af de slemme
problemer skyldtes store C-programmer som kører som root. Hvis du
vælger gode klienter (check fx en installation af OpenBSD), er der - så
vidt jeg ved - kun X tilbage. Her vil du kunne komme meget, meget langt
ved at slå eksterne forbindelser fra (port 6000) og kun tillade at folk
ssh'er med X-forwarding.

Hvis du mangler en X-server til din Windowsmaskine, så led efter WeirdX.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-01-01 17:50

Hej Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com>

>You tell me -- det er et af de steder hvor at din specialviden kan komme
>os andre til gode.

Nånå, det går nok et par måneder.

>Jeg har endnu ikke brugt Windows 2000.

I forhold til NT4 er det muligt at lave alt fra kommandolinien, med
res kittet, POSIX og et par registry hacks er det næsten som at sidde
ved en unix, bortset fra at gui'en er bedre.

> [...]
>vidt jeg ved - kun X tilbage. Her vil du kunne komme meget, meget langt
>ved at slå eksterne forbindelser fra (port 6000) og kun tillade at folk

ok, tak.

>Hvis du mangler en X-server til din Windowsmaskine, så led efter WeirdX.

Ack.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-01-01 12:44

On Wed, 10 Jan 2001 10:49:45 GMT, larskim@mail.com (Lars Kim Lund)
wrote:

>Jeg har fået proftpd så langt op så den accepterer og validere logons.
>Så nu skal jeg bare lige have tygget referencen igennem og
>konfigureret den.

Generelt kan den køre ganske fint med en minimal konfiguration (alt
efter om du skal lave det vilde med virtual hostblokke eller ej)

>Er der nogle security ting man skal være opmærksom på? Jeg så en del i
>FAQ'en men hvor meget er paranoia?

Tjaeh, generelt dukker der flere ting op ifbm. wuFTPd. Der er ikke det
helt store på bugtraq, men en noget ærgelig ting er, at på
http://www.proftpd.net/ er linket til "Critical Bugs" dødt! Ikke så
sjovt :-/

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 10-01-01 13:01

On Wed, 10 Jan 2001 10:49:45 GMT, Lars Kim Lund wrote:

>Jeg har fået proftpd så langt op så den accepterer og validere logons.
>Så nu skal jeg bare lige have tygget referencen igennem og
>konfigureret den.

Har du ikke brug for alle proftpds fancy features, ville jeg kigge på
http://www.eleves.ens.fr:8080/home/madore/programs/#prog_ftpd-BSD

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

Fra : Peter Makholm

Dato : 09-01-01 10:21

"P. Larsen" <bitdeb@hotmail.com> writes:

> Det afhænger af formålet. C-shell (eller sh) er defakto unix-standard. Hvis

C-shell er *ikke* standard. Folk der ønsker at se bare lidt ud over
deres egen maskine og ønsker at anvende shellen til scripting, bør
gøre sig den tjeneste at lære sig syntaksen i bourne-shell. Det er den
syntaks, der er defineret af posix og derfor er tilstede på alle
systemer, der bare gør lidt for at ligne unix.

Så er spørgsmålet hvilken bourne-shell implementation der er mest
brugervenlig, når man sidder og bruger shellen interaktivt. Selv
hælder jeg mest til zsh, der selvfølgelig er kompatibel med
bourne-shell. Andre foretrækker ksh (korn shell) eller bash (bourne
again shell), jeg tror bare det er et spørgsmål om smag.

> man er, så har du flere muligheder, afhængig af den shell du bruger. BASH
> bruger /etc/bashrc - dette script køres uanset hvem der logger ind og bruger
> BASH.

Et godt råd. Gør så lidt som overhoved muligt som har indvirkning på
alle brugere. Jeg fik en konto på en af mine venners maskine og det
irriterede mig grænseløst at dens /etc/bashrc begyndte at pille i
titlen på mine xtermer.

> faktisk begge. Men det skal nok siges, at jeg er kommandolinie haj, og
> bruger faktisk kun Xwindows fordi det er bedre når man har 10 sessioner
> kørende samtidigt. Så GUI supporten er lidt underordnet for mig.

Hey, jeg har tolv virtuelle konsoller kørende på min stationære som
standard. Starter jeg X op kommer den til at ligge på vt13 og
eventuelt åbner jeg en top og en cd-spiller på vt23 og vt24.

Jeg bruger Emacs til det meste og en eller anden VI når jeg bare skal
rette en enkelt linje i en fil. Hvis man endelig ønsker at bruge pico,
vil jeg (tilstået, af ideologiske grunde) prøve om ikke nano opfylder
ens behov.

Er der nogen der har foreslået <URL:http://www.sslug.dk/linuxbog>. Om
ikke andet, så for at få den læst med friske øjne.

Fra : P. Larsen

Dato : 09-01-01 19:50

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> [...]
> syntaks, der er defineret af posix og derfor er tilstede på alle
> systemer, der bare gør lidt for at ligne unix.

sh er "standard" component på alle de unix platforme jeg har arbejdet på.
Fra HP, til Sun og RS6000. At bruge ksh eller bash til systemer du ønsker
distribueret på tværs af platforme er ikke tilrådigt. Men du har ret -
lærer man de basale "sh" syntaxer, så er de fleste bourne shells kompatible.
Nogle skal dog have et lille "skub" med en "set" parameter først, så derfor
kalder jeg mine shells for <navn>.sh og forventer at de udføres af sh, og
ikke af andre mere "brugbare" shells (desvære).

> [...]
> alle brugere. Jeg fik en konto på en af mine venners maskine og det
> irriterede mig grænseløst at dens /etc/bashrc begyndte at pille i

Enig - /etc/bashrc skal kun bruges til det absolut nødvendigste. Resten
klares i det lokale login-script.

> Hey, jeg har tolv virtuelle konsoller kørende på min stationære som
> standard. Starter jeg X op kommer den til at ligge på vt13 og
> eventuelt åbner jeg en top og en cd-spiller på vt23 og vt24.

Jooo - men kan du se dem SAMTIDIGT? (derfor bruger jeg X, så jeg kan se min
top samtidigt med at jeg kører andre programmer uden at skulle trykke en
eller anden tast for at skifte konsol).

> [...]
> rette en enkelt linje i en fil. Hvis man endelig ønsker at bruge pico,
> vil jeg (tilstået, af ideologiske grunde) prøve om ikke nano opfylder

Jeg har aldrig rigtigt fattet pointen med Emacs lange kommando-sekvenser, så
jeg bruger den så lidt som muligt. Dernæst har emacs ikke altid være
installeret på HP Unix, så VI har været min eneste livslinie i mere end et
tilfælde.

--
P. Larsen

Fra : Peter Makholm

Dato : 09-01-01 20:02

"P. Larsen" <bitdeb@hotmail.com> writes:

> kalder jeg mine shells for <navn>.sh og forventer at de udføres af sh, og
> ikke af andre mere "brugbare" shells (desvære).

Et skripts navn har intet med hvad der udføre dem at gøre. Det eneste
du kan regne med at er skrive den rigtige #! i dit script.

Fra : P. Larsen

Dato : 09-01-01 22:21

> Et skripts navn har intet med hvad der udføre dem at gøre. Det eneste
> du kan regne med at er skrive den rigtige #! i dit script.

Det er jeg naturligvis klar over - men vi mennesker foretrækker somregl lidt
mere sigende navne, derfor navngiver jeg alle mine scripts med <navn>.sh.

--
P. Larsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-01-01 21:26

P. Larsen skrev:

> Jooo - men kan du se dem SAMTIDIGT? (derfor bruger jeg X, så
> jeg kan se min top samtidigt med at jeg kører andre programmer
> uden at skulle trykke en eller anden tast for at skifte konsol).

Twin kan give dig textmode-windows, hvis du har brug for at køre flere
programmer samtidigt på samme konsol (tty-split er en anden mulighed,
men så får skærmdelene nogle underlige og ubehagelige formater (er der
nogen der kender et hack så man kan vende sin monitor på højkant?)).

Links til Twin findes på <URL:http://freshmeat.net/projects/twin/>.

// Klaus

Fra : Stefan Holm

Dato : 09-01-01 00:28

Lars Kim Lund <larskim@mail.com> skrev:

> [...]
> finde ud af at bruge EMACS. Jeg har kigget lidt på PICO, som er det
> der indtil videre har været det lettest tilgængelige, hvad findes der

Pico er en glimrende editor til små ændringer og lignenede. Det er dog
absolut værd at sætte sig ind i Emacs (især hvis man er til TeX).

--
http://www.aub.dk/~sh/selvref/
"danmarks dårligste pornsite....."

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-01-01 01:33

Lars Kim Lund <larskim@mail.com> writes:

> 1. Default shell er bash, hvad er egentlig bedst. CSH, BASH1/2, SH?

Jeg er glad for BASH2.

> 2. Givet at man bruger BASH, hvordan sætter man environment variable
> og hvordan eksporterer man dem globalt?

Hvis det bare er for den enkelte bruger kan du også kigge i
..bash_profile i dit homedir.

> 3. Hvordan sætter man refresh for grafikkortdriveren i Gnome,
> tilsyneladende sættes det ikke fra Gnome. Sættes det i forbindelse med
> at driveren loades og hvorhenne?

Det styres af X-serveren. Brug fx Xconfigurator eller XF86Setup,
hvis du ikke helt føler dig hjemme i at rode i /etc/X11/XF86Config,
og det gør du sikkert ikke som ny bruger

> 4. Hvilken GUI er bedst,

Den du synes bedst om
Lige nu bruger jeg Gnome, men den nye KDE2 (som ikke er med i
RH7 er også rigtig god).

> 5. Hvor definerer man hvilke services der starter?

På en RedHat-maskine er det letteste at skrive "setup" i en
terminal, og se hvad der dukker op. Der har man blandt andet
mulighed for at se mange af de services der starter.
Hvis du skal have noget der minder om en autoexec.bat under
DOS, så bliver det nærmeste vi kommer /etc/rc.d/rc.local.

> 6. Hvilke texteditors er gode? VI er noget skrammel og jeg kan ikke
> finde ud af at bruge EMACS.

Jeg sværger til Emacs, bruger den fx også til at skrive dette.
Men du har helt ret i at den ikke er sådan en man lige bliver
gode venner med på 2 sekunder.

> 7. Recommended reading. Der er tonsvis af Linux information på nettet
> og et utal af bøger. Hvor er et godt sted at starte?

Snup et godt og grundigt kig på http://www.sslug.dk/linuxbog,
der kan du faktisk finde god hjælp til det meste.

--
Jacob
My software never has bugs. It just develops random features.

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 09-01-01 03:02

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> Hvis du skal have noget der minder om en autoexec.bat under
> DOS, så bliver det nærmeste vi kommer /etc/rc.d/rc.local.

Setup kendte jeg ikke. Den ser rimelig ud.
Selv bruger jeg
chkconfig --list til at danne mig et overblik og
chkconfig programnavn on/off til at slå opstart af servere fra/til.

> Snup et godt og grundigt kig på http://www.sslug.dk/linuxbog,
> der kan du faktisk finde god hjælp til det meste.

Enig.

Gunner Poulsen.
Aktiv i projektet http://www.gnuskole.dk

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 09-01-01 08:03

Hej Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>

>Jeg er glad for BASH2.

ok.

>Hvis det bare er for den enkelte bruger kan du også kigge i
>.bash_profile i dit homedir.

Hvor gør man det globalt? Hvorhenne og hvad er syntaksen og kan det
gøres fra kommandolinien?

Jeg har prøvet med man set, man setvar, man setenv og lign, men det
giver ikke noget svar.

>Det styres af X-serveren. Brug fx Xconfigurator eller XF86Setup,
>hvis du ikke helt føler dig hjemme i at rode i /etc/X11/XF86Config,
>og det gør du sikkert ikke som ny bruger

Sikkert ikke, jeg har dog ikke det store problem i at konfigurere
config-filer, mit største problem er at jeg ikke ved hvor de er.

>Jeg sværger til Emacs, bruger den fx også til at skrive dette.
>Men du har helt ret i at den ikke er sådan en man lige bliver
>gode venner med på 2 sekunder.

Jeg prøvede den faktisk for noget tid siden i Win32 udgaven. Men jeg
er så vant til windows shortcuts at det falder MEGET unaturligt at
bruge EMACS style editering og genveje. Jeg tvivler ikke på at det er
godt og effektivt når man kan det, men indtil videre tror jeg
foretrækker editorer der ligner "notepad" lidt mere.

Det ser ret godt ud, tak.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Rasmus Wätjen

Dato : 09-01-01 08:42

> Hvor gør man det globalt? Hvorhenne og hvad er syntaksen og kan det
> gøres fra kommandolinien?
Umiddelbart i /etc/bashrc. Syntaksen (vist) er den samme som var du ved
kommandolinien.
For at sætte flere env. variable i bash er det nemmest med følgende:
VAR1=abc
VAR2=def
export VAR1 VAR2

Reinitialisering efter ændringer: Jeg ved det ikke. Den åbenlyse er
naturligvis at logge på igen ellers prøv med sh /etc/bashrc det kan være
at den vil køre den så. - Men det virker kun for den aktive shell. Hvis du
har flere logins, så dur det ikke på resten.

> Jeg har prøvet med man set, man setvar, man setenv og lign, men det
> giver ikke noget svar.
setenv er en csh kommando.

Den er godt nok også langhåret.

Mvh Rasmus

Fra : Tommy

Dato : 09-01-01 08:41

Lars Kim Lund wrote:

> [...]
>
> Sikkert ikke, jeg har dog ikke det store problem i at konfigurere
> config-filer, mit største problem er at jeg ikke ved hvor de er.

Langt de fleste config filer ligger i /etc/

Hilsen http://coolscreen.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-01-01 15:20

> Hvor gør man det globalt? Hvorhenne og hvad er syntaksen og kan det
> gøres fra kommandolinien?

Som flere andre også har anbefalet, så skal du kigge i /etc/profile.
Det kan godt gøres fra kommandolinien, men gøres bedst med en editor.
Fra kommandolinien kan du fx lave:
echo "export VAR=val" >> /etc/profile
Men det svarer bare til at rette i filen med en editor, og så gør
det jo bestemt ikke filen pænere at det gøres på den måde, så er
det efter min mening bedre at holde syntaksen.

Jeg ved faktisk ikke hvad man gør, hvis man vil sætte en global
variabel sådan her og nu.

> Sikkert ikke, jeg har dog ikke det store problem i at konfigurere
> config-filer, mit største problem er at jeg ikke ved hvor de er.

På RedHat ligger de stort set alle i /etc. Det er først når du
eventuelt begynder at compile programmer selv at du måske finder
på at lægge dem andre steder.

> [...]
> godt og effektivt når man kan det, men indtil videre tror jeg
> foretrækker editorer der ligner "notepad" lidt mere.

Jeg har fuld forståelse for at du ikke lige kaster dig over Emacs på
stedet, men hvis du alligevel skulle få lyst, så anskaf et reference
card. De kan købes i polyteknisk boghandel på DTU (jeg ved godt at du
ikke bor i nærheden) for ca. 15 kroner, så mon ikke de også kan findes
i nærheden af dig et sted? Ellers ligger der sikkert et på nettet man
kan købe.
Et par rigtig gode genveje, som jeg personligt bruger meget er:
C-k - Sletter resten af den linie man står på og sætter det i "udklips
holderen"
C-e - Hopper til enden af linien (som end under notepad)
C-a - Hopper til starten af linien (som home under notepad)
C-_ - Fortryd, altid god at have i baghånden
C-y - Indsætter tekst
C-Space - Sætter et mark (lidt som at starte en markering, men har også
andre formål)
C-x o - Skifter buffer (mellem dem man har på skærmen
C-x 1/C-x 2 - Giver enten 1 eller 2 buffere
C-x C-s - Gem
C-x C-c - Luk, når du ikke kan klare mere Emacs
C-d - Sletter et tegn til højre (som delete i notepad)
M-x gnus - starter min newsreader
C-x b - Skifter buffer (mellem de filer man har åbne)
C-x i - Indsætter indholdet af en fil
M-% - Søg og erstat

I ovenstående betyder C Ctrl og M meta (oftest bare Alt-tasten).
Der er mange flere genveje, men ovenstående er det jeg bruger mest i
helt tilfældig rækkefølge, i tilfælde af at du alligevel skulle have
mod på det

Personligt startede jeg med at bruge Emacs nogenlunde første gang
jeg sad ved en Linux-maskine, da jeg fik at vide at det mere eller
mindre var standard-editoren til Linux. Jeg har senere fundet ud af
at der også findes alternativer, men der havde jeg nogenlunde lært
Emacs at kende. Dog tog det lidt tid at vænne mig til at bruge C-a
og C-e i stedet for home og end

--
Jacob
The future will be better tomorrow.

Fra : Rasmus Wätjen

Dato : 09-01-01 08:47

> 5. Hvor definerer man hvilke services der starter? Jeg går ud fra det
> bliver kaldt fra nogle config-filer, men jeg har ikke helt overblikket
> over hvilke og hvorhenne.
ntsysv er god til at sætte enabled/disabled for services.
Underbibliotekerne rc?.d i /etc/rc.d indeholder symbolske links (oprettes
med ln -s targetfile symlink) til scripts /etc/rc.d/init.d.
Disse scripts tager alle, hvis de er RedHats, parametrene start, stop,
restart og reload. Det er disse symlinks der hedder S... og K...
Hvis du starter i text-mode er du i runlevel 3, dvs. det er rc3.d som afgør
hvad der er startet.
- Mht. rc?.d så ved jeg ikke hvis man f.eks. er i runlevel 3 om dem der er i
rc(<3).d køres inden man kommer til RL 3. Det kan være der er nogen andre
der kan svare på det.

Mvh Rasmus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-01-01 10:28

Lars Kim L skrev:

> 2. Givet at man bruger BASH, hvordan sætter man environment
> variable og hvordan eksporterer man dem globalt?

$ var=val
$ export var

eller

$ export var=val

sætter var=val "globalt" for den bruger som foretager ovennævnte
kommandoer. Hvis det skal være globalt for alle brugere, kan de
indsættes i /etc/profile.

Det kan anbefales at læse "man bash" - men i små bidder ad gangen.

> 5. Hvor definerer man hvilke services der starter?

Prøv at kigge på chkconfig og ntsysv.

> 6. Hvilke texteditors er gode?

Jeg har brugt jed i over fem år nu og er yderst tilfreds med den,
men den ligner emacs en del, så det er ikke sikkert at den er noget
for dig.

// Klaus

Fra : Troels Arvin

Dato : 09-01-01 10:57

Lars Kim Lund wrote:
> 5. Hvor definerer man hvilke services der starter? Jeg går ud fra det
> bliver kaldt fra nogle config-filer, men jeg har ikke helt overblikket
> over hvilke og hvorhenne.
Services startes
- enten via sysv init systemet i /etc/rc.d eller
- via xinetd /etc/xinetd.d eller
- fra /etc/rc.d/rd.local

Til de første to service-typer kan "ntsysv" værktøjet benyttes til at
definere services som skulle stoppes/startes. Desuden kan
"service"-kommandoen bruges til at starte/stoppe; dette får dog ikke
blivende effekt fx. efter boot:
service httpd start

Brug af /etc/rc.d/rc.local skal man efter min mening prøve at minimere.

> 6. Hvilke texteditors er gode? VI er noget skrammel og jeg kan ikke
> finde ud af at bruge EMACS
mcedit (som også kan startes med F4 fra "mc").

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 09-01-01 11:21

> [...]

>finde ud af at bruge EMACS. Jeg har kigget lidt på PICO, som er det
>der indtil videre har været det lettest tilgængelige, hvad findes der

Nedit fra http://nedit.org/ er udmærket. Ulempen er at den ikke findes
i en tekst mode version. De forudindstillede farver er kedelige i
Linux versionen, men kan ændres.
--
Svend Olaf

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-01-01 13:11

Lars Kim Lund wrote:

> 1. Default shell er bash, hvad er egentlig bedst. CSH, BASH1/2, SH?

csh og sh er gamle vederstyggeligheder. Enten tcsh, bash eller zsh. I
vore dage er en sh-variant som bash eller zsh nok bedst (da scripts
skrives i sh).

> 2. Givet at man bruger BASH, hvordan sætter man environment variable
> og hvordan eksporterer man dem globalt?

% VARIABEL=værdi
% export VARIABEL

Globalt kan ikke lade sig gøre, men du kan sætte det i ~/.bashrc

> [...]
> finde ud af at bruge EMACS. Jeg har kigget lidt på PICO, som er det
> der indtil videre har været det lettest tilgængelige, hvad findes der

http://fido.dk/faq/unix-faq/unix_r23.htm#section1.8

(Gammel men stadig kurant).

Mht Emacs, er tutoriallen god. Ctrl-H t.

> 7. Recommended reading. Der er tonsvis af Linux information på nettet
> og et utal af bøger. Hvor er et godt sted at starte?

På SSLUG.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 09-01-01 18:20

Hej Lars Kim Lund <larskim@mail.com>

>Jeg har dog et par spørgsmål, de er formentlig håbløst trivielle, men
>jeg håber nogen gider svare.

Ingen grund til at svare enkeltvis, jeg siger tak for hjælpen, det
virker alt sammen.

Selvom det nok er for tidligt i min udvikling som unix-nørd hentede
jeg for sjov proftpd og installerede .rpm pakken. Det gik lettere end
forventet, den smed sig tilsyneladende ind i /usr/sbin/ men lavede
ingen default proftpd.conf.

Er det normalt? Hvis ja, er der et sted hvor jeg kan finde en generic
..conf, jeg har fundet syntaks-referencen, men det er lidt overskueligt
på dette stadie.

Jeg er klar over at jeg også mangler at lave brugere, angive
filstruktur og sætte rettigheder, samt naturligvis starte den op som
stand-alone (in.proftpd ?) eller ifm xinetd.

Er der er en proftpd for dummies et eller andet sted, eller er faq/doc
der linkes til fra proftpd.net bedste bud?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-01-01 01:57

> [...]

>ingen default proftpd.conf.
>
>Er det normalt? Hvis ja, er der et sted hvor jeg kan finde en generic

Glem det, de var i sample-config.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : John Nekman

Dato : 14-01-01 07:06

wrote:

>Hej, nu fik jeg endelig taget mig sammen til at afprøve Linux.
Jeg har endnu ikke fortrudt

>Jeg fik fingre i en Rødhætte 7 distribution, bootede på CD'en og
>resten af installationen var ret nem.
Det første skridt er nemt, men en distribution med dens mange
programmer og services kan være svær at overskue i første omgang. Et
andet problem er at man føler sig lidt lost mht. hvor sikkert systemet
er. Jeg har selv haft stor fremgang i forståelsen af RH linux, ved at
læse "Securing-Optimizing-Linux-RH-Edition-1_3" som kan hentes på
http://www.openna.com . Det er ved at følge dens vejledning, at jeg
har fået sat en "barebone"-server op, hvor jeg føler at jeg har
forstået de fleste indstillinger.

--
John Nekman
Email: john_nekman@image.dk (Replace _ with . in address)