Ankerspil
Fra : Preben

Dato : 22-11-11 08:44

Jeg overvejer at købe et el-ankerspil til min Princess 32.
Hvad kan anbefales? Jeg forestiller mig, at ankeret skal veje 15kg, og at
det udelukkende skal forsynes med kæde.

--
mvh/Preben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-11-11 03:16

Du kan læse mere om dimensionering af ankergrej her:

http://www.sejlsikkert.dk/SikkerhedTilSoes/KollektivtSikkerhedsudstyr/Ankergrej/Introduktion.aspx

M.h.t. ankerspil vil jeg anvende et med lodret aksel hvorpå der
foruden ankernøden er et alm. spil til tovværk. Det giver et meget
større anvendelsesområde for udstyrets formåen i forskellige
situationer og over lige det at ankre med det anker der selvfølgeligt
altid skal ligge klar, for ellers bliver det noget bøvlet at tage
frem.
Husk desuden at du skal have en kædeaflaster og en fjedrende
kædeholder, fastgjort til en anden pullert.
Det gør nattesøvnen meget bedre i stedet for de hurtige og kraftige
ryk i båden når den svejer for vinden og igen trækker hårdt op.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-11-11 06:48

Jeg kan ikke anbefale ét frem for et andet spil. Væsentligt er at det
er lavet i holdbare materialer og at overfladen ikke går i stykker ved
slag og slid, samt at det er tæt ned til rummet hvor motoren sidder
(som regel forkahytten).
Derfor vil jeg anbefale rustfrie spil. Motoren skal være kraftig. En
elekrronisk kædetæller og evt. tillige en trådløs fjernbetjening vil
nok være godt på en motorbåd. Desuden skal du påregne en ekstra accu.
til spillet da strømforbruget er stort op til 100 Amp. og det kræver
tillige kraftige ledninger.
Noget som er væsentligt er om bådens dæk kan holde til den store
belastning.
Mit spil er kun mekanisk, lavet af et modificeret Andersen spil. Det
kan trække med 950 kg og for at dækket ikke skal blive trukket op er
der under hele forkahyttens loft, over garneringen, lagt en rustfri
plade 5 mm tyk, som trykfordeler.
Heldigvis er det mest almindeligt at ankre i godt vejr og så er
belastningen ikke stor. For det meste kan jeg trække anker og kæde op
med hånden uden brug af spil; men vi har været uden i rigtigt dårligt
vejr hvor mit anker (CQR) holdt både os selv og en 18 tons motorbåd.
Da var det lidt af en opgave at få ankeret op, nok mest p.g.a.
nedgravningen af ankeret; men sejler man det op lykkes det.
Med den lodrette aksel på spillet kan man trække i mange retninger og
ikke som trækket med spillene med vandret aksel her er trækvinkelen
meget lille. Spillet med den lodrette aksel har i flere situationer
været brugt til andre forhalingsopgaver med god virkning.

Mvh/Harding

Fra : Preben

Dato : 22-11-11 13:44

Fra : Preben

Dato : 22-11-11 17:41

Den 22.11.2011 kl. 14:47 skrev Harding E. Larsen
<hardinge.larsen@gmail.com>:

> [...]
> meget lille. Spillet med den lodrette aksel har i flere situationer
> været brugt til andre forhalingsopgaver med god virkning.

Tak for det, det var godt at få at vide. Jeg skulle netop til at spørge
dig om, hvorfor du anbefalede lodret aksel.

--
mvh/Preben

Fra : Flemming Torp

Dato : 24-11-11 09:27

> [...]
> Jeg overvejer at købe et el-ankerspil til min Princess 32.
> Hvad kan anbefales? Jeg forestiller mig, at ankeret skal veje 15kg, og at

Hejsa,

Blot et lidt forsinket indspark.

For fire år siden købte jeg et Lofrans X2/Project-1000 rustfrit
ankerspil, som jeg monterede i stævnen på min 34 fods sejlbåd/5 t.
Da jeg havde besluttet kun at bruge 8 mm kæde til det anker, der
sidder i stævnen, valgte jeg en "low profile windlass" model.
Dvs. kun med drev til kæden, men ikke en "kapstan" ovenpå. Det synes
jeg så "pænest ud" og var skånsomt for tæerne ...

Her er et link til billeder fra installationen i 2007:

https://picasaweb.google.com/fltorp/NytAnkerspilTilGimle2007?authuser=0&authkey=Gv1sRgCMjY1pTm9OKchAE&feat=directlink

Denne sommer havde jeg noget bøvl med de indvendige forbindelser i
motordelen, men det blev klaret af et elektromekanisk værksted.
Der er indbygget kædetæller, men jeg har ikke en betjeningsenhed, der
kan håndtere den facilitet. Blot en der kan hæve og sænke ankeret ...
Motoren er rigeligt kraftig til såvel hele kæden (der vejer betydeligt
mere end ankeret!) som Bruce-ankeret på 10 kg., der sidder i stævnen.
Ifølge specifikationerne bør man dimensionere ledningerne og batteriet
til en topbelastning på 1500 W ... ... Det er meget ... ! ...
For at beskytter motor og ledninger mod slag fra kæde m.v. har jeg
monteret et "plastik-kloakrør" uden på den vandrette motor i
ankerbrønden.
Det er vigtigt at der er et stærkt underlag for spillet, da der er
store kræfter "på spil" (sorry, jeg kunne ikke lade være ...).
Jeg har monteret en 25 mm. træfinerplade og en rustfristålplade inde
under fordækket, der er noget svækket af en luge til ankerbrønden, men
der er ikke konstateret revner eller andre problemer med
installationen.

Mine erfaringer:

1. Bortset fra sommerens bøvl med interne elektriske forbindelser, har
det fungeret upåklageligt.

2. Jeg har - som også anbefalet af Harding - anskaffet en
"kædeaflaster", som griber fat i kæden et stykke nede ved vandlinien
og med en treslået line - evt. med "kødben" - op til forreste klampe
holder den ankeret og kæden og man undgår "kædestøj og -ryk".

3. Mit ene problem er, at jeg nu har så meget kæde (80 m) i
ankerbrønden (som i realiteten er for lille ...) i stævnen at det er
nødvendigt at fordele kæden manuelt i ankerbrønden, når ankeret hæves,
da kæden ellers vil danne en "pyramide", der på et tidspunkt blokerer
for mere kædetransport ned i ankerbrønden. Men jeg vil ikke lave om på
bådens konstruktion, så det lever jeg med. Men der skal helst være 30
- 50 cm. fra hullet i dækket ned til overfladen af ankerkæden i
brønden.

4. Min anden erfaring er, at jeg skulle have købt den enhed med en
kapstan på til tovværk, som Harding også anbefaler. Så kunne jeg i
særlige situationer bruge denne til hjælp ved diverse havnemanøvrer
eller andre situationer, hvor "mit skrøbelige helbred" kunne have
glæde af lidt ekstra muskler til at hale hjem ... F.eks. det andet
anker, som er forsynet med kort kæde og derefter blytov ...

5. Min tredie erfaring er, at jeg godt kunne tænke mig en kædetæller,
selv om jeg har sat forskellige farver på kæden ved 5, 10, 20, 30 og
40 m mærket. Men den Lofrans havde, blev trukket tilbage på det
tidspunkt jeg var i "købemode" ... og siden har jeg ikke gjort mere
ved den sag ...

5. På den måde jeg nu sejler, ville jeg meget nødigt (= ikke) undvære
mit elektriske ankerspil ...

mvh
Flemming Torp

PS - Jeg er på ingen måde "forlovet med" Lofrans, men har kan du se
deres forskellige modeller:
http://www.lofrans.it/english/intro.html
Min model er som denne:
PROJECT X2   1200W - 12/24v   6 - 8 - 10 mm
Ø8 con cima Ø16 mm   18-24 mt/min   80 - 120 Ampere (12v)
50 - 70 Ampere (24v)   Kg. 1100   Kg. 20

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-11-11 12:54

Hej Flemming,

Det ser nydeligt ud.
Jeg medgiver dig at det er mere snublevenligt, end med et spil på
toppen; men som du selv skriver giver spillet gode muligheder.
For mig ser det ud til at du bruger rustfri kæde, er det ikke korrekt?
En rustfri kædeplejer at smyge sig i ankerbrønden. Kun ved anvendelse
af galvaniseret kæde plejer kæden at bygge en pyramide op.
Tillige vil en rustfri kæde heller ikke opsamle mudder fra bunden, så
ankerbrønden ikke bliver svinet til.
Jeg købte min rustfrie kæde i Tyskland gennem en sønderjysk
kontaktperson, det var næsten halv pris i forhold til priserne i
udstyrskatalogerne.

Mvh/Harding

Fra : Flemming Torp

Dato : 24-11-11 14:17

On 24 Nov., 20:54, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> [...]
> Jeg købte min rustfrie kæde i Tyskland gennem en sønderjysk
> kontaktperson, det var næsten halv pris i forhold til priserne i

Jo, min kæde er af rustfrit stål ... og jeg troede selv, at jeg derved
ville undgå "kædeopbygningsproblemer" i ankerbrønden, da kæden ganske
rigtigt fordeler sig meget bedre end en galvaniseret kæde ... men, det
er ikke godt nok, så jeg må ned med hånden og fordele kæden ved
ankeroptagning i ankerbrønden. Men, som jeg skriver, er ankerbrønden
også for lille til den mængde kæde, jeg har i stævnen ... Min anden
bekymring var, om ankerspillets placering, der ikke er lige i bådens
langsgående midterplan (på grund af lugen til ankerbrønden), ville
betyde at kæden ville blive trukket skævt ud af ankerbeslaget i
stævnen, men det har heldigvis ikke givet problemer.

Til gengæld har jeg ofte ønsket mig en spuleslange i stævnen, for
selvom kæden er rustfri, følger der ofte meget ildelugtende mudder med
op ..., men så spuler jeg lidt via pøsen ved ankeroptagningen (hvis
jeg har god tid ...) og bagefter, når kæden ligger i brønden ...

mvh
Flemming Torp

PS - jo, jeg kender godt "kompasnålen" fra Sønderjylland ... ...