/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Svingkøl?
Fra : Henning Rasmussen


Dato : 30-10-11 18:19

Som forsvar for race med nye metoder og materialer fremføres af og til, at
godt nok er det dyrt og ikke uden risiko, men før eller senere vil de
indhøstede erfaringer komme menigmand tilgode i almindelige produkter,
f.eks. i biler og både.
Mit spørgsmål er nu, om ikke denne begrundelse er overskredet m. h. t.
svingkølen på VOR-bådene.

http://ing.dk/artikel/123442-jordomsejlernes-akilleshael-den-svingende-koel

Kan nogen forestille sig, at en sådan køl, eller lignende, nogensinde bliver
bare nogenlunde almindelig.


--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)



 
 
Harding E. Larsen (30-10-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 30-10-11 13:19

Tjaa, sænkekøl f.eks. med hydraulik o.s.v.
Jo det viste er for os nok lidt for ekstremt; men kommer man over i de
engelske havne er dobbeltkøle, der både skal tjene samme formål som
svingkølen, furuden parkeringsstativ ved ebbe, ja selv i Kastrup er
dobbeltkøle set på et par både.

Selv vinterstativerne har fået et lidt andet udseende:
http://ing.dk/artikel/123434-se-superyachternes-svingkoel-systemer#4

Helt almindeligt bliver det dog næppe, ... har jeg på fornemmelsen.
Der vil nok være større udgifter til drift og vedligeholdelse end
sejlere, ofte med et lille sejlbehov, vil betale for nogle timer på
vandet.

Mvh/Harding

On 30 Okt., 18:19, "Henning Rasmussen" <henningrasmuss...@hotmail.com>
wrote:
> Som forsvar for race med nye metoder og materialer fremf res af og til, at
> godt nok er det dyrt og ikke uden risiko, men f r eller senere vil de
> indh stede erfaringer komme menigmand tilgode i almindelige produkter,
> f.eks. i biler og b de.
> Mit sp rgsm l er nu, om ikke denne begrundelse er overskredet m. h. t.
> svingk len p VOR-b dene.
>
> http://ing.dk/artikel/123442-jordomsejlernes-akilleshael-den-svingend...
>
> Kan nogen forestille sig, at en s dan k l, eller lignende, nogensinde bliver
> bare nogenlunde almindelig.
>
> --
>   Med sejlerhilsen
> Henning  _/) _/) _/)


Harding E. Larsen (31-10-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 31-10-11 09:09

Hej Henning,

Jeg fandt lige dette link:

http://www.jebl.blogspot.com/

Så nogen er gået igang med at eksperimentere med svingkøl.

Mvh/Harding

On 30 Okt., 18:19, "Henning Rasmussen" <henningrasmuss...@hotmail.com>
wrote:
> Som forsvar for race med nye metoder og materialer fremf res af og til, at
> godt nok er det dyrt og ikke uden risiko, men f r eller senere vil de
> indh stede erfaringer komme menigmand tilgode i almindelige produkter,
> f.eks. i biler og b de.
> Mit sp rgsm l er nu, om ikke denne begrundelse er overskredet m. h. t.
> svingk len p VOR-b dene.
>
> http://ing.dk/artikel/123442-jordomsejlernes-akilleshael-den-svingend...
>
> Kan nogen forestille sig, at en s dan k l, eller lignende, nogensinde bliver
> bare nogenlunde almindelig.
>
> --
>   Med sejlerhilsen
> Henning  _/) _/) _/)


Lars Kristensen (01-11-2011)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 01-11-11 21:40

On 30-10-2011 18:19, Henning Rasmussen wrote:
> Som forsvar for race med nye metoder og materialer fremføres af og til, at
> godt nok er det dyrt og ikke uden risiko, men før eller senere vil de
> indhøstede erfaringer komme menigmand tilgode i almindelige produkter,
> f.eks. i biler og både.
> Mit spørgsmål er nu, om ikke denne begrundelse er overskredet m. h. t.
> svingkølen på VOR-bådene.
>
> http://ing.dk/artikel/123442-jordomsejlernes-akilleshael-den-svingende-koel
>
> Kan nogen forestille sig, at en sådan køl, eller lignende, nogensinde bliver
> bare nogenlunde almindelig.

Hvis man skal drage lidt parallel til bilernes F1 så er der formentlig
massere af enkelt komponenter og løsninger som almindelige biler aldrig
vil komme til at drage nytte af da de ganske enkelt er for upraktiske
eller sårbare til almindelig dagligdags brug. Men disse komponenter er
måske med til at der kan høstes erfaringer om andre ting i stedet som
kan overføres til almindelige biler. Desuden er det vel også en erfaring
at prøve en ting af og konstatere at der er for mange problemer med
konceptet og man kan derfor forkaste ideen som praktisk anvendeligt
andre steder.

Der har da vist også tidligere været eksperimenteret med en form for
flaps på kølen på disse både. Jeg erindrer noget om at der en overgang
var et "rat" i rattet, der kunne justere disse flaps. Det ser ud til at
de er gået væk fra dette igen.

Bortset fra det, synes jeg Ingeniøren har skrevet nogle udemærkede
artikler de seneste par dage. Det er da lidt spændende at få et lille
kig under motorhjelmen på disse racer både. Der er også en lille
billedeserie.
http://ing.dk/artikel/123568-svingkoelens-ekstreme-belastninger
http://ing.dk/artikel/123434-se-superyachternes-svingkoel-systemer#0

Man skal ikke lægge alt for meget vægt på de fleste af kommentarerne der
er til artiklerne. Nogen af dem er direkte tåbelige. Ind i mellem dukker
der dog små perler op af information i dem.


Imponerende både, det er de!!!

- Lars

Lars Kristensen (01-11-2011)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 01-11-11 23:57

On 01-11-2011 21:39, Lars Kristensen wrote:

> Bortset fra det, synes jeg Ingeniøren har skrevet nogle udemærkede
> artikler de seneste par dage. Det er da lidt spændende at få et lille
> kig under motorhjelmen på disse racer både. Der er også en lille
> billedeserie.
> http://ing.dk/artikel/123568-svingkoelens-ekstreme-belastninger
> http://ing.dk/artikel/123434-se-superyachternes-svingkoel-systemer#0
>

Og lige et par links mere:
http://ing.dk/artikel/123578-hydraulik-og-lithium-batterier-vinder-frem-paa-kapsejlerbaade

http://ing.dk/artikel/123581-garvet-dansk-skipper-skroebelige-svingkoele-har-vaeret-gennem-en-evolution

- Lars

Harding E. Larsen (02-11-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 02-11-11 03:04

Ja Ingeniøren har for tiden gode artikler se bl.a. denne om LED_LYS:

http://ing.dk/artikel/123629-ny-opdagelse-giver-meget-mere-lys-fra-lysdioder

For nuværende har LED-lys fået en lysfarvesammensætning er ligger tæt
på den alm. glødelampes lys.
Et godt tiltag for sejlerne, hvor vil skal hente energien fra
accumulatorerne.
LED-lys som sælges i dag, bruger kun 15% energi i forhold til den alm.
glødelampe og som artiklen beskriver bliver det endnu bedre.
P.t. er priserne i nogle bådudstyrsforretninger sænket med 45% i
forhold til andre bådudstyrsforretninger. Så det er værd at undersøge
priserne i de forskellige forretninger inden man køber.

Mvh/Harding

On 1 Nov., 23:57, Lars Kristensen <s...@acdc.dk> wrote:
> On 01-11-2011 21:39, Lars Kristensen wrote:
>
> > Bortset fra det, synes jeg Ingeniøren har skrevet nogle udemærkede
> > artikler de seneste par dage. Det er da lidt spændende at få et lille
> > kig under motorhjelmen på disse racer både. Der er også en lille
> > billedeserie.
> >http://ing.dk/artikel/123568-svingkoelens-ekstreme-belastninger
> >http://ing.dk/artikel/123434-se-superyachternes-svingkoel-systemer#0
>
> Og lige et par links mere:http://ing.dk/artikel/123578-hydraulik-og-lithium-batterier-vinder-fr...
>
> http://ing.dk/artikel/123581-garvet-dansk-skipper-skroebelige-svingko...
>
> - Lars


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste