/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Lydisolering af påhængsmotor
Fra : Peter Stenkilde


Dato : 27-10-11 08:12

Hej Allesammen.

I min 115hk suzuki påhængsmotor (2-takt) er skumgummiet inden i
motorhætten begyndt at falde af. For et par uger siden havde
indsugningen faktisk fået fat på noget af det så motoren ikke kunne få
luft og gik ud.

Jeg har tænkt mig at fjerne det gamle lydisolering, og montere noget
nyt i stedet. Måske kunne jeg ovenikøbet få en mere stille motor end
tidligere ? Da det er en 2-taktsmotor går det jo ikke stille for
sig...

Mit spørgsmål er om nogle af jer har prøvet at isolere sådan en
motorhætte før, og hvilket materiale I kunne forestille jer der vil
være effektivt. Jeg tænker især at det bliver varmt inde i motoren og
at det kan blive vådt. Desuden går jeg ud fra at det er vigtigt at jeg
kun isolerer der hvor der sad isolering før, så jeg ikke får lukket af
for lufttilførslen.

Jeg håber nogle af jer har et par input der kan hjælpe mig lidt.

Mvh. Peter

 
 
Harding E. Larsen (27-10-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 27-10-11 10:25

Hej Peter,

Der er flere måder at isolere mod støj på.
Ofte er der, som du skriver ikke megen plads og derfor bå det gøres
optimalt.
Du kan isolere med skum alene eller bedre med måtter hvor der yderst
er 3-4 mm skum hvorpå der er limet blygummi 2 - 3mm indenfor 20 mm
skum med en ru eller perforeret overflade af et blødt og vaskbart
materiale.
Det er vigtigt at ejenvægten på mortorskjoldet bliver forøget.
Skal det være endnu bedre inddeles siderne i syvendedele og her
påklæbes strimler af blygummi og samtidigt kåklæbes en stribe
diagonalt a la et stakit. derpå limes en skum med lukket
cellestruktur. De kan fås fra et firma der laver teknisk isolering
(Teknisol).
God fornøjelse med projektet.

Mvh/Harding


On 27 Okt., 16:11, Peter Stenkilde <peterstenki...@gmail.com> wrote:
> Hej Allesammen.
>
> I min 115hk suzuki påhængsmotor (2-takt) er skumgummiet inden i
> motorhætten begyndt at falde af. For et par uger siden havde
> indsugningen faktisk fået fat på noget af det så motoren ikke kunne få
> luft og gik ud.
>
> Jeg har tænkt mig at fjerne det gamle lydisolering, og montere noget
> nyt i stedet. Måske kunne jeg ovenikøbet få en mere stille motor end
> tidligere ? Da det er en 2-taktsmotor går det jo ikke stille for
> sig...
>
> Mit spørgsmål er om nogle af jer har prøvet at isolere sådan en
> motorhætte før, og hvilket materiale I kunne forestille jer der vil
> være effektivt. Jeg tænker især at det bliver varmt inde i motoren og
> at det kan blive vådt. Desuden går jeg ud fra at det er vigtigt at jeg
> kun isolerer der hvor der sad isolering før, så jeg ikke får lukket af
> for lufttilførslen.
>
> Jeg håber nogle af jer har et par input der kan hjælpe mig lidt.
>
> Mvh. Peter


Finn Borch (27-10-2011)
Kommentar
Fra : Finn Borch


Dato : 27-10-11 09:43

On 27 Okt., 16:11, Peter Stenkilde <peterstenki...@gmail.com> wrote:
> Hej Allesammen.
>
> I min 115hk suzuki påhængsmotor (2-takt) er skumgummiet inden i
> motorhætten begyndt at falde af. For et par uger siden havde
> indsugningen faktisk fået fat på noget af det så motoren ikke kunne få
> luft og gik ud.
>
> Jeg har tænkt mig at fjerne det gamle lydisolering, og montere noget
> nyt i stedet. Måske kunne jeg ovenikøbet få en mere stille motor end
> tidligere ? Da det er en 2-taktsmotor går det jo ikke stille for
> sig...
>
> Mit spørgsmål er om nogle af jer har prøvet at isolere sådan en
> motorhætte før, og hvilket materiale I kunne forestille jer der vil
> være effektivt. Jeg tænker især at det bliver varmt inde i motoren og
> at det kan blive vådt. Desuden går jeg ud fra at det er vigtigt at jeg
> kun isolerer der hvor der sad isolering før, så jeg ikke får lukket af
> for lufttilførslen.
>
> Jeg håber nogle af jer har et par input der kan hjælpe mig lidt.
>
> Mvh. Peter

Mon ikke dette kan bruges http://tempobaadudstyr.dk/product/motorrumsisolering-2cm-18254/

M.v.h.
Finn B.A.

HKN (27-10-2011)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 27-10-11 17:32

Du kan købe motorrumsisolering hos T. Hansen, Biltema, Harald Skrald og
www.nordisk-akustik.dk

Og du kan også købe det i bådeudstyrsforretningerne - de er dog fremstillet
af et dyrere materiale, også kaldet Profitol.

Mvh
Henrik

--------------------------------------------------------------------------------

"Peter Stenkilde" skrev i meddelelsen
news:c989623d-d988-4081-b32f-85b0a3ea22c7@f13g2000vbv.googlegroups.com...

Hej Allesammen.

I min 115hk suzuki påhængsmotor (2-takt) er skumgummiet inden i
motorhætten begyndt at falde af. For et par uger siden havde
indsugningen faktisk fået fat på noget af det så motoren ikke kunne få
luft og gik ud.

Jeg har tænkt mig at fjerne det gamle lydisolering, og montere noget
nyt i stedet. Måske kunne jeg ovenikøbet få en mere stille motor end
tidligere ? Da det er en 2-taktsmotor går det jo ikke stille for
sig...

Mit spørgsmål er om nogle af jer har prøvet at isolere sådan en
motorhætte før, og hvilket materiale I kunne forestille jer der vil
være effektivt. Jeg tænker især at det bliver varmt inde i motoren og
at det kan blive vådt. Desuden går jeg ud fra at det er vigtigt at jeg
kun isolerer der hvor der sad isolering før, så jeg ikke får lukket af
for lufttilførslen.

Jeg håber nogle af jer har et par input der kan hjælpe mig lidt.

Mvh. Peter


Harding E. Larsen (27-10-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 27-10-11 11:57

Tro ikke på Henrik, Profitol er betegnelsen på vand opblandet i div.
andre væsker ))

Mvh/Harding

On 27 Okt., 18:31, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Du kan k be motorrumsisolering hos T. Hansen, Biltema, Harald Skrald ogwww.nordisk-akustik.dk
>
> Og du kan ogs k be det i b deudstyrsforretningerne - de er dog fremstillet
> af et dyrere materiale, ogs kaldet Profitol.
>
> Mvh
> Henrik
>
> ---------------------------------------------------------------------------­-----
>
> "Peter Stenkilde"  skrev i meddelelsennews:c989623d-d988-4081-b32f-85b0a3ea22c7@f13g2000vbv.googlegroups.com...
>
> Hej Allesammen.
>
> I min 115hk suzuki p h ngsmotor (2-takt) er skumgummiet inden i
> motorh tten begyndt at falde af. For et par uger siden havde
> indsugningen faktisk f et fat p noget af det s motoren ikke kunne f
> luft og gik ud.
>
> Jeg har t nkt mig at fjerne det gamle lydisolering, og montere noget
> nyt i stedet. M ske kunne jeg ovenik bet f en mere stille motor end
> tidligere ? Da det er en 2-taktsmotor g r det jo ikke stille for
> sig...
>
> Mit sp rgsm l er om nogle af jer har pr vet at isolere s dan en
> motorh tte f r, og hvilket materiale I kunne forestille jer der vil
> v re effektivt. Jeg t nker is r at det bliver varmt inde i motoren og
> at det kan blive v dt. Desuden g r jeg ud fra at det er vigtigt at jeg
> kun isolerer der hvor der sad isolering f r, s jeg ikke f r lukket af
> for lufttilf rslen.
>
> Jeg h ber nogle af jer har et par input der kan hj lpe mig lidt.
>
> Mvh. Peter


blueocean (27-10-2011)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 27-10-11 14:51

On 27 Okt., 19:56, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> Tro ikke på Henrik, Profitol er betegnelsen på vand opblandet i div.
> andre væsker ))
>
> Mvh/Harding
>
> On 27 Okt., 18:31, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
>
>
>
> > Du kan k be motorrumsisolering hos T. Hansen, Biltema, Harald Skrald ogwww.nordisk-akustik.dk
>
> > Og du kan ogs k be det i b deudstyrsforretningerne - de er dog fremstillet
> > af et dyrere materiale, ogs kaldet Profitol.
>
> > Mvh
> > Henrik
>
> > ---------------------------------------------------------------------------­­-----
>
> > "Peter Stenkilde"  skrev i meddelelsennews:c989623d-d988-4081-b32f-85b0a3ea22c7@f13g2000vbv.googlegroups.com...
>
> > Hej Allesammen.
>
> > I min 115hk suzuki p h ngsmotor (2-takt) er skumgummiet inden i
> > motorh tten begyndt at falde af. For et par uger siden havde
> > indsugningen faktisk f et fat p noget af det s motoren ikke kunne f
> > luft og gik ud.
>
> > Jeg har t nkt mig at fjerne det gamle lydisolering, og montere noget
> > nyt i stedet. M ske kunne jeg ovenik bet f en mere stille motor end
> > tidligere ? Da det er en 2-taktsmotor g r det jo ikke stille for
> > sig...
>
> > Mit sp rgsm l er om nogle af jer har pr vet at isolere s dan en
> > motorh tte f r, og hvilket materiale I kunne forestille jer der vil
> > v re effektivt. Jeg t nker is r at det bliver varmt inde i motoren og
> > at det kan blive v dt. Desuden g r jeg ud fra at det er vigtigt at jeg
> > kun isolerer der hvor der sad isolering f r, s jeg ikke f r lukket af
> > for lufttilf rslen.
>
> > Jeg h ber nogle af jer har et par input der kan hj lpe mig lidt.
>
> > Mvh. Peter- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Brug det som man bruger på motorhjælmen på biler det er tyndt og
lydisolerende, selvkæbende og nemt at tilpasse.
Det bliver også brugt på skærme og op mod instrument panetlet i
motorrummet, det ca. 5 mm tykt og har en lydapsoberende matriale og
som føles det som asfalt pap, men er det ikke, det er nemt at forme
efter hjælmen mv.

Gert

Finn Borch (27-10-2011)
Kommentar
Fra : Finn Borch


Dato : 27-10-11 15:07

On 27 Okt., 19:56, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> Tro ikke på Henrik, Profitol er betegnelsen på vand opblandet i div.
> andre væsker ))
>
> Mvh/Harding
>
> On 27 Okt., 18:31, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
>
Nemlig Harding !
Godt svar.

M.v.h.
Finn B. A.

HKN (27-10-2011)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 27-10-11 22:45

Jeg er sikker på at der findes rester af stoffet i de omtalte materialer!

--------------------------------------------------------------------------------

"Finn Borch" skrev i meddelelsen
news:8aed8467-25e2-4847-b611-be88f064ecf1@g21g2000yqc.googlegroups.com...

On 27 Okt., 19:56, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> Tro ikke på Henrik, Profitol er betegnelsen på vand opblandet i div.
> andre væsker ))
>
> Mvh/Harding
>
> On 27 Okt., 18:31, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
>
Nemlig Harding !
Godt svar.

M.v.h.
Finn B. A.


Harding E. Larsen (28-10-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 28-10-11 02:53

Ja efter et stykke tid vil der nok være en smule havvand eller
regnvand i skum med en åben cellestruktur; men ikke hidrørende fra
produktionen.
Det var derfor at jeg i slutningen af mit første indlæg anbefalede en
skum med lukket cellestruktur.

Det undrer mig til gengæld at ingen har kommenteret med: hvorfor
syvendelspunkter.

Mvh/Harding

On 27 Okt., 23:45, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Jeg er sikker på at der findes rester af stoffet i de omtalte materialer!
>
> ---------------------------------------------------------------------------­-----
>
> "Finn Borch"  skrev i meddelelsennews:8aed8467-25e2-4847-b611-be88f064ecf1@g21g2000yqc.googlegroups.com...
>
> On 27 Okt., 19:56, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
> wrote:> Tro ikke på Henrik, Profitol er betegnelsen på vand opblandet i div.
> > andre væsker ))
>
> > Mvh/Harding
>
> > On 27 Okt., 18:31, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
>
> Nemlig Harding !
> Godt svar.
>
> M.v.h.
> Finn B. A.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste