Viking-sundhed tilsværtet videnskabeligt
Fra : Bo Warming

Dato : 26-10-11 04:23

Viking-sundhed tilsværtet videnskabeligt
I S. Heibergs 2008-disputats p.196 citeres en 920-araber Ibn Fadhlan
for, at tidens vikinger på togt mod syd kun vaskede sig om morgenen,
og én gruppe brugte det samme vand, så gevinsten var lille.
99% af hudoverfladernes snavs er dog uskadeligt, men vand incl beskidt
vand gavner ved at opbløde døde hudceller, så de kan afgnubbes med en
ru håndflade, og når det er opnået, holdes hud i lyske mm lettere tør
så hudsvamp og gæring af talg undgås, hvilket beskytter mod infektion
og lugt..
Så kritikken af vikingerne er en fejl, især hvis man er tolerant
overfor smørsyre-lugt, der er uden sundheds-betydning
Eksemplet er typisk for andre fordomsfulde fordømmelser af "de onde
gamle dage" og det anerkendes da også at sundhedsbrist kan gælde
menigmand uden at gælde overklassen, og kritik bliver også derved
misvisende.
Jeg har hos Knud Rasmussen læst om polarfarere der længe gemte ½ kop
drikkevand under indlandsisekspedition til et "vaske orgie", hvor
formodentlig igen hud-opblødning plus mekanik har været det
funktionelt helt rigtige og tilstrækkelige

Japanere har pga varme kilder udviklet familietradition for langvarige
fællesbade og deres sundhed og levealder er i top.
Det er dog aldrig påvist, at færre hudsygdomme skulle være en særlig
force og forklarlig ved vaskevaner.
Før 1890 havde japansk kultur ("eta"-)pariaer, der havde ry for
dårligere vaskeforhold og vaner, men da disse i samme grad som andre
japanee emigrerede til NordAmerikansk vestkyst fik de samme
sygdomsmønster, nemlig de hvides, og nogle sjældne arvelige sygdomme,
der havde give deres population et dårligt sundhedsry, viste sig at
være et ikke-problem.
Deres forkætrede IQ viste sig også normal efter et par generationer i
Californien, så selvopfyldende profetier er nok en enorm fejlkilde
Nogle infektionsforskere går så vidt som til at tilskrive næsten alle
renlighedsskabte sundhedsfordele til vandværksvandet, da dette omsider
umuliggjorde kolerasmitte.
Europas konger boede i træhuse i den del af middelalderen hvor vor
kultur udviklede overlegenhed over muslimernes.
Udfordring mht at være påpasselig med ild kan have været gavnlig, og
de forkælede muslimer er måske blevet dumme af et for let liv i
kalifats-paladser.
Vi havde omhyggelig karantænekontrol, hvad muslimer ikke havde. Det er
ønsketænkning, at sådant har haft reel værdi.

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-10-11 10:53

On 2011-10-26 05:23, Bo Warming wrote:
> Viking-sundhed tilsværtet videnskabeligt
> I S. Heibergs 2008-disputats p.196 citeres en 920-araber Ibn Fadhlan
> for, at tidens vikinger på togt mod syd kun vaskede sig om morgenen,

Et bad om dagen er rigeligt hvis man som jeg er naturligt vellugtende.

Jeg sidder med Ibn Fadlans beskrivelse i hånden og den er tydeligt
præget af den racisme, som er en fuldkommen naturlig og integreret del
af muhammedanerens syn på vantro. Når han med pedantisk akkuratesse
hæfter sig ved vikingernes renlighed sig ifbm spisning, samleje og
urinering, og man tydeligt fornemmer at han lyver om uhumske detaljer,
er det fordi han understreger sin muhammedanske renhed, og denne
etnocentrisme har han åbenbart ingen mulighed for at overskride. Han er
100 gange mere farisæisk end en kristen ditto (jeg havde nær sagt vidal)
og (mis)bruger denne fortælling til at understrege hvor *urene* de
vantro er ift ham selv.

Ibn Fadlan er en "retslærd" der fx skal forsøge at forklare
volgabulgarernes retslærde nødvendigheden af at bede 5 gange. Pga af de
korte nætter (om sommeren) nordpå havde man lagt 2 af bønnerne sammen
til en og dette problem diskuteredes endnu i 1930'erne blandt
muhammedanere i sovjetunionen.

Mvh
Martin

Fra : Vidal

Dato : 26-10-11 14:01

Den 26-10-2011 11:52, Martin Larsen skrev:

> Han er 100 gange mere farisæisk end en kristen ditto

Matt 5 v.11-12

Fra : Bo Warming

Dato : 26-10-11 15:03

On Wed, 26 Oct 2011 15:01:19 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Matt 5 v.11-12

Mon ikke Nietzsche har ret i at uden farisæisme er der slet ikke nogen
opofrende godhed? Høflighed incl

Fra : Bo Warming

Dato : 26-10-11 15:13

>Matt 5 v.11-12

Den kinesiske barfodslæge får ikke løn af staten men får mad fra de
bønder han behandler

Så hans farisæisme er MEGET NEDDÆMPET

I gamle dage betalt kejseren lægen vor hver dag han var rask og jeg
tror ikke risbonden lod barfodslægen sulte når ingen sår og
infektioner

The English laws punish vice; the Chinese laws do more, they reward
virtue. Goldsmith (1728-1774)English Poet and Prose Writer

Fra : Bo Warming

Dato : 26-10-11 15:02

On Wed, 26 Oct 2011 11:52:50 +0200, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
>etnocentrisme har han åbenbart ingen mulighed for at overskride. Han er
>100 gange mere farisæisk end en kristen ditto (jeg havde nær sagt vidal)

Alle kan lide at opleve egen renhed som perfekt

> [...]
>korte nætter (om sommeren) nordpå havde man lagt 2 af bønnerne sammen
>til en og dette problem diskuteredes endnu i 1930'erne blandt

Måske muslimernes varmere klima krævede mere renlighed end for
nordboen

Nogle finder KARBAD uhygiejnisk som om snavs der er opløst ud i
badevandet kan sætte sig tilbage på kroppen

Hvis en viking havde fået gonore og bakterier kom i det fælles vand,
så ville det ikke smitte nr 2 for bakterien skal gnubbes mod slimhinde

Vikingen havde fåe klø i skridtet hvis ikke lidt beskidt vand brugtes
til hurtigt morgentoilette og det skete ikke dvs hans indsats var
FULDT TILSTRÆKKELIG

Fra : @

Dato : 27-10-11 15:18

<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Et bad om dagen er rigeligt hvis man som jeg er naturligt vellugtende.

HÆH

at stresse kroppens største organ huden ved med alt for mange
påvirkninger fra et stort antal "giftige" stoffer kan umuligt være
gavn

hudens overflade har en naturlig bakterieflora og ligeledes et mere
eller mindre udtalt "fedt"lag som det kun kan være skadeligt at
ødelægge for ofte

hvad er renlighed -

at vaske alt og alle med tonsvis af skadelige kemikalier som før eller
siden ender i den mad vi spiser eller i det vand vi bader i om
sommeren

velbekomme

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-11-11 19:47

"Martin Larsen" skrev i meddelelsen

>Et bad om dagen er rigeligt hvis man som jeg er naturligt vellugtende.

forkert: du skal erstatte ordene "naturligt vellugtende" med ordene
"naturligt stinkende" - det ville være nærmere sandheden.