1800-hygiejnes betydning=NUL
Fra : Bo Warming

Dato : 26-10-11 01:28

1800-hygiejnes betydning=NUL
Disputats v Heiberg fra 2008 oplyser at araberne så ned på vikingerne
fordi de selv vaskede sig efter urinering, afføring, spisning samleje,
søvn mm men nordboerne kun vaskede sig om morgenen og alle i gruppen
i *det samme vand* og så har værdien været begrænser, ja nul mener
forfatteren
Sådan katastrofal fejl præger "dokumentation" om renlighed, og dens
anekdotiske baggrund.
Polarforskere som vidste, at grønlændere efter tæt samliv i jordhule
en lang vinter kan have alvorlige hudsygdomme, har med måneds
mellemrum over indlandsisen ofret en kop drikkevand på at hudrense og
det har været rigelig.
Jeg har selv haft problemer med hudsvamp i skridtet fordi jeg aldrig
bader og en kop vand er rigelig til i en måned ugentlig at opbløde
huden og afgnide døde hudceller og dermed undgå infektioner ved at
holde fugtighed nede, hvilket er let når bad eller frotte-klud fjerner
hudceller.
Vikingerne har nok tilsvarende opnået perfekt helbred - og ellers
havde de i foregående århundreder skiftet vaner.
Intet tyder på at japaneres vaskeivrighed mindsker sygdom . Det giver
korpsånd og en vis følen sig hævet over afvigerne, men pariaer med
sjuskede vaner fik ikke sygdomme
Da begge typer japanere kom til Californien fik begge
USA-sygdomsmønster og ingen ufordel for pariaherne.
Nogle få genetisk syge pariaer skabte overdrevent rygte om sygdom -
der altså ikke var om renlighed eller infektion.
Britisk forskning har aldrig fundet sammenhæng mellem hyppige
badevaner og infekioner. Betydningsfuldt for kolera o 1850 var at
fattigfolk opsamlede overfladevand hvor sømænd med kolera sked og da
renset vandværksvand indførtes forsvandt al kolera.
Tilsvarende med forskning i karanæner. Sjældent har de virket. At
foretagsomhed med barrierer er sket i perioder hvor epidemier aftog,
kan være 100% skabt af selvopfyldende profetier. Det gælder
vaccination. Folk vil ikke opgive deres farisæiske hovne ønsketænkning
De mange der i dag lader duftspray klare sagen, er aldrig blevet
straffet med epidemi, så måske troen flytter bjerge
Selvom historikere har enorme mængder skriftlige kilder, så kan
folketal og handel sjældent dokumenteres præcist og hvor viden om
erhvervs betydning står og falder med estimater udfra bevarede
boligers og inventars størrelse og antal er det reelt disse estimater
der er eneste væsentlige kilde og ikke notater
Konger i tidlig middelalder bode i træhuse. Det kan have skadet på
andre måder end brandfare. Eller det kan have været en udfordring, der
hjalp at vi overhalede Islam.

Fra : Bo Warming

Dato : 26-10-11 15:35

On Wed, 26 Oct 2011 02:28:25 +0200, Bo Warming <bwng@bwng.dk> wrote:

> [...]
>søvn mm men nordboerne kun vaskede sig om morgenen og alle i gruppen
>i *det samme vand* og så har værdien været begrænser, ja nul mener

Men forfatteren tager fejl for vand opbløder døde hudceller så de let
gnubbes af

> [...]
>en lang vinter kan have alvorlige hudsygdomme, har med måneds
>mellemrum over indlandsisen ofret en kop drikkevand på at hudrense og

Tænke sig at glæde sig til vaskeorgie hvor en stor svedig mandekrop
omsider vaskes i en sjat vand....

Jeg har været til foredrag med Peter Freuchen der fortalte det samme
og at grønlændere driller dem der onanerer for ingen gider skjule det
> [...]
>huden og afgnide døde hudceller og dermed undgå infektioner ved at
>holde fugtighed nede, hvilket er let når bad eller frotte-klud fjerner

Frotte er en fin opfindelse når man sparer

> [...]
>foretagsomhed med barrierer er sket i perioder hvor epidemier aftog,
>kan være 100% skabt af selvopfyldende profetier. Det gælder

Derfor holdt de kinesiske mandariner op at udføre vaccination på
bønderne for immunitet opstår også uden

Folk vil ikke opgive deres farisæiske hovne ønsketænkning
>De mange der i dag lader duftspray klare sagen, er aldrig blevet
>straffet med epidemi, så måske troen flytter bjerge

Man siger at versalllesoffet brugte perfume og ikke sæbe og de fik
ikke megen sygdom af det