Græsk krise som brækjern
Fra : Martin Larsen

Dato : 24-10-11 10:11

http://www.bbc.co.uk/news/business-15425139
Galningene nede i EU pønser nu på at vende krisen til deres fordel. At
bruge Grækenlands fallit som brækjern for mere EU-stat - VÆR PÅ VAGT -
DK hører ikke hjemme i det selskab af totalitære kleptokrater.

Mvh
Martin

Fra : Ivannof

Dato : 24-10-11 11:12

"Martin Larsen" skrev i meddelelsen

[...]

Der ER kun 2 muligheder. Europas forenede stater eller hver vores valuta.

Hvis Grækenland havde egen valuta kunne de bare devaluere. Det ville ordne
det meste.

Hilsen Ivan

Fra : Isachsen

Dato : 24-10-11 13:58

Ivannof wrote:
> [...]
>
> Mvh
> Martin
> Der ER kun 2 muligheder. Europas forenede stater eller hver vores

Et europeisk Europa kan ikke gjennomføres så lenge Europa er et
protektorat under USA.
Og hvis USA kunne kobles fra, hvem skulle så ha regien?

Isachsen

Fra : Isachsen

Dato : 24-10-11 13:53

Martin Larsen wrote:
> [...]
> bruge Grækenlands fallit som brækjern for mere EU-stat - VÆR PÅ VAGT -
> DK hører ikke hjemme i det selskab af totalitære kleptokrater.

Ifølge dagens norske medier pønser det samme EU på å ta av Norges
oljepenger for å få penger i kassen.

Isachsen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-10-11 17:12

> [...]
> som brækjern for mere EU-stat - VÆR PÅ VAGT - DK hører ikke hjemme i det selskab af totalitære

Interessant Richard Quest interview fra 22/9.
"Kaos eller tættere økonomisk EU integration" (04:00+)
http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/215796/richard_quest_kort_lunte_til_euro-bombe.html

Jan Rasmussen

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-10-11 18:04

On 2011-10-24 18:12, Jan Rasmussen wrote:
> [...]
>

> Interessant Richard Quest interview fra 22/9.
> "Kaos eller tættere økonomisk EU integration" (04:00+)

Sjov type. Men essensen af krisen berører han ikke. At den er
strukterel. At Sydeuropa kører i et andet gear end det protestantiske
Nord. Hvis man vil løse problemet vha stærkere integration, så er det
farvel til demokrati som vi forstår det - OG det vil være goddag til en
skodøkonomi uden håb om en skid andet end mere tilbagegang.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 25-10-11 16:52

On Mon, 24 Oct 2011 19:03:50 +0200, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
>farvel til demokrati som vi forstår det - OG det vil være goddag til en
>skodøkonomi uden håb om en skid andet end mere tilbagegang.

De løber på klods men snobbedyret Martin kan kun ævle Jean de France
sindsyge STRUKTEREL KRISE(stave kan han heller ikke)

Tumpen Max Weber opdigtede at protestantisme gør sparsommelig - den
løgn er Martin også hoppet på

Japanere og kinesere er også på et max webersk takeoff point uden at
protestant vås har berørt deres overlegne socialarv-hjerner

Måske Martin aldrig har besøgt Bayern - de er så yde før nyde som
Lybækkere men har aldri været protestanter tsk tsk

Min München kæreste da jeg var i Afghanistan hældte karbadet½ fuldt
om morgenen for at spare et par pfennig når hun kl 5 sku ka skolhedt
bad

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-10-11 17:38

On 2011-10-25 17:52, Bo Warming wrote:

> [...]
> sindsyge STRUKTEREL KRISE(stave kan han heller ikke)
>

> Tumpen Max Weber opdigtede at protestantisme gør sparsommelig - den

Det er et elementært empirisk faktum at protestanterne klarer sig bedst
økonomisk. Der var en katastrofe for Frankrig at de slagtede de
myreflittige huguenotter og de har haft røv ud af bukserne og skidt i
små huller lige siden.
Men det synes lortetrilleren BW vel godt om, ligesom han æælsker
katolske pædopræster - tsk tsk

Kan vi ikke snart blive fri for dit evige jeronimusseri? - du bliver
mere og mere ynkelig

Fra : Bo Warming

Dato : 24-10-11 20:59

On Mon, 24 Oct 2011 18:12:29 +0200, "Jan Rasmussen"
<invalid@invalid.com> wrote:

> [...]
>

>Interessant Richard Quest interview fra 22/9.
>"Kaos eller tættere økonomisk EU integration" (04:00+)

Hvis ikke grækerne betaler afdrag IMORGEN så konfisker evigt 1 km
badestrand fra dem længst modNordØst, nær Istanbul,
længst mod Albanien
Sydvest for Kreta og Sydøst for Kreta og lad dem konkurere på hurtig
netmelding HVOR ER SOLEN VARMEST
så danskere og nordmænd med surt klima kan få billig solrig ferie
efter eget valg og uden meget græskprofit hvis dansk ejer selv
importerer billig sprut bedre end græsk harpixvin fx søde
vodkaklovnshots

Masser af isterningmaskiner og græske psykopater er udkonkureret af
eget land

SimonSpies metoder bør bruges så græske barmfagre piger billigt rejser
til de 4 danske strande

At sætte under administration bør ske med humør og rygetilladelser

Fra : Bo Warming

Dato : 24-10-11 20:46

On Mon, 24 Oct 2011 11:11:03 +0200, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
>bruge Grækenlands fallit som brækjern for mere EU-stat - VÆR PÅ VAGT -
>DK hører ikke hjemme i det selskab af totalitære kleptokrater.

Dit fjollede ord "kleptokrater" er blevet reddet af Morten
Messerschmidt der vitsede om anti-kleptomaniu-tiltag mod græske
kreditål, nemlig at tage en ø som Lesbos i pant og sælge den til
hotejejer der kan give græske øer sund konkurrence så de ikke kan
tage megaprofitter på billigrejser

Så kan de lære at betale gæld rettidigt

Luksushhoteller på Rhodos med fin status bør få konkurrence fra
hotelle drevet af danske kontantmodtagere som satser på
pædofiltrækkerdrenge og hvad folk ellers vil have og ødelægger ry som
Sokrates-græsgange hvor lesbisk frisprog opstod

Solskinnet er ens på alle øer så hvis grækerne har opbygget snobberi
om at nogle øer er særlig fine, fortjener de anti-snobberi

Fra : Bertel Brander

Dato : 24-10-11 23:10

Den 24-10-2011 11:11, Martin Larsen skrev:
> [...]
> bruge Grækenlands fallit som brækjern for mere EU-stat - VÆR PÅ VAGT -
> DK hører ikke hjemme i det selskab af totalitære kleptokrater.

Sagen er jo den enkle at vi på grund af EU hænger på Grækenlands
problemer, så vi kan ikke bare lade Grækenland gå til grunde,
det ville få fatale konsekvenser for hele EU området. Hvis man
vil have en valuta som Euro må man nødvendigvis have nogle meget
faste regler for de lande der er med. Indtil nu har man set lidt
løst på disse regler, resultatet ser vi i Grækenland og Italien.
Så der er kun to veje, at droppe Euro'en eller tætterer integration.
I den nuværende situation vil det være en katastrofe at droppe
Euroen, så der er ikke andre løsninger end at binde Euro landene
endnu tættere sammen. På grund af venstrefløjens modvilje mod
Euroen står Danmark delvis udenfor Euroen, men i sidste ende har
vi ikke andre valg, end følge resten af Europa.

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-10-11 00:08

On 2011-10-25 00:10, Bertel Brander wrote:

> Sagen er jo den enkle at vi på grund af EU hænger på Grækenlands
> problemer, så vi kan ikke bare lade Grækenland gå til grunde,

Grækenland går ikke til grunde, men fallit.

> Så der er kun to veje, at droppe Euro'en eller tætterer integration.

Det er ikke det der er valget. Spørgsmålet er om man vil forsyne
grækerne med en lind strøm af mia af euro i solidaritet (som et rødfjols
nok vil kalde det), eller om man skal behandle dem som et selvstændigt
tænkende folk, der selv kan indrette deres samfund som de vil, incl
konsekvenserne af slendrian og korruption som er deres livsstil.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Brander

Dato : 25-10-11 00:39

Den 25-10-2011 01:08, Martin Larsen skrev:

> Grækenland går ikke til grunde, men fallit.

Whatever.

> [...]
> tænkende folk, der selv kan indrette deres samfund som de vil, incl
> konsekvenserne af slendrian og korruption som er deres livsstil.

Det handler sådan set ikke om solidaritet med grækerne, de ligger
som de har redt. Det handler om at hvis vi bare lader Grækenland
gå fallit, vil det rive en masse banker rundt om i Europa med sig
i faldet, og eventuelt lande som Italien. Det vil for alle vestlige
lande være en katastrofe. At vi har EU og Euroen gør problemet større,
og mere påtrængende, men problemet havde også været der, selv om vi
ikke havde haft EU og Euroen. Spørgsmålet er hvordan vi bedst takler
situationen, og her er jeg ikke i tvivl om at det ender med at
Grækenland får eftergivet noget af sin gæld, men at de ikke får
lov til at gå rigtig fallit. Det er dyrt at redde et land som
Grækenland, men i sidste ende er det langt billigere end alternativet.

Fra : Bo Warming

Dato : 25-10-11 11:36

On Tue, 25 Oct 2011 01:39:15 +0200, Bertel Brander
<bertel@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
>lov til at gå rigtig fallit. Det er dyrt at redde et land som
>Grækenland, men i sidste ende er det langt billigere end alternativet.

Lad falde hvad ikke kan stå

De banker der har lavet sære uholdbare arrangementer med en notorisk
dårlig betale, må lære af det

Fra : @

Dato : 25-10-11 14:53

<bertel@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
>som de har redt. Det handler om at hvis vi bare lader Grækenland
>gå fallit, vil det rive en masse banker rundt om i Europa med sig

så lad os da tage den "øretæve" nu hellere end vente på en endnu
større

> [...]
>lande være en katastrofe. At vi har EU og Euroen gør problemet større,
>og mere påtrængende, men problemet havde også været der, selv om vi

er du HELT sikker på det?

Mon ikke de enorme lån som nogle banker har givet til Grækerne er
givet netop i forvsiningen om at sktaaeyderne i hele EU i sidste ende
kom til at betale hvis grækene ikke kunne?

>Spørgsmålet er hvordan vi bedst takler
>situationen,

afskaffe euroen hurtigst muligt

> [...]
>lov til at gå rigtig fallit. Det er dyrt at redde et land som
>Grækenland, men i sidste ende er det langt billigere end alternativet.

hvorfor tror du det?

Det vil snarere sende det signal til andre at økonomisk uansvarlighed
betaler sig ganske udmærket - man sende bare regningen til
skatteyderne i de øvrige EU-lande

Fra : J. Nielsen

Dato : 25-10-11 15:40

On Tue, 25 Oct 2011 15:52:47 +0200, "@" <Snabel@snabel.net> wrote:

>hvorfor tror du det?
>
>Det vil snarere sende det signal til andre at økonomisk uansvarlighed
>betaler sig ganske udmærket - man sende bare regningen til
>skatteyderne i de øvrige EU-lande

Jeg vil garantere for, at hvis Grækenland får eftergivet en del af sin
gæld, vil Italien, Spanien, Portugal og Irland kræve det samme, når de
meget snart står i samme situation.
--

-JN-

Fra : Bertel Brander

Dato : 25-10-11 18:43

Den 25-10-2011 16:40, J. Nielsen skrev:

> Jeg vil garantere for, at hvis Grækenland får eftergivet en del af sin
> gæld, vil Italien, Spanien, Portugal og Irland kræve det samme, når de
> meget snart står i samme situation.

Alternativet til at få eftergivet en del af gælden
er at gå konkurs. De fleste vil nok foretrække at
landene i det mindste betaler en del af deres gæld.

Fra : @

Dato : 25-10-11 18:45

On Tue, 25 Oct 2011 16:40:01 +0200, J. Nielsen <morgan@post8.tele.dk>
wrote:

>Jeg vil garantere for, at hvis Grækenland får eftergivet en del af sin
>gæld, vil Italien, Spanien, Portugal og Irland kræve det samme, når de
>meget snart står i samme situation.

lige nemlig -

men nu er det jo ikke de "gode" og "rigtige" teknokrater der skal
betale gildet det har de jo alt skatte"malke"kvæget til,

og så længe "kvæget" tier og bier vedbliver teknokraterne med deres
uansvarligheder

det eneste fornuftige vi kan gøre er at komme ud af EU, og det kan kun
gå for langsomt

Fra : Ivannof

Dato : 26-10-11 14:58

wrote:

> [...]

uansvarligheder

det eneste fornuftige vi kan gøre er at komme ud af EU, og det kan kun
Det er der mange der mener. Specielt i England. Sådan noget som 70% vil
have afstemning og udmeldelse og 49% siger ud.

Hilsen Ivan

Fra : Bo Warming

Dato : 26-10-11 22:13

On Tue, 25 Oct 2011 19:44:54 +0200, "@" <Snabel@snabel.net> wrote:

> [...]
>uansvarligheder
>

>det eneste fornuftige vi kan gøre er at komme ud af EU, og det kan kun

Et fortEuropa med landminer i middelhavet og masser af overvågning med
gpssatelitter så ingen sammenstør ku være dansk norsk betingelse for
at gide lege med tåberne i et marked med FRIHANDEL som A og Z

Fra : Bertel Brander

Dato : 25-10-11 18:42

Den 25-10-2011 15:52, @ skrev:

> så lad os da tage den "øretæve" nu hellere end vente på en endnu
> større

Hele øvelsen går ud på at få den mindst mulige øretæve,
Tyskland og Frankrig er ikke interesserede i at stoppe
for Euro'en.

> er du HELT sikker på det?

Ja.

> Mon ikke de enorme lån som nogle banker har givet til Grækerne er
> givet netop i forvsiningen om at sktaaeyderne i hele EU i sidste ende
> kom til at betale hvis grækene ikke kunne?

Det er naturligvis en balance, der er banker der får horrible
renter på usikre lån til Grækenland og andre. Det er ikke helt
fair at de får alle deres penge fra EU. Derfor ender det sikkert
med at Grækenland betaler en vis del af deres gæld, i en kontrolleret
bankerot.

> afskaffe euroen hurtigst muligt

Det er hverken den bedst mulige løsning nu eller i
fremtiden, det er heller ikke en mulighed. Men der
er naturligvis EU-skeptikere der ønsker at bruge
krisen til at få stoppet EU.

Fra : @

Dato : 25-10-11 19:04

On Tue, 25 Oct 2011 19:41:33 +0200, Bertel Brander
<bertel@post4.tele.dk> wrote:

>Hele øvelsen går ud på at få den mindst mulige øretæve,
>Tyskland og Frankrig er ikke interesserede i at stoppe
>for Euro'en.

OG????????

er du virkelig så tåbelig at du tror at det græske problem er en enlig
svale?

Spanien, portugal og måske Italien og Irland har økonomier som ikke er
noget at råbe hurra for

Fra : Bertel Brander

Dato : 25-10-11 19:53

Den 25-10-2011 20:03, @ skrev:

> OG????????

Det betyder at Euro'en ikke bliver afskaffet.

> er du virkelig så tåbelig at du tror at det græske problem er en enlig
> svale?

Silvio Berlusconi, har snart kørt Italien lige så langt ud,
så Grækenland er ikke en enlig svale. På længere sigt bliver
landene i Euroen nødt til at få bedre styr på hinanden, for
at undgå lignende sager i fremtiden.

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-10-11 20:18

On 2011-10-25 20:53, Bertel Brander wrote:

> På længere sigt bliver
> landene i Euroen nødt til at få bedre styr på hinanden, for
> at undgå lignende sager i fremtiden.

Og /demokrati/ er en by i Rusland?

"Brander" du selv for at blive diktator over kloden?

Fra : Bertel Brander

Dato : 25-10-11 21:37

Den 25-10-2011 21:17, Martin Larsen skrev:

> Og /demokrati/ er en by i Rusland?

Nej, demokrati er et mindre bjerg i Panama...

Der er sådan set ikke noget af det der foregår i EU der
ikke er demokratisk

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-10-11 22:18

On 2011-10-25 22:37, Bertel Brander wrote:

> Nej, demokrati er et mindre bjerg i Panama...
>
> Der er sådan set ikke noget af det der foregår i EU der
> ikke er demokratisk

Åh, ja folkeafstemninger bliver omgjort hvis ikke der stemmes rigtigt

Fra : Isachsen

Dato : 26-10-11 11:35

Martin Larsen wrote:

> Åh, ja folkeafstemninger bliver omgjort hvis ikke der stemmes rigtigt

Ja, det er da så nemt.

Isachsen

Fra : DADK

Dato : 26-10-11 12:47

On 26-10-2011 12:35, Isachsen wrote:

> Ja, det er da så nemt.

Det vanskelige består i at finde et belejligt tidspunkt hvor man kan
tricke danskerne til at stemme "ja". Og når vi først har sagt "ja", er
der jo ingen der begynder at tale om en ny folkeafstemning. Et "nej" er
midlertidigt, et lille nervøst hårdt presset "ja" definitivt. Det minder
lidt om voldtægt.

Fra : Isachsen

Dato : 26-10-11 14:31

DADK wrote:

> [...]
> der jo ingen der begynder at tale om en ny folkeafstemning. Et "nej"
> er midlertidigt, et lille nervøst hårdt presset "ja" definitivt. Det

Det gjelder bare å vurdere hva som er å foretrekke:
1. Ubehagelighetene som oppstår når man annullerer et valg (opinionen
får jo alltid nyss om det).
2. Eller bryet med å la egne "stormtropper" stille opp ved valglokalene
(med køller og maskinpistoler) og sørge for at folk stemmer "riktig".
Det "internasjonale samfunn" kan ikke lige denslags.

Isachsen

Isachsen

Fra : Bo Warming

Dato : 26-10-11 22:19

On Tue, 25 Oct 2011 23:18:28 +0200, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Åh, ja folkeafstemninger bliver omgjort hvis ikke der stemmes rigtigt

De kloge svejtere har løst det problem - en lov man stemmer om fx
minareter skal gælde X årtier

Hvorfor led det succesrige antiminaret parti NEDERLAG i sveits
fornylig ???

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-10-11 22:50

On 2011-10-26 23:18, Bo Warming wrote:

> De kloge svejtere har løst det problem - en lov man stemmer om fx
> minareter skal gælde X årtier
>
> Hvorfor led det succesrige antiminaret parti NEDERLAG i sveits
> fornylig ???

Byd selv ind - men der køres jo massiv hetz overalt i EU mod
massemigrationsskepsis

Mvh
Martin

Fra : @

Dato : 27-10-11 14:44

<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Åh, ja folkeafstemninger bliver omgjort hvis ikke der stemmes rigtigt

og armvridning på banker bruges når en gæld på 1,4 MIA euro skal
halveres

næste nummer på dagsordenen bliver sikkert en EU-hær som kan sættes
ind meget lig tilstandene i ungarn i '56 og Tjekkoslovakiet i '68

Fra : @

Dato : 27-10-11 14:38

On Tue, 25 Oct 2011 22:37:01 +0200, Bertel Brander
<bertel@post4.tele.dk> wrote:

>Nej, demokrati er et mindre bjerg i Panama...
>
>Der er sådan set ikke noget af det der foregår i EU der
>ikke er demokratisk

demokrati = folkestyre

hvad i EU mener du er styret at folkene i medlemslandene

selv det ganske udmærkede nærhedsprincip blev jo aldrig til noget

Fra : Isachsen

Dato : 27-10-11 16:19

@ wrote:
> On Tue, 25 Oct 2011 22:37:01 +0200, Bertel Brander
>

> demokrati = folkestyre
>

> hvad i EU mener du er styret at folkene i medlemslandene
>
> selv det ganske udmærkede nærhedsprincip blev jo aldrig til noget

Tampen brenner. Ligningen over er kun tilnærmelsesvis riktig. Og den har
neppe noensinne vært noe annet. Efterhånden er det mange som har
inntrykk av, at det nettopp ikke er folkene i EU-landene som styrer EU.
EU selv blir heller ikke styrt innenfra. Det blir ledet fra utenfor EU.

Isachsen

Fra : Bertel Brander

Dato : 27-10-11 19:06

Den 27-10-2011 15:38, @ skrev:

> demokrati = folkestyre
>

> hvad i EU mener du er styret at folkene i medlemslandene

Alt i EU er styret af politikerne i de enkelte
medlemslande.

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 27-10-11 19:25

On Thu, 27 Oct 2011 20:06:04 +0200, Bertel Brander wrote:

> Alt i EU er styret af politikerne i de enkelte
> medlemslande.

EU er an mafia-lignende organisation med "Don" Barroso som diktator.

Fra : Bertel Brander

Dato : 27-10-11 19:50

Den 27-10-2011 20:25, Steen A. Thomsen skrev:

> EU er an mafia-lignende organisation med "Don" Barroso som diktator.

Det er ikke overraskende at Thomsen har svært ved at
forholde sig til virkeligheden.

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 27-10-11 20:00

On Thu, 27 Oct 2011 20:50:10 +0200, Bertel Brander wrote:

> Det er ikke overraskende at Thomsen har svært ved at
> forholde sig til virkeligheden.

Det er IKKE mig (af os to), der har problemer på det område.

EU er IKKE folkets projekt.

Fra : Bertel Brander

Dato : 27-10-11 20:26

Den 27-10-2011 20:59, Steen A. Thomsen skrev:

> Det er IKKE mig (af os to), der har problemer på det område.

Jo.

> EU er IKKE folkets projekt.

Det har jeg sådan set ikke påstået.

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 27-10-11 22:22

On Thu, 27 Oct 2011 21:26:22 +0200, Bertel Brander wrote:

> Jo.

Den påstand må du så gerne lige underbygge.

> Det har jeg sådan set ikke påstået.

EU er heller ikke demokratisk. Hvornår har du sidst været med til at vælge
medlemmerne af EU-kommissionen.?

Tag f.eks. følgerne af Metok-dommen. Det er "big-brother" der tvinger et
medlemsland til at lave regler, som dette lands befolkning IKKE støtter.

Ud af EU, og det kan KUN gå for langsomt.

Fra : @

Dato : 27-10-11 20:16

<bertel@post4.tele.dk> wrote:

>Alt i EU er styret af politikerne i de enkelte
>medlemslande.

jaha

og når folk ikke lige stemmer som politikerne vil have dem til,

ja så fremturer politikerne blot med en ny afstemning

OG

de løgne som EF og senere EU-tilhængere har stukket ud er af værste
skuffe -

Fra : @

Dato : 25-10-11 20:19

On Tue, 25 Oct 2011 20:53:28 +0200, Bertel Brander
<bertel@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
>så Grækenland er ikke en enlig svale. På længere sigt bliver
>landene i Euroen nødt til at få bedre styr på hinanden, for

EU - teknokrater og politikere uden reelt ansvar for egne handlinger -

styr på hinanden !!!!!!!!!!! plus !!!!!!!!!!!!!

i samtlige år siden danmarks indtræden i EF og velsagtens også inden
har hvert eneste regnskab fået kritik af revisorerne fordi det hver
gang har vist sig at ca. 10% af udbetalingerne har der ikke kunnet
gøres rede for (læs- 10 % er svindlet væk)

hvorledes forestiller du dig at der skulle komme styr på noget
overhovedet?

Ganske kort tid efter euroens indførelse overtrådte både Tyskland og
Frankrig reglerne for hvor stort deres statsunderskud måtte være -

fik man styr på det - NEJ man blæste blot på reglerne og skaltede og
valtede videre

din naivitet og blåøjethed er himmelråbende,

må håbe at din evne vilje og glæde ved at betale teknokraternes gilde
vil blive ved med at være stor

Fra : Bertel Brander

Dato : 25-10-11 21:41

Den 25-10-2011 21:19, @ skrev:

> EU - teknokrater og politikere uden reelt ansvar for egne handlinger -

EU er underlagt de enkelte lande, der i sig selv er
demokratisk valgt. I øvrigt har den nuværende krise
sådan set ikke noget med demokrati at gøre.

> [...]
>
> din naivitet og blåøjethed er himmelråbende,
>
> må håbe at din evne vilje og glæde ved at betale teknokraternes gilde

Der er ganske givet fejl i EU systemet, bundlinjen er
at det ville være en katastrofe at afskaffe EU og
Euroen, specielt under den nuværende krise.

Fra : @

Dato : 27-10-11 14:41

On Tue, 25 Oct 2011 22:41:03 +0200, Bertel Brander
<bertel@post4.tele.dk> wrote:

>EU er underlagt de enkelte lande,

de enkelte lande er underlagt EU, end ikke det så højt og flot
besungne vetoret er det papir værd den er skrevet på

>Der er ganske givet fejl i EU systemet, bundlinjen er
>at det ville være en katastrofe at afskaffe EU og
>Euroen, specielt under den nuværende krise.

som andre babelstårne vil EU vælte jo før det sker, jo mindre vil
katastroen være

Fra : J. Nielsen

Dato : 25-10-11 21:15

<bertel@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
>fair at de får alle deres penge fra EU. Derfor ender det sikkert
>med at Grækenland betaler en vis del af deres gæld, i en kontrolleret

Bankerne satser naturligvis på at eurolandenes regeringer vil dække
deres tab. Kyniker som jeg er, gætter jeg på at mange af landenes
regeringsmedlemmer er i lommen på nogle af de store banker - ellers
havde man forlængst skåret igennem og dikteret en løsning.

>Det er hverken den bedst mulige løsning nu eller i
>fremtiden, det er heller ikke en mulighed. Men der
>er naturligvis EU-skeptikere der ønsker at bruge
>krisen til at få stoppet EU.

Ingen vil indrømme det, men det er politikernes stolthed, der forhindrer
dem i at vælge den fornuftige løsning og kvæle den vanskabning de selv
har skabt. Man skulle tro at tyskerne havde lært lektien, når det drejer
sig om at fortsætte kampen efter at krigen *er* tabt, men nej...
--

-JN-

Fra : Bo Warming

Dato : 26-10-11 22:04

On Tue, 25 Oct 2011 22:14:47 +0200, J. Nielsen <morgan@post8.tele.dk>
wrote:

> [...]
>har skabt. Man skulle tro at tyskerne havde lært lektien, når det drejer
>sig om at fortsætte kampen efter at krigen *er* tabt, men nej...

Græsk demo i TV havde store skilte om at tyskland skylder os alle fra
krigens tid - gør de eller er der forældelsesfrist på bombede broer?

Fredsslutninger slog en streg over så folk gad genopbygge og ikke åd
cyankaliumkapsel, så krigsgæld ER for sent at slå på

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-10-11 22:48

On 2011-10-26 23:03, Bo Warming wrote:
> On Tue, 25 Oct 2011 22:14:47 +0200, J. Nielsen<morgan@post8.tele.dk>

> Græsk demo i TV havde store skilte om at tyskland skylder os alle fra
> krigens tid - gør de eller er der forældelsesfrist på bombede broer?

Det mest utrolige er at kommunist-anarkist-terror- og voldsbøllerne sgu
virkelig tror at deres misere skyldes at tyskerne skylder dem penge -
det er absurd :-|

Mvh
Martin

Fra : Vidal

Dato : 25-10-11 10:18

> [...]

> indrette deres samfund som de vil, incl konsekvenserne af slendrian og

Jo, men i øjeblikket er øvelsen at forhindre nogle
europæiske banker at gå fallit, mest franske. Som
sådan skider de fleste på, hvad Grækenlands økonomiske
status er. Solidaritet er vist ikke noget fremtrædende
motiv i disse dage.

Fra : Lyrik

Dato : 25-10-11 10:53

Den 25/10/11 11.17, Vidal skrev:

> [...]
> sådan skider de fleste på, hvad Grækenlands økonomiske
> status er. Solidaritet er vist ikke noget fremtrædende
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Men solidariteten i Europa er der når det gælder! Referance: WW2

Vi må ikke lade EU udvikle sig til et "Krigens projekt" Der kan komme
voldsomme spændinger imellem landene hvis de ikke står sammen.

Jeg har før kaldt det et "Krigens projekt". Det har jeg fordi dets
forgænger "Det Østrig Ungarske Kejserdømme" brød sammen og efterlod sig
1. Verdenskrig!

Her var 11 lande samlet i datidens "EU". Smukke kulturelle ting som
Wienervals og operetter er nok født af den tid.

Men samtidig fødtes et had til den ledende magt Østrig! Ungarn mente at
de blev økonomisk snydt.(Hvad de ikke blev). Men alligevel købte de
Preussen til at angribe deres eget-Østrig-Ungarn!!

Så ville de andre stater ud! Gavrilo Princip fra Serbien skød Frans
Ferdinand og snart var 1. verdenskrig i gang!

Vi har den gamle spænding mellem protestanter og katolikker. Det er to
forskellige måder at være kristen på. men lad os ikke glemme at vi er
kristne kulturer og at Jesus sagde:

"Jeg beder om at de alle må være ét! Så verden må tro at du har sendt mig!"

Vi bliver nødt til at slå et slag for den enhed! Vi har ikke noget valg!
Ellers kan vi se frem til årtier med tilbagegang.
Kursen har siden EF været sat imod et Europæisk fællesskab. Nu må pillen
sluges!

MvH
Jens

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-10-11 12:05

On 2011-10-25 11:52, Lyrik wrote:

> "Jeg beder om at de alle må være ét! Så verden må tro at du har sendt mig!"
>
> Vi bliver nødt til at slå et slag for den enhed! Vi har ikke noget valg!

Du opfatter ikke allesammen som fedtmuler?

> Ellers kan vi se frem til årtier med tilbagegang.

Ja, hvis man insisterer på at holde dødssejleren gående.

Der bliver mange års tilbagegang uanset hvad pga fortidens synder og de
lalleglade totalitære kommissærers sindssyge visioner/haluer.

Fra : Bo Warming

Dato : 25-10-11 16:57

On Tue, 25 Oct 2011 11:52:45 +0200, Lyrik <jenserikbech@gmail.com>
wrote:

> [...]
>Ellers kan vi se frem til årtier med tilbagegang.
>Kursen har siden EF været sat imod et Europæisk fællesskab. Nu må pillen

Det eneste kloge ved EU er frihandel og ens regler for hvornår agurker
er 1 sortering pga krumning

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-11 17:07

"Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det har jeg fordi dets forgænger "Det Østrig Ungarske Kejserdømme" brød
> sammen og efterlod sig 1. Verdenskrig!

Det var da godt nok pudsigt - Østrig-Ungarn deltog i 1. Verdenskrig og blev
først nedlagt i 1918.
Hvordan kan de så efterlade sig 1. verdenskrig?

> Her var 11 lande samlet i datidens "EU". Smukke kulturelle ting som
> Wienervals og operetter er nok født af den tid.
Østrig-Ungarn opstod som et kompromis Af kejserriget Østrig i 1867. Der var
så to dele (Østrig og Ungarn) med hvert sit parlament under en fælles
Kejser/Konge som så var ansvarlig for fælles anligender som forsvars- og
udenrigspolitik.
Hvordan får du denne opsplitning til at skulle være en samling og hvodan får
du 11 lande ud af 2?

> Men samtidig fødtes et had til den ledende magt Østrig! Ungarn mente at de
> blev økonomisk snydt.(Hvad de ikke blev). Men alligevel købte de Preussen
> til at angribe deres eget-Østrig-Ungarn!!

Der var godt nok den Prøjsisk-Østriske krig FØR Østrig-Ungarn blev dannet;
men hvilke krige har der været mellem Østrig og Prøjsen efter 1866? Og
iøvrigt en krig der handlede om hvem der skulle dominere i den tyske union
uden relation til Ungarn.

Fra : Bo Warming

Dato : 26-10-11 21:53

On Wed, 26 Oct 2011 18:07:08 +0200, "Carl Alex Friis Nielsen"
<cafn*mail.dk> wrote:

> [...]
>men hvilke krige har der været mellem Østrig og Prøjsen efter 1866? Og
>iøvrigt en krig der handlede om hvem der skulle dominere i den tyske union

Ungarn er gode til gullash og har mange solskinstimer, forgælder de
sig tar vi pant i herregårde nær Budapest Så kan ALLE lære det

Yde før nyde .Gældsfængsel var også god læresreg og elektronisk
fodlænke gør opdragelsesmidlet billigt

Vil du overforbruge hvis du så hindres i 5 år i ferier og downtown
kørsel i weekender

Fra : DADK

Dato : 25-10-11 11:08

On 25-10-2011 11:17, Vidal wrote:

> Jo, men i øjeblikket er øvelsen at forhindre nogle
> europæiske banker at gå fallit, mest franske.

De fleste er ret enige om, at det næppe bliver aktuelt at store vigtige
banker går fallit hvis Grækenland også gør. Både de franske, italienske
og tyske banker skal nok klare sig, ifølge alle de eksperter jeg har set
kloge sig om det rundt omkring. Bankerne får nogle gevaldige tab, men de
er mere eller mindre allerede indkalkuleret.

Som
> sådan skider de fleste på, hvad Grækenlands økonomiske
> status er. Solidaritet er vist ikke noget fremtrædende
> motiv i disse dage.

Jo, der er lidt "solidaritet" i det, men mest af alt solidaritet til
euroen som prestigeprojekt. Hvis det bare handlede om at redde nogle
banker lod man Grækenland gå konkurs, og brugte så de mange mia euro til
at holde bankerne skadesløse - det ville sikkert også blive meget
billigere. For grækerne, den almindelige græker, tror jeg endda det
ville være bedre hvis de krakkede, blev smidt ud af euroen og fra i
morgen handlede i drachmer.

Fra : DADK

Dato : 25-10-11 11:03

On 25-10-2011 00:10, Bertel Brander wrote:

> Sagen er jo den enkle at vi på grund af EU hænger på Grækenlands
> problemer, så vi kan ikke bare lade Grækenland gå til grunde,
> det ville få fatale konsekvenser for hele EU området.

Hvis det får konsekvenser for teknokrati-uhyret EU, så synes jeg vi skal
tage chancen.

> [...]
> løst på disse regler, resultatet ser vi i Grækenland og Italien.
> Så der er kun to veje, at droppe Euro'en eller tætterer integration.

Eurolandene må hjertens gerne integrere sig tættere, det skal bare ikke
bruges som argument for at vi skal af med forbeholdene, eller set fra EU
at de lande der står uden for euroen også skal inddrages i den tættere
"integration"

> I den nuværende situation vil det være en katastrofe at droppe
> Euroen,

Euroen er en del af problemet, ikke løsningen. Mens Tyskland har oplevet
e massic vækst og succes som følge af euroen, fordi den stadig
prisfastsættes som D-marken, så har omkringliggende lande der også er
med i euroen oplevet det stik modsatte. Og hvor de førhen kunne f.eks
sætte renten eller devaluere, så er de nu pisket til at følge ECB. Så
medens Tyskland synes euroen er fantastisk, skumler det noget i
yderkrogene ag eurozonen. Det er sigende, her for ½ års tid siden, at
medens Grækenland er ved at gå konkurs, og Spanien, Irland, Italien mv
skriger på vækst - så HÆVER man renten i ECB, for at imødegå
"overophedning" i den tyske økonomi. Det er euroens totale ufornuft i en
nøddeskal. Europa er ikke USA - du kan ikke fastsætte en rente og føre
en fælles økonomisk politik der på samme tid ijmdegår arbejdsløsheden i
nakskov, overforbruget i Tyskland og gældskrisen i Sydeuropa. Så det var
dømt til at mislykkes - landene og regionerne er for forskellige, og har
for forskellige behov. Den eneste grund til at det først nu er blevet
helt krystalklart (for andre end generelle skeptikere som undertegnede)
det er jo, at Europa og verden de første 5-6-7 år oplevede en fin vækst.
Finanskrisen har vist, at euroen ikke er et instrument der kan afhjælpe
finanskriser, men tværtimod blot forlænge og forværre krisen for de
enkelte lande.

> [...]
> Euroen står Danmark delvis udenfor Euroen, men i sidste ende har
> vi ikke andre valg, end følge resten af Europa.

Og hvis vi vil redde DSBFirst har vi ikke andre valg end at lade staten
betale gælden og give bod til svenskerne. Men hvorfor egentlig redde
DSBFirst? Det var jo ikke en succes. Det samme med euroen. Lad falde
hvad ikke kan stå. Euroen er sikkert fin for nogle lande, f.eks
Tyskland, og de kan da køre euro al det de vil, og så - om 100 år, NÅR
eller HVIS landene er integrerede, kan de tage euroen til sig.

Men det er komplet vanvid at kræve mere EU, mere "integration
(=udemokratisk EU-kontrol) FOR at få euroen til at virke bedre, i teorien.

Fra : Lyrik

Dato : 25-10-11 11:31

Den 25/10/11 12.02, DADK skrev:

> [...]
>
> Men det er komplet vanvid at kræve mere EU, mere "integration
> (=udemokratisk EU-kontrol) FOR at få euroen til at virke bedre, i teorien.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

En anden idé der er bragt på bane(i EU) er at køre med 2 valutaer! Altså
for eksempel krone og Euro på én gang.
Så kommer Euro vel til at fungere som en slags dollarmønt der er gangbar.
Så vil den rette ind efter popularitet.

Mvh
Jens

Fra : Kim Larsen \(på AltB~

Dato : 25-10-11 12:09

> [...]
> Så kommer Euro vel til at fungere som en slags dollarmønt der er
> gangbar. Så vil den rette ind efter popularitet.

Det kan man da mange steder i Danmark allerede. Hvad skulle det nye være i
det ? I øvrigt vil det være Euroens endeligt hvis den skal være sekundær
valuta i forhold til alle de gamle valutaers eventuelle re-introduktion,
hvis det er det som du har i tankerne. Ikke at det gør mig det mindste hvis
det sker. Jo mindre EU des bedre.

Tværpolitisk, antiroyalist, atomkraftmodstander og EU-modstander
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : DADK

Dato : 25-10-11 13:00

On 25-10-2011 12:30, Lyrik wrote:

> [...]
> for eksempel krone og Euro på én gang.
> Så kommer Euro vel til at fungere som en slags dollarmønt der er gangbar.

Det lyder som en utrolig god løsning. Faktisk et ekstremt godt forslag.
Lige når man hører det virker det måske lidt skørt, men det kan så vidt
jeg kan se sagtens lade sig gøre i praksis, det ville bevare euroen som
en formentlig stærk verdensvaluta, og samtidig afhjælpe de allermest
kedelige bivrikninger ved f.eks at folk i en lille syditaliensk by med
90% arbejdsløse er pisket til at betale med en verdensvaluta der har
gjort alting dyrere, eller at de lokale regeringer er ude af stand til
at rette op på deres egne økonomier - så krisen vokser - fordi de ikke
må føre selvstændig økonomisk politik.

Og netop - i takt med at euroen så bliver mere "spiselig" for de
europæiske lande, dvs anvendelig i praksis måske fordi de har opnået
tættere integration, så vil euroen helt naturligt på sigt udkonkurrere
den "gamle" valuta.

Det er indførelse af euroen på markedsvilkår, frem for som diktat fra
oven, hvor vi jo nærmest får sat en pistol for panden.

Fra : Bertel Brander

Dato : 25-10-11 18:52

Den 25-10-2011 12:02, DADK skrev:

> Hvis det får konsekvenser for teknokrati-uhyret EU, så synes jeg vi skal
> tage chancen.

Der er selvfølgelig nogen der ønsker det værste for EU, uanset
hvad. Men vi er nogen der bekymrer sig mere om fremtiden, end
at vælte EU.

> [...]
> bruges som argument for at vi skal af med forbeholdene, eller set fra EU
> at de lande der står uden for euroen også skal inddrages i den tættere

I første række er det Euro-landene der skal redde Euroen, men
Danmark har også en interesse i at Europa kommer på ret kurs
igen.

> Euroen er en del af problemet, ikke løsningen.

Tværtimod.

> Mens Tyskland har oplevet
> e massic vækst og succes som følge af euroen,

Hele EU området har haft stor gavn af Euroen.

>fordi den stadig
> prisfastsættes som D-marken

Det er noget vrøvl.

>, så har omkringliggende lande der også er
> med i euroen oplevet det stik modsatte. Og hvor de førhen kunne f.eks
> sætte renten eller devaluere, så er de nu pisket til at følge ECB.

Danmark kan sådan set både sætte sin egen rente og devaluere,
men både røde og blå regeringer ved godt at vi er bedst tjent
med at følge Euro-landene.

>Så
> medens Tyskland synes euroen er fantastisk

Tyskland er vist dem der har betalt mest for at holde
Grækenland kørende.

> Europa er ikke USA - du kan ikke fastsætte en rente og føre
> en fælles økonomisk politik der på samme tid ijmdegår arbejdsløsheden i
> nakskov, overforbruget i Tyskland og gældskrisen i Sydeuropa.

Selvfølgelig kan man det, det er et spørgsmål om vilje til at
føre en fast fælles økonomisk politik.

> Og hvis vi vil redde DSBFirst har vi ikke andre valg end at lade staten
> betale gælden og give bod til svenskerne. Men hvorfor egentlig redde
> DSBFirst? Det var jo ikke en succes.

Jeg er ikke inde i VKO-regeringens pinagtige håndtering af DSB.

Fra : @

Dato : 25-10-11 19:05

On Tue, 25 Oct 2011 19:52:05 +0200, Bertel Brander
<bertel@post4.tele.dk> wrote:

>Hele EU området har haft stor gavn af Euroen.

hvilken gavn?

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 25-10-11 19:16

On Tue, 25 Oct 2011 20:05:07 +0200, @ wrote:

> hvilken gavn?

Hvis jeg ikke husker meget galt, var det noget med at vi ville slippe for
at betale vekslegebyr, når vi tog på charterferie.

Fra : J. Nielsen

Dato : 25-10-11 21:15

On Tue, 25 Oct 2011 20:15:48 +0200, "Steen A. Thomsen"
<s_a_thomsen@yahoo.com> wrote:

>Hvis jeg ikke husker meget galt, var det noget med at vi ville slippe for
>at betale vekslegebyr, når vi tog på charterferie.

Ja, herregud. Det var virkelig et af hoved argumenterne. Jeg har
fornyligt været i både Tyskland og Sverige - og klaret mig med et VISA
kort.

Som et kuriosum kan jeg i øvrigt nævne, at jeg ikke stødte på nogle
toldere ved den dansk/tyske grænse. Ved Øresundsbroen, derimod, talte
jeg ikke mindre end otte toldere på én gang. Så meget for hykleriet om
den danske grænsekontrol.
--

-JN-

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-10-11 22:10

J. Nielsen <morgan@post8.tele.dk> skrev i meddelelsen
ij5ea71dop2hfg5ovpmm18e8od6283nc1n@4ax.com:

> [...]
> toldere ved den dansk/tyske grænse. Ved Øresundsbroen, derimod, talte
> jeg ikke mindre end otte toldere på én gang. Så meget for hykleriet om

Jeg har været over Øresundsbroen mindst 15 gange inden for de sidste par år.
Der har - hver eneste gang - været svenske toldere i fuld gang lige efter
betalingsanlægget. Og Sverige var et af de lande, der kritiserede os for at
indføre øget grænsekontrol!

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : @

Dato : 27-10-11 14:42

On Tue, 25 Oct 2011 23:10:01 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>betalingsanlægget. Og Sverige var et af de lande, der kritiserede os for at

nej nej nej

det var ikke grænsekontrol der blev kritiseret det var DF

Fra : DADK

Dato : 26-10-11 00:52

On 25-10-2011 22:14, J. Nielsen wrote:

> Ja, herregud. Det var virkelig et af hoved argumenterne. Jeg har
> fornyligt været i både Tyskland og Sverige - og klaret mig med et VISA
> kort.

Det var simpelthen så plat og usselt som der blev argumenteret dengang i
2000. Med skam må jeg melde at jeg tilsidst blev overbevist dengang. Men
man skal altid følge sin førsteintuition - mange af de negative ting man
forestillede sig er til fulde blevet realiseret. Chancen var også stor,
det er EU, og her sætter næsten kun fantasien grænser for hvor tåbeligt
det kan blive.

> [...]
> toldere ved den dansk/tyske grænse. Ved Øresundsbroen, derimod, talte
> jeg ikke mindre end otte toldere på én gang. Så meget for hykleriet om

Der er svenske toldere HVER gang. Svenskerne fandt i øvrigt straks efter
valget noget nyt at beklage sig over. Det var naturligvis ham den der
borgmester fra Malmö, der hader Danmark, danskere og ikke mindst jøder
af et godt hjerte. Han glædede sig over at Helle T sagde at de ville
fjerne grænsebommene - selvom der jo er massivt flere på den svenske
side - i stedet kunne han så tordne imod den bebudede betalingsring.

Fra : @

Dato : 27-10-11 15:08

On Wed, 26 Oct 2011 01:52:14 +0200, DADK <DADK@webspeed.dk> wrote:

>Det var simpelthen så plat og usselt som der blev argumenteret dengang i
>2000.

tåberne er virkelig langt ude:

Grundloven
§ 26
Kongen har ret til at lade slå mønt i henhold til loven.

jeg hørte en jurist som ramme alvor sagde at man ikke overtrådte
grundloven ved at tilslutte sig euroen fordi de fleste euroer jo var
sedler !!!!!!!!!!!!

men bare vent, vi har desværre ikke hørt det sidste om dansk
tilslutning til euroen,

og der vil ikke være ret mange af de selvfede levebrødspolitkere som
vil skænke det en tanke at en indførelse af euro i Danmark vil være
grundlovsstridigt

hørte i radioen i formiddags fars egen forkkælede tøs Lene Espersen
udbrede sig om Danmarks manglende indflydelse på euroen - BVADR

indflydelse på om lorten er mørke- eller lysebrun!!!!

det er ganske tydeligt at det eneste teknokraterne tænker på er endnu
flere skatteyderbetalte job til alle vennerne - til gavn for et lille
fåtal og til udgift for det langt overvældende flertal

Fra : @

Dato : 27-10-11 14:35

wrote:

> [...]
>toldere ved den dansk/tyske grænse. Ved Øresundsbroen, derimod, talte
>jeg ikke mindre end otte toldere på én gang. Så meget for hykleriet om

det var DF der foreslog mere grænsekontrol - DERFOR og kun derfor
blæste samtlige venstresnoede røde abekatte det op -

mange EU-lande har mere grænse/varekontrol en selv DF kunne drømme om

Fra : Bertel Brander

Dato : 25-10-11 19:50

Den 25-10-2011 20:05, @ skrev:

> hvilken gavn?

Det er sådan noget ligegyldigt som økonomi, det er slet
ikke nødvendigt at du prøver at forstå det, det ville
kræve en eller anden form for viden om virkeligheden.

Fra : @

Dato : 25-10-11 20:12

On Tue, 25 Oct 2011 20:49:34 +0200, Bertel Brander
<bertel@post4.tele.dk> wrote:

>Det er sådan noget ligegyldigt som økonomi, det er slet
>ikke nødvendigt at du prøver at forstå det, det ville
>kræve en eller anden form for viden om virkeligheden.

altså blot endnu en af dine tomme udokomenterede påstande

Fra : Bo Warming

Dato : 26-10-11 21:55

On Tue, 25 Oct 2011 21:12:21 +0200, "@" <Snabel@snabel.net> wrote:

>altså blot endnu en af dine tomme udokomenterede påstande

Det er trætende at sku veksle tl Euro

Fra : DADK

Dato : 26-10-11 00:54

On 25-10-2011 20:49, Bertel Brander wrote:

> Det er sådan noget ligegyldigt som økonomi, det er slet
> ikke nødvendigt at du prøver at forstå det, det ville
> kræve en eller anden form for viden om virkeligheden.

Du kunne jo starte med selv at forholde dig lidt til virkeligheden. Det
eneste vi har hørt fra dig vedr. økonomi er at du "tænker på fremtiden".
Det tror jeg også @ magter.

Fra : @

Dato : 27-10-11 15:11

On Wed, 26 Oct 2011 01:53:42 +0200, DADK <DADK@webspeed.dk> wrote:

>Du kunne jo starte med selv at forholde dig lidt til virkeligheden. Det
>eneste vi har hørt fra dig vedr. økonomi er at du "tænker på fremtiden".
>Det tror jeg også @ magter.

nu har jeg aldrig forestillet mig at Brander kunne tænke

men indtil videre har samme Brander ikke kunnet komme med noget som
helst der kunne indikere hvilken gavn euroen har gjort eller evt. vil
kunne gøre i fremtiden

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 01-11-11 20:57

"@" skrev i meddelelsen news:6fpia75fb9okh1d9jdv9npg6utd4avcfrs@4ax.com...

> [...]
>

>men indtil videre har samme Brander ikke kunnet komme med noget som
>helst der kunne indikere hvilken gavn euroen har gjort eller evt. vil

Jeg må give Brander ret her: Du er ikke i stand til at tænke, eftersom du
forsøger at debattere om påstået vold på venstrefløjen dokumenteret med en
fire år gammel artikel - det er sgu noget der mere end antyder at du
simpelthen slet ikke kan forholde dig til virkeligheden, akkurat som Brander
skriver.

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-11-11 21:24

On 2011-11-01 20:56, Arne H. Wilstrup wrote:

> du forsøger at debattere om påstået vold på venstrefløjen dokumenteret
> med en fire år gammel artikel

Mener du at røde voldsmænd automatisk bliver gode med tiden? Ja så
forstår man da fint dit hengivne forhold til lillefar Stalin - tsk tsk

Fra : DADK

Dato : 26-10-11 00:46

On 25-10-2011 19:52, Bertel Brander wrote:

> Der er selvfølgelig nogen der ønsker det værste for EU, uanset
> hvad.

Det er der sikkert nok, hvad ved jeg.

>Men vi er nogen der bekymrer sig mere om fremtiden, end
> at vælte EU.

Er det alt hvad du kan finde på? Det handler ikke om at "vælte EU", det
handler netop om fremtiden. Hvis EU's slet skjulte visioner om en
europæisk union, med skatter, fælles mønt, følles økonomisk politik -
økonomiske spændetrøjer som når staten "aftaler" et budget med
kommunerne, hvis EU ikke gør noget ved det groteske demokratiske
underskud, hvis EU skal føre udenrigspolitik, forsvarspolitik osv på
landenes vegne, og efter Lissabon skal landene jo ikke engang være
enige, så er det fint hvis EU går ned i tempo som følge af en krise i
"sammenholdet". Hvis du bekymrer dig om fremtiden, så se lidt på
nutiden. EU's borgere ønsker ikke Europas Forenede Stater, selvom alle
kræfter arbejder i den retning, og EU kan tydeligvis ikke løse de
problemer som bla euroen og det forcerede optag af nye medlemmer har
medført.

EU startede som en fin ide, og kunne have udviklet sig naturligt,
evolutionelt - som en logisk nødvendighed. I stedet har vi fået et
tekno-uhyre, et monster af et udemokratisk bureaukrati der knpskyder med
lysets hast - og alle er blevet større end de europæiske politikere kan
magte EU's egne problemer. De står jo skændes, helt bogstavligt, f.eks
Cameron og Sarkozy, for snurrende kameraer i disse dage nede i Bruxelles.

Og "løsningen"? Mere EU. Altid mere EU. Når vi ikke kan finde ud af
hvordan EU's iboende fejlslutninger og paradokser løses, så råbes der
bare "mere EU", mere "integration", det moderne newspeak for "mindre
demokrati" og "mindre selvbestemmelse og suverænitet". Hvis du er
bekymret for fremtiden, så tænk på en fremtid hvor Christiansborgs
eneste funktion er at forberede Europaparlamentsvalget for de 5-6
danskere, der skal vælges ned og kæmpe for Danmarks interesser i kamp
med 799 andre "folkevalgte", og i øvrigt ellers fungere som
ekspeditionskontor for EU's skrivebordsafgørelser og dekreter. Den
fremtid ligger 10 år væk, med mindre EU-vanviddet snart bremses op. Vi
er allerede i en situation hvor det politikerne reelt skændes om i
Folketinget nærmer sig en joke i indhold og betydning. Der flyttes lidt
rundt på nogle cigarkasser, nogle satspuljer og sådan lisdt hist og
pist, og allernådigst kan vi da stadig - frem til 20014, få lov til at
bruge flere penge end vi tjener, og f,eks satse på sundhed - men også
det er snart slut. 60% af al lovgivning er EU-dekreter, allerede, og
snart får vi helt præcis retningslinier for hvor mange penge vi må bruge
på skoler, på forsvar, på sundhed osv osv. Det er 100% sikkert, det står
i Lissabontraktaten - og så bliver det jo også slut med at bryde
valgløfter for de dasnske politikere, vælgerne kan bare slå op i en
manual og se hvordan det danske budget skal skrues sammen. Du tror det
er en joke, eller uvidenhed, eller paranoia - men det har man hører hver
gang der er blevet skåret endnu en skive af salamien. Først har
tilhængere benægtet det havde noget på sig, dernæst bliver argumentet,
at det er "nødvendigt" - som dig, f.eks på grund af "fremtiden".

Som sådan er der ikke noget i vejen med EU's ide, og det kan jo føre
hvorhen det vil med organisk vækst. Men det er jo komplet latterligt det
der foregår i disse år. Næsten surrealistisk. Forleden læste jeg, at et
nyt EU-direktiv forbyder børn at puste balloner op og trutte i truthorn
http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/ECE1419038/eu-forbyder-boern-at-puste-balloner-op/
Ja, hvis ikke man havde et link ville man jo næsten ikke selv tro på
det. Der er ikke meget som EU *ikke* blander sig i, selvom det jo ikke
har en hujende fis med hverken fremtidens udfordringer eller
"integration" at gøre.

Der er ikke noget i vejen med at stoppe op, holde en pause og tænke sig om.

> I første række er det Euro-landene der skal redde Euroen, men
> Danmark har også en interesse i at Europa kommer på ret kurs
> igen.

Jada. Men Danmark har ingen interesse i at være medlem af EU, eller
joine euroen eller ophæve de 3 andre forbehold - eller integrere sig
yderligere i dette vanvidsprojekt.

> Tværtimod.

Euroen ER problemet. Hvis euroen var løsningen, så havde man løst
gældskrisen forlængst og genskabt tilliden til de europæiske økonomier.
I stedet må nationalbanken ligefrem sælge ud af kroner for at holde
kursen nede, fordi kronen er blevet for meget værd - en slags
schweizerfranc, en safe harbour. Lyder det som om euroen er et
fantastisk redskab til at klare kriser, selv i en mikroøkonomi som den
græske? Men euroen og EU's handlemåde trækker bare pinen ud og har
accelereret krisen, forværret problemet. Det er såre simpelt, og ganske
logisk

1) Grækenland skulle aldrig have været med i euroen. De var ikke
kvalificerede.

- Det er det med at EU-projektet forceres helt hovedløst, bare EU bliver
større og man får flere med på så mange vogne som muligt, så tænker man
det er "godt"

2) EU skulle have været opmærksom på Grækenlands problemer langt tidligere.

- Det er det med at man reelt ikke aner hvor det skal bære hen, hvorfor
det skal og hvordan man gør det. Det går så hurtigt og hovedløst at de
fleste problemstillinger og fejl forties, hvis man da overhovedet ved om
der er en fejl, og hvis man gør - aner man ikke hvordan man skal
håndtere fejlen. Så vælger man bare at lukke øjnene. "Det går jo nok"

3) Grækenlands krise har skadet hele eurozonen.

- er det den slags "integration" vi skal have mere af? I stedet for at
Grækenland kunne gå konkurs med deres drachmer, og devaluere, så trækker
de resten af eurozonen med ned i faldet. Verdens største marked, EU, og
det forkromede euro-projekt udstiller sin svaghed, ved ikke at kunne
løse en gældskrise for et land der har *lavere* BNP end Danmark!!!!

Kan du ikke se hvor grotesk langt ude det er? Grækenland skulle ikke
have haft euro, man har forsømt at holde Grækendlands økonomi i ørerne,
og når korthuset vælter kan man ikke redde den græske økonomi alligevel
- landet går jo statsbankerot uanset hvad, det handler bare om selv at
vælge tidspunktet.

Det er tydeligvis en ren dødssejler. Ikke noget at satse på. Ingen har
interesse i at "vælte EU", men der kan heller ikke være mange ved deres
fornufts fulde fem som mener, at mere EU skulle være løsningen.

> Hele EU området har haft stor gavn af Euroen.

> Det er noget vrøvl.

Det gør den da. Jeg har endda eksemplificeret det. Om det er
forbundsbanken eller ECB der sætter renten er ét fedt. Det er stadig med
det europæiske lokomotiv Tyskland som rettesnor.

> Danmark kan sådan set både sætte sin egen rente og devaluere,
> men både røde og blå regeringer ved godt at vi er bedst tjent
> med at følge Euro-landene.

Nu skriver jeg også "de" og ikke "vi"

> Tyskland er vist dem der har betalt mest for at holde
> Grækenland kørende.

Ja, netop fordi tyskerne har en særlig interesse i Europrojektet. Du
kender åbenbart godt til detaljerne, men fornægter konkllusionen - det
er bare "vrøvl".

> Selvfølgelig kan man det, det er et spørgsmål om vilje til at
> føre en fast fælles økonomisk politik.

Du misforstår jo helt og aldeles. Det er jo ikke et spørgsmål om man
KAN, det er et spørgsmål om det er en god ide for borgerne. Helle T kan
også sætte skatten op til 75% og nedsætte dagpengeperioden til 14 dage.
Men det er ikke nødvendigvis en god ide.

Der sker ikke de store forandringer lokalt når den amerikanske
nationalbank sætter renten, de amerikanske stater er "integrerede", det
går fint fra Californien til Florida. Men de europæiske stater er IKKE
integrerede, der er for stor forskel for behovene i økonomisk politik i
Nakskov, Berlin, Madrid og Athen. Som jeg allerede tidligere har
redegjort for.

> Jeg er ikke inde i VKO-regeringens pinagtige håndtering af DSB.

Ja, en trist sag de arvede fra SR-regeringen med de IC4 tog. Det har
presset DSB ret ekstremt.

Fra : Bertel Brander

Dato : 26-10-11 21:48

Den 26-10-2011 01:46, DADK skrev:

> Det er der sikkert nok, hvad ved jeg.

Du er jo en af dem der vil bruge krisen som brækjern
til at afskaffe EU.

> [...]
> "integration" at gøre.
>
> Der er ikke noget i vejen med at stoppe op, holde en pause og tænke sig om.

Det er den sædvanlige national-romantiske sang, vi har
hørt de sidste 40 år. Ifølge denne sang er EU et stort
autonomt monster som kun er ude på at forvolde mest
mulig skade, og Danmark var meget bedre tjent med at
være uden EU. Problemet med den melodi er jo at den
på ingen måder bygger på fakta og hvordan virkeligheden
ser ud, den er udelukkende bygget på nationalromantiske
fantasier og en tro på at man kan stoppe globaliseringen.
Det holder jo ikke i virkeligheden, hvad med om du kom ind
i kampen, indså at en afskaffelse af EU og Euroen ville
være en katastrofe for hele Europa (og resten af verden).

> Euroen ER problemet. Hvis euroen var løsningen, så havde man løst
> gældskrisen forlængst og genskabt tilliden til de europæiske økonomier.

Det er jo præcist det EU gør i disse timer, får skuden på
rette kurs igen.

> 1) Grækenland skulle aldrig have været med i euroen. De var ikke
> kvalificerede.

Man skulle have holdt mere kontrol med Grækenland.

> 2) EU skulle have været opmærksom på Grækenlands problemer langt tidligere.

Ja.

> 3) Grækenlands krise har skadet hele eurozonen.

Bestemt, derfor bliver EU nødt til at finde en løsning,
uden EU havde vi ingen til at finde en løsning, og vi
ville stå med en katastrofe.

> Det gør den da. Jeg har endda eksemplificeret det. Om det er
> forbundsbanken eller ECB der sætter renten er ét fedt. Det er stadig med
> det europæiske lokomotiv Tyskland som rettesnor.

Tyskland er EU's største økonomi, derfor er det naturligt
at Tyskland har stor indflydelse på økonomien i EU, det
er der hverken noget underligt eller mistænkeligt i.

> Ja, netop fordi tyskerne har en særlig interesse i Europrojektet.

Hvorfor skule Tyskland have "en særlig interesse i Europrojektet"?

> Du misforstår jo helt og aldeles. Det er jo ikke et spørgsmål om man
> KAN, det er et spørgsmål om det er en god ide for borgerne.

Du skriver at "du kan ikke ...", jeg skriver at det
kan man godt, du svarer at det ikke handler om "kan"...

Fra : DADK

Dato : 27-10-11 09:33

On 26-10-2011 22:47, Bertel Brander wrote:

> Det er den sædvanlige national-romantiske sang, vi har
> hørt de sidste 40 år. Ifølge denne sang er EU et stort
> autonomt monster som kun er ude på at forvolde mest
> mulig skade,

Hvor har jeg skrevet det?

> og Danmark var meget bedre tjent med at
> være uden EU.

Som landet ligger, ja.

Problemet med den melodi er jo at den
> på ingen måder bygger på fakta og hvordan virkeligheden
> ser ud, den er udelukkende bygget på nationalromantiske
> fantasier og en tro på at man kan stoppe globaliseringen.

Nå, men så misforstår du - måske skyldes det du slet ikke har
udgangspunkt i det jeg har skrevet. Og hvis jeg skal spilde min tid på
at svare dig på en hel masse du lægger mig i munden, og som jeg ikke har
skrevet eller givet udtryk for, så bliver det jo bare den sædvanlige
frugtesløse tomgangssnak du er så ferm til at stable på benene.

> Det holder jo ikke i virkeligheden, hvad med om du kom ind
> i kampen, indså at en afskaffelse af EU og Euroen ville
> være en katastrofe for hele Europa (og resten af verden).

Jeg har ikke talt om at nedlægge EU eller euroen, vel?

> Det er jo præcist det EU gør i disse timer, får skuden på
> rette kurs igen.

Det er de jo pisket til. Det centrale spørgsmål er, som jeg har skrevet,
og som du slet ikke forholder dig til : Hvad er projektet værd, når
projektet er ved at brase sammen fordi et land som Grækenland, der har
et ***MINDRE** BNP end Danmark, har stiftet en stor gæld? Det er jo det
glade vanvid at et lille land som Grækenland, med så lille en økonomi,
kan kaste EU og hele euro-projektet ud i så ekstrem en krise - ja, true
med at initiere en helt ny finanskrise.
Det ville jo ikke ske, hvis Grækenland ikke havde været med i euroen.
Skal der ikke mere til, så ser det jo ekstremt tyndbenet ud. Den græske
krise er i hundredfold mindre end den argentinske i 90'erne, alligevel
har det taget et års tid, regeringers fald, krise i EU og
eurosamarbejdet og man har hældt et par tusinde mia euro ned i et sort
hul - og Grækenland går da konkurs alligevel, og bankerne mister mindst
halvdelen af deres penge, uanset hvad.

> Man skulle have holdt mere kontrol med Grækenland.

Det er jo det jeg siger. Man har været mere interesseret i at forcere
projektet, få så mange lande med som muligt, end været interesseret i at
det fun gerede i praksis, efter hensigten.

> Ja.

> Bestemt, derfor bliver EU nødt til at finde en løsning,
> uden EU havde vi ingen til at finde en løsning, og vi
> ville stå med en katastrofe.

Men hvis Grækenland havde stået udenfor, så var det jo aldrig endt i
denne katastrofe, de kunne ikke have trukket andre lande med sig, og det
havde aldrig haft den betydning at euroen kom i krise og EU skulle ud og
bruge tusindvis af mia euro - OG kræve endnu mere magt overført til
bureaukraterne nede i Bruxelles. Det går ud over os alle sammmen, også
Danmark - og det danske demokrati - et det lille snoldede Grækenland har
stiftet mere gæld end de kan betale. Og det skyldes KUN, og intet andet,
EU og euroen.

> Tyskland er EU's største økonomi, derfor er det naturligt
> at Tyskland har stor indflydelse på økonomien i EU, det
> er der hverken noget underligt eller mistænkeligt i.

Nej, hvem siger det? Jeg konstaterer det. Og det er jo et problem, når
Europa er så forskellig, at man har en fælles rente der læner sig op af
Tysklands behov, uden at de enkelte lande kan gøre fra eller til i deres
økonomiske politik. De var før bundet til tyske behov ift rente og
pengeværdi - nu kommer de også til at miste muligheden for selv at
bestemme hvor mange penge de vil bruge på f.eks skolevæsen, fremover. EU
skal godkende eurolandenes budgetter-

> Hvorfor skule Tyskland have "en særlig interesse i Europrojektet"?

Det skriver du selv herover. Spørger du dumt bare for at få lange svar,
eller hvad er der galt med dig?

> Du skriver at "du kan ikke ...", jeg skriver at det
> kan man godt, du svarer at det ikke handler om "kan"...

Ja, det handler ikke om "kan" i praksis, man "kan" så det giver
fornuftig mening - dvs er godt for borgerne, Jeg har givet eksempler,
f.eks med hævelsen af renten for 4-5 måneder siden, som jo virkelig ikke
var det Italien, Irland osv havde brug for - det var kun tyskerne der
havde brug for det. Nogle gange kan det også betale sig at læse indenad,
FYI.

Fra : Bertel Brander

Dato : 27-10-11 19:15

Den 27-10-2011 10:32, DADK skrev:

> Hvor har jeg skrevet det?

Det er påfaldende så ofte du glemmer hvad
du selv har skrevet og beder mig fortælle dig
hvad du har skrevet.

> [...]
> skrevet eller givet udtryk for, så bliver det jo bare den sædvanlige
> frugtesløse tomgangssnak du er så ferm til at stable på benene.

Igen ser vi DADK's besynderlige evne til at glemme det
han selv har skrevet.

> Jeg har ikke talt om at nedlægge EU eller euroen, vel?

Igen.

> Det er de jo pisket til.

Ja.

> [...]
> glade vanvid at et lille land som Grækenland, med så lille en økonomi,
> kan kaste EU og hele euro-projektet ud i så ekstrem en krise - ja, true

Projektet EU bliver ikke mindre værd af Grækenlands
krise, krisen viser netop at landene i EU har en
meget stor interesse i at projektet kører videre.

> Det ville jo ikke ske, hvis Grækenland ikke havde været med i euroen.

Og hvis vi der havde været nogen tyngdekraft, ville vi
alle sammen kunne flyve. Måske skulle du begynde at
forholde dig til virkeligheden?

>>> 1) Grækenland skulle aldrig have været med i euroen. De var ikke

> Det er jo det jeg siger.

Nej, du siger at Grækenland aldrig skulle have været
med i EU, men det har du tilsyneladende også glemt at
du har sagt.

> Nej, hvem siger det?

Igen, det gør du.

> Det skriver du selv herover.

Jeg skriver ikke at Tyskland har en særlig interesse i projektet,
det er dig.

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 27-10-11 19:31

On Thu, 27 Oct 2011 20:14:44 +0200, Bertel Brander wrote:

<snip>

> [...]
>
> Og hvis vi der havde været nogen tyngdekraft, ville vi
> alle sammen kunne flyve. Måske skulle du begynde at

Virkeligheden er at Euro-projektet er en katastrofe.

At tro man kan gøre alle lande ens, er et udtryk for at politikerne ikke
har fattet en brik.

EU og Euroen er IKKE det samme.

<snip tåge-snak>

Fra : Mendoza

Dato : 29-10-11 06:31

"DADK" <DADK@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

>Nogle gange kan det også betale sig at læse indenad, FYI.

Hårde ord.... men berettiget i Branders tilfælde.

Fra : J. Nielsen

Dato : 27-10-11 15:23

On Wed, 26 Oct 2011 22:47:33 +0200, Bertel Brander
<bertel@post4.tele.dk> wrote:

>uden EU havde vi ingen til at finde en løsning, og vi
>ville stå med en katastrofe.

Du glemmer, meget belejligt, at uden EU (og euro) var Grækenland aldrig
havnet hvor de er i dag. Masser af lande har haft kriser som vi stort
set intet mærkede til herhjemme - og nu vakler kolossen EU, blot fordi
Grækenland bogstaveligt talt har pyntet sig med lånte fjer? Kan eller
vil du slet ikke se årsagssammenhænget? Et Grækenland med Drachmer og
dårlig økonomi ville for Danmark og resten af Europa blot betyde
billigere ferierejser.

Nu prøver man at bilde hinanden ind, at problemerne er løst med
eftergivelsen af det halve af Grækenlands gæld, men de er blot udskudt
for en stund. Når euforien snart har lagt sig, står en række nye
problemer klar i kulissen. Og når dén brandslukning så er overstået er
Grækenland formodentlig klar til næste hjælpepakke.
--

-JN-

Fra : Bo Warming

Dato : 26-10-11 21:54

On Wed, 26 Oct 2011 01:46:20 +0200, DADK <DADK@webspeed.dk> wrote:

> [...]

Det VÆRSTE er at man ikke stopper Grækenlands psykopater og ikke lærer
tyskere at sige stop til dem i tide

Vi gider ikke så kedelige nyheder som staters GÆLD

Fra : Bo Warming

Dato : 26-10-11 21:47

<bertel@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
>føre en fast fælles økonomisk politik.

>Jeg er ikke inde i VKO-regeringens pinagtige håndtering af DSB.

Lad Italien pantsætte Lampedusa, der straks gøres til dansk
ferieparadis med lave priser

Der er mange solskinstimer og en ferieø har man lov at minebeskytte
mod flygtningeskibe dvs der slås to fluer med et smæk

Fra : Ivannof

Dato : 26-10-11 07:55

On 25 Okt., 01:39, Bertel Brander <ber...@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
> lov til at gå rigtig fallit. Det er dyrt at redde et land som
> Grækenland, men i sidste ende er det langt billigere end alternativet.

Jeg forstår dig ikke. Skibet er læk, men vi må ikke lukket hullet.
Alle mand til pumperne. Når bare vi pumper vandet ud skal det nok
gå.

Græsk økonomi er ikke til at redde på resten af Europas niveau. De
sidste 3 historier jeg har fra folk jeg kender, der er kommet hjem fra
Grækenland tyder på det. Ok, den ene er den med at en iraner på vej
til danmark fik lov til at have en flaske vand med i flyveren, som
vedkommende havde i tasken. Men de 2 andre handlede om at man ikke
kunne betale med dankort i turistområderne fordi de havde konverteret
økonomien til sort. Grækerne skal nok finde ud af det "hver mand for
sig selv" og vi skal betale. Og det skal vi blive ved med til der ikke
er flere europæiske penge. Grækenland er ikke et land. Det er bare så
og så mange grækere.

De skal ud af klubben nu! Og FØR klubben lukker! Nej, jeg forstår dig
ikke. It is greek to me!

Hilsen Ivan

Fra : Bo Warming

Dato : 26-10-11 22:00

On Wed, 26 Oct 2011 06:54:38 -0700 (PDT), Ivannof
<ivannof@hotmail.com> wrote:

> [...]
>og så mange grækere.
>
>De skal ud af klubben nu! Og FØR klubben lukker! Nej, jeg forstår dig

Græske skønheder tl DK som gratis aupair piger is greek to me

Al pantsætning der stopper overforbrug er GOOD TO YOU AND ME

Fra : Bo Warming

Dato : 25-10-11 15:18

<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
>bruge Grækenlands fallit som brækjern for mere EU-stat - VÆR PÅ VAGT -
>DK hører ikke hjemme i det selskab af totalitære kleptokrater.

Hvad kan vi gøre for at slippe ud af det

UKparlamentet afviste netop folkeafstemning