|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Holstebro, byen med de tossede lyskryds? Fra : Klaus G.
 | 
 Dato :  19-10-11 16:15
 | 
 |  | Hej.
 
 Nu bor jeg selv i holstebro så det er måske derfor jeg ligger mere mærke til
 det netop der. Men for fanden hvor den by da fyldt med dumme lyskryds.
 Rigtig rigtig mange kryds køre på en timer, så den "primære"-vej skifter fra
 grøn til rød konstant, mens den sekondære vej altid forbliver rød. Dette
 medføre en helvedes masse bremsen og sætten igang hver dag. For slet ikke at
 tale om de ulykker der sker, fordi folk tænker, "jeg køre sq bare, for den
 plejer jo at skifte til grønt igen".
 
 Det kan undre mig at i et så Co2 fikseret samfund, at det kan være tilladt
 med så miljøbelastende lyskryds... Jeg mener, 40tons lastbil ska bremse ned
 fra 60-70kmt til 20kmt, for så at opdage den skifter til grønt igen og så op
 i fart. Er man uheldig, så kan man ramme 5-6stykker på en tur i rundt i
 byen.
 
 Som prikken over i'et, så har de nu lavet svingbaner med dedikeret
 svingpile, eller  hvad man nu kalder dem. Problemet er bare, at den ene
 lyskurv med pil i, er placeret i midterhællen på modsatte side af krydset.
 På den afstand er det svært at se pilen og maaange køre dagligt over for
 rødt, fordi de tror det er grønt lys til at køre ligeud.
 
 De kryds der er blevet udstyret med disse pile, var før på en fast timer, så
 man havde noget der mindede om grønbølge gennem den indre ringvej. Dette er
 nu fuldstændigt ødelagt, da krydsene skifter uafhængigt af hinanden, alt
 efter om der er folk der skal ligeud eller dreje.
 
 *suk*
 
 Andre byer derude hvor dem på tekniskforvaltning, aldrig har prøvet at føre
 et automobil i den by de råder over?
 
 
 --
 Klaus G.
 
 
 
 |  |  | 
  Mads Aggerholm (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mads Aggerholm
 | 
 Dato :  19-10-11 16:23
 | 
 |  | 
 "Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i meddelelsen news:4e9ee96a$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hej.
 >
 > Nu bor jeg selv i holstebro så det er måske derfor jeg ligger mere mærke til det netop der. Men for fanden hvor den by da fyldt
 > med dumme lyskryds. Rigtig rigtig mange kryds køre på en timer, så den "primære"-vej skifter fra grøn til rød konstant, mens den
 > sekondære vej altid forbliver rød. Dette medføre en helvedes masse bremsen og sætten igang hver dag. For slet ikke at tale om de
 > ulykker der sker, fordi folk tænker, "jeg køre sq bare, for den plejer jo at skifte til grønt igen".
 
 Dem har vi også nogen af her.
 Jeg har aldrig forstået hvordan det kan være forsvarligt at sætte lyskrydt til at skifte til rødt på den "for sjov"-måde.
 Folk mister jo respekten for lyssignalet, lige som folk for længst har mistet respekten for hastighedsbegrænsningerne.
 Det er muligt man vinder lidt på den korte bane, men på lang sigt giver det bagslag.
 
 
 
 |  |  | 
  Finn Guldmann (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  19-10-11 17:44
 | 
 |  | Den 19-10-2011 17:23, Mads Aggerholm skrev:
 >> Hej.
 >> Nu bor jeg selv i holstebro så det er måske derfor jeg ligger mere
 >> mærke til det netop der. Men for fanden hvor den by da fyldt med dumme
 >> lyskryds. Rigtig rigtig mange kryds køre på en timer, så den
 >> "primære"-vej skifter fra grøn til rød konstant, mens den sekondære
 >> vej altid forbliver rød. Dette medføre en helvedes masse bremsen og
 >> sætten igang hver dag. For slet ikke at tale om de ulykker der sker,
 >> fordi folk tænker, "jeg køre sq bare, for den plejer jo at skifte til
 >> grønt igen".
 > Dem har vi også nogen af her.
 > Jeg har aldrig forstået hvordan det kan være forsvarligt at sætte
 > lyskrydt til at skifte til rødt på den "for sjov"-måde.
 > Folk mister jo respekten for lyssignalet, lige som folk for længst har
 > mistet respekten for hastighedsbegrænsningerne.
 > Det er muligt man vinder lidt på den korte bane, men på lang sigt giver
 > det bagslag.
 >
 Måske det er et mislykket forsøg på at lave noget som de har det mange
 steder i det sydlige udland.
 
 Der bruger de at sætte et lyssignal op kort efter bygrænsen. Er der ikke
 en vej laver de blot en fodgængerovergang.
 
 Lyset står på rødt når der ingen trafik er. Og hvis man så kommer med
 max den tilladte hastighed skifter det til grøn inden man når frem til det.
 
 Kommer man for hurtig skifter det først til grønt når man ville havde
 været fremme med den tilladte hastighed.
 
 Man lærer hurtigt at holde øje med om der er nogen på fortov/sidevej der
 gør at lyset forbliver på rødt.
 
 Man lærer også at overholde det, for lige efter et sådan lyssignal er et
 typisk sted at anbringe en blitz.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Klaus G. (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus G.
 | 
 Dato :  19-10-11 19:17
 | 
 |  | > Jeg har aldrig forstået hvordan det kan være forsvarligt at sætte lyskrydt
 > til at skifte til rødt på den "for sjov"-måde.
 > Folk mister jo respekten for lyssignalet, lige som folk for længst har
 > mistet respekten for hastighedsbegrænsningerne.
 > Det er muligt man vinder lidt på den korte bane, men på lang sigt giver
 > det bagslag.
 Præcis, jeg har flere gange set folk holde halvt sidelæns i deres bil, langt
 over stoplinien, da det for sent gik op for dem, at den altså IKKE skiftede
 til grønt igen :/
 
 --
 Klaus G.
 
 
 
 |  |  | 
  .J.S... (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : .J.S...
 | 
 Dato :  19-10-11 16:34
 | 
 |  | 
 "Klaus G."  wrote in message news:4e9ee96a$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
 Hej.
 Nu bor jeg selv i holstebro så det er måske derfor jeg ligger mere mærke til
 det netop der. Men for fanden hvor den by da fyldt med dumme lyskryds.
 Rigtig rigtig mange kryds køre på en timer, så den "primære"-vej skifter fra
 grøn til rød konstant, mens den sekondære vej altid forbliver rød.
 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
 Der er noget lignende i Rønde, men spørgsmålet er om det skifter helt af sig 
 selv ?
 Mener en del af dem er koblet til noget fartmåling så det kun skifter hvis 
 der kommer en formastelig bilist med for høj hastighed !    |  |  | 
  Klaus G. (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus G.
 | 
 Dato :  19-10-11 19:16
 | 
 |  | 
 
            > Der er noget lignende i Rønde, men spørgsmålet er om det skifter helt af 
 > sig selv ?
 >
 > Mener en del af dem er koblet til noget fartmåling så det kun skifter hvis 
 > der kommer en formastelig bilist med for høj hastighed !    Uanset hvad hastighed der køres med, så skiftes der :)
 Om der er fejl i deres målere, det ved jeg ikke. Men din teori har jeg 
 afprøvet.
 Det du nævner er oftest ved kryds som er røde fra begge retninger når der 
 ingen trafik er. Nærmer man sig med lovlig fart, så sidder målerne tilpas 
 fra krydset at det kan nå at skifte inden man kommer for tæt på.
 --
 Klaus G. 
            
             |  |  | 
  Ukendt (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  19-10-11 16:42
 | 
 |  | I Viborg er der en tilsvarende kryds som altid går i rødt blot du nærmer
 dig....er ved en stejl bakke tæt på BILKA mod centrum.
 
 Sådanne kryds er årsagen til jeg skider højt og helligt på alt der handler
 om grøn miljø og Co2.
 
 Ganske enkelt.
 
 Og nu hæver Sosjaldemokraterne afgiften på alm biler som Mondeo, Avensis
 m.fl.
 
 Så godt gået, jer der stemte 'rødt'...
 
 
 
 "Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i en meddelelse
 news:4e9ee96a$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hej.
 >
 > Nu bor jeg selv i holstebro så det er måske derfor jeg ligger mere mærke
 > til det netop der. Men for fanden hvor den by da fyldt med dumme lyskryds.
 > Rigtig rigtig mange kryds køre på en timer, så den "primære"-vej skifter
 > fra grøn til rød konstant, mens den sekondære vej altid forbliver rød.
 > Dette medføre en helvedes masse bremsen og sætten igang hver dag. For slet
 > ikke at tale om de ulykker der sker, fordi folk tænker, "jeg køre sq bare,
 > for den plejer jo at skifte til grønt igen".
 >
 > Det kan undre mig at i et så Co2 fikseret samfund, at det kan være tilladt
 > med så miljøbelastende lyskryds... Jeg mener, 40tons lastbil ska bremse
 > ned fra 60-70kmt til 20kmt, for så at opdage den skifter til grønt igen og
 > så op i fart. Er man uheldig, så kan man ramme 5-6stykker på en tur i
 > rundt i byen.
 >
 > Som prikken over i'et, så har de nu lavet svingbaner med dedikeret
 > svingpile, eller  hvad man nu kalder dem. Problemet er bare, at den ene
 > lyskurv med pil i, er placeret i midterhællen på modsatte side af krydset.
 > På den afstand er det svært at se pilen og maaange køre dagligt over for
 > rødt, fordi de tror det er grønt lys til at køre ligeud.
 >
 > De kryds der er blevet udstyret med disse pile, var før på en fast timer,
 > så man havde noget der mindede om grønbølge gennem den indre ringvej.
 > Dette er nu fuldstændigt ødelagt, da krydsene skifter uafhængigt af
 > hinanden, alt efter om der er folk der skal ligeud eller dreje.
 >
 > *suk*
 >
 > Andre byer derude hvor dem på tekniskforvaltning, aldrig har prøvet at
 > føre et automobil i den by de råder over?
 >
 >
 > --
 > Klaus G.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Klaus G. (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus G.
 | 
 Dato :  19-10-11 19:13
 | 
 |  | > I Viborg er der en tilsvarende kryds som altid går i rødt blot du nærmer
 > dig....er ved en stejl bakke tæt på BILKA mod centrum.
 Jeps, kørte der lige i dag og jeg kom også helt i hold. Godt nok kun i en
 3500kg Sprinter, men stadig væk spild at tid, bremser og brændstof.
 
 > Sådanne kryds er årsagen til jeg skider højt og helligt på alt der handler
 > om grøn miljø og Co2.
 Præcis!
 
 --
 Klaus G.
 
 
 
 |  |  | 
  (Thorbjørn Ravn (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : (Thorbjørn Ravn
 | 
 Dato :  19-10-11 17:07
 | 
 |  | "Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> writes:
 
 > Hej.
 >
 > Nu bor jeg selv i holstebro så det er måske derfor jeg ligger mere
 > mærke til det netop der. Men for fanden hvor den by da fyldt med dumme
 > lyskryds. Rigtig rigtig mange kryds køre på en timer, så den
 > "primære"-vej skifter fra grøn til rød konstant, mens den sekondære
 > vej altid forbliver rød. Dette medføre en helvedes masse bremsen og
 > sætten igang hver dag. For slet ikke at tale om de ulykker der sker,
 > fordi folk tænker, "jeg køre sq bare, for den plejer jo at skifte til
 > grønt igen".
 
 Ideen er at få folk ned i fart.  Kører du for hurtigt får du lov at
 vente.
 
 Er der nogen af de erfarne billister på strækningen der ikke sætter
 farten ned for at slippe for bremseriet?
 --
 Thorbjørn Ravn Andersen   "... plus... Tubular Bells!"
 
 
 |  |  | 
  Klaus G. (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus G.
 | 
 Dato :  19-10-11 19:10
 | 
 |  | > Ideen er at få folk ned i fart.  Kører du for hurtigt får du lov at
 > vente.
 Ja, men det er altså ikke smart hvis man kommer en flok biler efter hinanden
 i en fin række(tilladte hastighed) og så pludselig skiftes der til rødt og
 så grønt igen. Altså inden alle bilerne er nået over.
 
 > Er der nogen af de erfarne billister på strækningen der ikke sætter
 > farten ned for at slippe for bremseriet?
 Jeg kender krydsene og ved hvordan de opføre sig. Problemet er bare at det
 ikke er muligt alle steder at se om der kommer noget fra sidevejene, før det
 er "for sent". SÃ¥ man bremser alligevel.
 
 --
 Klaus G.
 
 
 
 |  |  | 
  Leif Neland (20-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leif Neland
 | 
 Dato :  20-10-11 09:10
 | 
 |  | 
 
            >
 > Ideen er at få folk ned i fart.  Kører du for hurtigt får du lov at
 > vente.
 >
 Nogle steder i Odense gør man det omvendt.
 Der er grøn bølge, hvis man kører 65 i 60km-zone    Leif
            
             |  |  | 
   K_Nielsen (21-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : K_Nielsen
 | 
 Dato :  21-10-11 16:40
 | 
 |  | 
 "Leif Neland"  skrev i meddelelsen 
 news:4e9fd774$0$281$14726298@news.sunsite.dk...
 >>
 >> Ideen er at få folk ned i fart.  Kører du for hurtigt får du lov at
 >> vente.
 >>
 >Nogle steder i Odense gør man det omvendt.
 >Der er grøn bølge, hvis man kører 65 i 60km-zone    >Leif
 Eller også er der måske ikke taget højde for den 10% fejlvisning dit (mange) 
 speedometer(e) har?
 Mvh
 Kent 
            
             |  |  | 
    Leif Neland (21-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leif Neland
 | 
 Dato :  21-10-11 17:34
 | 
 |  | 
 
            Den 21-10-2011 17:40, K_Nielsen skrev:
 >
 >
 > "Leif Neland" skrev i meddelelsen
 > news:4e9fd774$0$281$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 >>>
 >>> Ideen er at få folk ned i fart. Kører du for hurtigt får du lov at
 >>> vente.
 >>>
 >> Nogle steder i Odense gør man det omvendt.
 >> Der er grøn bølge, hvis man kører 65 i 60km-zone    >
 >> Leif
 >
 > Eller også er der måske ikke taget højde for den 10% fejlvisning dit
 > (mange) speedometer(e) har?
 >
 Min gps har ingen fejlvisning.
 Leif
            
             |  |  | 
     .J.S... (22-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : .J.S...
 | 
 Dato :  22-10-11 15:32
 | 
 |  | 
 
 "Leif Neland"  wrote in message
 news:4ea19ef7$0$285$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Min gps har ingen fejlvisning.
 
 Ohhh, det første måleinstrument i universets historie uden tolerance
 overhovedet, det må du da gerne dokumentere ?
 
 Du kender altså hele tiden din position med 0 meter nøjagtighed ?
 
 
 
 mvh/JS
 
 
 
 |  |  | 
      Per H. Kristensen (22-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per H. Kristensen
 | 
 Dato :  22-10-11 16:03
 | 
 |  | 
 
            ".J.S..."  skrev i meddelelsen 
 news:4ea2d400$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 "Leif Neland"  wrote in message
 news:4ea19ef7$0$285$14726298@news.sunsite.dk...
 > Min gps har ingen fejlvisning.
 Ohhh, det første måleinstrument i universets historie uden tolerance
 overhovedet, det må du da gerne dokumentere ?
 Du kender altså hele tiden din position med 0 meter nøjagtighed ?
 ===
 Holder man en jævn hastighed og udsigten til satellitterne ikke bliver 
 forstyret af træer, høje bygninger og lignende, så vises hastigheden 
 temmelig præcist inden for plus minus 1 km/t.
 Hvad er dine erfaringer med det?
 -- 
 Per
www.campingogbil.dk |  |  | 
       .J.S... (22-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : .J.S...
 | 
 Dato :  22-10-11 17:43
 | 
 |  | 
 
 "Per H. Kristensen"  wrote in message
 news:4ea2db2a$0$294$14726298@news.sunsite.dk...
 
 ".J.S..."  skrev i meddelelsen
 news:4ea2d400$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 
 
 "Leif Neland"  wrote in message
 news:4ea19ef7$0$285$14726298@news.sunsite.dk...
 
 >>> Min gps har ingen fejlvisning.
 
 >>Ohhh, det første måleinstrument i universets historie uden tolerance
 >>overhovedet, det må du da gerne dokumentere ?
 
 >>Du kender altså hele tiden din position med 0 meter nøjagtighed ?
 >>
 
 >Holder man en jævn hastighed og udsigten til satellitterne ikke bliver
 >forstyret af træer, høje bygninger og lignende, så vises hastigheden
 >temmelig præcist inden for plus minus 1 km/t.
 
 Målt i forhold til hvad, eller controlleret på hvilken måde ?
 
 >Hvad er dine erfaringer med det?
 
 Har ikke GPS i bilen.
 
 Har GPS i min telefon og et pulsur med GPS og i begge tilfælde spreder de
 opsamlede punkter en del hvis man plotter dem på et kort. Løber jeg f.ex på
 et fortov vil positionen ofte blive markeret som ude på cykelstien/vejen
 eller nede i grøften. Jeg siger ikke at fejlen er ødelæggende stor blot at
 udsagnet 'ingen fejlvisning' er utopisk.
 
 
 mvh/JS
 
 
 
 
 |  |  | 
        Per H. Kristensen (25-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per H. Kristensen
 | 
 Dato :  25-10-11 23:35
 | 
 |  | 
 
            ".J.S..."  skrev i meddelelsen 
 news:4ea2f27d$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 "Per H. Kristensen"  wrote in message
 news:4ea2db2a$0$294$14726298@news.sunsite.dk...
 ".J.S..."  skrev i meddelelsen
 news:4ea2d400$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 "Leif Neland"  wrote in message
 news:4ea19ef7$0$285$14726298@news.sunsite.dk...
 >>> Min gps har ingen fejlvisning.
 >>Ohhh, det første måleinstrument i universets historie uden tolerance
 >>overhovedet, det må du da gerne dokumentere ?
 >>Du kender altså hele tiden din position med 0 meter nøjagtighed ?
 >>
 >Holder man en jævn hastighed og udsigten til satellitterne ikke bliver 
 >forstyret af træer, høje bygninger og lignende, så vises hastigheden 
 >temmelig præcist inden for plus minus 1 km/t.
 Målt i forhold til hvad, eller controlleret på hvilken måde ?
 >Hvad er dine erfaringer med det?
 Har ikke GPS i bilen.
 Har GPS i min telefon og et pulsur med GPS og i begge tilfælde spreder de
 opsamlede punkter en del hvis man plotter dem på et kort. Løber jeg f.ex på
 et fortov vil positionen ofte blive markeret som ude på cykelstien/vejen
 eller nede i grøften. Jeg siger ikke at fejlen er ødelæggende stor blot at
 udsagnet 'ingen fejlvisning' er utopisk.
 ==
 Du har altså ingen praktisk erfaring med at aflæse din hastighed med en gps 
 i en bil samt brug af stopur og kilometersten - så skulle du nok have holdt 
 munden lukket i stedet for at lukke en påstand ud du ikke har belæg for. Det 
 skaber kun støj.
 Kom igen når du har målt lidt på en gps i en bil med fartholder ;)
 -- 
 Per
www.campingogbil.dk |  |  | 
         .J.S... (26-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : .J.S...
 | 
 Dato :  26-10-11 00:04
 | 
 |  | 
 
 "Per H. Kristensen"  wrote in message
 news:4ea739a6$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
 
 >Du har altså ingen praktisk erfaring med at aflæse din hastighed med en gps
 >i en bil samt brug af stopur og kilometersten - så skulle du nok have holdt
 >munden lukket i stedet for at lukke en påstand ud du ikke har belæg for.
 >Det skaber kun støj.
 
 >Kom igen når du har målt lidt på en gps i en bil med fartholder ;)
 
 Pust dig endeligt op, min eneste påstand var at enhver måling er behæftet
 med en fejlvisning, har ikke udtalt mig om hvilken nøjagtighed der kan
 opnåes med en GPS i en bil.
 
 Men lad os da endeligt høre om dine måleresultater og gerne suppleret med
 noget uafhængig dokumentation.
 
 
 
 Har søgt på emnet på nettet men ikke fundet noget rigtigt godt.
 En ret linie i fladt terræn skulle give bedst nøjagtighed, mange sving og op
 og ned ad bakke dårligere nøjagtighed. Fejlen skulle også være en fast
 størrelse i m/s så des hurtigere man køre des mindre er fejlen i %.
 Angiveligt skulle man kunne måle mere nøjagtigt ved hjælp af noget dobbler
 effekt på frekvensen af signalerne fra sattelitterne i stedet for blot
 punkter på jorden, men om de GPS enheder man har i en bil bruger den metode
 ved jeg ikke.
 
 
 mvh/JS
 
 
 
 |  |  | 
          Armand (26-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  26-10-11 12:43
 | 
 |  | Den 26-10-2011 01:03, .J.S... skrev:
 >
 >
 > Har søgt på emnet på nettet men ikke fundet noget rigtigt godt.
 > En ret linie i fladt terræn skulle give bedst nøjagtighed, mange sving
 > og op og ned ad bakke dårligere nøjagtighed. Fejlen skulle også være en
 > fast størrelse i m/s så des hurtigere man køre des mindre er fejlen i %.
 >
 Hvor ofte får man et 'blip'?
 
 Jeg mener: Hvis signalerne ligger relativt tæt og kan variere et par
 meter vil den sideværts variation hurtigt give et meget zig-zag'et spor,
 som naturligvis vil være længer end den lige linie.
 Dén fejlmulighed formindskes dog også med hastigheden.
 
 Men generelt stoler man for blindt på alt der skrives med røde lysende
 tal eller på et display.
 Hvor mange spørger f.eks. sheriffen om hvornår hans laser-gun sidst blev
 kalibreret?!
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
           .J.S... (26-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : .J.S...
 | 
 Dato :  26-10-11 17:11
 | 
 |  | 
 
 "Armand"  wrote in message
 news:4ea7f22c$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 >Den 26-10-2011 01:03, .J.S... skrev:
 >>
 >>
 >> Har søgt på emnet på nettet men ikke fundet noget rigtigt godt.
 >> En ret linie i fladt terræn skulle give bedst nøjagtighed, mange sving
 >> og op og ned ad bakke dårligere nøjagtighed. Fejlen skulle også være en
 >> fast størrelse i m/s så des hurtigere man køre des mindre er fejlen i %.
 >>
 >Hvor ofte får man et 'blip'?
 
 Mener det er teknisk muligt at beregne positionen med få ms interval, men da
 det koster en del processorkraft afhænger det af GPS enheden, 1hz tror jeg
 er typisk.
 
 >Jeg mener: Hvis signalerne ligger relativt tæt og kan variere et par meter
 >vil den sideværts variation hurtigt give et meget zig-zag'et spor, som
 >naturligvis vil være længer end den lige linie.
 >Dén fejlmulighed formindskes dog også med hastigheden.
 
 Det må altid være en fordel med flest mulige punkter, der foregår sikkert
 noget midling i software for at forsøge at udjævne zig-zag forløbet. Hvis
 man f.ex kører rundt på en oval-bane vil de rette linier mellem punkterne
 give en for kort distance/lav hastighed, og her vil flere punkter mindske
 fejlen.
 
 
 >Hvor mange spørger f.eks. sheriffen om hvornår hans laser-gun sidst blev
 >kalibreret?!
 
 Der vil jeg nu tro/håbe de har en fast procedure for kalibrering, og man får
 jo 'rabat' for den fejl apparatet kan tænkes at ha.
 
 
 Skal man måle hastigheden/positionen rigtigt præcist skal man nok ha en
 enerti enhed som man har i fly, den kan måle meget præcist over kortere tid,
 men har så noget drift over tid hvorfor man løbende retter den ind ved hjælp
 af GPS.
 
 
 
 mvh/JS
 
 
 
 |  |  | 
            Leif Neland (26-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leif Neland
 | 
 Dato :  26-10-11 22:51
 | 
 |  | Den 26-10-2011 18:10, .J.S... skrev:
 
 >
 >
 > Skal man måle hastigheden/positionen rigtigt præcist skal man nok ha en
 > enerti enhed som man har i fly, den kan måle meget præcist over kortere
 > tid, men har så noget drift over tid hvorfor man løbende retter den ind
 > ved hjælp af GPS.
 >
 
 Nogle af Garmins gps-moduler har en nøjagtighed på 0.1 knob, dvs 0.1852
 km/h, men det er nok fordi de giver hastigheden i knob med 1 decimal.
 
 Positionen er derimod kun indenfor 15 m med 95% sandsynlighed.
 
 Der skrives ikke så meget om nøjagtigheden i deres "færdige apparater".
 
 GPS som hastighedsmåler i fly har kun interesse for ankomsttidspunktet,
 det er hastigheden i forhold til luften der afgør om flyet staller eller
 flyver for hurtigt.
 
 Leif
 
 
 |  |  | 
             .J.S... (26-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : .J.S...
 | 
 Dato :  26-10-11 23:13
 | 
 |  | 
 "Leif Neland"  wrote in message 
 news:4ea880a9$0$290$14726298@news.sunsite.dk...
 Den 26-10-2011 18:10, .J.S... skrev:
 >
 >
 >> Skal man måle hastigheden/positionen rigtigt præcist skal man nok ha en
 >> enerti enhed som man har i fly, den kan måle meget præcist over kortere
 >> tid, men har så noget drift over tid hvorfor man løbende retter den ind
 >> ved hjælp af GPS.
 >>
 >GPS som hastighedsmåler i fly har kun interesse for ankomsttidspunktet, det 
 >er hastigheden i forhold til luften der afgør om flyet staller eller flyver 
 >for hurtigt.
 For civile fly er det nok rigtigt men militæret har andre formål end bare 
 det at flyve som det skal bruge hastighed til, også hastighed i forhold til 
 jorden    |  |  | 
       CL (22-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : CL
 | 
 Dato :  22-10-11 18:33
 | 
 |  | Den 22-10-2011 17:03, Per H. Kristensen skrev:
 > ".J.S..." skrev i meddelelsen
 > news:4ea2d400$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 >
 > "Leif Neland" wrote in message
 > news:4ea19ef7$0$285$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 >> Min gps har ingen fejlvisning.
 >
 > Ohhh, det første måleinstrument i universets historie uden tolerance
 > overhovedet, det må du da gerne dokumentere ?
 >
 > Du kender altså hele tiden din position med 0 meter nøjagtighed ?
 > ===
 >
 > Holder man en jævn hastighed og udsigten til satellitterne ikke bliver
 > forstyret af træer, høje bygninger og lignende, så vises hastigheden
 > temmelig præcist inden for plus minus 1 km/t.
 >
 > Hvad er dine erfaringer med det?
 >
 Hvilke er en fejlvisning ved 50 km/t på 4% ;)
 
 
 --
 H
 Carsten Larsen
 
 
 |  |  | 
        Finn Guldmann (22-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  22-10-11 18:50
 | 
 |  | 
 
            Den 22-10-2011 19:32, CL skrev:
 >>> Min gps har ingen fejlvisning.
 >> Ohhh, det første måleinstrument i universets historie uden tolerance
 >> overhovedet, det må du da gerne dokumentere ?
 >> Du kender altså hele tiden din position med 0 meter nøjagtighed ?
 >> Holder man en jævn hastighed og udsigten til satellitterne ikke bliver
 >> forstyret af træer, høje bygninger og lignende, så vises hastigheden
 >> temmelig præcist inden for plus minus 1 km/t.
 >> Hvad er dine erfaringer med det?
 > Hvilke er en fejlvisning ved 50 km/t på 4% ;)
 >
 Hvilket er mere end der må være i en lastbil.    (Måske derfor tachografen ikke er gps-baseret.)
            
             |  |  | 
  Henning (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning
 | 
 Dato :  19-10-11 17:26
 | 
 |  | On Wed, 19 Oct 2011 17:14:49 +0200, "Klaus G."
 <webmaster@seth-enoch.dk> wrote:
 
 >Hej.
 >
 >Nu bor jeg selv i holstebro så det er måske derfor jeg ligger mere mærke til
 >det netop der. Men for fanden hvor den by da fyldt med dumme lyskryds.
 >Rigtig rigtig mange kryds køre på en timer, så den "primære"-vej skifter fra
 >grøn til rød konstant, mens den sekondære vej altid forbliver rød. Dette
 >medføre en helvedes masse bremsen og sætten igang hver dag. For slet ikke at
 >tale om de ulykker der sker, fordi folk tænker, "jeg køre sq bare, for den
 >plejer jo at skifte til grønt igen".
 
 Hvis du havde grønt hele vejen ud af f.eks. Skivevej, ville farten
 lynhurtigt nå op på 70-80 km/t. Ved at lade krydsene være røde til du
 nærmer dig, holdes farten nede.
 
 >
 >Det kan undre mig at i et så Co2 fikseret samfund, at det kan være tilladt
 >med så miljøbelastende lyskryds... Jeg mener, 40tons lastbil ska bremse ned
 >fra 60-70kmt til 20kmt, for så at opdage den skifter til grønt igen og så op
 
 Nej, en 40 tons lastbil må ikke køre mere end 50 km/t i byzone.
 
 
 |  |  | 
  Klaus G. (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus G.
 | 
 Dato :  19-10-11 19:12
 | 
 |  | > Hvis du havde grønt hele vejen ud af f.eks. Skivevej, ville farten
 > lynhurtigt nå op på 70-80 km/t. Ved at lade krydsene være røde til du
 > nærmer dig, holdes farten nede.
 Jamen problemet er jo, at der ikke er rødt fra begge sider. Men at den
 primære vej, somregl den store vej har grønt, så rødt, så grønt, så rødt osv
 osv osv dagen lang, året lang. Så selv om man køre de lovlige 40, 50 eller
 60kmt hvor det nu er man befinder sig, så risikere man at skulle helt eller
 næsten helt i hold, bare fordi krydset skal over til rødt og så grønt igen.
 
 
 > Nej, en 40 tons lastbil må ikke køre mere end 50 km/t i byzone.
 Så lad os sige den bremser fra 50km til 10kmt i stedet for så... Same shit
 different wrapping.
 
 --
 Klaus G.
 
 
 
 |  |  | 
  Finn Guldmann (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  19-10-11 17:36
 | 
 |  | 
 
            Den 19-10-2011 17:14, Klaus G. skrev:
 > Hej.
 >
 <cut: Holstebro og lyskryds>
 > *suk*
 > Andre byer derude hvor dem på tekniskforvaltning, aldrig har prøvet at
 > føre et automobil i den by de råder over?
 >
 I min tid som taxichauffør i Århus, kom jeg ud for at køre med to 
 personer (på hver sin tur) der sad på det samme kontor på teknisk 
 forvaltning.
 Begge blev stillet spørgsmålet om hvorfor der ikke var grøn bølge på 
 Ringgaden (ikke at forveksle med Ringvejen).
 Jeg fik to forskellige svar, og de var begge to forkerte.
 Det ene svar var at der da var grøn bølge. (I princippet rigtig, den var 
 bare ved en del over den tilladte hastighed.)
 Det andet svar var at det ikke lod sig gøre. Hvilket var forkert, da der 
 tidligere havde været en velfungerende grøn bølge ved 55 km/t. (60 km/t 
 tilladt)
 Så de kendte nok heller ikke så meget til at køre bil. Måske derfor de 
 brugte taxi så meget som de gjorde.    Jeg har i anden forbindelse erfaret at det, som kommunal ansat, er en 
 fordel IKKE at vide noget om det område man er sat til at forvalte.
            
             |  |  | 
  Armand (20-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  20-10-11 21:21
 | 
 |  | Den 19-10-2011 18:35, Finn Guldmann skrev:
 >>
 > Begge blev stillet spørgsmålet om hvorfor der ikke var grøn bølge på
 > Ringgaden (ikke at forveksle med Ringvejen).
 >
 > Jeg fik to forskellige svar, og de var begge to forkerte.
 >
 > Det ene svar var at der da var grøn bølge. (I princippet rigtig, den var
 > bare ved en del over den tilladte hastighed.)
 >
 > Det andet svar var at det ikke lod sig gøre. Hvilket var forkert, da der
 > tidligere havde været en velfungerende grøn bølge ved 55 km/t. (60 km/t
 > tilladt)
 >
 Det med grøn bølge kan i realiteten kun lade sig gøre på ind/udgående
 strækninger under rush-hour, hvor trafikmajoriteten får grøn bølge at
 ride på.
 Me4n det er ganske umuligt at lave en dobbeltrettet grøn bølge som på
 omtalte ringvej!
 Prøv lige selv at konstruere en dobbeltrettet grøn bølge: Det ender i
 mudder :-|
 
 Omkring trådens subj:
 Jeg kender ikke til nævnte lyskryds, men man har i en del år benyttet
 sig af en styringsteknik hvor der permanent er rødt lys i begge
 retninger og at førstkommende får grønt i sin retning.
 Formålet er såvel at dæmpe hastigheden qua de permanente røde lys, og
 alligevel give et trafikflow på højde med rundkørsler når der alligevel
 skiftes til grønt for dem der nærmer sig!
 Jeg har ikke opfattet styringer der ligefrem har et delay der svarer til
 hastighedsgrænsen, men i grunden lyder det da smart i forlængelse af
 formålet.
 
 Derfor bliver jeg nødt til at spørge om det i grunden ikke er en sådan
 styring der driller jer!?
 
 Og er der et anlæg der virker stik modsat, kan det være en simpel fejl
 som teknisk forvaltning sikkert gerne vil høre om.
 
 --
 Armand.
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
   Finn Guldmann (20-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  20-10-11 23:14
 | 
 |  | 
 
            Den 20-10-2011 22:21, Armand skrev:
 >> Begge blev stillet spørgsmålet om hvorfor der ikke var grøn bølge på
 >> Ringgaden (ikke at forveksle med Ringvejen).
 >> Jeg fik to forskellige svar, og de var begge to forkerte.
 >> Det ene svar var at der da var grøn bølge. (I princippet rigtig, den var
 >> bare ved en del over den tilladte hastighed.)
 >> Det andet svar var at det ikke lod sig gøre. Hvilket var forkert, da der
 >> tidligere havde været en velfungerende grøn bølge ved 55 km/t. (60 km/t
 >> tilladt)
 > Det med grøn bølge kan i realiteten kun lade sig gøre på ind/udgående
 > strækninger under rush-hour, hvor trafikmajoriteten får grøn bølge at
 > ride på.
 > Me4n det er ganske umuligt at lave en dobbeltrettet grøn bølge som på
 > omtalte ringvej!
 > Prøv lige selv at konstruere en dobbeltrettet grøn bølge: Det ender i
 > mudder :-|
 >
 Der var faktisk en grøn bølge, og begge veje. Ok, der var knuder med et 
 enkelt lyskryds, men det var det samme begge veje. Over en strækning på 
 ca 5 km, syntes jeg da det er ganske godt gået.
 Den grønne bølge lå ved 55 km/t, 5 km/t under de tilladte 60 km/t. På et 
 tidspunkt blev der endda skiltet med det.
 Og du har ganske ret i at prioriteten var på Ringgaden, og ikke på 
 indfaldsvejene.
 Jeg skal lige huske at nævne at det her er tilbage midt i 80'erne.
 Sidst i 90'erne lå prioriteten stadig på Ringgaden, således at forstå at 
 hvis lyskrydsene gik ned ville det være indfaldsvejene der havde 
 vigepligten. Men den grønne bølge var ikke brugbar. (andet end om 
 natten)    |  |  | 
   Klaus G. (21-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus G.
 | 
 Dato :  21-10-11 06:21
 | 
 |  | > Derfor bliver jeg nødt til at spørge om det i grunden ikke er en sådan
 > styring der driller jer!?
 Nix, dem er der også en del af og dem kan jeg godt se fidusen i.
 
 Men jeg kan så lige nævne at der er kommet ekstra lyskurve op i omtalte
 kryds hvor folk drøner over for rødt, fordi svingpilen sad dumt. Nu har jeg
 for første gang i en uge ikke set nogen køre over for rødt :)
 
 --
 Klaus G.
 
 
 
 |  |  | 
    Finn Guldmann (21-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  21-10-11 07:59
 | 
 |  | 
 
            Den 21-10-2011 07:21, Klaus G. skrev:
 >> Derfor bliver jeg nødt til at spørge om det i grunden ikke er en sådan
 >> styring der driller jer!?
 > Nix, dem er der også en del af og dem kan jeg godt se fidusen i.
 > Men jeg kan så lige nævne at der er kommet ekstra lyskurve op i omtalte
 > kryds hvor folk drøner over for rødt, fordi svingpilen sad dumt. Nu har
 > jeg for første gang i en uge ikke set nogen køre over for rødt :)
 >
 Måske der er nogen i den kommunalbestyrelse der læser med her.    |  |  | 
     Leif Neland (21-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leif Neland
 | 
 Dato :  21-10-11 12:15
 | 
 |  | 
 
            Finn Guldmann wrote:
 > Den 21-10-2011 07:21, Klaus G. skrev:
 >>> Derfor bliver jeg nødt til at spørge om det i grunden ikke er en
 >>> sådan styring der driller jer!?
 >> Nix, dem er der også en del af og dem kan jeg godt se fidusen i.
 >> Men jeg kan så lige nævne at der er kommet ekstra lyskurve op i
 >> omtalte kryds hvor folk drøner over for rødt, fordi svingpilen sad
 >> dumt. Nu har jeg for første gang i en uge ikke set nogen køre over
 >> for rødt :)
 > Måske der er nogen i den kommunalbestyrelse der læser med her.    Det er ikke utænkeligt; da jeg brokkede mig om det uhensigtsmæssige i at 
 nedsætte hastighedsgrænsen til 90 ved de midlertidige åbninger i autoværnet 
 ved vejarbejdet på Vestmotorvejen, blev det ændret i løbet af en uges tid.
 Leif
            
             |  |  | 
     Klaus G. (21-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus G.
 | 
 Dato :  21-10-11 15:53
 | 
 |  | 
 
            > Måske der er nogen i den kommunalbestyrelse der læser med her.    Hehe, meen nej. Jeg tror bare der er nogle andre trafikkanter der har 
 brokket sig til teknisk forvaltning, i stedet for at skrive her :)
 --
 Klaus G. 
            
             |  |  | 
      Ukendt (21-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  21-10-11 18:52
 | 
 |  | 
 
            "Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk>skrev:
 >> Måske der er nogen i den kommunalbestyrelse der læser med her.    >Hehe, meen nej. Jeg tror bare der er nogle andre trafikkanter der har 
 >brokket sig til teknisk forvaltning, i stedet for at skrive her :)
 jep,  bor her selv, og var også lige ved,  sikke noget skrammel de fik
 lavet,  men nu rumsterer de da med det   http://dagbladet-holstebro-struer.dk/holstebro/video-problem-kryds-fik-flere-lys mvh. Karsten
            
             |  |  | 
      Uffe Ravn (22-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  22-10-11 18:20
 | 
 |  | 
 "Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev
 >> Måske der er nogen i den kommunalbestyrelse der læser med her.    > Hehe, meen nej. Jeg tror bare der er nogle andre trafikkanter der har 
 > brokket sig til teknisk forvaltning, i stedet for at skrive her :)
 Mange har i forskellige grupper berettet, at ting er blevet ændret, efter at 
 de har skrevet om dem på Usenet.
 På Usenet sidder læsere med stor interesse for helt specielle emner, og der 
 sidder langt flere læsere end skribenter.
 Hvis man har noget konstruktivt at bringe, er det aldrig en dårlig idé at 
 bringe det på Usenet.
 Personligt blev jeg for en hel del år siden, overrasket over at en af min 
 egne udgydelser, blev til en historie på forsiden af Politiken.
 Så jo, Usenet læses af mange, og nogen gange bliver ord til handling.
 Mvh. Uffe Ravn
            
             |  |  | 
 |  |