Samvittighed eller bevidst moral
Fra : Bo Warming

Dato : 19-10-11 01:29

Samvittighed eller bevidst moral

Den lidet religiøse jødiske tænker, Spinoza, ønsker alt frem i lyset
og beskriver 1. succesfuld gerning som kilde til god samvittighed og
2. hvad vi skammer os over som dårlig samvittighed, og hvadenten
selvkritik er fortrængt eller åben så finder han den uberettiget
"Samvittighed er noget, der kun dukker op, når vi har handlet tåbeligt
og ikke opnået det tilsigtede resultat". Spinoza

"Den som angrer, er dobbelt ulykkelig" . Spinoza
i Barndommen programmeres samvittigheden
Et barn eller en hund der er kommet til at skide på gulvtæppet vil
frygte skældud/anden straf og have dårlig samvittighed
"   Samvittighed er det, din _mor_ fortalte dig, inden du var seks
år. Brock Chisholm
Andre end mor bidrager tidligt i barndommen til at det de ikke kan
lide gir dig skam
"   Samvittighed er hos de fleste mennesker en foregribelse af
andres mening. Henry Taylor

"   Bad conscience is the illness man was bound to contract, once
he found himself imprisoned in society and peace.Nietzsche
Vi bør undgå at de forbud der nedlægges I vor hjerne lever deres eget
liv i fortrængninger i underbevidstheden.
Jo mere vi har mekanismerne fremme i lyset, jo lettere undgås
skadelige overdrivelser
   En dreng kunne ikke falde til ro efter en begået fejl. Det
vidner om en for sart samvittighed, som sætter sit eget moralske selv
så højt, at det ikke vil tilgive det noget. En sådan samvittighed
skaber hypokondriske mennesker, dersom det ikke bliver bragt i balance
ved stor virksomhed. Goethe.
Goethe blev idol for Nietzsche der fandt på tændernes bid som en god
metafor til det ubehagelige samvittighedsnag

"The bite of conscience teaches men to bite.      Nietzsche
"Samvittighedens bid er usømmeligt. Nietzsche
"Om man dresserer sin samvittighet, kysser den oss samtidig som den
biter.      Nietzsche
Paraleltænkeren Søren Kierkegaard indså at vi let får en masokistisk
nydelse ud af af dette milde bid udefra
"En dårlig samvittighed kan dog gøre livet interessant . Søren
Kierkegaard
- og det gir opfindelse af ny kompliceret skyld-komplex
"A giulty conscience is the mother of invention. Carolyn Wells

i det nordamerikanske bibelbælte er protestantismen ofte puritansk og
bidsmerterne vokser sig urimeligt store

"All the consciences I have ever heard of were nagging, badgering,
fault-finding, execrable little savages! Yes: and always in a sweat
about some poor little insignificant trifle or other - destruction
catch the lot of them, I say! Mark Twain

Fra : Peter Nicolaysen

Dato : 18-10-11 23:58

On 19 Okt., 02:28, Bo Warming <b...@bwng.dk> wrote:

> [...]
> about some poor little insignificant trifle or other - destruction
> catch the lot of them, I say! Mark Twain

Indtil videre, gennem 38 aar! Er den eneste person jeg ved med
sikkerhed der har en samvittighed,
mig selv og den er forsoegt perverteret med emdr til at give mig skyld
for andres ondskab,
og ting jeg ikke har gjort!

Der er mennesker jeg mistaenker i stort omfang for at have en
samvittighed,
men den eneste jeg ved med sikkerhed er mig selv!

Jeg syntes absolut ikke de burde oedelaegges!

Derimod burde der bygge nogle stykker, feks. er der et
bestyrelsesmedlem
i det danske EMDR forbund der burde have en kunstig imlanteret!

Jeg selv, har stadigvaek lidt daarlig samvittighed, engang imellem,
over at vaere med
til at binde nogle daaser fast i halen paa Benny Carlsens kat da jeg
var knaegt!

Sane Peter

Fra : Peter Nicolaysen

Dato : 19-10-11 00:04

On 19 Okt., 07:57, Peter Nicolaysen <peternicolay...@gmail.com> wrote:

> [...]
> over at vaere med til at binde nogle daaser fast i halen paa Benny Carlsens kat da jeg

Jeg er saa smaat begyndt at kende forskel igen, paa de ting jeg
virkelig burde have
daarlig samvittighed over og saa de kunstige som jeg absolut ikke skal
have daarlig
samvittighed over!

Sane Peter

Fra : Peter Nicolaysen

Dato : 19-10-11 00:07

On 19 Okt., 08:03, Peter Nicolaysen <peternicolay...@gmail.com> wrote:

> [...]
> virkelig burde have daarlig samvittighed over og saa de kunstige
> som jeg absolut ikke skal have daarlig samvittighed over!

Det er ihvertfald noget af en lettelse, paa mange omraader!

Sane Peter