Bedst er aforismegenier med helstøbt perso~
Fra : Bo Warming

Dato : 18-10-11 04:06

Bedst er aforismegenier med helstøbt personlighed

Bedre en end ordsprog og citatsamleres ordnede udvalg er
sandhedssøgere som Goethe der med vikingeånd søgte højt og ædelt og
sandt og dybt

Nietzsche er også god og et evighedsarbejde at forstå, for han er
extremt grænsesøgende hvor Goethe var en dannet tilhænger af
begrænsningens kunst

Goethe (1749-1832)

   Den, som indtager forreste plads, spiller sjældent hovedrollen
Goethe
Det er utroligt så skadeligt det er for et godt hoved at beskæftige
sig med noget dumt.
Den, som indtager forreste plads, spiller sjældent hovedrollen Goethe

Vore venner fortæller os, hvad vi skal gøre, vore fjender lærer os,
hvad vi skal gøre. -Johann Wolfgang Von Goethe

The few of understanding, vision rare, / Who veiled not from the herd
their hearts, but tried, / Poor generous fools to lay their feelings
bare, / Them have men always burnt and crucified.      Goethe

Over for en andens store fortrin findes der kun én redning:
kærlighed.Goethe

"Ensomhed er godt, når man har fred med sig selv og en bestemt opgave
at løse. Goethe

Det som bør være resultatet af veludført arbejde, gør vi som fest, og
bedrager os til at tro, at lykken kan opnåes ved sådant snyderi.Goethe
"Den kvinde, der hver dag arbejder med kost og komfur, giver de bedste
kærtegn. Goethe
En dreng kunne ikke falde til ro efter en begået fejl. Det vidner om
en for sart samvittighed, som sætter sit eget moralske selv så højt,
at det ikke vil tilgive det noget.
En sådan samvittighed skaber hypokondriske mennesker, dersom det ikke
bliver bragt i balance ved stor virksomhed. Goethe.

Foragt verden, foragt dig selv, foragt at foragte dig. Goethe ifølge
Lilhav bog om hans Ideverden
Også den ringeste kan være lykkelig og på sin måde fuldkommen. Goethe
Hvem er dog nutildag en kristen, som Kristus ønskede sig det?
Jeg måske alene, skønt I alligevel regner mig for hedning.. Goethe
"Sjældent er det at personer, der ligesom udgør hinandnes halvdele,
ikke støder hinanden fra sig, men slutter sig til hinanden og
supplerer hinanden."

"Vi er så meget desto mere sikre på at vi mødes i en midte, da vi går
løs på sagen fra så mange sider. Goethe om Schillervenskab
Jo mer   e jeg tænker over sagen, jo tydeligere bliver det mig, at
livet helt enkelt er til for at leves Goethe
Overtroen er de energiske, stort virkende naturers arvelod. Vantroen
hører hjemme blandt svage småligt-sindede, tilbageskridende og i deres
eget indskrænkede mennesker. Goethe

Goethe: "Det er fordi jeg dengang var gal, at jeg idag er fornuftig.
Oh, filosof, som kun ser det momentane, hvor dit syn er kort. Dit blik
er ikke skabt til at følge lidenskabernes underjordiske arbejde."
Ubetinget virksomhed, af hvad art den end måtte være, spiller tilsidst
fallit. Goethe
Så tumler jeg fra begær til nydelse, og længes efter min nydelse efter
begæret. Goethe
OM PRESSEFRIHED: Det vil skabe bestandige forstyrrelser gennem umodne
og ansvarsløse skribenter.Goethe
- Alt forgængeligt er kun en lignelse. Goethe
Der gives intet frygteligere end aktiv uvidenhed Goethe(klog og
flittig er bedst, dum og doven er ufarligt, og det er også klog og
doven, dum og flittig er farligst)
"   Tåber og kloge folk er lige uskadelige. Kun halvtåberne og de
halvkloge, de er de farligste. Goethe
Man kan ikke tænke sig, at fornuften skulle blive populær. Goethe.
Præstationen, ikke æren er vigtig Goethe
Goethe: "Du har taget det første skridt på vejen mod visdom, når du
har lært at holde din kæft"Find dig i ytringsfrihed eller find dig i
hvad som helst
Det eneste, der interesserer os ved reformationen er Luthers karakter
og det er også det eneste, der har imponeret mængden.
alt andet er noget rod, som endnu hver evige eneste dag falder os til
byrde." Goethe
RANG"Hatred is something peculiar. You will always find it strongest
and most violent where there is the lowest degree of culture. Goethe
He who does not think too much of himself, is much more esteemed than
he imagines.Goethe
   "Hvis vise Mænd ikke tog fejl, måtte Narrene fortvivle.Goethe
   "Ingen er helt for sin kammertjener, siges der. Det kommer
imidlertid blot a, at helten kun kan anerkendes af helten.
Kammertjeneren vil derimod sandsynligvis forstå at skatte sine
ligemænd. Goethe
"   Kun de sølle er beskedne - de dygtige fryder sig ved
gerningen. Goethe
"   Piety, like nobility, has its aristocracy.Goethe

- "   Snavs lyser, hvis solen vil skinne på det.Goethe MEN HAN GIK
MED ORDNER(FRA NAPOLEON)
"   The deed is everything, the glory is naught. Goethe

- "   Treat people as if they were, what they ought to be and you
help them to become what they are capable of being. Goethe
"   Tåber er aldrig ilde tilpas. Stupiditet er uden ængstelse.
Goethe
"   Vil du virke tiltrækkende? Og er ikke sikker på dig selv.
Forgæves. Kun fra den sluttede kraft smiler skønheden frem. Goethe
"   We accept every person in the world,
as that for which he gives himself out, only he must give himself out
for something. We can put up with the unpleasant more easily, than we
can endure the insignificant. Goethe
"   You must either conquer and rule or serve and lose, suffer or
triumph, be the anvil or the hammer. Goethe
"Verweile doch du bist so schøn, Vi værdsætter den der har prøvet,
Gretchen vil ikke reddes af djævlen)
Præstationen, ikke æren er vigtig Goethe
Fagmennesker uden ånd - Max Weber
SELVBEDRAG
"   Destiny grants us our wishes, but in its own way, in order to
give us something beyond our wishes. Goethe
- "   Det er stort at sejre over sit hjerte, og jeg ærer den tapre,
det gør det; men den, der sejrer gennem sit hjerte, ham sætter jeg
højere endnu. Goethe
"   En stor fejl: at man tror at være mere, end man er, og
vurderer sig selv lavere, end man er værd. Goethe
"   Happiness is a ball after which we run, wherever it rolls, and
we push it with our feet when it stops Goethe "
Happy the man, who early learns the wide chasm that lies between his
wishes and his powers!Goethe
"   Hatred is active, and envy passive dislike; there is but one
step from envy to hate. Johann W. von Goethe
"   Hvis mennesket skal yde alt, hvad man fordrer af ham, så må
han anse sig for mere end han er. Goethe
"   Hvorpå kender man i enhver stand og stilling den ædle? Det er
ham, der, hvilken fordel han end har, altid tenderer mod ligevægt.
Goethe
"   It is equally a mistake to hold one's self too high, or to
rate one's self too cheap.Goethe
"   Man kan leve nok så tilbagetrukket, man bliver dog, før man
får set sig for, en skyldner eller en troende. Goethe
"   Man supposes, that he directs his life and governs his
actions, when his existence is irretrievably under the control of
destiny. Johann W. von Goethe
"   Så snart du har tillid til dig selv, så snart forstår du at
leve. Goethe

NID,NAG
"   Hadet er en aktiv misfornøjelse, misundelsen en passiv, derfor
bør man ikke blive forundret, når misundelse så hurtigt går over til
had. Goethe
"   Hvem skulle have haft tålmodighed med mig, hvis jeg ikke havde
haft det selv? Goethe
"   Impotent had er den frygteligste af alle følelser; man skal
ikke hade nogen, som man ikke kan ødelægge.Johann Wolfgang von Goethe
"   Mængden kan ikke undvære dygtige Mennesker; og de dygtige
ligger den til enhver Tid til Byrde.Goethe
"   The hand that has the week day broom to ply, on Sunday gives
the pleasantest caresses. Goethe
"   You will always find it (hatred) strongest and most violent,
where there is the lowest degree of culture.Johann W. von Goethe

DAGDRØM "   For at dådkraftigt Menneske kommer det kun an på, at
han gør det rette. Om det rette sker, skal han ikke bekymre sig om."
Goethe
"   In all things it is better to hope than to despair.Goethe
"   Jeg hader de mennesker, der ingenting beundrer, for jeg har
tilbragt mit liv med at beundre alt. Goethe
"   Poor fool! in whose petty estimation all things are
little.Goethe
"   The happy do not believe in miracles Goethe

MAND,KVINDE Det evigt-kvindelige drager os opadGoethe
"   Mænd dømmer efter grunde. Kvindens dom er hendes kærlighed.
Hvor hun ikke elsker, har hun allerede dømt. Goethe
"   At Husbond var sin Viv saa god, paa hendes Aasyn skrevet
stod.Goethe
"   He who cannot love must learn to flatter.Goethe
MORAL"   Den handlende er altid samvittighedsløs; kun den betragtende
har samvittighed. Goethe
"   Det er bedre, at uretfærdigheder finder sted, end at de
fjernes på uretfærdig vis. Goethe
"   Distrust all those in whom the urge to punish is strong.
Goethe
Vis mistillid til dem, der altid har lyst til at straffe. Goethe
"   Samvittighed har alene den betragtende; den handlende er
samvittighedsløs. Goethe
74"   Ørkenens beduiner aflægger løfte om, at de ikke vil spise
fisk.Goethe
"   Ingen fromhed byder os at finde os i fornærmelser. Goethe
POLITIK"   Hvilken regering er den bedste? Den, der lærer os at
regere os selv. Goethe
"   Lovgivere eller revolutionære, der lover både lighed og
frihed, er enten fantaster eller charlataner. Goethe
"   Man skal ikke spørge, om man helt igennem stemmer overens, men
om ens stræben går i samme retning. Goethe

SAMFUNDs   He who is firm in will, molds the world to
himselfGoethe.
"   Hvad frugtbart er, er ene sandt.Goethe
"   Klog og virksom og fast, bekendt med alt opefter og med
blikket vendt nedefter, lad ham være og vare som minister. Goethe
"   Most people work the greater part of their time for a mere
living, and the little freedom, which remains to them so, troubles
them, that they use every means of getting rid of it. Goethe
"   One is roused by this, another finds that fit: each loves the
play for what it brings to it. Goethe
"   Progress has not followed a straight ascending line, but a
spiral with rhythms of progress and retrogression, of evolution and
dissolution.Goethe
"   Ved I, hvordan også den lille mand bliver noget? Ved at gøre
det små rigtigt; det er sådan, den store ønsker at gøre det store.
Goethe
"   Østerland og Vesterland kan ej længer skilles.Goethe

"   I have learned much from disease, which life could have never
taught me anywhere else.Goethe (1749-1832)German Poet, Dramatist,
Novelist, and Scientist
"   Man er meget ilde faren, hvis man ikke rigtig har TILLID TIL
LÆGER og dog ikke kan klare sig uden deres hjælp.Johann Wolfgang von
Goethe
SANDHED   "I mit hoved er de forskellige affærer ordnet skuffevis som i
et skab. Når jeg vil lukke af for en ting, så lukker jeg bare dens
skuffe og åbner en anden. De blandes aldrig imellem hverandre, de
forvirrer mig ikke og trætter mig ikke ved deres mangfoldighed. Vil
jeg sove, lukker jeg alle skuffer og sover med det samme" "Når jeg
skal tage fat på noget, åbner jeg vedkommende luge og lukker samtidig
alle de andre. Når jeg vil sove, lukker jeg dem alle"Goethe citerende
Napoleon
- "   Både naturen og kunsten er for store til at have formål!
Goethe
"   Den største lykke for et tænkende menneske er at have
udforsket det, som kan udforskes, for så med ro at ære det, som ikke
kan udforskes. Goethe
"   Den, der bebrejder en forfatter hans dunkle udtryksmåde, burde
først se i sit eget indre, om der er videre lyst, i tusmørke bliver
selv en meget tydelig skrift utydelig.Johann Wolfgang von Goethe(Det
dunkelt talte er det dunkelt tænkte. Esaias Tegner)
"   Den, der ikke kender fremmede sprog, ved ingenting om sit
eget. Goethe
"   Der sker ikke noget ufornuftigt, som forstand eller
tilfældighed ikke kan bringe i orden igen; ikke noget fornuftigt, som
uforstand og tilfældighed ikke kan bringe i vildrede. Goethe
"   Grå, kære ven, er al teori, og grønt er livets gyldne træ.
Goethe
"   Hypotesere er vuggesange, som læreren dysser sine elever i
søvn med.Johann Wolfgang von Goethe
"   I can tell you, honest friend, what to believe: BELIEVE LIFE;
it teaches better that book or orator Goethe (1749-1832).
- "   Jo ældre jeg bliver, desto mere forlader jeg mig på den lov,
efter hvilken rosen og lillien blomstrer.Goethe
"   Jeg var ofte i strid med naturen, men jeg har altid til sidst
måttet bede den om forladelse Når jeg disputerer med et menneske, er
jeg aldrig rigtig sikker på, hvem af os der har ret, men når jeg
disputerer med naturen, så ved jeg på forhånd, at den har ret.Goethe
"   Jo mere man ved, desto mere tvivler man. Goethe
"   Nature knows no pause in progress and development, and
attaches her curse to all inaction.Goethe
"   Når man vil oversætte, skulde man vove sig i Kast med det
uoversættelige; først da får man rigtig Øjet op for den fremmede
Nation og det fremmede Sprog.Goethe
"   Stupidity is without anxiety. Goethe
"   Vi ved kun sikkert, når vi ved lidt;sammen med mere viden
dukker tvivlen op.Goethe
"   Vi vilde ikke erklære vor Viden for stykværk, hvis vi ikke
havde et Begreb om et HeleGoethe
"   What is uttered from the heart alone, will win the hearts of
others to your own. Goethe
-    Alle vil nu udforske mennesket, udefra, indefra. Sandhed,
hvor redder du dig hen fra den grusomme jagt.Goethe(Komplementaritet:
Når det undersøgte befamles, forstyrres det, og man finder noget
ikke-representativt - sted og hastighed for partikel, kanikke samtidig
bestemmes.)
UDDANNELSEu   A teacher who can arouse a feeling for one single good
action, for one single good poem, accomplishes more than he who fills
our memory with rows and rows of natural objects, classified with name
and form. Goethe
-    Den skønneste sjælevandring er den, at man oplever at se sig
selv genopstå i en anden. Goethe
- "   Everywhere, we learn only from whom we love.Goethe
- "   If children grew up according to early indications, we should
have nothing but geniuses.Goethe
"Selv det største menneske bliver stadig ved, at være et
menneskebarn. Goethe
"   Baseness attracts everybody. Goethe
"   Verden er en klokke, der har revne; den larmer, men den
klinger ikke. Goethe
ALDERz   Den tåbeligste af alle vildfarelser er, når unge, gode hoveder
tror, at de sætter deres originalitet over styr ved at anerkende de
sandheder, andre allerede har anerkendt. Goethe
"   Den, som kan få afslutningen af sit liv til at stemme overens
med begyndelsen, er den lykkeligste blandt mennesker.Goethe "   Jo
ældre jeg bliver, desto mere forlader jeg mig på den lov, efter
hvilken rosen og lillien blomstrer.Goethe
"   Man bør blive mildere med alderen; jeg ser ikke nogen fejl,
jeg ikke selv kunne have begået.Johann Wolfgang von Goethe
"   Man tror altid, at man skal blive gammel for at blive klog;
men i virkeligheden har man, når alderdommen kommer, nok at gøre med
at holde sig lige så klog, som man var. Goethe
"   The most happy man is he, who knows how to bring into relation
the    end and beginning of his life.Goethe (
"   Whoever, in middle age, attempts to realize the wishes and
hopes of his early youth, invariably deceives himself. Each ten years
of a man's life has its own fortunes, its own hopes, its own
desires.Goethe
SKØNHED"   Den, der har KUNST OG VIDENSKAB, HAN HAR RELIGION;
den, der ikke har kunst og videnskab, lad ham have religion. Goethe
"   Den, for hvem livet er bitter alvor, kan ikke være humorist.
Goethe
"   Du ligner den ånd, som du begriber. Goethe
"   En regnbue, som står mere end et kvarter, er der ingen, der
ser på.Goethe
"      Enhver hører kun, hvad han forstår. Goethe
"   Hvor der er meget lys, er der stærk skygge. Goethe
- "   Menneskene er kun produktive så længe, som de er religiøse.
Goethe
- "   Menneskene viser ikke deres karakter så tydeligt gennem noget,
som gennem hvad de finder latterligt. Goethe
"   Mozart is the human incarnation of the divine force of
creation.Johann W. von Goethe
"   Passions are vices or virtues in their highest powers.Johann
W. von Goethe
"   Rejs ikke for at ankomme, men for at rejse. Lykken er at være
på vej." Goethe og Lilholdt har gjort det til del af en af sine
sange(Bjarne Lilholdt?)
"   Superstition is the poetry of life. Goethe
"   The ideal of beauty is simplicity and tranquility.Johann W.
von Goethe (1749-1832)German Poet,
I politik som i sygesengen, kaster folk sig fra side til side, blot
fordi de tror, de vil få det behageligere. Goethe
"Det evigt kvindelige drager os opad" - slutning af "Faust" hvor den
opofrende Gretchen ofrer sig for at Faust, der har solgt sin sjæl til
djævelen, ikke skal forblive i helvedes flammer, men trækkes op i
himlen.
"Spinoza beviser ikke Guds eksistens - han beviser at eksistens ER
Gud"Lad andre af denne grund kalde ham ateist - jeg er tilbøjelig til
at prise ham som højst gudsfrygtig og højst kristen . Jeg modtager fra
ham den daglige indflydelse på min handling og tænken" Goethe
"En seksårs pige, der altid var i godt humør, fik ofte skældud af
moderen,hun var sandelig ikke fornuftig.Pludselig sidder barnet
rogligt og eftertænktsomt, og man spørger hende, hvad der er i vejen
..Hun svarer:Jeg tror, FORNUFTEN ER PÅ VEJ, JEG KEDER MIG .Goethe.
Overfor en andens store fortrin, findes der kun een redning:
kærlighed.Goethe Valgslægteskaber
Verweile du bist so schøn Faust doch
Wer immer strebend sich bemüht, Den können wir erlösen
Mennesket gå¨r vild så længe det stræber Vorherre til Faust
Les affinites electives Valgslægskaber
W v Humboldt 1767 1835
Nødvendig skøn som guds træer er Strasbugh katedralen
Wer immer strebend sich bemyht, den kønnen vir erløsen
Hvor altid stræber frem og frem, ham kan vi frelse skænke
Mennesket går vild så længe det stræber
Det evigt kvindelige drager os til
på rigtig ordning, ivrig flid skal følge lønnens skønne tid
til rigets dåd som herligst man fuldender,
en ånd er nok for tusind hænder
Stræb mod et hele bestandigt, og kan du ej blive et hele selv, så slut
dig til et, trofast som tjenende del.Goethe
Du ræddes for døden. Du ønsker udødelig at leve?? Lev i helheden. Når
du længst er borte, vil den beståGoethe(evt Schiller).

Skal jeg lytte til en andens mening, så må han udtrykke den positivt;
problemer kan jeg finde hos mig selv.
Alt, hvad der befrier vor ånd uden at give os herredømme over os selv,
er skadeligt. Goethe
Man lever i grunden kun, når man nyder andres velvilje.
Opfyldt pligt føles stadig som skyld, fordi man aldrig synes man har
gjort helt nok.
Enhver har noget i sit væsen, som ville vække ubehag, hvis han ytrede
det offentligt.
En regnbue, der holder sig et helt kvarter, kigger man ikke mere på.
Man må kun blive gammel for at blive mildere; jeg ser ikke at der
begås nogen fejl, som jeg ikke selv har begået.
Den der gør noget, er altid samvittighedsløs, en samvittighed ejer kun
den, der betragter handlingen.
Den empirisk-moralske verden består for største delen kun af ond vilje
og misundelse.
Overtroen er livets poesi; derfor tager digteren ikke skade af at
overtroisk.
Den, der ikke føler kærlighed, må lære at smigre, ellers klarer han
sig ikke.
Jeg kan love at være oprigtig, men ikke upartisk. Goethe
Hvis jeg kender mit forhold til mig selv og til verden, så kalder jeg
det for sandhed. Og således kan enhver have sin egen sandhed, og det
er dog altid den samme.
Man kan ikke leve for alle, især ikke for den, som man ikke ville
bryde sig om at leve sammen med.
Jeg ville gerne være ærlig over for dig, uden at vi bliver uvenner:
men det lader sig ikke gøre. Du opføre dig forkert og sætter dig
mellem to stole; tilhængere vinder du ingen af, og dine venner mister
du. Hvad skal det blive til!
Mesterskab regnes ofte for egoisme.
Der findes en hjertets høflighed; den er beslægtet med kærlighed. Af
den udspringer den ydre opførsels mest passende høflighed.
Frivillig afhængighed er den dejligste tilstand, og hvordan skulle den
være mulig uden kærlighed.
Ingen er mere slave end den, der anser sig selv for fri uden at være
det.
Mod en andens store fortrin findes der intet andet redningsmiddel end
kærligheden.
Den uforstandige finder næsten alting latterligt, den fornuftige
næsten ingenting.
Man bliver aldrig bedraget, bedrager sig selv.

Hvis man kunne afskaffe døden, det ville vi ikke havde noget imod; at
afskaffe dødstraffen bliver vanskeligt; når der sker, kalder vi den
lejlighed tilbage igen.
Tænkning og handling var der én der sammenlignede med Rakel og Lea:
den første var kønnest den anden var mest frugtbar.
Blandt alle tyveknægtene er narrene de værste: de stjæler både jeres
tid og jeres stemning.
Store evner er det bedste forsoningsmiddel.
Selv en skabet kamel kan bære mange æslers byrder.
Publikum vil behandles ligesom kvinder: man skal absolut ikke sige
andet til dem end det, de ønsker at høre.
Den der bestride maksimer, burde være i stand til at opstille dem ret
klart og at kæmpe inden for denne klarhed, så han ikke kommer ud for
at skulle slås med selvskabte luftspejlinger.
Det er vanskeligt at affinde sig med tidens fejltagelser: stritter
man imod den, står man alene; lader man sig indfange af dem, så får
man heller ikke hverken ære eller glæde deraf.
Hver gang der fremkommer noget betydningfuldt nyt, spørger mængden,
hvad nytte det er til, og ikke med urette; for den kan kun blive klar
over en tings værdi gennem dens nytte.
Mennesket må holde fast ved tro at det ubegribelige er begribeligt:
ellers ville man ikke forske.
Hypoteser er vuggeviser, som læreen luller sine elever i søvn med; den
tænkende, nøjagtige iagtager lærer mere og mere at kende sin
begrænsning; han ser, at jo mere vor viden breder sig, des flere
problemer dukker der op. Goethe
Iøvrigt hader jeg alt det, der kun belærer mig uden at forøge eller
umiddelbart stimulere min virkelyst Goethe
All that happens is a symbol, and it represents itself perfectly, it
points to the rest. Goethe
Kritiser ikke kvinden for at hun er troløs - hun leder blot efter den
rigtige partner. Goethe
Hvad der end sker, er livet dog skønt. Goethe