Kan man dele en farveprinter via samba?
Fra : Steffen Poulsen

Dato : 06-01-01 11:41

Modellen er en HP 930C - den virker fint fra linux.

mvh Steffen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-01-01 11:59

Steffen> Modellen er en HP 930C - den virker fint fra linux. mvh
Steffen> Steffen

Jeg ser ikke nogen grund til ikke at kunne... Prøv at kigge lidt i man
siden for smb.conf så skulle du kunne gennemskue hvordan det virker...

På min maskine deler jeg en laserprinter (der er ingen forskel på
laser og farve i disse sammenhæng. Min entry i smb.conf er som følger:

[printers]
comment = All Printers
available = yes
browseable = yes
path = /tmp
printable = yes
public = yes
writable = yes
guest ok = yes

og smbclient -L hostnavn giver så:

   Sharename Type Comment
   --------- ---- -------
   IPC$ IPC IPC Service
   printers Printer All Printers
   lp Printer HP LaserJet 5L

og så mounter man blot lp sharet på windows maskinen... og vupti så
virker det.

Det kan gøres meget mere komplekst, men dette er den simpleste form.

/Thomas

--
"To alcohol! The cause of - and solution to - all of life's problems!"
-- Homer Simpson

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 06-01-01 15:06

"Thomas Rasmussen" <simpsons@kom.auc.dk> wrote in message

> På min maskine deler jeg en laserprinter (der er ingen forskel på
> laser og farve i disse sammenhæng. Min entry i smb.conf er som følger:

> [...]

Mit problem har været at bakse med linuxdriveren - der en speciellert fra
www.turboprint.de. Glemmer jeg alt om den, opretter en standard printer med
printtool, sætter den til en alm. basic deskjet (hvis jeg ikke vælger et
"filter" kommer der et par tomme sider med) - så spiller alt simpelthen som
det skal.

Så enden bliver én driver til brug i linux, og én driver (som det vel
dårligt er til brug via samba.

[HP930C$]
comment = HP-farveprinter
available = yes
browseable = yes
path = /var/spool/lpd/lp0
printable = yes
public = yes
writable = yes
guest ok = yes
printer = lp0

Jeg takker for inspirationen.

mvh Steffen

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 06-01-01 18:06

"Steffen Poulsen" <steffenpoulsen@[RemoveThis]usa.net> wrote:

> Så enden bliver én driver til brug i linux, og én driver (som det vel
> dårligt er til brug via samba.

Bruger Windows-maskiner ikke deres egen printerdriver, selvom de
udskriver på printere, der sidder på andre maskiner?

Bare tænk på de små printbokse.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 06-01-01 20:23

"Niels Teglsbo" <Niels@fabel.dk> wrote in message

> Bruger Windows-maskiner ikke deres egen printerdriver, selvom de
> udskriver på printere, der sidder på andre maskiner?
>
> Bare tænk på de små printbokse.

Jups.

mvh Steffen.