Fra Benjamin til undgåelig politi-sadisme
Fra : Bo Warming

Dato : 12-10-11 04:30

Fra Benjamin til undgåelig politi-sadisme
For ca 20 år siden valgte teenage-drenge aktivt at provokere politiet
på Rådhuspladsen en nytårsnat og travlhed tvang betjente til at samle
en bunke anholdte der var i benlås på et hjørne af pladsen og en
pådrog sig lammelse på livstid og døde fornylig som "grønsag".

At modsætte sig arrest er selvmorderisk og indlysende selvmutilerende,
så Benjamin havde nok især sine lærere og forældre at kritisere, for
at han ikke var opdraget til at slippe sund gennem teenageårene.

Men anden politivold, der når uheldet er ude, invaliderer eller
dræber, kan forekomme og undgås, i dag hvor futtog har erstattet
benlås.
I Jylland er det sket, at tilsvarende unge drukne fyre er lagt i
strips eller håndjern og smidt ind i politibil og har været så fulde,
at de let ku provokeres til at provokere politi til sadisme - og
meget svært-undskyldelig politivold forekommer derfor nu og da, - alt
for ofte.
Politi er jo OGSÅ utilpassede, og kan finde på afreaktion i sadisme
Fejlen er selvfølgelig, at politikerne viser så extrem ærbødighed for
betjente, at det smitter af på vælgerflertallet, og dette afviser
naivt og bevidst sadisme som en faktor.
Eneste løsning er måske at tvinge politiet til at filme sig selv i
enhver situation, hvor nogen modsætter sig anholdelse - samt alt der
ligner.
I hvert fald bør politiuniformen rumme en lille båndoptager, der let
aktiveres ved fingertryk, såsnart politimanden går hen for at
anholde¨.
At der er kronologi og bevis på al *lyd* udgået fra arrestants og
betjentes mund, vil gøre det MEGET sværere at fortie og lyve.
Når der er optræk til vold, bør politiet desuden aktivere et af de
videokameraer, som altid er i bilen, og dette fixeres fx på biltag, så
det har en god synsvinkel.
Dertil kommer, at betjente skal droppe deres sårbarhed overfor
fornærmelser.
Dommere bør anlægge en ny hård kurs så betjente, der ser formildende
omstændighed i, at en autonom gav dem "fingeren", indser at VOLD ER
VIGTIG , hvorimod sårende *ord* sårer kun den, der kan lide at føle
sig såret
Det gælder også symboler og "fingeren" er symbol på ringeagt som
betjente bør vise hinanden tit og ofte, så man er sikker på, at ingen
kan gå amok pga sådan ligegyldighed
Ingen betjent har voldet mod mig. Jeg har svaret igen og argumenteret,
at jeg ikke var hverken nøgen eller blufærdighedskrænkende og de var
præpareret til at følge anmelders lyst til anholdelse, men turde ikke
..
De har da sagt at "Du er ikke til at snakke med".
Det bør være retskrav når en borger møder sådan grov generaliserende
kritik at få analyse, idet man siger på båndet "klokken er 14.15 og
der ønskes analyse af foregående ti minutters snak.
Så skal politichefen lytte til de 10 min og skrive kort brev til mig
om hvad kan kritiseres ved min facon, hvis noget.
Ingen sten bør være uvendt i et nyt og bedre politis søgen rettidig
omhu, mht hvor kommunikation mellem betjent og borger bliver skadelig
og uforståelig

Selvfølgelig vil betjente og chefer frabede sig nyt papirnusseri, og
der er bestemt risiko for meget tidsspilde. Så må politiet generelt
prioritere opgaver om livsfarlig vold og slet ikke rykke ud vedr
kvindesags og bagatel emne, som dem mod mig.