Møllemetal og snu kinesere
Fra : Bo Warming

Dato : 11-10-11 07:56

Møllemetal og snu kinesere
De høj-intelligente kinesere har opkøbt vildt af verdens begrænsede
reserver af visse grundstoffer, lanthanider eller "sjælde jordarter"
Det er blevet tradition at udnytte disse metalles særlige magnetiske
egenskaber i gearkasser på Vestas og andres vindmøller
Når Kina nu hæver prisen på mangelvaren, nytter det ikke med etiske
fordømmelser.
Der må sadles om, hvilket tyskernes store Siemens nok er hurtigst til
Havde kineserne opkøbt jord, som en Metro skulle bruge, så ville
ekspropriation kunne redde "de langsomt tænkende", men vi har sat os i
en ulykkelig situation som den Kina havde sat sig i, da Opiumskrigen
smadrede dem.
En stor lykke for Kina er, at ingen overvejer våbenbrug i
handelskrige, hvilket smadrede Kina i 1860, men nu er det Vesta, der
ikke har vist rettidig omhu, og som ligger som de har redt.
Var vi en del af USA, ville prædidentkandidater stå parat med løfter
om høje toldmure.
Men EU er om frihandel, og det indses, at vi vil skade os selv med en
sådan kortsigtet beskyttelse, som jo er en centralistisk planøkonomi,
Stalin-style. Vi har brug for at være med, hvor det sner, og hvor
udbud og efterspørgsel i hovedsagen giver fordelagtige lave priser.
(Kilde Børsen 11.10.). Bo Warming, Bjelkes Alle 46, 2200 N

Fra : Aage Andersen

Dato : 11-10-11 10:20

"Bo Warming"
> [...]
> fordømmelser.
> Der må sadles om, hvilket tyskernes store Siemens nok er hurtigst til

Jeg tror du misforstaar. Siemens gearløse møller bruger ti gange saa meget
af de sjældne metaller som Vestas møller gør. At kineserne udnytter
situationen er selvfølgelig almindelig købmandskab.

Fra : Bo Warming

Dato : 11-10-11 12:05

On Tue, 11 Oct 2011 11:20:25 +0200, "Aage Andersen"
<aaan(REMOVE)@email.dk> wrote:

> [...]
>af de sjældne metaller som Vestas møller gør. At kineserne udnytter

>situationen er selvfølgelig almindelig købmandskab.
JA, osse i den grad men mange danskere sir skævjer er UNFAIR tsk tsk

Børsen 11.10 sir som jeg sir. at de nu forlader Dysprosium og
Neodynium og bruger særligt stål - det var vist snobberi med de
lanthanide"jordarter"

Siemens var så dum som Vesta men er hurtige til rettidig omhu nu