Den offervillige Oscar Wilde=næppe bagdørs~
Fra : Bo Warming

Dato : 09-10-11 16:21

Den offervillige Oscar Wilde=næppe bagdørsindianer
Som ung så han op til katolske helgen-martyrer og han blev katolik
dagen før han døde og han søgte efter et verdensforbedrende martyrium
og da forbudslov kom mod bøsser, nedprioriterede han sit harmoniske
familieliv med børn og smuk hengiven kone og han søgte provokerende
omgang med aristokratiets fashionable ekhibitionist-kyssende mænd
En adelig litteraturstuderende teenager, der beundrede Wildes
skuespil, der trak fulde huse, blev hans kæreste og Wilde spillede på
at teenagerens far var bøssehader of fornærmede Wilde skriftligt så
han ku føre injuriesag - som førte til at Wilde afsløredes som
mandekysser og fik to års tvangsarbejde i trædemølle, som ødelagde
hans helbred så han døde tre år senere.Bøsser i dag insister på deres
Sct Oscars røv pul men den æstetiske Wilde nøjedes nok med at kysse
og være med på en kikker når baronen havde indkøbt trækkerdrenge i
stort antal-
"Jeg har brugt min genialitet på mit liv, på mine værker har jeg kun
brugt mit talent."   Oscar Wilde 1855-1900
Det var ikke så meget bøsserne som provokationen han ofrede sig for,
og han inspireredes bl.a. af en araber der kort efter Islam havde
erobret hans land skrev
"Hvis alle udtrykte deres lyster *åbent og frit*, ville verden blive
forynget"
(Abu Nawas 787-814) Han lovpriste onani.
Wilde indså at åbenhed er umulig og han tilrådede som næstbedste
løsning, at folk skulle opleve tilfredsstillelsen ved at foregive og
skjule, spille en rolle, og gøre nar ad modstandere og kritikere. Det
kom han i fængsel for
Ligesom Sokrates kunne han have flygtet til udlandet, UK ville helst
ikke fængsle ham, men Wildes mor insisterede han skulle være martyr og
han bøjede sig og tog ikke med det særtog til Frankrig der var parat
til ham

"Having played Chopin I feel, as if I have cried over sins I have
never committed, and mourned over tragedies, that was not my own.Oscar
Wilde
"   Hearts live by being wounded. Oscar Wilde
"Now it seems to me that love of some kind, is the only possible
explanation of the extraordinary amount of suffering, that there is
in the world. Oscar Wilde
"Moral er ikke andet end den holdning, vi indtager over for Folk, som
vi personlig ikke kan lide.      Oscar Wilde
   "Anybody can sympathize with the suffering of a friend, but
it requires a very fine nature to sympathize with a friends succes".
Oscar Wilde
"There is no secret in life. Life's aim, if it has one, is simply to
be always looking for temptation. Oscar Wilde
   "Anybody can sympathize with the suffering of a friend, but
it requires a very fine nature to sympathize with a friends succes".
Oscar Wilde
"Man kan altid let være venlig mod mennesker, man er ligeglad med.
Oscar Wilde
"Helt som sin klon Nietzsche foragtede han medlidenhed
"   It is so easy for people to have sympathy with suffering, It
is so difficult for them to have sympathy with thought. Oscar Wilde

Han så kunsten som en prisværdig og nødvendig virkelighedsflugt; Kun
som æstetik er livet retfærdiggjort skrev Nietsche og absurdisten
Camus

Den forbudslov som skabte Wildes valg af martyrium, skyldtes at UK
klart stilede mod krig med det handelsoverlegne Tyskland og bøsseri
gjorde de britiske soldater svage og kvindagtige, mente man i
overhuset!