Depression;Lærebogs-dialog
Fra : Bo Warming

Dato : 09-10-11 14:27

Depression;Lærebogs-dialog

   Man taler om den narcissistiske svingning mellem depression og
grandiositet, mellem selvtab og selvovervurdering -mellem en mere
ærlig, men selvfortærende oplevelse af indre tomhed og usikkerhed, og
en klar selvbedragerisk, kompenserende kamp mod den smuldrende
selvfølelse.       Peter Thielst "Depressionens psykologi"

   Min sjæl er så tung, at ingen tanke mere kan bære den, intet
ordsprogvingeslag mere løfte den op i luften. Bevæges den, da stryger
den kun hen langs med jorden, som fuglenes lave flugt, når det blæser
op til tordenvejr. Over mit indre væsen ruger en beklemmelse, en
angst, der aner et jordskælv. Søren Kierkegaard "Angst"

   Forelskelse udspringer af depression - af desperation over
hverdagens kedsomhed Anderledes bæredygtig er venskab
   Man forelsker sig ikke , hvis man bare er nogenlunde tilfreds
med sig selv og sin tilværelse. Forelskelsen udspringer af en
depressiv overbelastning, som igen skyldes manglende mulighed for at
finde noget af værdi i den daglige tilværelse       Citat fra
Alberto Francesco Alberoni "Forelskelse og Kærlighed."

"   Depression is the inability to construct a future. Rollo May
"Gud burde beskytte alle mod en alderdom med nedbrudt helbred og mod
at håbets træ mister evnen til at blomstre. Mark Twain