/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Chili
Fra : Golf2


Dato : 09-10-11 07:25

Hej

jeg ved ikke om det er korrekt gruppe at spørge i. Men jeg kan vel højst få
en skideballe af Max

Jeg har netop skåret mine frilands chiliplanter ned for vinteren. De bar en
stor mængde frugter, som jeg har tænkt at fryse ned. Spørgsmålet er nu: Skal
man åbne dem og fjerne frøene inden nedfrysningen, eller skal frøene fryses
med?

mvh
Golf2



 
 
Steen Jakobsen (09-10-2011)
Kommentar
Fra : Steen Jakobsen


Dato : 09-10-11 09:31


"Golf2" <golf@sol.dk> skrev i meddelelsen
news:4e913e47$0$292$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
>
> jeg ved ikke om det er korrekt gruppe at spørge i. Men jeg kan vel højst
> få en skideballe af Max
>
> Jeg har netop skåret mine frilands chiliplanter ned for vinteren. De bar
> en stor mængde frugter, som jeg har tænkt at fryse ned. Spørgsmålet er nu:
> Skal man åbne dem og fjerne frøene inden nedfrysningen, eller skal frøene
> fryses med?
>


Jeg fryser dem hele og når jeg skal bruge dem skærer jeg dem i skiver i
frossen tilstand.

Steen.


Golf2 (09-10-2011)
Kommentar
Fra : Golf2


Dato : 09-10-11 09:55


"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse
news:4e915baf$0$289$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Golf2" <golf@sol.dk> skrev i meddelelsen
> news:4e913e47$0$292$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Hej
>>
>> jeg ved ikke om det er korrekt gruppe at spørge i. Men jeg kan vel højst
>> få en skideballe af Max
>>
>> Jeg har netop skåret mine frilands chiliplanter ned for vinteren. De bar
>> en stor mængde frugter, som jeg har tænkt at fryse ned. Spørgsmålet er
>> nu: Skal man åbne dem og fjerne frøene inden nedfrysningen, eller skal
>> frøene fryses med?
>>
>
>
> Jeg fryser dem hele og når jeg skal bruge dem skærer jeg dem i skiver i
> frossen tilstand.
>
> Steen.
Tak for det svar. Jeg vil prøve at gøre det samme.

mvh
Golf2



Jørgen S. Nielsen (09-10-2011)
Kommentar
Fra : Jørgen S. Nielsen


Dato : 09-10-11 20:33

Steen Jakobsen wrote:

>
>
> Jeg fryser dem hele og når jeg skal bruge dem skærer jeg dem i skiver i
> frossen tilstand.
>
> Steen.
Det samme her.

- jørgen

Armand (09-10-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-10-11 22:44

Den 09-10-2011 10:30, Steen Jakobsen skrev:
>
> "Golf2" <golf@sol.dk> skrev i meddelelsen
> news:4e913e47$0$292$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Hej
>>
>> jeg ved ikke om det er korrekt gruppe at spørge i. Men jeg kan vel
>> højst få en skideballe af Max
>>
>> Jeg har netop skåret mine frilands chiliplanter ned for vinteren. De
>> bar en stor mængde frugter, som jeg har tænkt at fryse ned.
>> Spørgsmålet er nu: Skal man åbne dem og fjerne frøene inden
>> nedfrysningen, eller skal frøene fryses med?
>>
>
>
> Jeg fryser dem hele og når jeg skal bruge dem skærer jeg dem i skiver i
> frossen tilstand.
>

Hvis man kigger på syltede jalapenos, er de ligeledes skivet incl. frø!

--
Armand.

Stig Johansen (10-10-2011)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 10-10-11 09:40

Armand wrote:

> Hvis man kigger på syltede jalapenos, er de ligeledes skivet incl. frø!

Ja, og at fjerne frø/frøstole er at amputere dem, da der er der 'styrken'
sidder.

Prøvede lige at søge efter dokumentation, men fandt den her:
http://www.chillisgalore.co.uk/pages/chilli_facts.html

Her gik jeg og troede at de chilier køber (1.000.000 scoville) er stærke,
men så blev jeg klogere

(Blender alt undtagen stilken, og tilsætter lidt olie, og sætter dem i
køleskabet).

(Og jo: Man skal _IKKE_ klø sig hvis man har skåret på dem uden
gummihandsker;)

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Martin Larsen (10-10-2011)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 10-10-11 14:50

Stig Johansen wrote:

> Ja, og at fjerne frø/frøstole er at amputere dem, da der er der 'styrken'
> sidder.

Men chili giver ikke kun styrke, også smag. En fin peberfrugtagtig smag
med mange nuancer af citron, chokolade og meget andet afhængig af sorten.

Ved at fjerne frøene og ribberne de sidder på (som er det stærkeste på
frugten) kan man bruge flere af dem uden at overdøve retten.

Hvis det kun handlede om styrke, behøvede man jo kun ét sort, nemlig den
stærkeste. Så kunne en plante række til nogle år

Stig Johansen (11-10-2011)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 11-10-11 06:55

Martin Larsen wrote:

> Stig Johansen wrote:
>
>> Ja, og at fjerne frø/frøstole er at amputere dem, da der er der 'styrken'
>> sidder.
>
> Men chili giver ikke kun styrke, også smag. En fin peberfrugtagtig smag
> med mange nuancer af citron, chokolade og meget andet afhængig af sorten.

Enig - næsten.
Bortset fra jalapenos synes jeg ikke de chilier jeg har smagt giver nogen
smag som sådan.

Mit seneste 'projekt' er at blende chilier sammen med madagaskar peber.
Det giver pebersmagen sammen med styrken.

> Ved at fjerne frøene og ribberne de sidder på (som er det stærkeste på
> frugten) kan man bruge flere af dem uden at overdøve retten.

ribberne = frøstole.

> Hvis det kun handlede om styrke, behøvede man jo kun ét sort, nemlig den
> stærkeste. Så kunne en plante række til nogle år

He - tror du

Knægten kan ikke få det stærkt nok, så han bruger sambal oelek+tabasco+et
helt glas jalapenos, når han laver chile con carne.

Det er lidt dyrt i længden, så derfor laver jeg et lille glas til ham en
gang imellem.

Ca. 8 hele af dem der de kalder 'verdens stærkeste' (spurgte hvad de hed,
men han vidste det ikke), men tydeligt stærkere end habanero.

Sådant et glas holder et par måneder

Lidt for stærkt for mig, men jeg prøvede ½ teskefuld i en ret hvorefter
konen syntes den var rigelig stærk.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Martin Larsen (11-10-2011)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 11-10-11 10:36

Stig Johansen wrote:

> Ca. 8 hele af dem der de kalder 'verdens stærkeste' (spurgte hvad de hed,
> men han vidste det ikke)

Bhut Jolokia?

Var indtil for kort tiden siden verdens stærkeste men er nu overgået af
et par andre sorter af naga familien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bhut_Jolokia_chili_pepper

Stig Johansen (11-10-2011)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 11-10-11 11:06

Martin Larsen wrote:

> Stig Johansen wrote:
>
>> Ca. 8 hele af dem der de kalder 'verdens stærkeste' (spurgte hvad de hed,
>> men han vidste det ikke)
>
> Bhut Jolokia?
>
> Var indtil for kort tiden siden verdens stærkeste men er nu overgået af
> et par andre sorter af naga familien.
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Bhut_Jolokia_chili_pepper

Jeg ved det ikke Martin.

Lad os lade det blive ved at 'grønthandleren' og jeg ikke talte heelt samme
sprog

De ligner meget godt de røde på dit link.

(Det er en 'biks' nær Tingbjerg, der efter hans udsagn sælger et par kasser
om ugen, da der bor mange 'anden etniske borgere' i det område).

Det er ikke et sted jeg kommer til hverdag, men SuperBest tager ca. 20 kr.
for 2-3 Habanero, og jeg gav 26 kr. for 11 af disse pænt store 'sataner'.

Størrelsen er ca. den samme som Habanero - så man kan godt se
prisforskellen

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Stig Johansen (11-10-2011)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 11-10-11 11:09

Stig Johansen wrote:

>> Stig Johansen wrote:
>>
>>> Ca. 8 hele af dem der de kalder 'verdens stærkeste' (spurgte hvad de
>>> hed, men han vidste det ikke)
>
> Det er ikke et sted jeg kommer til hverdag, men SuperBest tager ca. 20 kr.
> for 2-3 Habanero, og jeg gav 26 kr. for 11 af disse pænt store 'sataner'.

For lige at foregribe begivenhedernes gang, så købte jeg 11, men der var for
meget til Knægtens glas, så de ca. 8 er en antagelse over hvor meget han
fik, og hvor meget jeg fik (i mit glas) ;)

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Armand (11-10-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-10-11 15:05

Den 10-10-2011 10:39, Stig Johansen skrev:
> Armand wrote:
>
>> Hvis man kigger på syltede jalapenos, er de ligeledes skivet incl. frø!
>
> Ja, og at fjerne frø/frøstole er at amputere dem, da der er der 'styrken'
> sidder.
>
> Prøvede lige at søge efter dokumentation, men fandt den her:
> http://www.chillisgalore.co.uk/pages/chilli_facts.html
>
> Her gik jeg og troede at de chilier køber (1.000.000 scoville) er stærke,
> men så blev jeg klogere
>
Der er da kun to andre, á op til 1.400.000sv der er stærkere end dine -
De øvrige er koncentrater á peberspray og den kemiske grundsubstans, så
vær ikke så ked af det.

--
Armand.

Stig Johansen (12-10-2011)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 12-10-11 08:41

Armand wrote:

> Der er da kun to andre, á op til 1.400.000sv der er stærkere end dine -
> De øvrige er koncentrater á peberspray og den kemiske grundsubstans, så
> vær ikke så ked af det.

Jeg er ikke ked af det - bortset fra jeg læste for hurtigt ;)

Jeg havde ikke ved første øjekast indset at den høje ende var peberspray og
ren capsachin (klaske mig selv for panden;)

Men een jeg kender snakkede om at man havde fundet een på 1.500.000
scoville.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

ebbe hansen (10-10-2011)
Kommentar
Fra : ebbe hansen


Dato : 10-10-11 10:07

On Sun, 9 Oct 2011 08:25:07 +0200, "Golf2" <golf@sol.dk> wrote:

>Hej
>
>jeg ved ikke om det er korrekt gruppe at spørge i. Men jeg kan vel højst få
>en skideballe af Max
>
>Jeg har netop skåret mine frilands chiliplanter ned for vinteren. De bar en
>stor mængde frugter, som jeg har tænkt at fryse ned. Spørgsmålet er nu: Skal
>man åbne dem og fjerne frøene inden nedfrysningen, eller skal frøene fryses
>med?
>
>mvh
>Golf2
>
Hvor i landet kan man dyrke chili på friland, sikkert ikke her i
nordjylland. Hvilken sort bruger du
mvh Ebbe

Mads Lie Jensen (10-10-2011)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 10-10-11 16:01

On Mon, 10 Oct 2011 11:07:03 +0200, ebbe hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

>Hvor i landet kan man dyrke chili på friland, sikkert ikke her i
>nordjylland. Hvilken sort bruger du

En lun, solrig plads i læ, så burde det også være muligt her i
nordjylland
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

ebbe hansen (11-10-2011)
Kommentar
Fra : ebbe hansen


Dato : 11-10-11 08:31

On Mon, 10 Oct 2011 17:01:16 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>On Mon, 10 Oct 2011 11:07:03 +0200, ebbe hansen
><ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:
>
>>Hvor i landet kan man dyrke chili på friland, sikkert ikke her i
>>nordjylland. Hvilken sort bruger du
>
>En lun, solrig plads i læ, så burde det også være muligt her i
>nordjylland

Tak for svar, tror jeg prøver da drivhuset er overbefolket
mvh Ebbe

Stig Johansen (11-10-2011)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 11-10-11 09:41

ebbe hansen wrote:

> Tak for svar, tror jeg prøver da drivhuset er overbefolket

He

Minder mig om jeg tørrede nogle habanero frø engang.
Jeg lavede 3 urtepotter i foråret, og lod dem stå i køkkenvinduet.

En af planterne fik en længere nede ad vejen, da han havde drivhus.

Jeg lod vores planter stå indendøre i stedet for at plante ud.

Men når 'høsten' gik ind, havde jeg en enkelt frugt på hver plante, hvorimod
Uffe havde måtte klippe 'skidtet' ned med en hækklipper.

Jeg var selv med til at 'høste' hos ham, og den havde udviklet sig til en
veritabel busk, med cm store 'stammer'.

Så jo, du risikerer voldsom 'overbefolkning' i drivhuset

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste