Forbindelse til ftp-server
Fra : JH

Dato : 12-08-01 23:43

Har spurgt før, men fik ikke noget svar - jeg nægter at tro at der
ikke er nogen som kender til det....

--

Jeg har sat en ftp-server op i forbindelse med en
Zyxel Prestige 100 ISDN Router. Men har problemer med at få

Altså, hvis jeg prøver med 192.168..... virker det fint. Mens hvis jeg
bruger den faste IP 62........ virker det *ikke* (mit problem).

Udenfor virker det fint med min faste IP. Altså hvis jeg f.eks. prøver
på en maskine som ikke er med i mit lan, med egen opkobling til
nettet.

Så delkonklusionen må vel være, at selve routeren er sat korrekt op,
siden man godt kan få forbindelse udefra.

Mellem min Router og mine maskiner sidder en Hub, hvis det skulle have
noget at sige.....

Nogen ideer ?

Fra : Philip Søeberg

Dato : 13-08-01 00:11

dvs. udenfor virker det ikke.

dvs. udenfor virker det???

- Philip

Fra : Christian Mygind

Dato : 13-08-01 10:22

"Philip Søeberg" <philip@undermaatten.dk> skrev i en meddelelse
> dvs. udenfor virker det ikke.
> dvs. udenfor virker det???
>
> - Philip

Nej Philip.
Han er ikke udenfor i "kækt eksempel #1". Han er på indersiden (= på sit
LAN) og kan ikke få adgang til sin externe IPs FTP.

/Chr

Fra : JH

Dato : 13-08-01 10:23

> dvs. udenfor virker det ikke.

Nej, det vil sige *bagved* routeren virker det ikke med WAN-adressen.

> dvs. udenfor virker det???

Ja, udenfor routeren. Der er forskel på om jeg sidder *bagved* eller
udenfor routeren.

Fra : Frans Jensen

Dato : 13-08-01 00:40

On Mon, 13 Aug 2001 00:42:49 +0200, JH <newsfilter2@dk2net.dk>
wrote:
>Jeg har sat en ftp-server op i forbindelse med en
>Zyxel Prestige 100 ISDN Router. Men har problemer med at få
>forbindelse til den *bagved* routeren....

>Altså, hvis jeg prøver med 192.168..... virker det fint.

din FTP server virker altså på dit LAN

> Mens hvis jeg
>bruger den faste IP 62........ virker det *ikke* (mit problem).

din WAN IP er ikke en del af dit LAN, så det er da klart du ikke
kan tilgå serveren ved at benytte den adresse,

hvorfor vil du da i øvrigt prøve det?

>Udenfor virker det fint med min faste IP. Altså hvis jeg f.eks. prøver
>på en maskine som ikke er med i mit lan, med egen opkobling til
>nettet.

hvis jeg forstår ovenstående rigtigt, så kan man fra en anden WAN
adresse kommer i kontakt med din FTP server

>Så delkonklusionen må vel være, at selve routeren er sat korrekt op,
>siden man godt kan få forbindelse udefra.

det lyder meget sansynligt

>Mellem min Router og mine maskiner sidder en Hub, hvis det skulle have
>noget at sige.....

næh

>Nogen ideer ?

angående hvad,
du kan få forbindelse til din FTP server på dit lokalnetværk
og du kan få forbindelse til den udefra,
så jeg kan altså ikke lige se hvad problemet er

--
Er du imod røveri ved højlys dag, så støt
underskriftsindsamlingen på:

Fra : JH

Dato : 13-08-01 10:23

> din FTP server virker altså på dit LAN

Ja, men den interne IP...

> din WAN IP er ikke en del af dit LAN, så det er da klart du ikke
> kan tilgå serveren ved at benytte den adresse,
>
> hvorfor vil du da i øvrigt prøve det?

Test.... og for at se om det virker udefra.

> hvis jeg forstår ovenstående rigtigt, så kan man fra en anden WAN
> adresse kommer i kontakt med din FTP server

Korrekt...

> du kan få forbindelse til din FTP server på dit lokalnetværk
> og du kan få forbindelse til den udefra,
> så jeg kan altså ikke lige se hvad problemet er

Humm ;)
Well, problemet er at jeg ikke kan få forbindelse med min ftp-server
**bagved** routeren, når jeg bruger *WAN*-adressen....

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 13-08-01 16:56

"JH" <newsfilter2@dk2net.dk> skrev i en meddelelse news:gk6fnt4hqci571lcljgckhug7ir37qkpke@4ax.com...
> så jeg kan altså ikke lige se hvad problemet er
>
> Humm ;)
> Well, problemet er at jeg ikke kan få forbindelse med min ftp-server
> **bagved** routeren, når jeg bruger *WAN*-adressen....

Ikke alle routere understøtter forbindelse til den eksterne adresse, inde fra.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:

Fra : JH

Dato : 13-08-01 17:21

> Ikke alle routere understøtter forbindelse til den eksterne adresse, inde fra.

Ok, ved du hvad det hedder i specifikationerne til routeren hvis den
kan ??

Findes der virkelig ikke en måde at omgå det på ??

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 13-08-01 19:20

"JH" <newsfilter2@dk2net.dk> skrev i en meddelelse news:j7vfntssmkhddjliaslm2reig7q9oh4tml@4ax.com...

> Ok, ved du hvad det hedder i specifikationerne til routeren hvis den
> kan ??

Desværre ikke.

> Findes der virkelig ikke en måde at omgå det på ??

Jeg tror det ikke.
Men du skal nok prøve at høre fra nogen der har den samme router.
Eller forhandleren.

Fra : Sune Gellert

Dato : 13-08-01 06:59

"JH" <newsfilter2@dk2net.dk> wrote in message
> Udenfor virker det fint med min faste IP. Altså hvis jeg f.eks. prøver
> på en maskine som ikke er med i mit lan, med egen opkobling til
> nettet.

Det er normalt med mange routere at det fungerer på den måde, altså at du
fra dit eget interne net ikke kan tilgå nettet fra din officille (udvendige)
ip adresse.

/Sune

Fra : JH

Dato : 13-08-01 10:23

> Det er normalt med mange routere at det fungerer på den måde, altså at du
> fra dit eget interne net ikke kan tilgå nettet fra din officille (udvendige)
> ip adresse.

Ok, findes der ikke en måde at omgå dette på.
Eller kan jeg kun teste dette ved at bruge en anden maskine, som er
udenfor routeren ??

Fra : Jesper Jensen

Dato : 15-08-01 22:48

"JH" <newsfilter2@dk2net.dk> skrev i en meddelelse

Du skal sørge for at routeren sender trafik på den pågældende port, f.eks.
21, videre til den maskine der kører serveren

De ftp-servere jeg har prøvet, g6, serv-u og raidenftpd har alle en option
der hedder noget med "outside ip" eller "passive ip".
Den skal sættes til din outside ip.

Fra : JH

Dato : 16-08-01 00:03

> Du skal sørge for at routeren sender trafik på den pågældende port, f.eks.
> 21, videre til den maskine der kører serveren

Ok, men det gør den allerede, i det at man godt kan få fat på den
udenfor routeren med WAN-adressen.

> De ftp-servere jeg har prøvet, g6, serv-u og raidenftpd har alle en option
> der hedder noget med "outside ip" eller "passive ip".
> Den skal sættes til din outside ip.

Faktisk er det et mere generelt problem jeg har, det vil sige at
problemet også er ved f.eks. port 80, min web-server. Ved du om der
findes noget "outside ip"-snask her også ??

Fra : Anders Sørensen

Dato : 20-08-01 21:07

Test

Fra : Anders Sørensen

Dato : 20-08-01 21:08

Du skal connecte til routeren... enten igennem telnet eller http.... (se din
manual) og så skal du enable noget der hedder NAT/NAPT - det "binder" din
WAN-IP til en specifik LAN-IP. Husk at definere port.....

Der kan kun være 1 server af hver slags på LAN'et, som skal være tilgængelig
fra WAN'en....

Mvh Anders

Fra : JH

Dato : 21-08-01 10:43

Hej Anders,

> du enable noget der hedder NAT/NAPT - det "binder" din
> WAN-IP til en specifik LAN-IP. Husk at definere port.....

Kender du routeren, og kan fortælle mig præcis hvor det er ? - fordi
jeg kan ikke finde noget med "NAT/NAPT", og en søgning i manualos på
disse ord, giver ikke noget resultat.