Loge-og teori- sko-læger og årtusindern~
Fra : Bo Warming

Dato : 07-10-11 11:08

Loge-og teori- sko-læger og årtusindernes barfods-læger

De første sko opstod nok til lægere, der i sneen skulle stå på lur
efter bytte i lang tid. Men det var soldaterbranchen der for alvor
gjorde skoen til overklassemode for i stigbøjle og i sparkeslagsmål
osv er du dumt påklædt uden sko - og bukser
Selv skotter i kilt havde i krig med benomviklede vikinger sko på og
når bornholmske bønder kaldte bønder for hr Barfoed , så var det et
øgenavn - så groft af få andre landsdele brugte det
Da europæere i Kina o. 1900 så at fattigfolk behandledes af læger uden
sko, var de glade for at ku håne dem som "barfodslæger" men deres
sunde , kloge traditioner er nok afgørende for at Kina overgår os på
så mange områder p.t.
Lægerne oplærtes ved mester-lærling uddannelse ikke af
arroganceskabende storbyskoler hvor broderskaber= loger opdigtede
værdi af at ku anatomi-fremmedord og skabe lægeløfters PR-løgne om at
fortie intern kritik og kalde livet helligt.

Barfodslæger vidste, at bønderne og soldaterne gav dem bedre mad som
løn, hvis de var pligtopfyldende og hæderlige, så de blev mere etiske
end os. Der var ingen mellemled mellem patient og læge i Kina - ikke
én mandarin ledede og fordelte lægearbejde.
Der var enormt udvalg af kinesiske, velafprøvede tørrede,
pulveriserende urter, "kampa", som Japan stadig importerer og
beundrer, og bivirkningerne er mindre end ved syntetisk medicin, og
virkningerne går godt i hak med bønders primitive halv-ateistiske
forfader-dyrkende religion
Hverken Tao eller Buddha dyrkelse har skabt revolution i lægekunst
sådan som naturvidenskab skadede vor lægekunst med.
Vaccination opfandtes tidligt i Kina og udføres nu og da, men
mandarin-embedsmændene indså, at infektioner kommer og går, og
vaccination er ikke et stort langsigtet gode , så de prioriterede den
kunstige immunisering lavt og har ikke fortrudt det.
Da jeg efter 4 års ulandsarbejde havde set mine kolleger gå barfodet
og var misundelig, begyndte jeg at gå barfodet udendørs og indendørs
incl. på de danske gymnasier, hvor jeg underviste, og folk var
tolerante, så det gik fint.
Kun sjældent er der så meget skarpt i min have og på fortov og kulde
på fortov, at der var ulempe ved barfodethed og mit blodomløb blev
bedre, så jeg ikke havde det fodkoldt , som jeg havde i min studietid
med strømper, raksokker og støvler om vinteren.
Allegivel stikker jeg i dag ofte i åbne støvler - for at være normal
og for at kunne bremse hårdt ved cykling.
Men jeg er sikker på, at kinesiske læger er blevet folkets venner af
at være klædt som dem og ikke lægge distance pr fjollet snobberi ,
nemlig sko.
Folk der går meget, men små distancer, har ikke meget brug for sko og
Kinasfastlandet har ikke drastiske klimaskift ved bjergkæder - vi har
skift ved alper og Østersø
Det har været mere nærliggende for 99% af kinesere, at vælge den
bekvemme naturlighed 99% af tiden end for os
Kinesiske læger blev ofte betalt pr dag, de holdt personen rask og har
sjældent herset med folk og gjort livet surt for dem med forbud mod
røg,fedt og sprut og for lidt motion.
Gymnastikøvelser, der strukturerer livet og giver fællesskab, er
vigtige i kinesisk kultur, men aldrig som kommandokrav fra
barfodslægerne - der aldrig er underordnet landets vestlige læger (som
de dog gerne lærer af , frivilligt)
Om akupunktur virker pr andet end placebo er - evigt? - uafklaret.
Det vi kan lære af Fjernøsten her er nul-arrogance , sparsommelighed,
yde før nyde og nul skrivebordsteori for teoriens skyld.

..