|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Størrelse på vinterdæk vs sommerdæ Fra : Z
 | 
 Dato :  05-10-11 12:25
 | 
 |  | Hej, jeg er på udkig efter vinterdæk til min Swift.
 Mine sommerdæk er 185/60 15.
 
 Gælder det stadigtvæk at vinterdæk bør være smallere end sommerdæk for
 at man kan stå bedre fast?
 
 Jeg overvejer desuden at gå ned i 14", udover at de er lidt billigere,
 er det så mere komfortabelt, eller er det primært en teoretisk forskel?
 
 Kigger jeg på FDMs testvinderd, Conti TS800 i 175/65 14, kan jeg få dem
 på stålfælge til 4099 DKK (billigedaek.dk), mens TS830 i 195/65 15
 koster 4599 på stålfælge.
 
 Er der andre grunde end rent æstetiske til at jeg ikke skulle vælge
 14"-dækket?
 
 
 |  |  | 
  KASO (05-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  05-10-11 13:56
 | 
 |  | 
 "Z" <svari@gruppen.invalid> skrev i meddelelsen
 news:4e8c3e56$0$295$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hej, jeg er på udkig efter vinterdæk til min Swift.
 > Mine sommerdæk er 185/60 15.
 >
 > Gælder det stadigtvæk at vinterdæk bør være smallere end sommerdæk for at
 > man kan stå bedre fast?
 >
 > Jeg overvejer desuden at gå ned i 14", udover at de er lidt billigere, er
 > det så mere komfortabelt, eller er det primært en teoretisk forskel?
 >
 > Kigger jeg på FDMs testvinderd, Conti TS800 i 175/65 14, kan jeg få dem på
 > stålfælge til 4099 DKK (billigedaek.dk), mens TS830 i 195/65 15 koster
 > 4599 på stålfælge.
 >
 > Er der andre grunde end rent æstetiske til at jeg ikke skulle vælge
 > 14"-dækket?
 
 Tjah - de vil være for små til bilen - så du vil ikke (lovligt) kunne køre
 på dem.
 
 Der er snævre grænser for, hvor meget du må ændre omkredsen på dine hjul (5%
 svjh.).
 
 Grunden til, at man anbefalede smallere dæk om vinteren i gamle dage var, at
 de bedre kunne "træde igennem" sneen. Med nutidens dæk er det ikke det store
 problem - så jeg ville vælge samme størrelse som originalmonteringen.
 
 
 
 |  |  | 
  alexbo (05-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  05-10-11 14:48
 | 
 |  | 
 
            "Z"  skrev
 > Hej, jeg er på udkig efter vinterdæk til min Swift.
 > Mine sommerdæk er 185/60 15.
 > Gælder det stadigtvæk at vinterdæk bør være smallere end sommerdæk for at
 > man kan stå bedre fast?
 Ja de træder bedre igennem.
 > Kigger jeg på FDMs testvinderd, Conti TS800 i 175/65 14, kan jeg få dem på
 > stålfælge til 4099 DKK (billigedaek.dk), mens TS830 i 195/65 15 koster
 > 4599 på stålfælge.
 175/65 14 er nummeret mindre end dine sommerhjul, jeg vil foreslå 175/70 14,
 så passer størrelsen, og der er heller ingen grund til at "sænke" bilen om
 vinteren.
 > Er der andre grunde end rent æstetiske til at jeg ikke skulle vælge
 > 14"-dækket?
 Nej ikke andet end at man skal være opmærksom på om hjulet kan komme på,
 altså om bremserne kan være i det mindre hjul, men det er næppe noget
 problem på din, den er formentlig godkendt med 14"
 Du kan ved hjælp af dit typegodkendelsesnummer der står på reg.attesten se 
 hvad bilen er født med, det er mere sikkert end at gå ud fra hvad der sidder 
 på.
http://www.fstyr.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Typegodkendelser/Find-typegodkendelse.aspx Jeg mener det er en fordel med mere dæk og mindre fælg om vinteren, dækket
 kan bedre tilpasse sig underlaget, absorbere isklodser og lign.
 Det vil teoretisk være mere slattent, men meningen er jo heller ikke at køre
 slalom mellem de andre biler, men at holde fast i underlaget.
 mvh
 Alex Christensen 
            
             |  |  | 
  jens (05-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jens
 | 
 Dato :  05-10-11 18:10
 | 
 |  | 
 "Z" <svari@gruppen.invalid> skrev i meddelelsen 
 news:4e8c3e56$0$295$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hej, jeg er på udkig efter vinterdæk til min Swift.
 > Mine sommerdæk er 185/60 15.
 >
 > Gælder det stadigtvæk at vinterdæk bør være smallere end sommerdæk for at 
 > man kan stå bedre fast?
 >
 > Jeg overvejer desuden at gå ned i 14", udover at de er lidt billigere, er 
 > det så mere komfortabelt, eller er det primært en teoretisk forskel?
 >
 > Kigger jeg på FDMs testvinderd, Conti TS800 i 175/65 14, kan jeg få dem på 
 > stålfælge til 4099 DKK (billigedaek.dk), mens TS830 i 195/65 15 koster 
 > 4599 på stålfælge.
 >
 > Er der andre grunde end rent æstetiske til at jeg ikke skulle vælge 
 > 14"-dækket?
 Du kan købe komplette vinterhjul på www.daekonline.dk  i 15" til ca samme 
 pris incl fragt som skal give for de 14" du selv nævner.
 Du skriver ikke noget om hvilken model swift du har motor og årgang, men 
 iflg daekonline ser det ud til nogle modeller skal have 15" sikkert pga 
 bremserne ikke kan være der ellers.
 På daekonline koster 4 175/65/15 Goodyear UG8 hjul 4060kr incl fragt.
 Det ser så ikke ud til at TS830 findes i 175/65/15 der foreslår de TS810, de 
 koster så 4160 for 4 hjul incl fragt, jeg havde nappet UG8erne men er nok 
 også lidt farvet da jeg de sidste 15 år har kørt med Goodyear ultragrip 
 vinterdæk.
 Og du skal ikke gå op i 195/65/15 da de er 5,22% større end de originale det 
 er ikke lovligt over 5% ændring og jeg syntes heller ikke det er 
 hensigtsmæssigt at ændre mere end ca 2%.
 Der er en fin dækberegner her.
http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp Mvh
 Jens
            
             |  |  | 
  Z (13-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Z
 | 
 Dato :  13-10-11 18:28
 | 
 |  | 
 
            > Du kan købe komplette vinterhjul på www.daekonline.dk  i 15" til ca samme
 > pris incl fragt som skal give for de 14" du selv nævner.
 > Du skriver ikke noget om hvilken model swift du har motor og årgang, men
 > iflg daekonline ser det ud til nogle modeller skal have 15" sikkert pga
 > bremserne ikke kan være der ellers.
 Tak for svar allesammen. Jeg fandt ud af at min E14820 åbenbart kun er 
 godkendt til 185/60 R15.
 Daekonline vil desværre ikke sælge mig komplette dæk, eller også er det 
 mig der ikke kan bruge siden ordenligt. Jeg har en Swift 1.3GL, type EZ, 
 fra 2007, og får kun 14" dæk frem når jeg beder om komplette dæk.
 Er der nogen der kender til andre billige dækforhandlere i Tyskland som 
 sender herop?
 Nu har jeg så lige også lige kigget på reifen.com - de vil også kun 
 sælge mig 14" dæk. Er det specielt for Tyskland?
 Dette er den eneste dækstørrelse der står på typegodkendelsen:
 Variant nr. alle
 Fælge 5½ x 15
 Indpresningsdybde mm 45
 Sporvidde, 1.aksel mm 1470
 2.aksel mm 1480
 Dæk 185/60 R 15
            
             |  |  | 
   Klaus D. Mikkelsen (13-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  13-10-11 21:49
 | 
 |  | 
 
            Z skriver:
 > 
 > Er der nogen der kender til andre billige dækforhandlere i Tyskland som
 > sender herop?
 De sidste gange jeg har skullet bruge dæk, har jeg kigget på
 4x4butikken.dk
 Dansk butik, der klarer priserne næsten som de tyske og så har jeg andda
 oplevet at dækkene blev afleveret personligt i min indkørsel.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk         Min egen hjemmeside: http://www.moppe.dk    Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk |  |  | 
   alexbo (14-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  14-10-11 09:48
 | 
 |  | 
 
 "Z" <svari@gruppen.invalid> skrev
 
 > Tak for svar allesammen. Jeg fandt ud af at min E14820 åbenbart kun er
 > godkendt til 185/60 R15.
 
 Næh men det er hvad den er født med,
 man må godt skifte til en anden størrelse, der er nogle krav der skal
 opfyldes, derfor skal man vide hvad bilen er født med når man skal vælge
 størrelse.
 
 Dækomkredsen må afvige, idet følgende skal overholdes:
 - Afvigelse maks. ± 5%
 Fælgdiameteren må afvige,
 Fælgbredden må afvige, men sporvidden må ikke stige med mere end 20 mm det
 vil sige at indpresningsdybden ikke må formindskes mere end 10mm.
 1.5 Dækbredden må afvige, idet følgende skal overholdes:
 Dækket skal passe på fælgen, forholdet mellem dækbredde for og bag skal
 bevares uændret.
 
 Jeg vil stadig foreslå 14", de er både bedre og billigere, desværre skriver
 du ikke hvad størrelse du har fået tilbudt, men 175/70 14 eller 185/65 14
 vil være
 et godt valg.
 
 Din bremseskivers størrelse står på attesten og du kan finde andre Swift med
 samme bremser der kører på 14", så de kan sagtens være der, og forøvrigt ved
 dækfirmaerne godt hvad der
 passer på bilerne.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 |  |  | 
  Flemming & Lone Kans~ (06-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Flemming & Lone Kans~
 | 
 Dato :  06-10-11 00:24
 | 
 |  | > Gælder det stadigtvæk at vinterdæk bør være smallere end sommerdæk for
 > at man kan stå bedre fast?
 >
 
 Hmmm - den vil jeg gerne have vendt lidt. Hvis vi ser bort fra det
 faktum at smallere dæk naturligvis lettere synker igennem sne, så kan
 jeg da kun se at størst mulig trædeflade mod det glatte underlag må
 være en fordel?
 
 Derfor: desto bredere desto bedre (sat på spidsen naturligvis). Altså
 - hvis man døjer med at få energien overført til vejen hvad enten det
 er tørt, vådt eller glat så må bredere gummi være bedst.
 
 Eller?
 
 - Kanstrup
 
 
 |  |  | 
  KASO (06-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  06-10-11 07:48
 | 
 |  | 
 "Flemming & Lone Kanstrup" <kanstrup53@gmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:5dda6171-dda0-4a38-b636-60912b43b070@i9g2000yqe.googlegroups.com...
 > Gælder det stadigtvæk at vinterdæk bør være smallere end sommerdæk for
 > at man kan stå bedre fast?
 >
 Hmmm - den vil jeg gerne have vendt lidt. Hvis vi ser bort fra det
 faktum at smallere dæk naturligvis lettere synker igennem sne, så kan
 jeg da kun se at størst mulig trædeflade mod det glatte underlag må
 være en fordel?
 Derfor: desto bredere desto bedre (sat på spidsen naturligvis). Altså
 - hvis man døjer med at få energien overført til vejen hvad enten det
 er tørt, vådt eller glat så må bredere gummi være bedst.
 Eller?
 - Kanstrup
 ___________________________________________________
 Ikke, hvis du hørte efter i fysiktimerne    Med samme vægt og samme materiale, vil den samlede friktion være (i teorien) 
 identisk, da trykket pr. arealenhed blot reduceres, når du øger arealet.
 Nu fungerer det ikke helt sådan i den virkelige verden, hvor dækket også har 
 et mønster, som bl.a. også skal lede vand væk, karkassen kan have forskellig 
 stivhed, gummiblandingen kan være forskellig etc. - så man kan ikke 
 umiddelbart konkludere, hvad der vil være bedst. Det afhænger jo også af 
 underlaget - tør asfalt, sne, is, vand (regn) .....
 Jeg holder mig til originalstørrelsen til vinterdæk. 
            
             |  |  | 
  Flemming & Lone Kans~ (06-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Flemming & Lone Kans~
 | 
 Dato :  06-10-11 01:11
 | 
 |  | 
 
            > Ikke, hvis du h rte efter i fysiktimerne    Nå der har vi forklaringen!
 > Med samme v gt og samme materiale, vil den samlede friktion v re (i teorien)
 > identisk, da trykket pr. arealenhed blot reduceres, n r du ger arealet.
 > Nu fungerer det ikke helt s dan i den virkelige verden, hvor d kket ogs har
 > et m nster, som bl.a. ogs skal lede vand v k, karkassen kan have forskellig
 > stivhed, gummiblandingen kan v re forskellig etc. - s man kan ikke
 > umiddelbart konkludere, hvad der vil v re bedst. Det afh nger jo ogs af
 > underlaget - t r asfalt, sne, is, vand (regn) .....
 >
 > Jeg holder mig til originalst rrelsen til vinterd k.
 Jeg forstår det stadig ikke. Det skal måske skæres ud i pap, men
 hvorfor skulle mindre kontaktareal være at foretrække (det er sådan
 set uanset underlag)...
 - Kanstrup
            
             |  |  | 
   alexbo (06-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  06-10-11 08:43
 | 
 |  | "Flemming & Lone Kanstrup"  skrev
 
 > Jeg forstår det stadig ikke. Det skal måske skæres ud i pap, men
 > hvorfor skulle mindre kontaktareal være at foretrække (det er sådan
 > set uanset underlag)...
 
 I sne vil et bredt dæk stå oven på sneen, mens et smalt vil træde ned i
 sneen og lave en tandhjulsvirkning.
 Ved opbremsning vil det smalle skubbe en vold af sne foran sig mens det
 brede står på ski oven på sneen.
 I vand vil et bredt dæk stå på vandski oven på vandet mens et smalt træder
 ned i asfalten.
 På is vil det brede dæk måske stå lidt bedre fast p.g.a af den større
 kontaktflade.
 
 Jeg kan huske af have set en sammenligning af de forskellige størrelser på
 samme bil, men det er ikke en fast del af vinterdæktestene, det burde det
 være.
 
 Snesko og ski har en stor kontaktflade, der ønsker man at blive ovenpå
 underlaget, pigsko har en meget lille kontaktflade, der ønsker man at træde
 igennem.
 Jeg foretrækker dæk der træder igennem.
 
 Nu er vintervejr her i landet en blanding af alt muligt, og desværre kan
 bilen ikke skifte fodtøj efter vejret hver morgen.
 Grovmønstrede traktordæk til dyb sne.
 Pigdæk til is.
 Langrillede til vand.
 Og ekstra bløde til hård frost.
 Og alm vinterdæk resten.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 |  |  | 
   Martin Sørensen (06-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  06-10-11 18:01
 | 
 |  | >> Med samme v gt og samme materiale, vil den samlede friktion v re (i teorien)
 >> identisk, da trykket pr. arealenhed blot reduceres, n r du ger arealet.
 > Jeg forstår det stadig ikke. Det skal måske skæres ud i pap, men
 > hvorfor skulle mindre kontaktareal være at foretrække (det er sådan
 > set uanset underlag)...
 
 Som han skriver herover, så giver et mindre areal et større tryk mod
 underlaget, når vægten er den samme. Det medvirker til at presse dækkets
 mønster længere ned i sneen, hvilket måske kan være en fordel. Hvis den
 kan presse hårdt nok til at mase hjulet gennem sjap så det kommer ned og
 røre asfalten, så vil det i høj grad kompensere for det mindre areal. På
 ren is er det nok en anden sag, og der kan jeg ikke se nogen klare
 fordele ved smalle kontra brede dæk.
 
 --
 Mvh. Martin
 
 
 |  |  | 
  Flemming & Lone Kans~ (06-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Flemming & Lone Kans~
 | 
 Dato :  06-10-11 01:51
 | 
 |  | Tak.
 
 > I sne vil et bredt d k st oven p sneen, mens et smalt vil tr de ned i
 > sneen og lave en tandhjulsvirkning.
 
 Det kræver vel løs sne - sammenkørt sne vil jeg ikke forvente at man
 kan træde igennem med bildæk uanset bredde.
 
 
 > Ved opbremsning vil det smalle skubbe en vold af sne foran sig mens det
 > brede st r p ski oven p sneen.
 
 Hmm - jeg synes ikke det virker så sort/hvidt, men jeg forstår hvad du
 mener. Er der nogen der har kendskab til en videnskabelig undersøgelse
 af effekten af brede vinterdæk?
 
 - Kanstrup
 
 
 |  |  | 
   alexbo (06-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  06-10-11 12:47
 | 
 |  | "Flemming & Lone Kanstrup"  skrev
 
 > Hmm - jeg synes ikke det virker så sort/hvidt,
 
 Det er ikke sort/hvidt, der findes mange forskellige dæk og mange
 forskellige betingelser, jeg prøver bare at forklare hvorfor en stor
 trædeflade ikke har den fordel du mener den har.
 
 Du skriver "desto bredere desto bedre"
 jeg mener det generelt er stik modsat.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 |  |  | 
  Finn Guldmann (06-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  06-10-11 14:20
 | 
 |  | Den 06-10-2011 08:24, Flemming & Lone Kanstrup skrev:
 > Hmmm - den vil jeg gerne have vendt lidt. Hvis vi ser bort fra det
 > faktum at smallere dæk naturligvis lettere synker igennem sne, så kan
 > jeg da kun se at størst mulig trædeflade mod det glatte underlag må
 > være en fordel?
 > Derfor: desto bredere desto bedre (sat på spidsen naturligvis). Altså
 > - hvis man døjer med at få energien overført til vejen hvad enten det
 > er tørt, vådt eller glat så må bredere gummi være bedst.
 > Eller?
 >
 Den kraft (g/cm2) du trykker med har stor betydning for hvor godt dit
 dæk bider sig fast i underlaget.
 
 Så når du fordeler de samme antal kilo over et større område får du,
 logisk set, et dårligere greb i vejen.
 
 Alle vinterdæk har vist efterhånden lameller. Lamellerne virker ved at
 dækfladen 'tilter' når der overføres kraft til den (acceleration -
 bremsning). Trædefladen bliver mindre, hvorfor der vil være flere g/cm2
 at gøre med.
 
 I sne er det lidt andre forhold der gør sig gældende. Her kan et bredere
 dæk være en fordel. For udover den lodrette kraft, betyder det også
 noget hvor meget dækflade du har der kan formidle den vandrette kraft
 til sneen. Her vil 'dækflade' så ikke være overfladen af dækket, men den
 flade mønstret giver. (mængden og dybde af mønster)
 
 Så længe du kan holde den vandrette kraft indenfor de grænser den
 lodrette kraft giver, står du fast, uanset underlaget.
 
 
 |  |  | 
  Flemming & Lone Kans~ (07-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Flemming & Lone Kans~
 | 
 Dato :  07-10-11 00:10
 | 
 |  | 
 > Du skriver "desto bredere desto bedre"
 > jeg mener det generelt er stik modsat.
 
 Nu var det mest en hypotese - jeg er ikke i stand til at fastslå
 fakta. Tak for alle bidragsydere. Hvorledes hænger de nævnte ting så
 sammen med at biler med mange kræfter har brede (bag)dæk? Er det
 primært af hensyn til den vandrette kraft, eftersom et smallere dæk jo
 ville give en højere g/cm2 at trykke med som indikeret af jer?
 
 Der er vel også en øvre grænse for hvor stor g/cm2 må være, og på et
 eller andet tidspunkt ville jeg forvente at sammenhængen mellem
 vejgreb og cm2/g flader ud og der ikke længere er noget at hente. En
 Ford GT på 2CV hjul?
 
 - Kanstrup
 
 
 
 |  |  | 
   .J.S... (07-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : .J.S...
 | 
 Dato :  07-10-11 16:25
 | 
 |  | 
 "Flemming & Lone Kanstrup"  wrote in message 
 news:edce969c-f478-4728-a4a2-7d2729f23993@g23g2000vbz.googlegroups.com...
 > Du skriver "desto bredere desto bedre"
 > jeg mener det generelt er stik modsat.
 Nu var det mest en hypotese - jeg er ikke i stand til at fastslå
 fakta. Tak for alle bidragsydere. Hvorledes hænger de nævnte ting så
 sammen med at biler med mange kræfter har brede (bag)dæk? Er det
 primært af hensyn til den vandrette kraft, eftersom et smallere dæk jo
 ville give en højere g/cm2 at trykke med som indikeret af jer?
 Der er vel også en øvre grænse for hvor stor g/cm2 må være, og på et
 eller andet tidspunkt ville jeg forvente at sammenhængen mellem
 vejgreb og cm2/g flader ud og der ikke længere er noget at hente. En
 Ford GT på 2CV hjul?
 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
 Tror du roder tingene lidt sammen, du starter en tråd om vinterdækbredde og 
 taler nu om biler med mange kræfter    Hvis der er god friction på underlaget, f.ex tør asfalt, så er brede slick 
 dæk med en blød gummiblanding det bedste. Der er sikkert en grænse for hvor 
 brede det kan svare sig at lave dækkene, og på et tidspunkt bliver det nok 
 problematisk at dreje med kareten    Problemet er når der er sne eller vand under dækket, så har man brug for at 
 skubbe vandet væk eller træde ned i sneen, og der kan det være en fordel med 
 smallere dæk. Grunden til at is er glat er ikke så meget at det har en jævn 
 overflade men mere at der dannes en film af vand som man glider på, og der 
 er jeg lidt i tvivl om hvilken bredde der er ideel. Is-racere bruger meget 
 smalle pigdæk.
 Ved terræn kørsel er det heller ikke de samme dæk som er ideelle til alting. 
 I ørken sand hjælper et govt mønster ikke der skal man køre oven på sandet 
 så der lukker de luft ud af dækket for at få det så bredt som muligt. Ved 
 mudder skal man ha et grovt mønster så man kan få fat i underlaget. 
            
             |  |  | 
  Flemming & Lone Kans~ (10-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Flemming & Lone Kans~
 | 
 Dato :  10-10-11 01:06
 | 
 |  | 
 
            >
 > Tror du roder tingene lidt sammen, du starter en tråd om vinterdækbredde og
 > taler nu om biler med mange kræfter    Jeg forsøger altid at få HK ind i enhver samtale    (og jeg var ikke
 trådstarter - bare nysgerrig)
 Jeg så det som 2 sider af samme sag (friktion), men det viser sig jo,
 at vinterdæk og regnvejsdæk for den sags skyld, jo har den ekstra
 opgave at skubbe vand/sne/sjap væk, således dækket finder greb. Nå -
 jeg beholder 255'erne på bimmeren, men skruer lige nogle selvskærende
 skruer i for at være på den sikre side.
 - Kanstrup
            
             |  |  | 
 |  |