Korrespondence til Ugeskrift for Læger
Fra : Bo Warming

Dato : 02-10-11 00:44

Korrespondence til Ugeskrift for Læger

I har tidligere optaget 11 sådanne fra mig , seneste okt 2004 om
urin-inkontinens-selvhjælp og jeg vil være glad om i vil føje
2004-indlægget som jeg ikke ejer kopi af til nedenstående indlæg som
litteraturreference (1).

Urininkontinens og anden selvhjælp

Mine forældre døde pga fald om natten på vej til toilet og siden har
jeg eksperimenteret med selvhjælpsremedier og jeg mener følgende er
det ideelle
Den inkontinente bærer i hverdagen nederdel og ikke bukser.
På arbejdspladsens gulv står ½ m fra ham en stor plastikdunk med en
tragt i mundingen og en kvartliter plastkop stående i tragten så
diffusion er minimal mellem lokalets indeklima og urin i dunken.
Når blæren skal tømmes holdes plastkoppen under urinrørets munding og
efterløb suges op i et tilpas lille stykke sugende tøj eller papir der
lægges under urinrøret.
Koppens indhold hældes i tragten efter 1-2 uger tømmes plastdunken i
toilet, vask, have eller lignende. Opholder patienten sig meget i
haven om sommeren kan al urin slynges fra nederdel/skridt til havens
skyggefulde udkant
En anden dunk står parat nær seng (1). Jeg foretrækker dette frem for
al brug af ble, fordi der under min nederdel aldrig er skridthud som
er vædet af urin og derved får hudsvamp
Arrangementet og tømningshyppighed kan modificeres og dette kan give
en slags livsindhold for plejehjemspatienter mm
Min mors fald førte til langvarigt sygeleje med morfin-drop og hun
tænkte kun på at få mest mulig smertestillelse. Jeg tror man med
fordel kunne have givet hende indflydelse på droppets flow ved at
slangerne snoede sig til og fra hendes skød, altså til midten af
hospitalssengen.
En overordnet elektronisk styring kunne sikre at normale forhold
opretholdtes men når der var noget distraherende og godt i TV kunne
hun holde igen og måske have undgået afhængighed
Også dette kan modarbejde "babyficering" og give livsindhold.
Udstyres den gamle med et antal plastskåle lagt i "hundeposer" kan
også afføringen indrages i ble-løst selvhjælps-regi og klatter i
plastpose kan droppes i papirkurv og når en sygeplejerske er i rummet,
kan hun tage dem med til affaldsspand der hyppigt tømmes.
FORKORT FRIT.
Bo Warming, gymnasielærer, cand.scient, Bjelkes Alle 46, 2200 N,
35861000