Bomuldsreligionen Islam
Fra : Bo Warming

Dato : 01-10-11 15:07

"Bomuldsreligionen" Islam
Som enke efter en rig købmand ejede Muhameds første kone hundredvis af
kameler der alle tjente penge ved handel især med bomuld
I år 580 da Muhamed er nygift opfinder Kina en af de største
fornyelser i forarbejdningen af bomuldsfrøstande til bomuldstråd og
klæde og hurtigt bliver produktionen så enorm at Kina i år 619 skifter
til bomuld som valuta ved skatteopkrævning på linie med hoveriarbejde
og ris (Ifølge Verdenshistorie gennem tiderne af John B Teeeple,
Aktium forlag 2005)
Samme år dør Muhameds hustru
De store prisnedsættelser skete o 580 og dermed bliver hendes
karavaners handelsvarer på kort tid næsten kun bomuld
Tidligste bomuld er fra CentralAmrika og til fiskenet 3500 fvt,. men
bomuldsklæde opfindes samtidig i Kina og Indien og førende er længe
Mohenjo-Daro i Indus-dalen der har mange velbevarede dragtfund
(2500 fvt)Også i Ægypten muliggør klimaet bomuldsdyrkning
At pris dykker i 590 betyder at Muhameds kone kan sætte ham til at få
åbenbaringer om at rige SKAL købe hellige slør til tyende og koner og
hun mangedobler indtægt og derfor kan Islam få penge til erobringer
fra Senegal til Indonesien i næste FÅ årtier.

At tage fra rige og gi il fattige blev til at tage i almisseskat og
forlange bomuld givet til kvinder hviket gjorde Islam særlig populær
blandt kvinder, der er pyntesyge
Lejesoldater er dyre men Muhamedfamilien blev mere stenrig på bomuld
end hvad nævnes i historiebøgerne der kalder troen for fredens og
ikke for pengenes

Næste prisfald på bomuld er da Eli Witney i USA 1765-1835 pr
"segrenering" adskiller frø fra frøstand så man let kan få fine
bomuldstråde masseproduceet og på kort tid erstattes den lille handel
af bomuld fra Indien til UK af en stor fra USAsydstaterne til UK -
derfor borgerkrigen 1861-65 og derfor fortrænges uld,hør,silke og
skind 99,9% af bomuld i EU indtil nylon o lign syntetisk polymer
opfindes.

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-10-11 16:54

On 01/10/11 16:06, Bo Warming wrote:
> [...]
> derfor borgerkrigen 1861-65 og derfor fortrænges uld,hør,silke og
> skind 99,9% af bomuld i EU indtil nylon o lign syntetisk polymer

Det hedder "egrenering". The "cotton gin" er fra 1793, men det var
englændere der opfandt spindemaskiner fra ca 1738.
Borgerkrigen var /ikke/ god for bomuldsprisen som steg til det
3-dobbelte og spredte produktionen ud over kloden.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 01-10-11 23:03

On Sat, 01 Oct 2011 17:53:48 +0200, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
>Borgerkrigen var /ikke/ god for bomuldsprisen som steg til det
>3-dobbelte og spredte produktionen ud over kloden.
aLTSÅ DERMED skadelig for islam

tAK FOR præciseringer

Er min vurdering af bomuldshandels vigtighed for Islam overdreven?

Gør det ikke erobrings-ideologien materiel og kommerciel på en
ureligiøs måde?
- en måde imamer vil forfærdes ved og benægte?

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-10-11 23:49

On 02/10/11 00:03, Bo Warming wrote:

> [...]
>
> Gør det ikke erobrings-ideologien materiel og kommerciel på en
> ureligiøs måde?
> - en måde imamer vil forfærdes ved og benægte?

Det kunne være interessant hvis du selv vurderer det spørgsmål - men jeg
tror du har fat i noget. Tøj er vigtig teknologi efter ild og våben.
Persien havde stor ekspertise i bomuldsdyrkning og var et af de første
ofre for muhammedansk ekspansion.

Haremskvindernes pyntesyge har sikkert været ledemotiv for
karavanerøverne foruden simpel mordlyst.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 01-10-11 23:57

On Sun, 02 Oct 2011 00:48:37 +0200, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Det kunne være interessant hvis du selv vurderer det spørgsmål - men jeg
>tror du har fat i noget.

Selv hvis man skrev veldokumenteret videnskabelig bog om det, ville
Islam ignorere disse facts - Hvad gør man?